
Re: Bias pot i en Mesa Studio 22
Mesa har ju löst det lite annorlunda. Normalt brukar man ju ha en avblödning mot jord å i det läget e det ju enkelt att installera en vanlig trimpott i sammanhanget. Oftast då runt 10k-50k för att få vettig respons å dynamik i pottens utslag.
I detta fallet så ser du att biaskretsen eg arbetar mot potentialen av "P". Layouten kan iom det göras snarlik,bara det att du kommer få lattja lite med resistorvärden.
Enkelt nog då det e ngt du bara tittar på som produkt ute vid slutrören,utan de rören i,tills du ser att du har ett vettigt svep låt säga mellan minus 9 å minus 13 VDC.
Kom åxå ihåg att ju större negativ bias spänning desto mindre anodförlust/effekt över slutrören. EL84;orna,om inte minnet sviker,brukar man väl allmänt säga att de vill ha i faggorna av minus 11 volt-beroende på B+ osv naturligtvis.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.