View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 11:01

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Bassman 70 
Author Message

Post Re: Bassman 70
Begrundat det där med UL slutsteg mer å läst på lite(bla det du länkar till Aleks). Det jag inte riktigt fattar e varför man menar att det kan låta kallt å sterilt? Var i konstruktionen skulle det vara ngt som e det utlösande?

Efter att nu ha milt sagt bytt skepnad på maskin ifråga undrar jag snarare om det inte kan vara så att den lite "platta" upplevelsen som en orörd 70;a har bottnar i pre-ampen.?
Det e trots allt höga ingångsspänningar mot flaskorna varför de inte viker sig i 1a vändan,jmfrt med pre-amps uppsatta med mer "normal" spänning.
Å just DC spänningen in mot pre-ampen e ju annars ngt jag iaf labbar med just för att väga av attack vs rundhet vs vika sig osv osv.
För helt ärligt sagt så ser inte jag riktigt kopplingen som en del andra ger uttryck för i sammanhanget.

Fö återinstallerade jag NFB kretsen. Denna ggn mellan 5k resistorn å de ~10k som ligger mot backen efter det. Resistorn sattes på chans till 100k,å det verkar väl fungera såväl som ngt annat antar jag.
Vidare lurar jag på om man inte skulle bygga om biaskretsen lite som man gör med många andra Fenders. Dvs en trimpott mot jord,åsså "läck" resistorer över balansresistorn för att på det sättet dels få svep i det med justerbar bias å vad vidare e just kunna balansera ut rör mot varandra.

Men...det där med UL....hade uppskattat om ngn med mer insikt än jag kunde kommentera rent praktiskt i sammanhanget. Jag ställer som tidigare sagt INTE upp på att det som lösning nödvändigtvis låter kallt och/eller sterilt. Inte alls faktiskt. Om jag använder normalkanalen på maskinen ovan vill jag snarare påstå att den låter rent föredömligt. Det med adderandet av en presence pott var helt klart ett steg i rätt riktning där,men även utan den modden har jag svårt att se vad som skulle göra agerandet från slutsteget kallt.?
Sista dagarna har ju maskin stått här hemmavid. Fick ju hem en jazzbox i form av en Epi Regent igår å på den sitter det en flytande minihumbucker i hals-that´s it. Kör man den yxan in i just normalkanalen...jag skulle nog beskriva ljudbilden som mkt mkt behaglig. Det låter väldigt mkt "gitarr" å till skillnad från många andra kombinationer av gitarr/stärk så blir ljudbilden ur maskin precis som jag beskriver behaglig. Naturlig e kanske ett mer rättvist ord.?

30 Apr 2012, 12:14
Profile

Racing wrote:
Begrundat det där med UL slutsteg mer å läst på lite(bla det du länkar till Aleks). Det jag inte riktigt fattar e varför man menar att det kan låta kallt å sterilt? Var i konstruktionen skulle det vara ngt som e det utlösande?

Detta IMNSHO grundar sig i att malkontenta individer kände sig tvungna att hitta något att klaga på när UL-kopplingen hittade in i gitarrförstärkare. Det var, och fortfarande är, för de flesta en obegriplig kretskoppling och därför per definition en nymodighet av ondo. Sedan spred sig denna fördom och tog fart på riktigt när internet bredde ut sig.
Det finns dock hopp om bättre tider för UL. Jämför med ortodoxa HiFi fanatiker i SEG (Single End Ghetto), de avfärdar Push-Pull och liknande syndiga påhitt, så gitarrfolket är riktiga renässansmänniskor i jämförelse.

UL och kallt/varmt kontra vanlig brutal PP AB1 slutsteg: UL kräver att man inte slarvar med händerna vilket vissa PP AB1 slutsteg kan maskera till viss grad. Detta pga att UL har väldigt låg egendistortion, det blir lite av "garbage in garbage out". Det är i alla fall så jag uppfattar det hela. Det är fritt att inte hålla med.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

30 Apr 2012, 12:54
Profile WWW

Kort sagt ytterligare en myt avfärdad. Iaf för min del.

01 May 2012, 14:15
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page Previous  1, 2