View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Jun 2026, 16:29

Reply to topic  [ 10 posts ] 
projektfrågor snälla snälla!! jag bir toki!! 
Author Message

Post projektfrågor snälla snälla!! jag bir toki!!
Tjena!

Jag försöker bygga en stärkare med fet-transistorer.
Jag har nu trampat vatten i flera dagar och vet inte vart jag ska hitta info för mina frågor. Jag har googlat så mycket att jag ständigt återkommer till samma sidor utan framgång.

Jag har tre frågor. Jag vet inte i vilken ordning man bör lära sig dom.

1. Hur vet jag vilken transistor som passar bra till just steget jag ska bygga. (vad bör jag tänka på?)

2. Hur räknar jag ut förstärkning i ett CS eller GS steg. Jag läser bok med småsignaler hit och dit men får det inte att stämma när jag räknar på det. Jag kanske har valt helt fel transistor.
måste man räkna med småsignaler eller kan man bara höfta förstärkningen med hjälp av motståndena?

3. Hur brukar man lägga upp en liten förstärkare med klippning? Bygger man den så att man har ren signal ut fast gör ett steg som förstärker lite för mycket så det klipper vid matningsspänningen? eller brukar man utnyttja dioderna i transistorerna på något vis?

Jag skickar med min lilla start jag gjort utan framgång så kanske någon ser massa missar på direkten.

Jag skickar med en krets där första steget fungerar fast jag bara har chansat ihop det.
Jag skickar också med mina teoretiska uträkningar som inte alls fungerar.
Vad är felet?

Jag blir otroligt glad bara jag får hjälp med någon av frågorna. Även om hjälpen är halvhjärtad och kort så kan den kanske få mig att komma loss så jag kan klura mig vidare.

Hare gött!!

Attachments:
File comment: Uträkning av resistorer plus simulering (fungerade dåligt)
graf 2n4416frågor.jpg
graf 2n4416frågor.jpg [ 105.53 KiB | Viewed 1391 times ]
File comment: simulering av första steget (som jag chansade ihop och ficka att fungera) Rd =6k Rs= 500
chansningen.JPG
chansningen.JPG [ 76.43 KiB | Viewed 1391 times ]
File comment: krets med fungerande första steg. ca 5ggr förstärkning.
stärkarkrets.JPG
stärkarkrets.JPG [ 167 KiB | Viewed 1391 times ]
15 Apr 2012, 19:14
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: projektfrågor snälla snälla!! jag bir toki!!
Utan att direkt kunna svara på dina frågor, men vad vill du uppnå med förstärkaren, skall den bara leverera helt rent ljud ?
Är det en gitarrförstärkare ?

16 Apr 2012, 10:02
Profile

Jajjemen en gitarrförstärkare.

Mitt mål i stora drag är att den ska ha en gainratt och kunna klippa så lika ett rör som möjligt.
Jag klurade förut på om man skulle dra ner matningsspänningen till första steget på något vis så att den blir att klippa tidigare för att sedan förstärka den signalen i nästa steg
men så verkar det ju inte vara på andra förstärkare när jag tittat runt.

16 Apr 2012, 10:18
Profile ICQ YIM WWW

Ska den klippa så likt ett rör som möjligt krävs nog lite mer....
http://www.ssguitar.com/index.php?topic=2006.0

Mästerkocken här hade tydligen från början testat med lågvoltskoppling men inte fått samma resultat

Här är kokboken till den http://gtlab.net/gtlab4/archives/216#more-216

Kör en google translate så kommer du hjälpligt igenom ryskan.

Jag skulle dock gjort det lätt för mig och istället byggt något enkelt som en tubescreamerkrets istället för att fippla med single fetar och försöka få fram något av det.

16 Apr 2012, 18:58
Profile

Att få till samma frekvenskurva som en JCM800 är en no-brainer (t.ex. ABBAs gitarrist (vi snackar 70-tal!) hade en transistorstärk som var EQ:ad efter en Fender och en Marshall); när man ska få fram dist blir det en helt annan femma. Det har satsats stooora resurser på att härma rördist sedan 30 år, och en och annan har fått fram rätt fräna stärkare, men ingenting som lyckats lura gitarrister som är vana vid rör. (Det senaste är väl en jänkare som härmat en Trainwreck, "Retro channel"; gå till Thesegoto11 och testa) Prova att överstyra en sån där FET får du höra. Nöjer man sig med diodklippning går det väl hyfsat (många låter ju ändå sin distbox dominera), då spelar det mindre roll vad man förstärker med. När det kommer till slutsteget avslöjar sig dock kislet obönhörligen... Att köra med högvoltsFETar kan vara lockande iofs; men titta bara på komplexiteten i ryssens krets, och jämför med originalet. Var är poängen? Och var ska du börja tweaka om du tycker att disten är lite fizzlig? :?

http://kuhnamps.com

17 Apr 2012, 10:16
Profile ICQ WWW

Tokfan - om du läser mellan raderna ovan och lite försiktigt ödmjukt inventerar din budget, din tidsram och inte minst dina förkunskaper så.....bygg nåt som låter maffigt och bra CLEANT, glöm det där med röremulering, kompression, klippning etc.

Grejen är att även om du - mot förmodan - hittar ett färdigt koncept på fungerande röremulering så kommer du troligen inte kunna lura i din lärare att du a) hittat på det själv b) du i detalj förstår hur det fungerar c) kan påverka funktionen via pillande på vissa parametrar.

Möjligen kan din projektrapport bli ganska underhållande, men ...den lär ju inte ge godkänt på så skakiga grunder.

/R

17 Apr 2012, 18:47
Profile

Bra svar av er allihopa.
Vilken fifflare mästerkocken verkar vara. Han kan vara snäppet vassare än mig. eller också har han bara fått ihop det där av en slump 8)
Jag har börjat inse att projektet inte kommer bli så high-tech som jag trodde. Simpla saker har tagit massor med tid och mycket går inte riktigt som man har tänkt sig.
Jag har ju i alla fall redan lärt mig massor av saker med som inte fungerar osv.
Nu har jag fifflat ihop en krets med tre jfet steg som fungerar ganska bra.
En sak som är på gränsen att skita sig lite är skillnaden om man skickar in 0,1V eller 1V på ingången. Förstärkningen ballar ju iväg helt olika då.
Jag vet ju inte hur det låter än. Ser bara att sinusvågen rundar av lite för mycket ibland. Blir intressant när man ska testa den på riktigt.
Finns det nåt trick för att få båda att fungera utan att ena distar som bara den?

Redovisningen av arbetet kan bli ganska tom känns det som nu, eftersom man inte ska redovisa det som inte fungerat.

som tack för hjälp får ni denhär!

http://www.youtube.com/watch?v=oc7JoF--M1c

och den här!

http://www.youtube.com/watch?v=gAWiQDHC_qo

Det bästa jag hört på år och dar!

17 Apr 2012, 19:49
Profile ICQ YIM WWW

Daniel Norgren. Kanon; tack för tipset!!

http://kuhnamps.com

18 Apr 2012, 23:04
Profile ICQ WWW

Nu är jag här och tjatar igen.
Om man väl vill få det att klippa. Är det vid matningsspänningen så att man kan ta ner den med zenerdiod vid ingångssteget eller vill man maxa ur transistorerna så att de inte pallar att förstärka mer?

20 Apr 2012, 12:43
Profile ICQ YIM WWW

Bygg en noisy cricket!

21 Apr 2012, 15:34
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]