View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 18:57

Reply to topic  [ 15 posts ] 
några äkta datanördar här? 
Author Message

Post några äkta datanördar här?
Tag då fram er K&R-bok och en C-kompilator i helgen, och hacka lite kod i åminnelse av Dennis Ritchie som gick bort nyligen. RIP.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dennis_Ritchie

14 Oct 2011, 10:36
Profile

Post Re: några äkta datanördar här?
Wow... var många år sen man kodade C. Men de e väl som att cykla.. har man en gång lärt sig det så...

RIP

14 Oct 2011, 11:07
Profile

Lemmy wrote:
har man en gång lärt sig det så...

Så skjuter man sig i foten med ett pekarfel ganska snabbt. ;)

14 Oct 2011, 11:30
Profile

bjoel wrote:
Lemmy wrote:
har man en gång lärt sig det så...

Så skjuter man sig i foten med ett pekarfel ganska snabbt. ;)

Hehe... ligger nåt i det 8)

14 Oct 2011, 13:58
Profile

Han var en av de stora inom datorutvecklingen. Betydligt större än Jobs enligt min mening, men inte lika synlig.

"[a] danger is that commercial pressures of one sort or another will divert the attention of the best thinkers from real innovation to exploitation of the current fad — from prospecting to mining a known lode. These pressures manifest themselves not only in the disappearance of faculty into industry, but also in the conservatism that overtakes those with well-paying investments — intellectual or financial — in a given idea." - Dennis Richie

RIP

14 Oct 2011, 18:42
Profile

Missat Dennis Ritchie helt och hållet, men så saknar jag formell nördutbildning
Jag gillar C då det ger en begriplig kod, har försökt begripa C++, C# och java, men fastnat för C
Man ska gilla C om man kör linux på alla datorer (fast i jobbdatorn häckar microvirus :cry: )
Pekare har jag inget över för dock :evil:

16 Oct 2011, 18:59
Profile

ralvejd wrote:
Missat Dennis Ritchie helt och hållet, men så saknar jag formell nördutbildning
Jag gillar C då det ger en begriplig kod, har försökt begripa C++, C# och java, men fastnat för C
Man ska gilla C om man kör linux på alla datorer (fast i jobbdatorn häckar microvirus :cry: )
Pekare har jag inget över för dock :evil:

Man kan inte göra något vettigt i C utan pekare :D

16 Oct 2011, 21:07
Profile

danix wrote:
Man kan inte göra något vettigt i C utan pekare :D

C - den portabla assemblern. :)

16 Oct 2011, 21:13
Profile

C var länge favoritspråket, men nu e de C# och .NET som gäller på jobbet, plus en hel del SQL och PLSQL.

16 Oct 2011, 22:40
Profile

Jobbar numera inte med C utan med Java. Men jag jobbade i många år med C. Java har ju ärvt en hel del syntaxmässigt från C. Även om nu inte C vet vad arv är...

K&R-syntaxen var nog gällande när jag fick lära mig C, men senare blev det Ansi-C. Det sätt man deklarerade funktionsargument förr i tiden känns såhär i efterhand lite stökigare.

Trivs bättre med Java och objektorienterat.

17 Oct 2011, 09:29
Profile

Jag har varit datanörd men tröttnat sedan tio år tillbaka. Minns de glada dagarna när man satt och programmerade i Fortran, Pascal, Assembler och C. Jag började lära mig C++ men strax därefter så tröttnade jag på hela skiten när Visual Basic gjorde sitt intåg. Numera så förklarar jag bara hur det en gång var för min yngsta dotter (nu 16 år) och hur det var på den tiden man knackade HTML för hand ( i början på 90-talet) och hur man lyckades göra e fullt Sequenser som dessutom fick plats på en 720kb diskett (vad är det frågade hon och jag var tvungen att leta fram en 5.25" floppy)

Jag tröttnade nog för att det blev så "enkelt" att programmera samtidigt som RAM växte och den nya generationens "programmerare" dök upp och inte hade vett att hålla nere källkoden. Det har fan inte blivit bättre applikationer bara större och klumpigare.

Den roligaste tiden var nog när man körde BBS i mitten-slutet på 80-talet och hade fullt upp att bygga moduler till Maximus och andra system. FidoNet var kul :)

EDIT: Det där att hacka kod. Minns en gång i början på 80-talet, tror att jag hade en Atari 1040STFM (eller var det Commodore 64?). Tidningen MAD hade en artikel om att man kunde poka Alfred E. Neumans nylle och hade en kod med oändligt många DATA-numrära rader på flera sidor i tidningen. Jag och en polare ville få Alfred E. Neumanns ansiket på skärmen så vi satte igång. Han läste och jag knappade. När allt var klart efter flera timmars knappande så blev det bara Syntax Error. Vi gick igenom koden igen och visst, någon siffra fel någonstans men sen stämde det. Fortfarande Syntax Error. Sen la vi ner. I nästa nummer av MAD kom en rättelse och när man bläddrade till den så fick man läsa.. Gick ni på den? :lol: Typiskt MAD!

17 Oct 2011, 22:15
Profile ICQ WWW

Stout wrote:
EDIT: Det där att hacka kod. Minns en gång i början på 80-talet, tror att jag hade en Atari 1040STFM (eller var det Commodore 64?). Tidningen MAD hade en artikel om att man kunde poka Alfred E. Neumans nylle och hade en kod med oändligt många DATA-numrära rader på flera sidor i tidningen. Jag och en polare ville få Alfred E. Neumanns ansiket på skärmen så vi satte igång. Han läste och jag knappade. När allt var klart efter flera timmars knappande så blev det bara Syntax Error. Vi gick igenom koden igen och visst, någon siffra fel någonstans men sen stämde det. Fortfarande Syntax Error. Sen la vi ner. I nästa nummer av MAD kom en rättelse och när man bläddrade till den så fick man läsa.. Gick ni på den? :lol: Typiskt MAD!

Jag kommer ihåg den. Jag knappade också in den fast det måste ha varit ca 89, för innan dess hade jag ingen dator. (Kanske ett gammalt MAD-nummer?) Jäävligt många DATA-rader. Har för mig att jag fick åtminstone halva Alfred E. Neumann-ansiktet på skärmen. Men jag minns inte om det var för att jag tröttnade eller för att det blev fel någonstans.

17 Oct 2011, 23:08
Profile

lpstd wrote:
Stout wrote:

Jag kommer ihåg den. Jag knappade också in den fast det måste ha varit ca 89, för innan dess hade jag ingen dator. (Kanske ett gammalt MAD-nummer?) Jäävligt många DATA-rader. Har för mig att jag fick åtminstone halva Alfred E. Neumann-ansiktet på skärmen. Men jag minns inte om det var för att jag tröttnade eller för att det blev fel någonstans.

:lol: Rolig nostalgi det där. Det är sånt man minns. Satte igång att leta upp den och det var faktikst 1986 om det nu är rätt nummer. Hade för mig att det var 1984-85. Fan jag måste leta upp gamla MAD-tidningar för de hade mycket att berätta. :lol:

Image

Någon som minns reportaget (eller rättare sagt reklamen) om inspelningen från musikalen "No-No-Nanette" som man kunde köpa på vinyl och hur MAD förklarade alla moment om vad det kostade att tillverka och producera den och med det i beaktning så betalade man ENDAST X.XX:- (eller vad den nu kostade)? Det numret letar jag efter, måste varit tidigt 70-tal eller kanske till och med 60-talet då den publicerades.

Sorry för O-T.

18 Oct 2011, 10:42
Profile ICQ WWW

Stout wrote:

:lol: Rolig nostalgi det där. Det är sånt man minns. Satte igång att leta upp den och det var faktikst 1986 om det nu är rätt nummer. Hade för mig att det var 1984-85. Fan jag måste leta upp gamla MAD-tidningar för de hade mycket att berätta. :lol:

Image

Haha! "10 ARTIKLAR SOM AVSLÖJAR HELA DATAPROGRAMMET" :)

Och så en variant på 80-talets typiska "data-typsnitt"

Vore kul att läsa artikeln med programkoden. Kanske går det att på något sätt läsa in de där DATA-raderna till någonting som faktiskt kan rita upp den där bilden? (Det vore fullständigt meningslöst och extremt nördigt, men rätt kul.)

18 Oct 2011, 12:48
Profile

Ett DMR-citat värt att begrunda:

UNIX is basically a simple operating system, but you have to be a genius to understand the simplicity.
Dennis Ritchie

Här finns några fler:
http://www.brainyquote.com/quotes/authors/d/dennis_ritchie.html

18 Oct 2011, 23:34
Profile
Reply to topic   [ 15 posts ]