View unanswered posts | View active topics It is currently 24 Jun 2026, 05:10

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Hjälp med brumproblem 
Author Message

Post Hjälp med brumproblem
Håller ju på med den där DNS;en å jag tycker den börjar ta form.

Grejen e att den dessvärre har problem med nätbrum å jag tycker jag provat lite av varje för att komma tillrätta med det. Det som hör till saken e att jag ju mer eller mindre designat om hela förstärkaren till ngt den definitivt inte e ifrån början. Både headroom samt kanske framför allt mängden gain e draget mkt mkt längre än original. Tremolo samt reverb e fortfarande aktivt.

Iom det har den bla då en snällare lösning om 2 gainsteg på concertina driver,å i andra skepnaden e den en hi-gain setup med 4 steg plus drivern.

Nu e det åxå så att maskinen har slutstegsdel samt pre-amp den fysiskt separerade från varandra.

Image

Det uppe till vä e då pre-amp delen å det till höger e slutstegsdelen å det närmast i bild e reverbtanken. Det som leder AC spänning till pre-amp delen e alltså enbart glödspänningen,som e 6.3VAC som vanligt.
Samtliga elektromekaniska komponenter e nya. Dvs varenda pott,de två jacken samt alla novalsocklar.

Som ni kan se ansluts pre-ampen till slutstegsdelen,som e "moder" delen,med en octalsockel kontakt precis intill fasvändarröret.(Den han kontakten e iofs inte ny)

Lytar e nytt,å när jag mäter för rippel i railen e mängden AC mkt mkt begränsad. Vi talar låga mV AC i detta fallet. Häradet 5-10mV eller så i pre-ampen.

Pre-ampen e kopplad så att man så att säga bryggar sig in i "mitten" av mängden gainsteg med det ena jacket,som då e ämnat som clean å man får med sig alla 4 gainstegen genom att koppla in sig i nästa jack.(maskinen har numer enbart två ingångsjack)

Brummet e där oavsett var man kopplar in sig,men naturligtvis mer påtagligt när man kopplar in sig i hi-gain jacket. Något som iaf för mig indikerar att det problemet inte enbart kan härledas till ett enda rör.

Det jag gjort så långt bortsett från att alla glättningskondningar e nya e att separera glödspänningskablaget från B+ samt jordanslutningen i den härva som leder mellan pre-amp å slutsteg. Vidare har jag då tvinnat de kablarna.
Om jag kopplar ur sockeln till pre-ampen helt rent fysiskt så blir förstärkaren i princip helt tyst. Eller iaf mkt tyst. Man hör då som ett svagt bakgrundsbrus ur 412;an. Men så fort jag kopplar in pre-ampen e där ett brum som INTE e normalt i omfattning.
PI;ns galler e i det läget INTE jordat utan hänger "i luften" å lika förbannat e slutstegsdelen i princip helt tyst.

Jag har provat ett antal lösningar. Bla har jag då separerat kablaget till glöden från resten av "mattan" med kablar som leder mellan slutstegsdelen å pre-ampen å i det tvinnat glödspänningskablarna enl alla konstens regler.
Signalkabeln som löper mellan pre-amp delen å slutstegsdelen e skärmad.(har funderat på att byta denna då den ändå e 35-40år+ gammal)

Original leder glödspänningen ner i pre-amp kortet i banor som vetter 90 grad från de två delarna. Dvs de går ut åt "sidorna" kontra hur delarna rent fysiskt placeras mot varandra. Dessa glödspänningsbanor har jag kapat i kortet vid resp rör å istället dragit nogrannt tvinnat enledarkablage som jag dragit ut ung 20mm från kortet-rakt upp från varje röranslutning,å anslutit strömmen från kablaget i den ända som INTE utgör 1a signalrör utan den som e för recoverysteget av reverbet. Detta har inte gett ngn skillnad för handen.

Jag har vidare "skärmat" nättrafon med en ferritisk plåt om 2mm-utan resultat det med.(Tänkt i banorna av läckande magnetfält)

Schemat hittar ni här;
http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/DNS-SP60RT.jpg

Som synes e det inte mkt glättning i pre-ampen i ljuset av mängden numer gain varför jag för det första förnyat det 10k motstånd som sitter i spänningsdelaren. Därefter adderat ett 270 Ohms motstånd varefter det sitter 15uF.
Efter det sitter det ut mot de sista noderna ytterligare ett 270 Ohms motstånd med ytterligare 15uF.

Original sitter mönsterkortet för pre-ampen fast i faceplaten genom pottarna. Detta e nu nya bitar å själva faceplaten e iom det separerad från kortet. Samtliga pottars chassien e förbundna samt kopplade till pre-ampen jord. Pottarna jordar INTE i faceplaten.

Jack samt alla volym å masterpottar e kopplade med skärmad RCA kabel.

Det jag inte provat så långt e att koppla ur de rör som inte behövs för direkt bruk av pre-ampen-alltså tremolo röret samt de två ECC82;orna för reverbet.

Brummet e utan tvivel 50Hz bundet.

Ideér?

Last edited by Racing on 29 Jan 2012, 01:44, edited 1 time in total.

28 Jan 2012, 21:47
Profile

Post Re: Thjälp med brumproblem
Fö.
Som synes av schemat e glödens centertapp sammanbunden med centertappen för HV. Detta verkar ske inne i trafon för ut ur trafon kommer en enda center.
Denna e i sin tur åxå ngt jag sett över å lödöronen för den e nya prylar det med. Samma med hur den jordar i chassiet. Nytt nytt nytt...,å som sagt...tar man bort kontakten till pre-ampen rent fysiskt så blir stärkaren exemplariskt tyst.

28 Jan 2012, 21:52
Profile

Post Re: Hjälp med brumproblem
Ingen?

Jaha. Jag tänkte att jag gör så att jag försöker isolera detta. Börjar med att koppla in pre-ampen utan rör i överhuvudtaget för att se vad som händer.
Sedan e det ju så att varje rör e mer eller mindre "fristående",dvs sköter en enda isolerad uppgift-utom då reverbet som använder in alles 3 trioder.

29 Jan 2012, 12:56
Profile

Racing wrote:
Ingen?

Jaha. Jag tänkte att jag gör så att jag försöker isolera detta. Börjar med att koppla in pre-ampen utan rör i överhuvudtaget för att se vad som händer.
Sedan e det ju så att varje rör e mer eller mindre "fristående",dvs sköter en enda isolerad uppgift-utom då reverbet som använder in alles 3 trioder.

Vi hade ju en jordtråd nyligen...

Rita upp vad du har på ett schema så man ser exakt hur jorden är dragen....och jämför med Alex principschema.

Det har ju varit en låg-gains maskin så då har ju mindre brum aldrig varit något problem kanske...d.v.s layouten kan vara en katastrof nu när du har adderat fler steg i den :?

usch..det där är tråkigt... :wink:

29 Jan 2012, 14:14
Profile

Jo.
Labbat vidare idag å helt klart e att det rör sig om brum från glöden. Till saken hör ju dels det du e inne på att den tidigare aldrig varit hi-gain,men även det faktum att jag adderat en master.

Jag har idag provat det mesta tycker jag. Ner till att koppla glödens centertapp mot ett katodmotstånd,å det gjorde det bara värre. Provat tom det som eg inte SKALL göra ngn skillnad,nämligen att skifta kablarna för glöden där de går in mot första kortet. Å dessvärre gjorde det faktiskt skillnad.
Provade att jorda faceplaten,det hjälpte. Samtliga pottars chassien e förbundna i buss,plus nu då faceplaten.

Bytt kablaget till/från kontakten mellan pre-amp å moderdel. Gav lite tycker jag... Provat att vända å vrida på pre-amp kortet under last,å det gav en hel del....
Provat att rent fysiskt sätta en ferritisk plåt mellan slutsteg å pre-amp. Gav inte ett skit.

Men utan tvekan e det ett förstärkt glödbrum,som naturligtvis blir etter värre ju mer gainsteg som e inblandat. De steg som dock verkar reagera hårdast e de som utgör "clean". När man sedan adderar gainkanalens två trioder framför dem så...visst ökar brummet ngt men ärligt sagt e det högst marginellt.
Provat att byta förstegsrör med...no dice.

Nä. Som jag ser det får det bli att lossa centertappen å installera en 100-500 Ohms pott som man drar en lina till från resp sida av glöden efter de två 6A säkringarna imorgon. Ser inte vad annat att göra faktiskt.

Hjälper inte det får jag väl likrikta det som går till pre-ampen antar jag. :?:

29 Jan 2012, 22:59
Profile

Uppdatering inför dagen då.

Det e som så att i original på mönsterkortet på pre-ampen så löper där lödmask i kortets bredd för dels signal ut,men vad värre e strax intill även glöd.
Original används ju den löparen till att förbinda de två separerade kanalerna men i ljuset av vad jag gjort har jag ju inget som helst bruk för den löparen i lödmasken mer å att dra signalen ung 5mm från glöden parallellt i ungeför 30cm...jag tycker väl att det på sitt sätt e att BE om problem.

Så jag kommer alltså separera signalen från den delen av masken å lägga signalen i motsatt riktning-dvs fram mot faceplaten där mastern sitter numer.

Sen har jag kollat så att det finns att hämta 100 Ohms pottar. Ngt jag plockar upp om en liten stund,å där kommer jag alltså att frigöra glödens centertapp å istället dra en kabel från resp sida av glöden ner mot ytterändarna på potten åsså dra vipern i chassiejord. Jag hoppas att de två greppen skall få tyst på maskin.

Återkommer med resultat.

30 Jan 2012, 12:28
Profile

Ett lite jobbigt tips är att köra glöden via tvinnad kabel och ta bort den från kretskortet, det hade jag trott skulle lösa problemet

30 Jan 2012, 12:43
Profile

Trodde jag åxå,men det visade ju sig inte vara så enkelt.

För..."veckans rätta lotto rad är...."
Kombinationsfel.

Jag var å handla 100 Ohms pottar. Dit med en av dem å bort med CT;n för glöden. Gjorde förvisso gott,men var inte huvudkällan till problemet. Synade kortet under förstoringslampa...å tyckte mig ana sprickor. Tennade då hela masken för jord...å mkt riktigt. Grejen e att kortet i denna budgetmaskin med åren har bågnat å tydligen har inte masken kunnat följa med varvid små microsprickor i masken var ett faktum för i samband med att jag hade tennat jordmasken så var maskin tyst.

Image

Jaja...e ju vad de e....

Image

Sen får jag faktiskt säga att jag undrar hur italienarna resonerat. För att ge perspektiv e kablarna 0.75kvadrat. De 4 löparna i masken löper i princip som sagt hela kortets bredd. De två till vänster en glödens banor för AC spänningen. Strax utanför har vi railen för B+ å strax utanför det i sin tur då löparen för signal i retur till slutsteget.
Den senare e nu helt separerad då å vetter till vänster i bild ut mot faceplaten där signalen går upp i mastern via skärmad kabel,å därefter på samma vis i retur mot slutstegsdelen.
Men...glöden löper parallellt med B+ å signal i original över 30cm.

Image

Efter det med resultatet av att tenna jordens mask så tog jag inga som helst chanser utan tennade precis allt av masken. Japp...kladdigt som intryck sett men det fungerar iaf.

Det jag grunnar på lite nu e ifall jag skulle gjort som en "hylla" i faceplaten att skruva studsen i som jag svarvat som håller kortet. Grejen e att jag skulle vilja "sätta" kortets relativa position mot pottarna en ggn för alla i ambition att avlasta kablaget som löper mellan kort å faceplate/pottar.
Skulle ju inte vara världens ände att lite enkelt TIG;a fast en plåt i 90 grad tycker jag.?

Image

Det här blir liksom vådligt för kablaget i längden när man arbetar med det.

Bortsett från det fick jag börjat bytt en hel massa av signalkondningarna åxå. Dessa var nog lite ledsna för mängden förstärkning/gain gick upp betänkligt som resultat.

31 Jan 2012, 00:05
Profile

Efter att nu ha lekt med det där kortet mer än nödvändigt har jag insett att det helt enkelt måste stabiliseras-om det överhuvudtaget skall få vara kvar.
Mycket tänkarmysse...å fram kom en eloxad 2mm plåt å den trycluftsdrivna nibblingsmaskinen.

Image

Pressade ner kortet tills det var någorlunda i våg å borrade hålen som e mot studsen. Å...NU e den stabil. Rena Dr Alban rent av!! :lol:

Med detta gjort känns det helt plötsligt vettigt att grunna på att bygga vidare på ljudbilden.

En tanke jag har e ifall jag skulle engagera mig i en PPIMV på denna.? Grejen e att det rent distmässigt tillför att man kan skoja med drivsteget för katodynen bra mkt annorlunda...å många gainsteg e bra skit.
Ngr ideér å förslag kring det kanske?

31 Jan 2012, 23:23
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]