View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 16:30

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Släpp Dawit Isaak nu! 
Author Message

Post Släpp Dawit Isaak nu!
Idag är det tio år sedan Dawit Isaak fängslades utan rättegång i sitt tidigare hemland Eritrea. Nu är det dags att han får komma hem till sin familj - eller att han får en rättvis rättslig prövning.

Vad tycker ni BOJs?

23 Sep 2011, 10:05
Profile ICQ WWW

Post Re: Släpp Dawit Isaak nu!
Håller med. Svensk diplomati har grundligt misslyckats. Dags för tummen i ögat. Förbjud Eritreas beskattning av Eritreaner på svensk mark, -agera för att resten av EU hänger på. Total översyn av allt bistånd och andra utvecklingspengar som idag slussas ditåt.
Spela in en roastviddejo där regimen häcklas formidabelt för publikation på tuben. -Då ska dom väl reagera!!????

23 Sep 2011, 11:58
Profile

FenderBender wrote:
Idag är det tio år sedan Dawit Isaak fängslades utan rättegång i sitt tidigare hemland Eritrea. Nu är det dags att han får komma hem till sin familj - eller att han får en rättvis rättslig prövning.

Vad tycker ni BOJs?

Jag är kluven, naturligtvis ska han få en rättvis rättslig prövning men samtidigt så tycker jag som så att om man en gång flytt från ett land så får man skylla sig själv lite om man blir fängslad när man åker dit igen, detta gäller generellt, har inte läst på något vidare om Dawit Isaak, vilket jag gissar på att de flesta som tycker och tänker inte heller har gjort.

Det där med dubbla medborgarskap verkar ställa till det endel, det verkar vara ganska många länder som inte erkänner dubbla medborgarskap. Samtidigt är det ju så att, medborgare i landet eller ej, att man får rätta sig efter de lagar som gäller i det land man befinner sig i...

23 Sep 2011, 12:07
Profile

eskil wrote:
FenderBender wrote:

Vad tycker ni BOJs?

Jag är kluven, naturligtvis ska han få en rättvis rättslig prövning men samtidigt så tycker jag som så att om man en gång flytt från ett land så får man skylla sig själv lite om man blir fängslad när man åker dit igen, detta gäller generellt, har inte läst på något vidare om Dawit Isaak, vilket jag gissar på att de flesta som tycker och tänker inte heller har gjort.

Det där med dubbla medborgarskap verkar ställa till det endel, det verkar vara ganska många länder som inte erkänner dubbla medborgarskap. Samtidigt är det ju så att, medborgare i landet eller ej, att man får rätta sig efter de lagar som gäller i det land man befinner sig i...

+1
Problemet är ju att han aldrig fått en rättegång. Han har suttit fängslad i tio år utan rättslig prövning. :roll:

23 Sep 2011, 13:06
Profile ICQ WWW
FenderBender wrote:

Vad tycker ni BOJs?

Typiskt sosse-svenskt att engagera sig i media-hypade fall när det finns miljoner andra afrikaner i nöd. Och Varför bryr du dig just idag och inte för en vecka sen?

23 Sep 2011, 13:39

Fullerton wrote:
FenderBender wrote:

Vad tycker ni BOJs?

Typiskt sosse-svenskt att engagera sig i media-hypade fall när det finns miljoner andra afrikaner i nöd. Och Varför bryr du dig just idag och inte för en vecka sen?

Vad vet du om det?

Jag har varit engagerad fallet Isaak ända sedan han fängslades. På gamla Ljudbojen kunde man läsa "Free Dawit Isaak" i foten på alla inlägg jag gjorde under flera år. :roll:

23 Sep 2011, 14:10
Profile ICQ WWW

FenderBender wrote:
Problemet är ju att han aldrig fått en rättegång. Han har suttit fängslad i tio år utan rättslig prövning. :roll:

Det är ju tyvärr inget ovanligt när det gäller "brott mot rikets säkerhet"(det är vad det står på wikipedia att han sitter fängslad för).
Helt klart är det fel att bli fängslad och "försvinna", samtidigt så är det ju så att detta händer överallt, hela tiden, i hela världen, av alla möjliga länder, från supermakt(/er) till bananreplubliker till diktaturer. Jag håller till viss del med Marcus, varför bry sig om en människa (bara för att han är svensk?) när det här händer överallt, samtidigt så är det klart att svenska staten ska skydda sina medborgare på alla rimliga sätt, i detta fallet att han faktiskt ska ställas inför rätta, blir han sedan dömd (enligt Eritreiska lagar och på ett korrekt sätt) får de som protesterar rätta sig efter det.

23 Sep 2011, 17:42
Profile

Ingen som nappar på Niklas Wykmans (MUFs ordförande) förslag att sätta in en insatsstyrka för att frita Dawit?:roll: :

http://www.newsmill.se/artikel/2009/05/ ... rita-dawit

- Dawit har vissa rättigheter som svensk medborgare anser jag, och dem ska vi skydda.

TT: Är det här ett seriöst förslag?

- Det är absolut ett seriöst förslag som jag tycker ska övervägas, säger Wykman.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/muf-o ... 957197.svd

23 Sep 2011, 18:08
Profile

Får nog till stor del anse att han har sig själv att skylla till den situation som han befinner sig i.
Han måste väl ha förstått att det skulle sluta så här när han skrev i pressen och hängde ut partitoppen i en diktatur.
Kanske trodde han att han var immun mot alla ingrepp från den Eritrianska statsmakten med ett Svenskt medborgarskap ?
Men han åberopa det Eritianska medborgarskapet för att kunna jobba i landet så det är väldigt kluvet vad han har för tillhörighet.

Går jag upp som djurgårdare på AIK-läktaren och skriker okvädsord till dom under en match. Så kan jag inte åberopa medlemsskap i AIK när dom börjar puckla på mig. Då tror dom bara att jag har blivit ännu tokigare.

24 Sep 2011, 14:38
Profile

Är inte så insatt men helt uppenbart har han ju inte skött sig och hamnat i kurran pga. av detta, förstår inte hur media kan tjata om att rädda denna Svensk vareviga dag i tidningarna
han har ju för fan flyttat tillbaka till sitt hemland och då anser i alla fall jag att han har lämnat sitt Svenska medborgarskap bakom sig

24 Sep 2011, 15:43
Profile ICQ WWW

disktant wrote:
Är inte så insatt men helt uppenbart har han ju inte skött sig och hamnat i kurran pga. av detta, förstår inte hur media kan tjata om att rädda denna Svensk vareviga dag i tidningarna
han har ju för fan flyttat tillbaka till sitt hemland och då anser i alla fall jag att han har lämnat sitt Svenska medborgarskap bakom sig

+1

Han varnades ju även av sina för att åka ner ännu en gång.
Va väl bara något år eller 2 sedan vi skickade ner flygplan för att hämta hem semestrande flyktingar från Afghanistan och Irak? Nu hade väl större delen av dessa fått svenskt medborgarskap men väljer man att semestra i landet man flytt från när det är oroligt så tycker jag man är diskvalificerad från all form av räddning.
Vi har väl också just nu 2st journalister som hittat trubbel med armen tillsammans gerillan i Etiopien?

25 Sep 2011, 16:58
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]