View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Jun 2026, 23:35



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...??? 
Author Message

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...???
Har monterat en Antiquity i stallet på min Les Paul.
Efter ett tag hände följande:

På alla strängar utom B-strängen funkar den som den ska. Men på B-strängen är det nästan inget ljud. DVS det är oerhört mycket svagare än de andra stängarna.
Om man knackar på polerna så låter det dock lika mkt på alla...

Vad kan detta vara... :?

Tacksam för tips

John

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


21 May 2012, 19:24
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...???
B-strängen är för ackegura?

Är du hundra på att alla strängarna kommer från samma set?


21 May 2012, 21:56
Profile

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Re: Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...???
Ne, det är inte strängen det är fel på. Allt lät som det skulle med originalmiken i, och ett litet tag efter att jag bytt. Det är så stor skillnad att stallmiken blir meningslös att använda annat än för Power chords...

Mikarna är visserligen ur fas med varandra (á la Green) men det borde inte påverka en sträng när bara stallmiken är inkopplad ju...

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


22 May 2012, 07:51
Profile

Joined: 25 May 2012, 19:01
Posts: 34
Location: Gävle
Post Re: Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...???
Samma fel vid lös sträng som med frettad?
Låter det olika med eller utan stärkare?
Om de inte är strängen de e fel på så e de stallsadelns koppling till stallet.
Fel på stallet eller stallsadeln?
Vrid intonerskruven lite så stalldsadeln ändrar läge. Ingen skillnad?
Ta loss stallsadeln och byt plats med en annan...skillnad, eller?

Kaj

_________________
Noice, Sound or Tone?


26 May 2012, 13:49
Profile WWW

Joined: 19 May 2006, 09:20
Posts: 675
Post Re: Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...???
Nej, det är nog inte strängen utan miken. Med halsmiken inkopplad så låter det nämligen som det ska. Och i mellanläget.

Det verkar vara någon sorts kontaktfel i miken. Om man vickar på den kan det ibland höras aningen starkare en kort stund. Kan det vara en kabel som är nästan av inne i miken...?

_________________
"Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."


26 May 2012, 14:02
Profile

Joined: 25 May 2012, 19:01
Posts: 34
Location: Gävle
Post Re: Konstigt fel i SD Antiquity... Någon...???
Vänd micken ett halvt varv så borde felet bli på A-strängen?
Innan du vrider, vrid på polskruven till strängen å se vad som händer.
Byt ev plats med 2 skruvar.
Byter man skruvar så kan micken låta väldigt annorlunda beroende på stålkvalite'.
Är skruven magnetisk eller omagnetisk i förhållande till en annan skruv?

Kaj

_________________
Noice, Sound or Tone?


30 May 2012, 01:17
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 93 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.