| Author |
Message |
|
Makten
|
 Re: jobba till 75... vad säger ni om det?
Joshunznera wrote: att ställa våra framtida pensioner emot kostnaden för invandring är ett osmakligt retoriskt grepp som även omyndigförklarar väljarna. Säg det till Reinfeldt. Det är ju han som vill höja pensionsåldern, inte jag. Vilken kostnad tycker du att vi ska ställa invandringen emot? För du tror väl inte att det funkar att låta vem som helst komma hit och leva pengar som egentligen var ämnade åt oss själva, utan att vi offrar något?
|
| 08 Feb 2012, 18:25 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
BiTTeR wrote: Där kom det! Det är vårat fel, vi som råkat födas som svenskar av svenska föräldrar som i sin tur fötts av svenskar f.ö så får de flesta invandrare faktiskt jobb, alltså de som anstränger sig och t.ex lär sig språket. utveckla gärna, förstår inte vad du menar. Jag försökte bara påpeka detsamma som du dvs att de flesta invandrare faktiskt både jobbar och/eller vill jobba. Många av de som har försörjningsstöd har det pga att det finns massor med arbetsgivare som inte vill anställa dom just för att de är invandrare
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 08 Feb 2012, 18:38 |
|
 |
|
BiTTeR
|
Joshunznera wrote: BiTTeR wrote: Där kom det! Det är vårat fel, vi som råkat födas som svenskar av svenska föräldrar som i sin tur fötts av svenskar f.ö så får de flesta invandrare faktiskt jobb, alltså de som anstränger sig och t.ex lär sig språket. utveckla gärna, förstår inte vad du menar. Jag försökte bara påpeka detsamma som du dvs att de flesta invandrare faktiskt både jobbar och/eller vill jobba. Många av de som har försörjningsstöd har det pga att det finns massor med arbetsgivare som inte vill anställa dom just för att de är invandrare Eller att det inte finns jobb åt alla, oavsett hudfärg. Eller är svenska arbetsgivare rasister? Borde väl vara en ren guldgruva att anställa folk med lönebidrag från staten kan man tycka.
|
| 08 Feb 2012, 18:47 |
|
 |
|
Abe Normal
|
kjelle wrote:
För att det skall vara glasklart: JAG har inte gjort någon koppling mellan pension och invandring...
Vi är helt överens. Jag bara snodde lite ur din text och spann vidare.... /Ulf
|
| 08 Feb 2012, 19:16 |
|
 |
|
kjelle
|
Abe Normal wrote: kjelle wrote:
För att det skall vara glasklart: JAG har inte gjort någon koppling mellan pension och invandring...
Vi är helt överens. Jag bara snodde lite ur din text och spann vidare.... /Ulf Nej, jag förstod det, men min mening taget ur sitt sammanhang, med din kommentar, skulle kunna misstolkas. En tolkning i den riktningen vill jag garanterat inte sammankopplas med, så jag garderade mig.
| 08 Feb 2012, 19:26 |
|
 |
|
kjelle
|
Det diskuteras en vanföreställning i denna tråd, att pensionssystemets finansiering skulle kunna urholkas p.g.a. av kostnader för invandring. Att man överhuvudtaget kan se att pensionssystemet behöver förändras, är att det är ett eget system finansierat med avgifter som baseras på inkomst och ålder. Helt enkelt ett separat system med inkomster och utgifter. När den förutsatta åldersstrukturen inte stämmer längre, behöver systemet justeras, vilket Reinfeldt nu flaggar för. Om än på ett klumpigt sätt enligt mig.
Att lasta över skulden för pensionsfinansiering på kostnader för invandring, tyder enbart på dålig insikt i Sveriges ekonomi, och en vilja att skylla de flesta problem i Sverige på invandrare, oavsett art.
| 08 Feb 2012, 19:42 |
|
 |
|
Makten
|
Joshunznera wrote: utveckla gärna, förstår inte vad du menar. Jag försökte bara påpeka detsamma som du dvs att de flesta invandrare faktiskt både jobbar och/eller vill jobba. Många av de som har försörjningsstöd har det pga att det finns massor med arbetsgivare som inte vill anställa dom just för att de är invandrare Det jag försöker säga (i flera olika trådar dessutom) är att det naturligtvis är helt okej att propagera för en hög och kostsam invandring, men att man då samtidigt inte kan börja gnälla om att andra saker skärs ner på. Det ena ger ju det andra, även om kostnaderna inte egentligen är på "samma konto". Om massor av arbetsgivare låter bli att anställa invandrare så måste det ju bero på att de inte behöver anställa invandrare, för att det även finns arbetslösa infödda svenskar att ta av. Det är alltså inte arbetsgivarna som bär sig underligt åt. Det saknas jobb, men samtidigt har vi hög invandring. FAIL Att jag och många andra återkommer till just invandringen är för att invandringen är den enda offentliga utgift som öppet INTE diskuteras. Den får tydligen kosta hur mycket som helst och ge vilka negativa konsekvenser som helst utan att vi ska få reda på det. Men se, att gnälla på höjd pensionsålder, det är helt okej tydligen. Varför då?
|
| 08 Feb 2012, 20:00 |
|
 |
|
hottahejti
|
Nej,jag kommer absolut inte att orka jobba till 75 med det jobb jag har nu.Kroppen börjar redan nu vid 43 års ålder säga ifrån rätt rejält ibland. Hade jag däremot haft nåt kul forskarjobb eller liknande så hade jag nog kunnat tänkt mig att jobba till 75.
_________________ "Its the man,not the gears,or was it vice versa?"
|
| 08 Feb 2012, 20:14 |
|
 |
|
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
|
Makten wrote: Att jag och många andra återkommer till just invandringen är för att invandringen är den enda offentliga utgift som öppet INTE diskuteras. Den får tydligen kosta hur mycket som helst och ge vilka negativa konsekvenser som helst utan att vi ska få reda på det. Men se, att gnälla på höjd pensionsålder, det är helt okej tydligen. Varför då? Jag tycker att du diskuterar invandringen (vad det nu är?) i var och var annan tråd. Varför tycker du att den inte diskuteras?
|
| 08 Feb 2012, 20:25 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
hottahejti wrote: Nej,jag kommer absolut inte att orka jobba till 75 med det jobb jag har nu.Kroppen börjar redan nu vid 43 års ålder säga ifrån rätt rejält ibland. Hade jag däremot haft nåt kul forskarjobb eller liknande så hade jag nog kunnat tänkt mig att jobba till 75. Man kan ju sluta turnera efter 75.  /R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 08 Feb 2012, 20:37 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Makten wrote: Om massor av arbetsgivare låter bli att anställa invandrare så måste det ju bero på att de inte behöver anställa invandrare, för att det även finns arbetslösa infödda svenskar att ta av. Det är alltså inte arbetsgivarna som bär sig underligt åt. Det saknas jobb, men samtidigt har vi hög invandring. FAIL Nej Makten, det ligger till så att många arbetsgivare inte ens läser en ansökan ordentligt om namnet på den sökande klingar fel. Det innebär rimligen att denne arbetsgivare inte får den bäst kvalificerade medarbetaren utan den med mest kvalificerade med svensk namn... Detta vill jag inte lagstifta mot, däremot gärna belysa så ofta som möjligt för att få dessa inskränkta anställare att förstå hur korkat de resonerar.
_________________------------------------------------------------- The beat goes on and I´m so wrong
|
| 08 Feb 2012, 20:46 |
|
 |
|
Makten
|
glassfinger wrote: Jag tycker att du diskuterar invandringen (vad det nu är?) i var och var annan tråd. Varför tycker du att den inte diskuteras? Jag menade förstås offentligt. Hitta gärna EN artikel i någon av de större svenska dagstidningarna som i samband med Malmöhaveriet nämner invandringen som ett problem. Joshunznera wrote: Nej Makten, det ligger till så att många arbetsgivare inte ens läser en ansökan ordentligt om namnet på den sökande klingar fel. Det innebär rimligen att denne arbetsgivare inte får den bäst kvalificerade medarbetaren utan den med mest kvalificerade med svensk namn... Detta vill jag inte lagstifta mot, däremot gärna belysa så ofta som möjligt för att få dessa inskränkta anställare att förstå hur korkat de resonerar. Det enda du bevisar är att #1: det behövs inte invandring för att täcka arbetsmarknadens behov och att #2: arbetsgivare föredrar monokultur framför mångkultur. Vem är du att bestämma vad som är "korkat" av arbetsgivaren? Är du emot dennes valfrihet? Eller är invandrarens valfrihet överställd svenskens? Dina klavertramp borde vara uppenbara för dig själv vid det här laget. 
|
| 08 Feb 2012, 21:09 |
|
 |
|
Makten
|
För övrigt har jag ett konstruktivt förslag angående pensionsåldern! Sätt den i relation till när man börjar arbeta. Då kommer högutbildade, som i regel har mycket mindre kroppsligt ansträngande jobb, att få arbeta längre. Det tror jag dessutom rimmar ganska bra med ambitionerna då det förstås är roligare med sådana jobb. Samtidigt kan lågutbildade gå i pension tidigare och spara kroppen något årtionde. De drar ju dessutom in mindre skattepengar till staten och får på grund av lägre lön också lägre pension, vilket inte är så belastande för samhället. Detta kan säkert tas som "von oben" av några av er, men det borde faktiskt funka och om man släpper sina ideologiska spärrar så tjänar nog alla på det. Tillägg: Fast en liten hake för alla rödtomtar är att invandrare kommer behöva gå senare i pension eftersom de börjar arbeta mycket senare. 
|
| 08 Feb 2012, 21:13 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Makten wrote: Det enda du bevisar är att #1: det behövs inte invandring för att täcka arbetsmarknadens behov och att #2: arbetsgivare föredrar monokultur framför mångkultur. Vem är du att bestämma vad som är "korkat" av arbetsgivaren? Är du emot dennes valfrihet? Eller är invandrarens valfrihet överställd svenskens? Dina klavertramp borde vara uppenbara för dig själv vid det här laget.  I ditt klaver trampar jag gärna och ofta Vem har påstått att vi behöver invandring för att täcka arbetsmarknadens behov? Mitt inlägg handlade om hur många arbetsgivare agerar just nu. "Arbetsgivare" i obestämd form.. vad menar du att jag har bevisat betr dessa? Jag bestämmer vad jag tycker är korkat, precis som du... Jag är inte emot ngns valfrihet, det borde du fatta om du läste rätt. Jag vill inte lagstifta, jag vill påverka. Precis som du.. Vad får dig att tro att jag skulle värdera invandrarens valfrihet större en svenskens? (jag antar att du med svensken inte menar en svensk invandrare). Hela min poäng är ju att vi ska behandla alla lika, inte särbehandla.
Last edited by Joshunznera on 08 Feb 2012, 22:45, edited 1 time in total.
|
| 08 Feb 2012, 21:31 |
|
 |
|
bjoel
|
En liten bild, snodd från socialdepartementet: 
|
| 08 Feb 2012, 22:40 |
|
 |
|
Makten
|
Joshunznera wrote: Jag vill inte lagstifta, jag vill påverka. Precis som du... Jag nöjer mig med det. Jag har förstört tillräckligt många trådar. Förlåt.
|
| 08 Feb 2012, 23:58 |
|
 |
|
Joshunznera
|
gäsp Makten.. men jag tycker att du är rätt underhållande du med, mitt i allt elände 
|
| 09 Feb 2012, 06:53 |
|
 |
|
rifle
|
Joshunznera wrote: För mig är det värre att betala upphället till ett slapparsel från glesbygden som inte vill flytta till jobbet än att betala uppehället till en flykting som ingen vill anställa för att han har fel hudfärg. Men där är vi olika, vi gammelsvenskar Om du blir av med jobbet där nere i solen skulle du gladeligen flytta hit upp och jobba då eller skulle du gå arbetslös? Nu drar jag iväg i diskussionen som vanligt. Ska alla flytta dit jobben finns så kommer alla snart bo runt i kring de tre största städerna. *Var ska då alla svenskar åka på semester om det inte finns några människor kvar på landsbyggden som kan servera er ett glas rött och en ostmacka? Om du räknar antalet människor som är arbetslösa i hela Norrland så är det betydligt mindre mängd än vad det är nere i era regioner! I min värld är det bättra att landsbygden får leva åtminstone lite grann än att allt centraliseras. Om 10 gubbar stämplar i nån lite by så är det värt det pga att byn lever lite grann istället för att försvinna. Så när det klagas nerifrån storstadregionerna på de arbetslösa slapparslena i norrland så kan ni fundera på att ni har betydligt mera antal arbetslösa än vad vi har. Norrland har ca 12 procent av Sveriges befolkning ca 1,1miljoner medans bara stockholm ska ha kring 850tusen. Snittet på arbetslöshet i Sverige är ca 4,4procent. Norrland ca 5000arbetslösa medans resten av Sverige ca 35000arbetslösa. Vilken del av Sverige kostar mera i Arbetslöshet. Nu har jag ett förslag! Alla som är arbetslösa som ej bor i Norrland borde tvingas att flytta till Norrland och glesbygden för att glesbygden ska få leva och frodas! 
|
| 09 Feb 2012, 12:31 |
|
 |
|
Tobbe z
|
rifle wrote: Joshunznera wrote: För mig är det värre att betala upphället till ett slapparsel från glesbygden som inte vill flytta till jobbet än att betala uppehället till en flykting som ingen vill anställa för att han har fel hudfärg. Men där är vi olika, vi gammelsvenskar Om du blir av med jobbet där nere i solen skulle du gladeligen flytta hit upp och jobba då eller skulle du gå arbetslös? Nu drar jag iväg i diskussionen som vanligt. Ska alla flytta dit jobben finns så kommer alla snart bo runt i kring de tre största städerna. *Var ska då alla svenskar åka på semester om det inte finns några människor kvar på landsbyggden som kan servera er ett glas rött och en ostmacka? Om du räknar antalet människor som är arbetslösa i hela Norrland så är det betydligt mindre mängd än vad det är nere i era regioner! I min värld är det bättra att landsbygden får leva åtminstone lite grann än att allt centraliseras. Om 10 gubbar stämplar i nån lite by så är det värt det pga att byn lever lite grann istället för att försvinna. Så när det klagas nerifrån storstadregionerna på de arbetslösa slapparslena i norrland så kan ni fundera på att ni har betydligt mera antal arbetslösa än vad vi har. Norrland har ca 12 procent av Sveriges befolkning ca 1,1miljoner medans bara stockholm ska ha kring 850tusen. Snittet på arbetslöshet i Sverige är ca 4,4procent. Norrland ca 5000arbetslösa medans resten av Sverige ca 35000arbetslösa. Vilken del av Sverige kostar mera i Arbetslöshet. Nu har jag ett förslag! Alla som är arbetslösa som ej bor i Norrland borde tvingas att flytta till Norrland och glesbygden för att glesbygden ska få leva och frodas!  Invånare i Stockholm 850000 (staden ) Tätorten 1,4 miljoner. Länet drygt 2 miljoner(host).
|
| 09 Feb 2012, 12:39 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 09 Feb 2012, 12:53 |
|
 |
|
Renegade
Joined: 19 Jun 2005, 09:35 Posts: 5459 Location: Uppsala-la-la-la
|
rifle wrote: Joshunznera wrote: För mig är det värre att betala upphället till ett slapparsel från glesbygden som inte vill flytta till jobbet än att betala uppehället till en flykting som ingen vill anställa för att han har fel hudfärg. Men där är vi olika, vi gammelsvenskar Om du blir av med jobbet där nere i solen skulle du gladeligen flytta hit upp och jobba då eller skulle du gå arbetslös? Nu drar jag iväg i diskussionen som vanligt. Ska alla flytta dit jobben finns så kommer alla snart bo runt i kring de tre största städerna. *Var ska då alla svenskar åka på semester om det inte finns några människor kvar på landsbyggden som kan servera er ett glas rött och en ostmacka? Om du räknar antalet människor som är arbetslösa i hela Norrland så är det betydligt mindre mängd än vad det är nere i era regioner! I min värld är det bättra att landsbygden får leva åtminstone lite grann än att allt centraliseras. Om 10 gubbar stämplar i nån lite by så är det värt det pga att byn lever lite grann istället för att försvinna. Så när det klagas nerifrån storstadregionerna på de arbetslösa slapparslena i norrland så kan ni fundera på att ni har betydligt mera antal arbetslösa än vad vi har. Norrland har ca 12 procent av Sveriges befolkning ca 1,1miljoner medans bara stockholm ska ha kring 850tusen. Snittet på arbetslöshet i Sverige är ca 4,4procent. Norrland ca 5000arbetslösa medans resten av Sverige ca 35000arbetslösa. Vilken del av Sverige kostar mera i Arbetslöshet. Nu har jag ett förslag! Alla som är arbetslösa som ej bor i Norrland borde tvingas att flytta till Norrland och glesbygden för att glesbygden ska få leva och frodas!  Här kan du läsa om invandrare vs. norrlänningar  : Sysselsättningsgraden bland utrikes födda i storstadsregioner uppgår till 58%, att jämföra med 82% för inrikes födda.
Skillnaderna är dock stora mellan olika utrikes födda grupper. I Haparanda i norra Sverige är 40% av invånarna utrikes födda, men dessa är till stor del invandrade från Finland på andra sidan Torne älv och är inte alls arbetslösa i samma omfattning som andra invandrade grupper.
2008 var 76% av alla invandrare som kommit till Sverige under de fem senaste åren arbetslösa. En förvånansvärt hög arbetslöshetssiffra för att vara ”arbetskraftsinvandrare”, vilket de etablerade politiska partierna försökt att marknadsföra dem som. I vissa delar av landet överstiger, enligt rapporten, arbetslösheten bland samtliga utrikes födda 50%. Finanskrisen slog till först under hösten 2008.http://www.friatider.se/scb-rapport-sa- ... invandrareSCBs rapport Integration – ett regionalt perspektiv finns här: http://www.scb.se/statistik/_publikatio ... BR1001.pdfOm Malmö kan man läsa i FPs rapport Segregationen växer - exemplet Malmö från den 25 april 2002 (alltså snart tio år sedan): Malmö är en delad stad. Klyftorna mellan det rika och fattiga Malmö ökar. Det märks tydligt inte minst i den stora variationen i arbetslöshetssiffrorna. Andelen människor i jobb, mätt i termer av den del av befolkningen mellan 20 och 64 år som har ett förvärvsarbete, låg i Malmö 1999 på drygt 60 procent, i riket i sin helhet på knappt 75 procent. Skillnaden har ökat kontinuerligt under 1990-talet. 1990 var differensen sex procentenheter, 1999 hade den ökat till nästan tolv procentenheter, enligt Malmö stads egen statistik.
Arbetslösheten har bitit sig fast allt hårdare i de mest utsatta stadsdelarna. Skillnaden i förvärvsintensitet mellan Limhamn-Bunkeflo och Rosengård har under de senaste 15 åren ökat från drygt 15 procent till över 45 procent.http://www.folkpartiet.se/upload/Dokume ... -malmo.pdf/R
_________________ "Art is the last thing I'm worried about when I'm writing a song. As far as I'm concerned, art is just short for 'Arthur'." - Keith Richards
|
| 09 Feb 2012, 13:07 |
|
 |
|
Joshunznera
|
rifle wrote: Nu har jag ett förslag! Alla som är arbetslösa som ej bor i Norrland borde tvingas att flytta till Norrland och glesbygden för att glesbygden ska få leva och frodas!
sure, semester för jämnan. Myggjävlarna är ett lågt pris för denna lyx. Jag paxar på Söderhamn då, finns lite coola öar där utanför som jag skulle kunna tänka mig. Åsså är det hyfsat nära till Stockholm 
|
| 09 Feb 2012, 14:21 |
|
 |
|
rifle
|
Joshunznera wrote: sure, semester för jämnan. Myggjävlarna är ett lågt pris för denna lyx. Jag paxar på Söderhamn då, finns lite coola öar där utanför som jag skulle kunna tänka mig. Åsså är det hyfsat nära till Stockholm  Bara det är Norrland och glesbyggd så är det ok för mig 
|
| 09 Feb 2012, 15:36 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
rifle wrote: Joshunznera wrote: sure, semester för jämnan. Myggjävlarna är ett lågt pris för denna lyx. Jag paxar på Söderhamn då, finns lite coola öar där utanför som jag skulle kunna tänka mig. Åsså är det hyfsat nära till Stockholm  Bara det är Norrland och glesbyggd så är det ok för mig  Njae, Söderhamn ligger visserligen utanför tullarna, men anses väl vara ett klassiskt gränsfall - eller? 
_________________ Absentem laedit, qui cum ebrio litigat (Publilius Syrus)
|
| 09 Feb 2012, 15:58 |
|
 |
|
Joshunznera
|
FenderBender wrote: Njae, Söderhamn ligger visserligen utanför tullarna, men anses väl vara ett klassiskt gränsfall - eller?  vi som klarade skolgången vet att Norrland börjar norr om Dalälven
|
| 09 Feb 2012, 17:32 |
|
 |
|
Tobbe z
|
Joshunznera wrote: FenderBender wrote: Njae, Söderhamn ligger visserligen utanför tullarna, men anses väl vara ett klassiskt gränsfall - eller?  vi som klarade skolgången vet att Norrland börjar norr om Dalälven Min skolbok skrev strax söder om Uppsala, fast jag är ju lite yngre än dej.
|
| 09 Feb 2012, 17:57 |
|
 |
|
Jesperado
|
Sverige består av Skåne och där norr om liggande fäbodar. 
|
| 09 Feb 2012, 19:54 |
|
 |
|
Plexiglas
|
i min står det götaland och där söderom slappande fähundar! 
_________________http://www.facebook.com/gudarsskymningSjälvklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!
|
| 09 Feb 2012, 20:09 |
|
 |
|
Joshunznera
|
försökte hitta svaret på www.patriot.nu och liknande numera accepterade BOJ-källor men hittar ingenting där som definierar Norrland. Får därför förlita mig till gamla Wiki och där har de i alla fall en åsikt. Ja en till då Oavsett vilket så är det ju för jävla åt fel håll http://sv.wikipedia.org/wiki/Norrland
|
| 09 Feb 2012, 20:58 |
|
 |
|
rifle
|
Joshunznera wrote: försökte hitta svaret på http://www.patriot.nu och liknande numera accepterade BOJ-källor men hittar ingenting där som definierar Norrland. Får därför förlita mig till gamla Wiki och där har de i alla fall en åsikt. Ja en till då Oavsett vilket så är det ju för jävla åt fel håll http://sv.wikipedia.org/wiki/NorrlandDu hade passat som handen i hansken här uppe.
|
| 10 Feb 2012, 11:05 |
|
|