View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 04:09



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Bäckström Uppfräschning 
Author Message
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post Bäckström Uppfräschning
Ja, då har jag fått ett till projekt på bänken.

Farsan vill att jag renoverar denna pjäs åt honom, för han vill använda den ute på spelningar med bandet hans.
Den "komprimerar" så gött

Den är således inte orginal

Image

Bytt power switch

Image

Ombyggda in och utgångar

Image

Brimar ecc83 och ef86

Image

GZ 34 och EL3..... Nej, där är det inga EL34:or som de brukar sitta, sitter ju 5881 !

Lite det som är grejen kanske (har två till bäckströmmar som inte låter samma som denna), men den borde va ombyggd inuti också då? Lr, det är väl inte bara å switcha mellan de rören? 5881:orna tål väl inte lika hög volt?

Ska öpnna upp den imorgon och kolla hur där ser ut


PS: Jag har dammsugit den nu! :D


17 Jan 2012, 17:39
Profile
User avatar

Joined: 28 Jul 2010, 15:01
Posts: 1910
Location: NORRKÖPING
Post Re: Bäckström Uppfräschning
Fränt :D

kompisen hade en sådan som var ombyggd/modifierad och den kallades brödrosten.
Men fasen vad den lät bra, minns inte vad killen hette som moddade gamla förstärkare i Finspång.... :oops:

Men denna skall vara till gitarr eller?
Det fanns olika sorter?


17 Jan 2012, 20:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Bäckström Uppfräschning
RCA 5881 :or,,,nu snackar vi guldklimpar som betingar pengar om man hittar några sånna NOS.

Dessa är specade för max 400V, så ligger du över det så kan ett par 6L6GC eller EL 34:or vara lämpligt att byta till.
brukar man inte behöva byta OT i dessa stärkare, eller finns det modeller som man slipper det på?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


17 Jan 2012, 21:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 929
Location:
Post Re: Bäckström Uppfräschning
Spänningen är inget problem här. Gamla RCA eller Tung-sol 5881 är mycket tåliga och pålitliga, men däremot måste man ha lite koll på strömmen. Dessa gamla 5881or har max 23W anodförlust, alltså 7W mindre än EL34.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


18 Jan 2012, 00:30
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post Re: Bäckström Uppfräschning
Chatte: Ja, jag brukar också kalla den brödrosten! :D Ja, den är till gitarr

Amp Healer: Jaså, är det eftertraktade grejer de. Ser ut som de är orginal OT, har dålig koll på detta om man behöver byta osv..

Maglemer: Okej! Får kolla strömmen då, när jag slår på den nästa gång!


Imorgon blir det öppning av underredet och avlöjande av kretsuppbyggnaden, bilder kommer!


18 Jan 2012, 02:52
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Re: Bäckström Uppfräschning
Det finns åtminstone två olika scheman. Det ena har en UL-kopplad OT och det andra "vanlig" koppling. Tror inte man behöver byta OT även om den är UL-kopplad, men det är kanske en smaksak. Här har jag laddat upp båda två:

http://i16.photobucket.com/albums/b22/G ... -schem.jpg
http://i16.photobucket.com/albums/b22/G ... _GM128.jpg

Och här finns en tråd från min renovering och makeover av en Bäckström. Det var ett vansinnigt roligt projekt. Saknar den där stärkaren ibland :(

viewtopic.php?f=24&t=24093

/Gunnar


18 Jan 2012, 08:05
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Bäckström Uppfräschning
Normalt behöver man inte byta OT i Bäckström. Det är i Centrum/Ericsson man brukar behöva göra det.
Det är heller inga höga spänningar, så att man behöver vara orolig för några rör av den anledningen.
Katodbias brukar det vara, så jag antar att det är bytt katodmotstånd för att passa de fina 5881:orna.

_________________
/Sixten

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm


18 Jan 2012, 12:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post Re: Bäckström Uppfräschning
Tack Izzy för schema!

Hade det ena, ska försöka se vilken stärkare detta är nu då. Det står ju GM 128 C bakpå iaf

Grym tråd!

Tack för infon Maglemer!


19 Jan 2012, 20:19
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post Re: Bäckström Uppfräschning
Såhär såg de ur där:

Image


20 Jan 2012, 00:09
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post Re: Bäckström Uppfräschning
Den där gula stora elektrolytkondingen verkar ju inte orginal.. 100mikro Farad
sitter på samma ställe som en av de andra 32 orna (som i detta fallet är på 47mikro faran) nu är de altså dubbelkondningen ja pratar på

Startade den en snabbis idag, mätte biasen till 54 mA (på tomgång) Men jag vet ju inte vad volten ligger på riktigt än.. för de hann jag inte mäta

Om man vrider på volymen och "crankar" den lite, så brusar de väldigt mycke. Vad kan de bero på? Kan de bero på signalkondingar mellan stegen, lr dåliga elektrolyter?
Med dåliga elektrolyter så blire väl mer brum? Men här är det mer brus


01 Feb 2012, 01:07
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Bäckström Uppfräschning
"Hann inte mäta B+"?

Metodik, min gode man, metodik. :lol:

1) Man startar aldrig upp en okänd stärkare på full nätspänning
2) vad mäter man först (medans man bara håller ett vaksamt öga på slutrören) - kan det månne vara huruvida bias och B+ (minst) verkar nåtsånär "in the ballpark"?
3) Vrider man upp en okänd stärkare (vars parametrar / arbetspunkter man inte mätt ordentligt) på "crank"-läge?
4) mäter man inte en okänd stärkares totala strömförbrukning under en första uppstart, bara för att vara trygg att det inte är fet-kortis nånstans?

:roll:


01 Feb 2012, 03:26
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post Re: Bäckström Uppfräschning
Jo, men jag hade fullt upp med annat egentligen, så blev jämt en start får å se hur den gick :wink: Ska mäta B+ ikväll!

1. Har haft denna stärkaren i flera år, och den har använts i replokalen ibland
2. ... Jo, men jag kom inte åt å mäte B+ ... Hade chassiet ihopskruvat. Men ikväll ska vi se vare ligger på! Det är altså förhållandet B+ och bias som man ska kolla och inte pin3 (plate) och bias ... Vill vara säker bara

3. Där den brukar låta gött och komprimera fint, där brukar den också brusa rätt gött...

4. totala strömmförbrukning?


Farsan har haft denna i flera år och den har alltid funkat, men nu ska den bli bättre!


01 Feb 2012, 11:57
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Bäckström Uppfräschning
Ja, jo. Jag uttryckte mej lite slarvigt där. B+ är för mej anodspänningen (på röret).

Bruset gissar jag kommer från kolmassamotstånd i kombination med obefintlig skärming av ingångar o tonkontroller etc.

Total strömförbrukning brukar jag övervaka när jag drar upp en stärkare första gången med variotrafon. Börjar strömmen rusa tyder det på kortslutning i nån komponent, och då hinner man kanske stänga av innan saker steks.

/R


01 Feb 2012, 15:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.