|
|
Page 1 of 1
|
[ 21 posts ] |
|
Kombinera Dr Z EF86 försteg med Marshall slutsteg, nu schema
| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Kombinera Dr Z EF86 försteg med Marshall slutsteg, nu schema
Jag hade tänkt att att bygga en Z-Champ en Champ med EF86 försteg men nu har jag kommit över ett objekt för samma pengar som delarna till Z-Champ bygget skulle kosta som jag tror är bättre att lägga krutet på den istället. Tackvare att plåtslagaren inte ännu hunnit bocka till Z-Champ chassit så har det bygget legat på is i ett par månader så nu får dte vänta ytterligare. Stärkaren som jag funderar på modda är en Carlsbro Top 50 som borde vara lämpligt objekt. Tänkte helt enkelt att bara ta Route 66 försteget http://www.prowessamplifiers.com/schema ... oute66.jpg och koppla in det på ett Marshall slutsteg tex http://www.drtube.com/schematics/marshall/1987pljp.gif Vad säger ni om mina tankar, är det bättre att ha nåt annat slutsteg med två EL34 än Marshalls, det blir nytt kort hur som helst så jag är ju inte låst till nåt utan kan ju bygga som jag vill. Hur är det med fasvändaren då man kör med EF86 nåt att tänka på där eller? Har förstått att Dr Z har UL slutsteg och jag skall erkänna att jag inte har en susning vad som skiljer UL mot ett "normalt" slutsteg, länkar till sidon som förklarar UL-koppling vore fint. Jag har ju ingen koll på UL så jag vet ju inte vad jag skall googla efter 
Last edited by busse on 03 May 2012, 22:29, edited 1 time in total.
|
| 01 May 2012, 10:01 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Kombinera Dr Z EF86 försteg med Marshall slutsteg
Frågan är väl snarare vad du vill uppnå än om det är bra. Jag går själv och klurar på en sådan EF86/EL34-lösning, men överväger köra katodbias och powerscaling. På så sätt kan man låta preampen pressa slutsteget till så önskad distmängd, lite bakvänt då mot gain/mv-konstruktioner. Jag har kört EF86 rakt in i JTM45-slutsteg och det funkar fint. /Gunnar
|
| 02 May 2012, 13:58 |
|
 |
|
busse
|
Detta var ju precis vad jag ville höra, JTM är väl egentligen en tweed Bassman.
Det borde väl funka bra att byta mellan EL34 och 6L6 bara man justerar om bias.
Hur är det med choke vad blir ljudskillnaden om man skippar den och ersätter den med ett motstånd? Det schema som jag länkat till verkar ju sakna choke.
Glättningen och filtrering på en Bassman verkar ju bestå av fyra 20uF och en 8uF konding mendans tex Marshall 1986 verkar ha sex 50uF kondingar. Visst ger mer kapacitans tajtare ljud med mindre kompression? Fråga är vad som är bäst i detta fall mycket eller lite kapacitans, om jag utgår från en bassman 5F6 så verkar det i vilket fall som helst bli fyra filter steg eller vad det nu kallas. Det blir ju drygt dubbelt så mycket kapacitans om man byter från 20 till 47uF och det bör väl påverka ljudet en del.
Ljudmässigt är det nog nåt att åt Brad Paisley hållet jag vill åt fast det sitter nog i fingrarna på den karln, kan ge mig fan på att han skulle låta bra i vad som helst, men det ger kanske en hint om vad för typ av ljud jag är ute efter.
|
| 02 May 2012, 20:15 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Brad Paisley använder, såvitt jag vet, främst vox-liknande stärkare (EL84:or alltså), men på senare tid även en Dr z Wreck för, antar jag, mera leadton. Dr Z kör oftast med UL-kopplat slutsteg utan återkoppling (fast UL är en sorts återkoppling iofs) Skulle man skippa UL i t.ex en Route 66 skulle du få en råare, mer direkt ton, med mer slutstegsdist. Men då skulle du förmodligen behöva tämja basen lite, och kansker biffa upp kapacitansen till slutrörsmatningen. Kan säkert bli bra! Det väsentliga i Dr Z stärkarton är nog att man inte scoopar bort midden, som på fenders och marshalls, och det gillar många hästjazzare (och fler och fler överhuvudtaget verkar det som..). Dessutom begränsar han dynamiken genom att använda en stor svansresistor i fasvändarn. UL i slutsteget ger lite högre dynamik, det distar mindre, och en lite kallare, mer analytisk ton. Går kanske igenom bra i mixen, men man måste spela högt för att få liv i skiten. Paisley behöver ju inte bry sig om pizzeriaägare och annat pack... Betr. drossel eller motstånd, så ger drossel bättre filtrering och bättre attack i slutsteget än motstånd, genom att en drossel har väldigt låg resistans. Man kan fixa filteringen genom ett extra filtersteg, en konding på 22uF följt av ett motstånd på 10 Ohm, innan slutrörsmatningen, och på så sätt kaan man tweaka värdet på motståndet enbart för ton.
_________________"The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 02 May 2012, 22:05 |
|
 |
|
busse
|
Jag skall ju erkänna att jag aldrig testat en stärkare med EF86 försteg, anledningen till EF86 är att jag skulle vilja gör nåt lite anorlunda istället för att bara ha ett 12AX7 i försteget. Så jag vet ju egentligen inte så där exakt vad jag är ute efter men som sagt nåt åt Paisley hållet skulle vara kul.
Så lite mer kapacitans till slutrören kunde vara att rekomendera, kan är två 100uF i serie vara nog? Hur stora kondingar kan man egentligen ha?
Nu är det nog bara att sätta sig ner och rita ett schema så ni kan tycka till om det hela.
|
| 03 May 2012, 12:34 |
|
 |
|
busse
|
Nu har jag knåpat ihop ett schema på det hela, det jag främst har funderingar över är filtreringen om man tar bort drossel och skall klämma in ett till filtersteg har jag då täkt rätt? Om det är rätt skall man då ha nåt annat värde på kondingarna funderar om tex C18 och C19 skall bytas mot tex en 22uF? Vilka värden är lämpliga på R24 och R25? Nåt annat att säga om detta schema? Tack till Jesper som fixade uppladdningen av schemat http://www.102983.org/gallery/albums/us ... rossel.jpg
|
| 03 May 2012, 22:27 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
 Re: Kombinera Dr Z EF86 försteg med Marshall slutsteg, nu sc
Jag har dragit slusatsen efter experimenterande att försteg och PI långt enl modell av Vox. PI är det hemliga vapnet i dem. Tämjes gör ljudet med UL-slutsteg (saknas neg fback till PI. Magin sitter i de två tonkontrollerna i försteget. De påverkar även gain en hel del, med rätt tweaking. 12AT7 har funkat bäst för mig i PI I övrigt, saddle up and go  1000PF kondingen som bypassar signal till treblepoten har jag gjord switch-bar till 250pf och kallat "scoop" i brist på bättre term.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 03 May 2012, 22:44 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
busse wrote: Nu har jag knåpat ihop ett schema på det hela, det jag främst har funderingar över är filtreringen om man tar bort drossel och skall klämma in ett till filtersteg har jag då täkt rätt? Om det är rätt skall man då ha nåt annat värde på kondingarna funderar om tex C18 och C19 skall bytas mot tex en 22uF? Vilka värden är lämpliga på R24 och R25? Nåt annat att säga om detta schema? Tack till Jesper som fixade uppladdningen av schemat http://www.102983.org/gallery/albums/us ... rossel.jpgJag tycker du har gjort det onödigt komplicerat med en massa e-lytar mer än du behöver. 1) Varför ta bort choke? Jag kör alltid med choke. Det är nog mest snålhet som gör att man i vissa konstruktioner väljer ett effektmotstånd i stället. Har du plats - choke. Tycker jag. 2) Om du ska ha en sådan här lösning med "för-glättning" som Martin tipsade om ska den också komma först. Det vill säga OT:ns CT (A) ska inte anslutas där utan vid nästa nod, avskiljd med ett 10R/5W (R24). Men nöj dig med en e-lyt där på 20-50uF/500V (obs!). 3) Jag hade nöjt mig med en ensam 50uF till skärmgallren (B). 4) R25, om du nu väljer motstånd istället för choke, bör det vara på ca 100R och gärna 7W-10W. Se till att det sitter luftigt då det blir varmt. I min enkla värld hade jag övervägt att köra en 50+50/500V burkelyt som första glättning (om du inte räknar med högre B+ än max 450-470V). Du kan sätta ett 10R/5w mellan de båda pluspolerna och ansluta hv till ena sidan, OT CT (A) och vidare till choke/motstånd på andra sidan. Då har du fin för-glättning och inte alltför stiffa 50uF till OT CT. Nu kommer jag inte på något mer just nu /Gunnar Sedan kan man med fördel labba med e-lytvärdet till skärmgallren, 22-50uF.
|
| 04 May 2012, 10:43 |
|
 |
|
busse
|
Quote: Jag tycker du har gjort det onödigt komplicerat med en massa e-lytar mer än du behöver.
1) Varför ta bort choke? Jag kör alltid med choke. Det är nog mest snålhet som gör att man i vissa konstruktioner väljer ett effektmotstånd i stället. Har du plats - choke. Tycker jag.
2) Om du ska ha en sådan här lösning med "för-glättning" som Martin tipsade om ska den också komma först. Det vill säga OT:ns CT (A) ska inte anslutas där utan vid nästa nod, avskiljd med ett 10R/5W (R24). Men nöj dig med en e-lyt där på 20-50uF/500V (obs!).
3) Jag hade nöjt mig med en ensam 50uF till skärmgallren (B).
4) R25, om du nu väljer motstånd istället för choke, bör det vara på ca 100R och gärna 7W-10W. Se till att det sitter luftigt då det blir varmt.
I min enkla värld hade jag övervägt att köra en 50+50/500V burkelyt som första glättning (om du inte räknar med högre B+ än max 450-470V). Du kan sätta ett 10R/5w mellan de båda pluspolerna och ansluta hv till ena sidan, OT CT (A) och vidare till choke/motstånd på andra sidan. Då har du fin för-glättning och inte alltför stiffa 50uF till OT CT.
Nu kommer jag inte på något mer just nu
/Gunnar
Sedan kan man med fördel labba med e-lytvärdet till skärmgallren, 22-50uF.
Okej, jag funderar ändå på detta med drossel och spänningar, objektet som skall moddas har inte kommit ännu men jag tänkte ta och beställa delar till bygget i helgen. Jag vet inte riktigt vilka spänningar jag kommer att få men orginal Carlsbro schemat visar 445V om jag minns rätt, så det borde hamna runt 10V högre än en Bassman vars spänningar jag skrivit i schemat. Då det gäller drossel så rör det ju sig inte om några stora summor mot en omgång extra elyter, en drossel till en Tweed Bassman eller 6G6-B borde väl funka i detta fall? Kondingarna funderar dock på att köra seriekopplat dels för att jag redan har 100uF/350V och 47uF/350V på hyllan och att det inte blir dyrare än att köpa 500V kondingar och om det skulle visa sig att spänningarna kryper iväg uppåt behöver man inte vara rädda för att man ligger på gränsen. Quote: Jag har dragit slusatsen efter experimenterande att försteg och PI långt enl modell av Vox. PI är det hemliga vapnet i dem. Tämjes gör ljudet med UL-slutsteg (saknas neg fback till PI. Magin sitter i de två tonkontrollerna i försteget. De påverkar även gain en hel del, med rätt tweaking. 12AT7 har funkat bäst för mig i PI I övrigt, saddle up and go
1000PF kondingen som bypassar signal till treblepoten har jag gjord switch-bar till 250pf och kallat "scoop" i brist på bättre term.
Jag funderar lite över fasvändaren, jag kollade in ditt Bazzman schema och hur blir det för mig du har ju ingen feedback och precenscekontroll på din Bazzman som jag har på mitt schema. Ser att du har ett 22K motstånd på motståndet som heter R8 i mitt schema i övrigt är ju alla värden samma men precence saknas. Är det detta högre 22K motstånd som gör det hela mer "Vox aktigt"? Hur blir det i mitt fall med NFB och precenscepoten skall man skippa det för mer Voxljud? Hur blir det med precencekontrollen om man tar bort R18 och skippar NFB funkar den då eller blir det att göra en cut ala Vox?
|
| 04 May 2012, 15:42 |
|
 |
|
Amp Healer
|
busse wrote:
Jag funderar lite över fasvändaren, jag kollade in ditt Bazzman schema och hur blir det för mig du har ju ingen feedback och precenscekontroll på din Bazzman som jag har på mitt schema. Ser att du har ett 22K motstånd på motståndet som heter R8 i mitt schema i övrigt är ju alla värden samma men precence saknas. Är det detta högre 22K motstånd som gör det hela mer "Vox aktigt"? Hur blir det i mitt fall med NFB och precenscepoten skall man skippa det för mer Voxljud?
Hur blir det med precencekontrollen om man tar bort R18 och skippar NFB funkar den då eller blir det att göra en cut ala Vox?
Jag tycker om du nu är ute efter Brad Paisley/"Vox aktigt" så är du ute o "hojar lite" precenscekontroll och feedbackloop är inte synonymt med dessa, skippa loopen o precenscekontrollen och ersätt den med en cutkontroll, då vill jag tro du kommer närmare det du söker.
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 04 May 2012, 18:34 |
|
 |
|
busse
|
Quote: Jag tycker om du nu är ute efter Brad Paisley/"Vox aktigt" så är du ute o "hojar lite" precenscekontroll och feedbackloop är inte synonymt med dessa, skippa loopen o precenscekontrollen och ersätt den med en cutkontroll, då vill jag tro du kommer närmare det du söker. Jag vet ju egentligen inte vad jag söker, så att jag är ute och hojar lite hit och dit är nog troligt. Tanke med detta bygge var bara att göra nåt kul och lite anorlunda så då kan ju en mer Vox likande grej vara rätt sak. Om man skippar NFB och precencekotrollen hur skall fasvänaren se ut då? Skall man gå efter Dr Z schemat http://www.prowessamplifiers.com/schema ... oute66.jpg eller skall man bara skippa loppen och precence och behålla "Fender Bassman värdena?
|
| 04 May 2012, 19:48 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Nja Gunnar. Har provat 470uF som första...funkar det me(bortsett från RLR)..  . E bara annorlunda. Som tex UL steget nu sist. Bra skit det me,bara man fattar spelreglerna.(Å tro mig broder,den där Bassman dyngan vill du prova...bara tro mig... Attack får en ny mening.Svinbra,men inget för nybörjare eller de som spelar slarvigt-vilket jag då råkar veta att du inte gör) E som Martin sa. E för mkt dogmer... Prova broder...kan inte bli mer än skit...
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 04 May 2012, 23:44 |
|
 |
|
Amp Healer
|
busse wrote: Quote: Jag tycker om du nu är ute efter Brad Paisley/"Vox aktigt" så är du ute o "hojar lite" precenscekontroll och feedbackloop är inte synonymt med dessa, skippa loopen o precenscekontrollen och ersätt den med en cutkontroll, då vill jag tro du kommer närmare det du söker. Om man skippar NFB och precencekotrollen hur skall fasvänaren se ut då? Skall man gå efter Dr Z schemat http://www.prowessamplifiers.com/schema ... oute66.jpg eller skall man bara skippa loppen och precence och behålla "Fender Bassman värdena? "skall" finns inte på det vis det verkar tro, men kolla Vox Ac 30 så får du ett bra startläge.
|
| 05 May 2012, 01:57 |
|
 |
|
busse
|
Quote: "skall" finns inte på det vis det verkar tro, men kolla Vox Ac 30 så får du ett bra startläge.
AC30 och Dr Z schemat jag länkat till har samma värden på fasvändaren, hur påvekas ljudet av motstånden R8 och R11 på 10K och 470R i mitt schema mot om man har Vox värdena 47K och 1,2K? Följdfrågan blir då Vox AC30 har katodbias och EL84, Dr Z har UL-kopplat slutsteg med KT66 och det lär väl påverka ljudet en del eller? Jag kommer att ha EL34 eller möjligen 6L6 som slutrör det är i alla fall klart men hur gör man med bias då, vad ger mest Dr Z, Vox aktigt ljud? Fixed bias eller katod bias?
|
| 05 May 2012, 05:18 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Vox aktigt ljud= ingen F-loop och katode bias.
|
| 05 May 2012, 13:54 |
|
 |
|
busse
|
Amp Healer wrote: Vox aktigt ljud= ingen F-loop och katode bias. Då kanske jag skippar NFB och kör utan, dock så tror jag att jag gör plats på kortet för ett motstånd om jag skulle ångra mig. Annars så borde man väl kunna ha en switch eller pot om man vill ha NFB eller inte. Frågan är hur man skall göra med bias men det känns som att fixed bias testas först. Har för mig att jag läs nånstans att det skall vara ganska enkelt att sätta in en switch som switchar mellan fixed och katodbias men har aldrig kollat kollat in det närmare.
|
| 06 May 2012, 08:53 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Vet inte vilken Z du länkar till eftersom filen nu tycks vara borta. Z28 är ett exempel som saknar både nfb och ul. Men då används en 100pf konding mellan anoderna på PI för en slags fast "cut". Själv håller jag nog på en cut-kontroll. Men det beror ju också på hur man vill styra ljudet, det finns ju rattar på gitarrerna också Några anser att "vox-ljudet" långt sitter i fasvändaren och avsaknaden av NFB. Jag är benägen att hålla med. Så om du vill jobba för det, gör en Vox-fasvändare fullt ut. För min del kopierade jag inte varje värde på motstånd och kondingar, utan gjorde vissa tweakar efter test. Z kör med fixed bias i de nämnda modellerna.
|
| 07 May 2012, 12:55 |
|
 |
|
busse
|
Lynxtrap wrote: Vet inte vilken Z du länkar till eftersom filen nu tycks vara borta. Z28 är ett exempel som saknar både nfb och ul. Men då används en 100pf konding mellan anoderna på PI för en slags fast "cut". Själv håller jag nog på en cut-kontroll. Men det beror ju också på hur man vill styra ljudet, det finns ju rattar på gitarrerna också Några anser att "vox-ljudet" långt sitter i fasvändaren och avsaknaden av NFB. Jag är benägen att hålla med. Så om du vill jobba för det, gör en Vox-fasvändare fullt ut. För min del kopierade jag inte varje värde på motstånd och kondingar, utan gjorde vissa tweakar efter test. Z kör med fixed bias i de nämnda modellerna. Klicka på länken i första inläget den funkar, Route 66 stärkaren är det som jag tagit försteget från. Skall kolla om jag hittar nåt schema på Z28, 100pF mellan anoderna på PI används ju också av Fender bla i deras Tweed och Brownface stärkare. Nu börjar strategin vara ganska klar, Z-försteget, Vox fasvändare men cutkontroll, fixed bias med "balanskontroll" så man kan köra omatchade slutrör och EL34 som slutrör.
|
| 07 May 2012, 15:50 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
busse wrote: Klicka på länken i första inläget den funkar, Route 66 stärkaren är det som jag tagit försteget från. Skall kolla om jag hittar nåt schema på Z28, 100pF mellan anoderna på PI används ju också av Fender bla i deras Tweed och Brownface stärkare.
Ja, kolla med alla scheman på försteget, det för "Root 666" i din länk är inte att lita på till 100%. Jag utforskade saken ganska ingående när jag höll på. Tyvärr kommer jag inte ihåg på rak arm vad som skiljde. Åtminstone var det 1000pf kondingen som är 250pf i Z28 (som jag gjorde switchbara). Skickade jag dig några olika scheman en gång, Rv66 m.fl? Eller var det till nån annan? Well, huvudsaken är att det låter bra. Tweaka kan man alltid sen.
|
| 07 May 2012, 21:37 |
|
 |
|
busse
|
Lynxtrap wrote: busse wrote: Klicka på länken i första inläget den funkar, Route 66 stärkaren är det som jag tagit försteget från. Skall kolla om jag hittar nåt schema på Z28, 100pF mellan anoderna på PI används ju också av Fender bla i deras Tweed och Brownface stärkare.
Ja, kolla med alla scheman på försteget, det för "Root 666" i din länk är inte att lita på till 100%. Jag utforskade saken ganska ingående när jag höll på. Tyvärr kommer jag inte ihåg på rak arm vad som skiljde. Åtminstone var det 1000pf kondingen som är 250pf i Z28 (som jag gjorde switchbara). Skickade jag dig några olika scheman en gång, Rv66 m.fl? Eller var det till nån annan? Well, huvudsaken är att det låter bra. Tweaka kan man alltid sen. Z 28 verkar ju vara väldigt nära vad jag tänkt bygga, bara det att jag kommer att ha EL34 istället för 6V6. Visst bör man kunna byta från EL34 till 6V6 om B+ inte är för hög och man justerar om bias? Nu hoppas jag bara att objektet snart skall komma så man får sätta igång.
|
| 08 May 2012, 11:06 |
|
 |
|
busse
|
Nu är jag förhoppningsvis på gång med bygget och väntar på att objektet skall dyka upp. Har gjort lite ändringar i schemat, AC30 fasvändare och sen har jag gjort en balanskontroll för bias så man inte måste ha matchade slutrör, stämmer den det är den jag är lite osäker på? Skall man har annat värde på poten och motstånd? Denna typ av balanskontroll tror jag Jesper brukar köra med och vet att den har diskuterats men kommer inte ihåg i vilken tråd. Har jag ritat rätt? Länk till schemat, hoppas det är större nu upload images
|
| 23 May 2012, 20:08 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 21 posts ] |
|