| Author |
Message |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Peavey 5150 rörbyte..
Hej! Första posten då.. Jag har en Peavey 5150 som jag hade tänkt att byta samtliga rör i. Frågan, är det bara att byta ut dom eller måsten man fixa de där med biasing också? För att fixa biasingen måste man alltså löda i en trimpot som den inte har orginal.. eller? Har läst något om "cold biasing" typ kan man kanske köpa matchade rör å bara stoppa i? Känns konstigt att måsta löda i saker som den inte har bara för att byta rör.. Tack på förhand.
|
| 19 Mar 2012, 19:09 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Ja, det är viktigt kolla bias. Och vettigt ha ställbar. Jäkligt dumt att det inte finns på 5150, men en smal sak sätta dit. Annars får man leta efter graderade rör och joxa. Verkar betydligt enklare att kunna ställa bias. Om jag minns rätt från min egen 5150 stod bias väldigt kallt och en trimpot löste saken. Att köpa matchade hjälper inte då det bara säger att rören sins emellan inte ska skilja sig så mkt åt. Köper du däremot graderade kan du få en kvartett som går varmt, mittemellan eller kallt. /Gunnar
|
| 19 Mar 2012, 19:13 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
ok men dom i försteget kan man byta ut utan några problem? Tack för din snabba respons Hittade en sida som visar hur det ska gå till enligt dom.. http://www.blueguitar.org/new/schem/pea ... as_mod.pdfska ju även hitta någon som kan fixa till de här då..
|
| 19 Mar 2012, 20:42 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Förstegsrören kan du byta rakt av. Men frågan är varför. De brukar tuffa på bra länge. Det brukar sitta kinesiska 12AX7 i 5150. Funkar och låter helt okej. /Gunnar
|
| 19 Mar 2012, 22:52 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
ok trodde man böt alla.. 
|
| 19 Mar 2012, 23:21 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Om det är en MkI så finns ingen bias och stärkaren går väldigt kallt. Man byter bara ut ett motstånd på kortet till en trimpot så kan man ställa biasen. Ett alternativ som finns annars är att beställa rör från Eurotubes som är matchade för MkI utan biasjustering.
_________________ David
|
| 20 Mar 2012, 01:28 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
ok! ja en trimpot ska fixas dit.. känns som det bästa ändå..  mk1. Fyller på med en fråga till.. Har konstaterat att rören inte lyser lika mycket så att säga. Alltså dom tre rören från vänster lyser hyffsat lika men röret längst till höger lyser betydligt svagare än dom andra.. Skiftade då plats mellan dom två till höger för att se om de är röret som de är nått knas med.. Men den längst till höger lys fortfarande svagare.. Då måste det alltså vara så att spänningen fram till sockeln längst till höger är lägre.. Är det där själva bias justeringen ligger, att få samma spänning till alla rör? kan tillägga att förstärkaren känns klen helt enkelt..
|
| 20 Mar 2012, 18:14 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Det kan vara så enkelt som att du får en annan vinkel när du ser röret som gör att det ser ut så. Alla fyra rörsocklarna matas med samma spänning till glöden. Biasen regleras från ett annat kretskort. Slutstegsrören har ett separat kort. Utan justerbar bias så är det inte alls konstigt att den låter märkligt, för den är ställd så lågt att inga rör någonsin skulle kunna gå för varmt.
_________________ David
|
| 20 Mar 2012, 18:24 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Du har rätt dom lyser lika.. kollade från mera olika vinklar å det är ingen direkt skillnad.. ute och cyklade där ett tag..  Om det nu är en datumstämpel som jag ser på rören så är dom 12 år gammla.. och borde vara ett föremål för utbyte.. Kommer nog bli bra det här till sist  Tack för respons!!
|
| 20 Mar 2012, 19:06 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
lite OT !!Välkommen SKOPAN  hoppas det löser sig 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 20 Mar 2012, 20:24 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
ok!! Tack för tipset om Eurotubes.. Där stog det allt jag behövde veta om Förstärkaren just nu i alla fall.. Det har varit lite av en bibba hieroglyfer de mesta hittils. och tack VIP!
|
| 20 Mar 2012, 21:46 |
|
 |
|
dacca
Joined: 27 Jan 2009, 00:09 Posts: 459 Location: Uppsala
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Om man nu skulle få för sig att fråga Peavey har de nog tänkt att man köper rätt avpassade slutstegsrör från dom, och så är det bra med det.
Det har snackats/skrivits väldigt mycket om hur 5150 är biased, och vad jag förstår finns det två skolor - den ena som konstaterar att 5150:n är kallt ställd, och underförstått alltså är något som man bör korrigera.
Å andra sidan, det är ingen slump att förstärkaren är ställd på det viset, utan det är gjort utifrån de ljudideal som EVH och Peavey strävade efter med den här modellen. Sen kan man ju gilla det eller ej. Förhoppningsvis tycker, eller tyckte i alla fall, du att det lät ballt när du köpte stärkaren, oc det är inte alls säkert att du gillar den moddade varianten med "rätt" bias.
Lycka till!
_________________ ///dacca
"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"
|
| 25 Mar 2012, 01:07 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Anledningen till att förstärkare har biasjustering är inte för att ratta fram olika ljud, utan för att alla rör är unika. Du kan har två likadana par rör från samma tillverkare som behöver justeras helt olika för att köras korrekt. Man kan inte påstå att vid en viss permanent biasinställning har ett ljud som kommer låta likadant från ena rörparet till det andra.
Peavey satte dit biasjustering när de släppte mkII. Jag gissar att de antingen siktade på en försäljningsgrej genom att marknadsföra den som att biasjustering inte behövs vid rörbyte, eller också att göra som Mesa gör; De kör nämligen också med permanent bias och matchar sedan sina egna rör utefter den biasinställningen, och vips så omöjliggör de det för konsumenten att köpa andra rör än deras egna. Det positiva är att du slipper justera. Det negativa är att du betalar överpris för rören och utan en biasmod så stoppar man gärna inte i gamla fina Mullards t.ex.
_________________ David
|
| 25 Mar 2012, 02:29 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Fakta från Eurotubes är att slutstegsrören drar i stockmode någonstans mellan 10-12mA när det gäller 5150mk1 men borde dra 38-40mA där 6l6:or ska vara vad jag förstår.. Om man nu inte är nöjd me den som den är förvisso..
Beställde komplett rörsats och en biasprob från Eurotubes.com, mycket bra sida de.. Minipotentiometer 10k och ett säkerhetsmotståd från conrad.se
Får en känsla av att det borde bli mycket bra med en bias som kan justeras i det här fallet.
Klämmer in en fråga till.. om rören går för kallt kommer den inte komma ur "crossover distortion" läste jag.. men vad innebär det?
|
| 25 Mar 2012, 17:54 |
|
 |
|
David Wikström
Joined: 21 Feb 2011, 23:21 Posts: 1600 Location: Karlstad
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Skopan wrote: Minipotentiometer 10k och ett säkerhetsmotståd från conrad.se Vad blev det för effekttålighet på den? Jag vill minnas att jag räknade på det där och vågade inte sätta i den ½watts trimpot jag hade utan beställde hem 1watts trimpottar istället. Motståndet du tar bort från PCBn är väl på 1watt också så..?
_________________ David
|
| 25 Mar 2012, 21:20 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Skopan wrote: Klämmer in en fråga till.. om rören går för kallt kommer den inte komma ur "crossover distortion" läste jag.. men vad innebär det? http://www.aikenamps.com/CrossoverDistortion.htm /Gunnar
|
| 25 Mar 2012, 21:33 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
David Wikström wrote: Skopan wrote: Minipotentiometer 10k och ett säkerhetsmotståd från conrad.se Vad blev det för effekttålighet på den? Jag vill minnas att jag räknade på det där och vågade inte sätta i den ½watts trimpot jag hade utan beställde hem 1watts trimpottar istället. Motståndet du tar bort från PCBn är väl på 1watt också så..? Nu blev det en ½ watt.. ska jag beställa med 1watt tycker du? klipper in en pdf länk.. sida tre beskriver komponenterna som är på en halv watt som lägst http://www.gearo.com/Files/5150biasmod.pdfKan inte mycket om sånt här så det blir "learning by doing"
Last edited by Skopan on 25 Mar 2012, 23:06, edited 1 time in total.
|
| 25 Mar 2012, 22:44 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
ok de där får jag plugga lite mera på sedan.. 
|
| 25 Mar 2012, 22:48 |
|
 |
|
Custom Sam
Joined: 27 Dec 2007, 17:17 Posts: 2436 Location: Tjörn
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Skopan wrote: Fakta från Eurotubes är att slutstegsrören drar i stockmode någonstans mellan 10-12mA när det gäller 5150mk1 men borde dra 38-40mA där 6l6:or ska vara vad jag förstår.. Om man nu inte är nöjd me den som den är förvisso..
Beställde komplett rörsats och en biasprob från Eurotubes.com, mycket bra sida de.. Minipotentiometer 10k och ett säkerhetsmotståd från conrad.se
Får en känsla av att det borde bli mycket bra med en bias som kan justeras i det här fallet.
I Fenderstärkare med 6L6 ligger ofta strömmen på ca 30mA, min egen stärkare har 28 mA, så det finns inget "exakt" värde vad som är rätt, det är hur det låter som är "rätt". Justerbar bias är kalas! Sedan, om slutstegsrören gått så kallt som du säger borde slitaget på dem vara minimalt, är du säker på att de är slut? 5150 är ju byggd från EVHs ideer, han använde bl.a en Variac, där han ställde ner spänningen för att få det soundet han eftersträvade. Att ställa rören kallt kan ha varit för att efterlikna effekten av variacen. (att han sedan i intervjuer påstod att han gjorde tvärtom, vred UPP spänningen till dess rören smälte är en annan sak han troligen sa för att förvilla imitatörer...) 
_________________ /Lennart
|
| 25 Mar 2012, 23:11 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Custom Sam wrote: Skopan wrote: Fakta från Eurotubes är att slutstegsrören drar i stockmode någonstans mellan 10-12mA när det gäller 5150mk1 men borde dra 38-40mA där 6l6:or ska vara vad jag förstår.. Om man nu inte är nöjd me den som den är förvisso..
Beställde komplett rörsats och en biasprob från Eurotubes.com, mycket bra sida de.. Minipotentiometer 10k och ett säkerhetsmotståd från conrad.se
Får en känsla av att det borde bli mycket bra med en bias som kan justeras i det här fallet.
I Fenderstärkare med 6L6 ligger ofta strömmen på ca 30mA, min egen stärkare har 28 mA, så det finns inget "exakt" värde vad som är rätt, det är hur det låter som är "rätt". Justerbar bias är kalas! Sedan, om slutstegsrören gått så kallt som du säger borde slitaget på dem vara minimalt, är du säker på att de är slut? 5150 är ju byggd från EVHs ideer, han använde bl.a en Variac, där han ställde ner spänningen för att få det soundet han eftersträvade. Att ställa rören kallt kan ha varit för att efterlikna effekten av variacen. (att han sedan i intervjuer påstod att han gjorde tvärtom, vred UPP spänningen till dess rören smälte är en annan sak han troligen sa för att förvilla imitatörer...)  Vist är det väll så att smaken är som baken men jag går efter "rekomenderade" värden. Har alltså mycket liten erfarenhet inom området så jag blir tvungen liksom läsa mig till de mesta. Sen tycker jag att förstärkaren låter "tunt" om jag kan utrycka mig så.. Allstå de är där jag tror att termer som tex. "Dynamisk respons" kommer in och den är inte bra det kan till och med en amatör som jag höra..  Sen var det det så att jag skulle "bara" byta rör hade jag tänkt för att så att säga frächa upp lite, pyssla om lite sen var cirkusen igång och nu står jag här.. 
|
| 26 Mar 2012, 21:29 |
|
 |
|
dacca
Joined: 27 Jan 2009, 00:09 Posts: 459 Location: Uppsala
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Om du inte har jättekonstiga referensramar tror jag man kan säga att en välmående 5150 med default inställningar inte låter tunnt. Tyvärr tror jag inte dina problem löses med nya slutrör och och bias-justering (om det nu inte är så att något blivit fel här tidigare). Vad är historien bakom, var kommer stärken ifrån, har den någonsin låtit bra i din ägo? En annan viktig faktor för 5150 är högtalarlådan, men inte heller det borde låta tunnt, snarare mindre tungt. Om jag var i dina kläder skulle jag lämna in den för allmän översyn. Det behöver inte bli så himla dyrt, och du kan bespara dig en hel del tid och frustration (och kanske slantar också).
_________________ ///dacca
"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"
|
| 26 Mar 2012, 22:14 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Om man säger så här då..Jag är nöjd med ljudkaraktären inte missnöjd alls men det känns som om det kan bli bättre och att det saknas en del botten typ.. Klipper in lite som är skrivet på Eurotubes.. Jag tror att jag är böjd att hålla med dom om det som skrivs här. The 5150 and the 6505 are the same amps and they have an insane amount of gain in the preamp section. I’m going to be very honest here and say right up front that I do not care for the 5150 heads in stock trim. The power tubes while running just under 500 plate volts are only drawing about 10 to 12 milliamps of plate current. This means the amp is producing what is called crossover distortion and can not produce a good warm clean tone to start with. It also causes the amp to be sluggish and lack dynamic response.  För å testa lite krävs ju bara en justerbar bias 
Last edited by Skopan on 27 Mar 2012, 20:51, edited 1 time in total.
|
| 27 Mar 2012, 17:33 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
hoppla! har du testat någon annan högtalarlåda?? jag har ju 2x12 marshall 1936 samt en 4x12 jcm800 om du vill testa det?? 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 27 Mar 2012, 20:30 |
|
 |
|
Custom Sam
Joined: 27 Dec 2007, 17:17 Posts: 2436 Location: Tjörn
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Skopan wrote: Om man säger så här då..Jag är nöjd med ljudkaraktären inte missnöjd alls men det känns som om det kan bli bättre och att det saknas en del botten typ.. Klipper in lite som är skrivet på Eurotubes.. Jag tror att jag är böjd att hålla med dom om det som skrivs här. The 5150 and the 6505 are the same amps and they have an insane amount of gain in the preamp section. I’m going to be very honest here and say right up front that I do not care for the 5150 heads in stock trim. The power tubes while running just under 500 plate volts are only drawing about 10 to 12 milliamps of plate current. This means the amp is producing what is called crossover distortion and can not produce a good warm clean tone to start with. It also causes the amp to be sluggish and lack dynamic response.  För å testa lite krävs ju bara en justerbar bias  Ta och fixa den ställbara biasen först, nu har du ju köpt en omgång rör om jag inte tolkar dig fel i tidigare inlägg, men det kan ju vara intressant att se om rören är ok ändå, då har du ju ett gäng i reserv om inte annat... 
_________________ /Lennart
|
| 27 Mar 2012, 21:20 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Oj så bra det blev.. vilken skillnad!  Nya rör till försteget modell ECC83S och 6L6GC till slutseget. Har nu lödit i en justerbar bias och resultatet blev långt över förväntan helt enkelt ett stort medicinpiller för förstärkaren! Testade även nya rören med den låsta biasen och bara där blev det mycket bättre..  Bifogar lite bilder på projektet.. 
Attachments:
009 - Copy.JPG [ 224.63 KiB | Viewed 3907 times ]
|
| 14 Apr 2012, 13:11 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
bilder
|
| 14 Apr 2012, 13:14 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Bilder
|
| 14 Apr 2012, 13:15 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
Bilderna kom i blandad ordning ..
|
| 14 Apr 2012, 13:17 |
|
 |
|
VIP
Joined: 09 Dec 2007, 22:52 Posts: 3454 Location: Sthlms Län
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
fan vad kul! att det blev bra!!! jag får ta med en"planka" och testa stärkaren 
_________________ -----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com
|
| 14 Apr 2012, 16:14 |
|
 |
|
Skopan
Joined: 23 Sep 2011, 20:56 Posts: 26 Location: Norrtälje
|
 Re: Peavey 5150 rörbyte..
VIP wrote: fan vad kul! att det blev bra!!! jag får ta med en"planka" och testa stärkaren  ja gör det du.. kaffet är på.. 
|
| 14 Apr 2012, 16:21 |
|
|