View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 04:09



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Balanserat ut och in 
Author Message

Joined: 07 Jul 2008, 21:34
Posts: 223
Location:
Post Balanserat ut och in
Tja,
Håller på att "designa" ett försteg till bas och skall så småningom också fundera på slusteget. Försteget inhyses i en stompbox såman kan ha den framme på scenen och slutsteget blir antagligen en klassisk topp. Har i mina planer nu som sista steg en katodföljare.

Kom plötsligt på en (dum?) idé att göra om följaren till en cathodyne fasvändare och köra balanserat mellan försteg och slutsteg som i bilden nedan. Slustegets första steg skulle då bestå av en longtail PI som summerar signalerna och tar ut störningar som kan ha uppstått på vägen. Kan någon berätta åt mig om det är någon mening med detta?

Om man använde en obalanserad kabel i bilden nedan hur skulle det påverka signalen?

Image

EDIT: Korrigerat schema.

_________________
/Stefan


Last edited by Hellhammer on 05 Mar 2012, 13:20, edited 1 time in total.



02 Mar 2012, 13:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Balanserat ut och in
Det skulle inte påverka signalen alls eftersom du alltid får noll på uttgången av dinn mottagarkrets.
Sändarsidan blir inte heller riktig balanserad eftersom den kretsen har olika inre impedans på anod och katodutgången.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


02 Mar 2012, 18:18
Profile WWW

Joined: 07 Jul 2008, 21:34
Posts: 223
Location:
Post Re: Balanserat ut och in
VacuumVoodoo wrote:
Det skulle inte påverka signalen alls eftersom du alltid får noll på uttgången av dinn mottagarkrets.


Jag hänger tyvärr inte riktigt med. Menar du med noll att det skulle vara helt tyst oavsett balanserad eller obalanserad kabel?

VacuumVoodoo wrote:
Sändarsidan blir inte heller riktig balanserad eftersom den kretsen har olika inre impedans på anod och katodutgången.


Är det verkligen olika? Merlin Blencowe hävdar att det är lika så länge som lasten är lika. Dessutom lika låg som i en katodföljare.

ValveWizard wrote:
Provided the outputs are loaded equally, balance of the stage is perfect (despite the 'apparent' difference in output impedances- internal feedback forces them to be the same!). If the outputs are not equally loaded (as when the following stage is overdriven) the cathodyne will no longer be balanced, and other strange things can happen (see below).
When equally loaded, the output impedance from anode and cathode is roughly 1/gm, the same as a cathode follower.

_________________
/Stefan


03 Mar 2012, 14:15
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Balanserat ut och in
Hellhammer wrote:
VacuumVoodoo wrote:
Det skulle inte påverka signalen alls eftersom du alltid får noll på uttgången av dinn mottagarkrets.
Jag hänger tyvärr inte riktigt med. Menar du med noll att det skulle vara helt tyst oavsett balanserad eller obalanserad kabel? .
Du har kopplat ihop anoderna i mottagarkretsen. Signalspänningar på ingångatna är i motfas och vill vara i motfas även på anoderna. Eftersom anoderna är hopkopplade så blir resulterande signalen på utgången noll. Utsignalen bör tas bara på en av anoderna och de skall inte vara ihopkoppade.
Hellhammer wrote:
VacuumVoodoo wrote:
Sändarsidan blir inte heller riktig balanserad eftersom den kretsen har olika inre impedans på anod och katodutgången.
Är det verkligen olika? Merlin Blencowe hävdar att det är lika så länge som lasten är lika. Dessutom lika låg som i en katodföljare.
ValveWizard wrote:
Provided the outputs are loaded equally, balance of the stage is perfect (despite the 'apparent' difference in output impedances- internal feedback forces them to be the same!). If the outputs are not equally loaded (as when the following stage is overdriven) the cathodyne will no longer be balanced, and other strange things can happen (see below). When equally loaded, the output impedance from anode and cathode is roughly 1/gm, the same as a cathode follower.
Det blir så om man räknar på en förenklat matematisk model av trioden. Det blir skillnad i både utimpedanser som i bandbredden på båda faser om man räknar på en mer verklighetstrogen modell eller mäter på fysisk krets. Troligen av mindre betydelse i din tillämpning.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


03 Mar 2012, 17:55
Profile WWW

Joined: 07 Jul 2008, 21:34
Posts: 223
Location:
Post Re: Balanserat ut och in
Aaargh, nu ser jag att jag ritat fel! Kopierade från ett annat schema och glömde splitta anoderna. Tanken va att det skulle vara en longtail PI med två faser ut till ett mottaktslutsteg. Skulle det fungera då? Skulle det vara någon poäng med detta? Tänker att man skulle slippa störningar som induceras mellan försteg och slutsteg, men signalen kanske för stor för att det skulle vara ett reellt problem. Borde man inte vinna någon decibel iaf?

_________________
/Stefan


03 Mar 2012, 20:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Balanserat ut och in
Det kan vara berättigad med balanserad förbindelse om det är fråga om separat preamp och slutsteg. Det är dock ganska lätt att råka ut för extern jordslinga och brum så switcbar jordlyft är bra att ha i en av enheterna. Lyft dock aldrig skyddsjorden utan endast signaljorden. HUr långt är det mellan burkarna?

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


03 Mar 2012, 20:44
Profile WWW

Joined: 07 Jul 2008, 21:34
Posts: 223
Location:
Post Re: Balanserat ut och in
Det är nog inte mer än några meter, fem kanske max. Om man då glömmer den balanserade kabeln hemma och måste använda en vanlig obalanserad; hur påverkar kondingen från anod till jord? Blir det nån sorts pseudokatodföljare av det hela iaf?

_________________
/Stefan


03 Mar 2012, 21:39
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.