View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2026, 20:13

Reply to topic  [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Var hittar jag dröm-mopeden? Yamaha DT50 MX. KÖPT! 
Author Message

Post Var hittar jag dröm-mopeden? Yamaha DT50 MX. KÖPT!
Jag fyllde 15 år 1991, och med nyskilda föräldrar ur arbetarklassen fanns inga möjligheter att spendera några större summor på moped till den ohängde ynglingen, så det fick bli en svart risig Yamaha FS-1 från 1979. Inga större fel på den, men väldigt många av mina kamrater åkte runt på helt nya Yamaha DT och Honda MT, och jag ville helst av allt ha en DT trots att MT'n var bättre att trimma...

För 4 nätter sedan drömde jag att jag köpte en DT, och döm om min förvåning när denna dröm på ett mycket levande sätt inducerade den totala lyckokänslan det innebar för en 15-åring att få en egen moped att åka runt på! Känslan var SÅ bekant, men jag har inte känt nåt liknande på mer än 20 år. Det satt kvar när jag vaknade, så jag spenderade förmiddagen med att googla och kolla blocket-annonser - jag har inte direkt hängt med, och visste ärligt talat inte om det fanns några DT att få tag på längre. De flesta trimmades väl hårt och kördes i graven redan på 90-talet.

Blocket gav några napp, hittade en lokalt som jag var och tittade på men den hade för många fundamentala problem, bl.a i elsystemet. Den var också omlackad, risig, saknade delar, och trots att den gick bra och kändes bra att köra så blev det inget köp.

Nu scannar jag Blocket varje dag, men det är himla svårt att hitta några som ligger hyfsat nära Gävle. Jag vill inte åka HUR långt som helst, och det skulle ju underlätta om man kunde köra hem maskinen efter köp.

Jag tänker mig att det måste finnas väldigt många maskiner ute hos folk som är potentiellt till salu men som inte är utannonserade... hur hittar man dem egentligen? Köpes-annons på Blocket, check... men sen då?

Modellen jag söker är alltså DT50 MX årsmodell 1989-95, den som ser ut så här:

Image

Ni tycker nog att jag är helt blåst, men nån kanske ändå har tips om var jag ska leta... :D

Last edited by Groth on 13 May 2012, 13:47, edited 1 time in total.

21 Apr 2012, 11:28
Profile

Post Re: Var hittar jag dröm-mopeden? Yamaha DT50 MX.
Skäms inte för att du vill ha kul, och uppleva en ungdomsdröm! Go for it! Jag kollade efter en DT av andra anledningar, för att hjälpa en 15-åring, för ett par år sedan, och det var väl blocket som dominerade. En sak slog mig dock, när jag testade några objekt: Det var fan vad vingliga och veka dom kändes, jämfört med en stor motorcykel. Jag körde större motorcyklar i nästan 15 år efter moppe tiden, och vande mig vid stabiliteten. Det kanske också beror på att jag själv blev större och kraftigare, på mer än ett vis. Tänk på det, 21 år senare, att drömmar från den tiden kanske inte håller måttet, och ibland mår bäst av att få vara drömmar.

21 Apr 2012, 12:49
Profile WWW

Moppe är kul,hade en Casal som jag meckade med ett tag,sålde den tyvärr.
Såg en gubbe på en sådan där i veckan,kom farandes på cykelbanan vi Solängen i hiskeliga 25 km/h i klädd
skoteroverall.. :twisted: .
Det är nog blocket som gäller eller ta en tur till Ockelbo,Järbo;Bollnäs och Ljusdal och sätt upp nån önskas köpalapp på Konsum.

21 Apr 2012, 13:17
Profile

kjelle wrote:
Skäms inte för att du vill ha kul, och uppleva en ungdomsdröm! Go for it! Jag kollade efter en DT av andra anledningar, för att hjälpa en 15-åring, för ett par år sedan, och det var väl blocket som dominerade. En sak slog mig dock, när jag testade några objekt: Det var fan vad vingliga och veka dom kändes, jämfört med en stor motorcykel. Jag körde större motorcyklar i nästan 15 år efter moppe tiden, och vande mig vid stabiliteten. Det kanske också beror på att jag själv blev större och kraftigare, på mer än ett vis. Tänk på det, 21 år senare, att drömmar från den tiden kanske inte håller måttet, och ibland mår bäst av att få vara drömmar.

Kjelle: jag har aldrig kört stor motorcykel, så för mig känns DT:n VÄLDIGT stor och stadig jämfört med cykeln jag sporadiskt trampat runt på i vuxen ålder. :D Jag provkörde som sagt en för några dagar sen, och det kändes hur bra som helst. Jag tyckte 40km/h kändes ganska snabbt också, ha ha... :mrgreen:

21 Apr 2012, 14:07
Profile

Tyvärr lång adress.

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... g&dur=2719

Du får kanske räkna med att skruva lite!

Har MC kompisar som hade en sådan som gick i arv mellan några av sönerna. Jag såg mopeden i varierande sönderskruvat skick mellan lackeringar, trimningar och svetsarbeten. Många mopeder har nog passerat dessa stadier. Nu har grabbarna bilar och mopeden är borta.

I tillägg till nämnda köplappar. Köpannonser på gratissiter. Och så ett gammalt knep, smygläsning av bil och mc-tidningar i affären.

21 Apr 2012, 14:39
Profile

Jag bor i storstad(visserligen en mindre storstad men ändock en storstad).
Moped hade varit sjukt praktiskt att ta sig fram med här
men jag hade aldrig pallat visa mig med en så.
det känns som nåt man kör mellan man är 14 och 17 och sen lägger av med.

själv bodde jag ute på landet när jag var i den åldern.
fick välja mellan att få en ordentlig moped(ville också ha en DT eller MT)
eller en ordentlig första gitarr.
valde min strata och fick en gammal Suzuki K-50 som hade en väldigt stark motor eller "dragen plugg" eller nåt sånt.
den var helt skev iaf och jag minns den gick sönder en gång utanför Stenungsund mitt ute i ingenstans när jag var på väg hem.

en snygg mods-scooter däremot hade jag kanske kunnat tänka mig
köra med nu.
de flesta såna är väl också moped klassade?
ett fordon med max-hastighet på 45-60 km/h räcker ju helt klart att ta sig fram med i stads-miljö känns det som.

21 Apr 2012, 15:56
Profile ICQ WWW

we_made_wor_history wrote:

köra med nu.
ett fordon med max-hastighet på 45-60 km/h räcker ju helt klart att ta sig fram med i stads-miljö känns det som.

Har ingen moped, men 3 MC. En gammal moped hade varit ett trevligt komplement för utflykter på små grusvägar. Kan det kanske bli om ett par hojar säljs. Men som en kompis sa efter ett mopedrally i tung terräng: "Det borde vara förbjudet med mopeder utan trampor"!

Mods-scooter är väl Lambretta eller Vespa. Då är det MC, även om det finns 50cc Vespor.

Tror inte Groth blir generad över mopedintresset. Att bli generad över intressen brukar försvinna med åren.

21 Apr 2012, 16:42
Profile

we_made_wor_history wrote:
Jag bor i storstad(visserligen en mindre storstad men ändock en storstad).

själv bodde jag ute på landet när jag var i den åldern.
fick välja mellan att få en ordentlig moped(ville också ha en DT eller MT)
eller en ordentlig första gitarr.
valde min strata och fick en gammal Suzuki K-50 som hade en väldigt stark motor eller "dragen plugg" eller nåt sånt.
den var helt skev iaf och jag minns den gick sönder en gång utanför Stenungsund mitt ute i ingenstans när jag var på väg hem.

köra med nu.

Jag drömmer fortfarande om en mods-scooter sedan jag såg Quadrophenia första gången. 8) Dock är jag inte säker på att jag vill att drömmen går i uppfyllelse. :roll:

Attachments:
who-quad small.jpg
who-quad small.jpg [ 168.24 KiB | Viewed 8806 times ]

21 Apr 2012, 18:22
Profile

Tanken att jag skulle skämmas för att åka på den har aldrig ens fallit mig in. :D Inte en chans. Scooter eller EU-moppe vill jag inte ens ha, men OM jag hade en skulle jag inte skämmas för att åka på den heller.

Sen ska jag väl visserligen inte sitta och åka i stan på DT:n, det blir nog mest grusvägsutflykter med kaffetermos i ryggsäcken.

Texas idé om annonsering är inte så jävla dum faktiskt... jag hade helt förträngt att man kunde annonsera både analogt och IRL på samma gång! :) Ockelbos båda mataffärer är nu prydda med en köpes-annons med såna där "dra loss ett telefonnummer"-remsor längst ner. Satte upp även en lapp på Coop i Hagaström, men jag tror Ockelbo ger potentiellt större chans till resultat.

21 Apr 2012, 20:05
Profile

Denn, eller läser jag som en kratta?

http://www.blocket.se/gavleborg/Fin_Yam ... m?ca=5&w=1

förviss inte svare, men förhållandevis nära Ockelbo?

21 Apr 2012, 21:44
Profile ICQ YIM WWW

SnoutorganSam wrote:
Denn, eller läser jag som en kratta?

http://www.blocket.se/gavleborg/Fin_Yam ... m?ca=5&w=1

förviss inte svare, men förhållandevis nära Ockelbo?

Jo jag har sett den. Bollnäs är 10 mil från Gävle, det är "acceptabelt" långt, men jag har sett finare exemplar i Uppsala dit jag också har 10 mil.

21 Apr 2012, 21:54
Profile

Fan jag trodde jag va den enda på 30+ som går i mopedtankar :)

21 Apr 2012, 22:06
Profile ICQ WWW

Har fyra mopeder varav en är din dröm, kanonmoped som min dotter ska köra om mindre än ett halvår när hon fyller 15. Här omkring finns det gott om objekt och kan man tänka sig att skruva lite kan det bli billigt med.
Jag skulle lätt kunna tänka mig en mt5:a med som bara fungerar när dottern ska rejsa runt på DT:n.
Mina andra mopeder är gamlingar och mycket roligare på många sätt men inte lika driftsäkra men tyvärr kan man inte äga allt.

21 Apr 2012, 23:11
Profile

Renoverade farbror Herberts gul-gröna Nymans Verkstäder (Crescent 2000 innan NV köptes av Crescent) för några år sen.
Dotterns Derbi-åkande kompisar var JÄVLIGT imponerade!

H

22 Apr 2012, 11:26
Profile

Jag skulle med glädje vilja komma över en sån här:
Image
Zündapp KS50 Super Sport -76 - lite hottat med nyare motorkåpor och fälgar, precis som den jag hade under mopedtiden 78-80. :P

22 Apr 2012, 14:52
Profile ICQ WWW

För 14år sedan fick jag ett nostalgiryck och köpte en gammal moppe, hittade en billig Puch Alabama som gick att få körduglig med lite meckning. Givetvis fick jag direkt tag i en trimcylinder, sedan dröjde det inte länge innan jag ramlade över en trimförgasare och då var det ju lika bra att dreva upp ett par kugg.. När den började gå alltför bra så sålde jag den, var rädd att motorn inte skulle hålla så länge, dessutom var det trimmandet och pysslandet som var det roliga.

Jag och en kompis fick ett annat ryck en sommar då vi köpte var sin beg. cross, jag fick tag i en billig gammal Husqvarna 400 och polaren en nyare Suzuki 250, vi for ut och körde som svin efter skogsstigar med dem. Då hittade vi verkligen igen lyckokänslan från moppetiden, det var t.o.m. skojigare då det gick utav helvete i skogen, bra motion också.

Jag förstår vilken känsla du letar efter, det kan funka med en moped och utforska skogsstigar med, men för mig krävs det tyngre grejor för att uppnå samma lyckokänsla igen. :wink:

23 Apr 2012, 13:03
Profile

Det går trögt att hitta rätt exemplar! Eller trögt o trögt förresten - jag måste ju ge det tid men jag är lite otålig. :mrgreen:

Har annonserat på mataffärernas anslagstavlor i de yttre stadsdelarna samt småsamhällen runt om Gävle. Kollar Blocket varje dag men de maskiner som dyker upp är så sjukt risiga eller har stora problem med något annat. Ofta är det elfel av olika karaktär, och det brukar vara hela kabelstammen som är slut uppe där styret vrids har jag fått lära mig av den gamla Yamaha-återförsäljaren här hemma i Gävle. (Åkte och pratade med honom, samma gubbe som jag köpte reservdelar av för 20 år sen) Glapp, kortis och avbrott i kablarna vid styrvridningen resulterar i problem med fram- och baklyse, omkopplare, tändningslås, nödstopp, blinkers, neutrallampa och/eller oljelampa, och då är det bäst att byta hela kabelhärvan mot en ny. Visst, det kan jag göra om jag hittar en maskin som är mycket fin i övrigt, MEN jag skulle gärna vilja hitta en som är schysst direkt!

Jag skulle inte ha nåt emot att åka 10 mil för att hämta en om det är sannolikt att den är schysst, men ofta är ju säljare oärliga eller okunniga, vilket resulterar i att moppen som är i "kanonskick, allt fungerar" visar sig varken ha fungerande fram- eller baklyse. True story, det hände med den första jag var och kollade på här i Gävle. När jag poängterade det så säger killen "ja men, det brukar komma igång när man åker!" som om det vore självklart. Men det kom inte igång när man åkte heller.

Den här ser frisk ut, den har jag funderat på att åka och kolla på:
http://www.blocket.se/uppsala/Yamaha_DT_50_mx_39582356.htm?ca=10&w=1

23 Apr 2012, 19:30
Profile

prova annonsera här vetja,,
http://raketsport.forumup.se/index.php? ... raketsport

"Blott de tama fåglarna har en längtan, dom vilda flyger"
Elmer Diktonius.

23 Apr 2012, 21:04
Profile

Du har ju också ett nät av före detta moppe-åkande Bojare spridda över landet som Du kan nyttja om Du hittar ett ex litet längre bort. :wink:

H

24 Apr 2012, 11:14
Profile

Hade en DT50 MX när jag va 15, roligare kan man inte ha haft när man var i den åldern och med ett gäng polare. Trimmad med 70cc och 24mm förknasare, iaf över en natt innan farsan kom ut i garaget och kände att det luktade bensin och såg en stor blank förgasare som stod och läckte ... sen blev det 60cc och 16,5mm, det var tydligen mer lagom och fick godkänt :mrgreen: 8)

Fantastiskt hur de stått sig i pris tycker jag... men å andra sidan är de ju byggda rätt ordentligt.

24 Apr 2012, 12:36
Profile

FenderBender wrote:
Jag skulle med glädje vilja komma över en sån här:
Image
:P

Svenska Zundapp-klubben:
http://www.szk.nu

oO0Oo URL: http://soundcloud.com/mr-faellman-project/

24 Apr 2012, 15:14
Profile WWW

Nu e det på gång. Ska upp till Bollnäs på torsdag och kolla in ett exemplar som ser lovande ut. :)

Image

29 Apr 2012, 00:45
Profile

Det ser bra ut. Boken i sig gör ju också att det förhoppningsvis finns lite info om köpet. Den som köper manualen gör det nog inte utan anledning. Och kan du meka en gitarr så borde en moped inte vara svårare. Möjligen skitigare. :mrgreen:

Haynes böckerna är rätt grundliga, så där finns mycket nyttigt att hämta om du måste meka.

30 Apr 2012, 02:26
Profile

Den verkar ju jätte fin enl bilden iaf.
Ser ut att va bytt lampskärm till Honda MT50s variant?
Inte så konstigt med tanke på att den runda orginal insatsen inte är så läcker :P

30 Apr 2012, 11:59
Profile

Jo, lyktkåpan ser ut att vara från MT5, det noterade jag. Såna byten gjorde man redan på min tid, för att få fyrkantigt lyse fram!

Meka moppe var jag jävligt bra på redan för 20+ år sedan, möjligen har jag väl glömt lite detaljer men det är nog inga problem. På just maskinen ovan byttes ramlager och alla packboxar för ett par år sedan, och det är ju bra. Blinkers fungerar ej, men det brukar bara vara blinkreläet som felar har jag för mig. Övrig el ska vara ok (inkl batteri + laddning) och det är smått unikt eftersom det är mycket vanligt med alla möjliga olika sorters elfel på dessa.

Nån som vet mer om hur det funkar juridiskt med trim? En trimmad moped är ju en lätt motorcykel i lagens ögon, och jag gör mig skyldig till olovlig körning om jag kör den. Det känns väl som att det finns risk att B-körkortet ryker om man åker fast då?

30 Apr 2012, 12:38
Profile

Även bakskärmen ser ut att vara moddad. Det brukar väl sitta en svart längre flärp ner där orginal:
Image

01 May 2012, 00:38
Profile WWW

Groth wrote:
Jo, lyktkåpan ser ut att vara från MT5, det noterade jag. Såna byten gjorde man redan på min tid, för att få fyrkantigt lyse fram!

Meka moppe var jag jävligt bra på redan för 20+ år sedan, möjligen har jag väl glömt lite detaljer men det är nog inga problem. På just maskinen ovan byttes ramlager och alla packboxar för ett par år sedan, och det är ju bra. Blinkers fungerar ej, men det brukar bara vara blinkreläet som felar har jag för mig. Övrig el ska vara ok (inkl batteri + laddning) och det är smått unikt eftersom det är mycket vanligt med alla möjliga olika sorters elfel på dessa.

Nån som vet mer om hur det funkar juridiskt med trim? En trimmad moped är ju en lätt motorcykel i lagens ögon, och jag gör mig skyldig till olovlig körning om jag kör den. Det känns väl som att det finns risk att B-körkortet ryker om man åker fast då?

Ang blinker så är det väl smidigare att montera av dom så slipper du eländet, dom är ju bara fula ändå.
Tyvärr så riskerar man nog körkortet om man viktkompensrar men allt kan j göras med finess och jag tror väl inte att det handlar om att få upp den i 90 utan bara lite trivselkompensering så att man kan hålla trafikrytmen och så länge man bara håller gällande trafikregler ska det nog mycket till innan man blir stoppad, allt enl en gammal "mopedpolis" jag träffade på en fest för några år sedan. Men visst är det en risk man tar.

01 May 2012, 21:51
Profile

Har fått lite mer info och det verkar iallafall sitta en 16.5mm förgasare på den och det är ju lite mycket mot originalets 12 mm med en plugg på 10 mm. Cylindern skulle kunna vara en 5.5hk, och sen är den lite drevad. Resultat: ca 65 km/h på mätaren.

Jag tycker det är lite väl vasst och vill nog få ner den till kanske max 55 km/h eller nåt, och jag vill att den ska låta och kännas HYFSAT original när man kör den. Skulle kunna tänka mig originalcylinder och originalförgasare med plugg ur, och ett högeffektavgassystem (grovkrök) på det. Men vi får se hur den känns.

01 May 2012, 23:22
Profile

fergusonanders wrote:
Även bakskärmen ser ut att vara moddad. Det brukar väl sitta en svart längre flärp ner där orginal:
Image

Flärpen plockades ofta bort av de som bytte lyktkåpa, det minns jag. Kan också citera den utmärkta hemsidan "Yamaha DT50 MX - The Ultimate Moped!" (vet knappt om det är på allvar eller ej, men den är från 1998....)

Hur du får din DT Snyggare än alla andras.

Om din DT är helt orginal i utseende så är den inte särskilt vacker. Men om du vill ha den absolut råaste, snyggaste och coolaste moppen så är det bara att följa följande råd.

1.Ta av den fula stänkläppen där bak. (bögläppen). 0:-

2.Ta och köp en MT-kåpa (lyktkåpa till Honda MT), lykta till kåpan (gult ljust är snyggast på svarta DT:s medans vita är snyggast på vita dt:s), köp även fyrkantigt galler till detta för att få det snygga utseendet. ca 400:-

Och så vidare! :D

Även pakethållare saknas på "min", men en sån ska jag komplettera med så man har nånstans att sätta låset när man kör.

Ett par nya bilder jag fick i mailen idag:

Image

Image

01 May 2012, 23:32
Profile

Så var det torsdag och snart kväll, hur gick det?
Min har en 16,5:a, originalcylinder och avgasrör utan plugg och gör 40-45 och ska så göra till dottern kört färdigt, då ligger en 20 mm och 5,5 hk och väntar. Tanken är att den ska gå i skogen då förstås.

03 May 2012, 16:56
Profile
Reply to topic   [ 43 posts ]  Go to page 1, 2  Next