View unanswered posts | View active topics It is currently 08 Oct 2026, 23:23

Reply to topic  [ 6 posts ] 
2 st projekt... 
Author Message

Post 2 st projekt...
Pga att mitt hus tycks bli mindre och mindre måste jag göra mig av med lite grejer. Först ut blir min allra första planka som jag köpte av en kompis i nådens år 1980. Det rör sig om en Hondo II-strata med ÄKTA plywoodkropp. Eftersom kompisen justerat plektrumskyddet lite med... Tja, det KAN ha varit dynamit om man skall gå efter utseendet, så gjorde jag ett nytt av lexan och målade det vitt på insidan. Håller än i dag :D
Pupsen kommer från en Squier, det hemska teleliknande stallet som var omöjligt att intonera är utbytt mot ett mer nomalt hardtail-liknande stall och switchen är också ny (5-läges istället för original 3). Originalstallet och "askkoppen" (som påminner om den på jazzbasarna) finns kvar och kan skickas med. Har definitivt skador i lacken - mest på baksidan. Funkar riktigt bra men sätt för f-n inte tillbaka originalstallet...

Image

Den andra skönheten vet jag inte riktigt vad det är för nå't, men jag såg bilder på en Kingston för ett par år sedan och min ser likadan ut så den får gälla för det tills vidare. Även denna har plywood-kropp (fantastiskt träslag denna plywood. Nå'n som vet var den växer?). När jag blev med den så saknades stallet som skall vara nå't slags svaj. Jag skaffade ett Tune-o-matic och borrade dit och tänkte bygga in en liten batteridriven förstärkare med högtalare i hålet där originalstallet ska sitta, men det kommer aldrig att hända så den får gå. Skall eg ha nollband, men det har någon listig tidigare ägare plockat bort så den intonerar lite illa. Eller MYCKET illa om man skall vara petig. Lätt att fixa - i värsta fall med en bit ståltråd i spåret för nollbandet. Själv plojade jag lite med slide på den för en massa år sedan och då spelar det ju inte så stor roll. Köp den och bygg nå't skoj. Hade själv planer ett tag på att såga av kroppen lite snett, skruva fast den i väggen och hänga en lampa i den...
Jo, just det! Rattarna snodde en kompis på Hagströms i Luleå runt -79 och gav till mig (dock visste jag inte att dom var stulna). I alla fall - de (rattarna alltså) pillade han bort från en svart Gibson Les Paul och eftersom detta alltså utspelade sig 1979 måste det betyda att rattarna är VINTAGE!!! Möjligen är de alltså värda betydligt mer än resten av gitarren :mrgreen: (nåja... gitarren är för all del vintage den också)

Image

Jag har inte satt ut några priser för jag har inte den blekaste om värdet. Jag vet visserligen vad jag VILL ha för dem, men det tänker jag inte säga för då kommer ni bara att skratta åt mig och då blir jag generad. Säg vad ni är villiga att betala istället - bättre att ni blir generade :D

Gitarrerna finns förresten i Kalixtrakten och kan skickas. Båda har skruvad hals och lämpligast är nog att demontera dem då inga case medföljer.

15 Apr 2012, 21:01
Profile WWW

Den andra gitarren känner jag igen köpte en likadan för 200 spänn i vintras får du den inte såld så är jag spekulant på stallmicken det var det enda som inte funkade på min :mrgreen:

15 Apr 2012, 21:20
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: 2 st projekt...
Ser ut att vara en Duke...

15 Apr 2012, 22:04
Profile WWW

malignatius wrote:
Ser ut att vara en Duke...

Betvivlas inte ett ögonblick. Det var vad jag också trodde, men så såg jag en bild på en Kingston som var identisk med min. Men det kanske är samma gitarr under olika brands?

15 Apr 2012, 23:28
Profile WWW

46821 wrote:
Den andra gitarren känner jag igen köpte en likadan för 200 spänn i vintras får du den inte såld så är jag spekulant på stallmicken det var det enda som inte funkade på min :mrgreen:

Nä du! Du får allt köpa hela gitarren. Vitsen med det här var att rensa upp lite så jag slipper åla fram i gångar mellan all bråte :D

15 Apr 2012, 23:33
Profile WWW

Telemanna wrote:
46821 wrote:

Nä du! Du får allt köpa hela gitarren. Vitsen med det här var att rensa upp lite så jag slipper åla fram i gångar mellan all bråte :D

Det är precis av den anledningen jag bara vill ha micken Ha Ha :P

16 Apr 2012, 08:24
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]