View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Aug 2026, 01:28

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Deluxe Reverb -65 RI 
Author Message

Post Deluxe Reverb -65 RI
Köpte en DL 65 RI av en gentleman här på Bojen.

En bandpolare kör en likadan och har har varmt bra eget sound.

När jag testade Vibrato-kanalen på denna är det diskatfest. T.o.m. med all treble neddragen låter det för jävligt.

Alla OD/Fuzz/Dist i den låter som om man kör in det rakt i ett mixerbord...

Det tog ett tag innan jag insåg att Normalkanalen lät helt annorlunda...

Nå i alla fall, jag antar att det ska vara så här, men det här är ju komplett värdelös och oanvändbart och så vill man inte ha det.

Tips om hur Vibrato kanalewn kan låta som Normal så att man kommer åt reverbet.

//Patrik

14 Nov 2010, 20:16
Profile

För det första: Är det likadan högtalare i de båda stärkarna? Är det samma fabrikat på och exakt samma typ av rör?

Det finns två kondensatorer i Vibratokanalen som man kan labba med. En sitter över volympotten (ökar diskant i alla lägen utom vid full volym). Den kondinger tar många bort. Det finns en annan konding (10 pF) som sitter parallellt över ett 3,3 Megoms motstånd i reverbkretsen. Den kan man byta till 6,8 eller 8,2 pF så blir ljudet mer lika Normalkanalen.

Det första du dock ska prova tycker jag är att växla plats på rören för de respektive kanalerna. Byt plats på V1 och V2 för att se vad som händer. Ett annat rör, som ger mindre diskant, i plats V4 kan också vara bra om du vill minska diskanten. Ett rör som ger mindre diskant kan ha sin plats även i plats V2.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

"<i>Skit kul, som sär skrivarn sa."]"

14 Nov 2010, 20:51
Profile

Jag provade en sådan hos Helges Håla och den lät bara bra tycker jag...märkte inget aber angående diskanten på nån av kanalerna

Man skulle nästan kunna misstänka nåt knas på din stärkare

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Att märka ord är den svages sätt att hämnas!"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

14 Nov 2010, 20:53
Profile

...Man skulle nästan kunna misstänka nåt knas på din stärkare...
T.ex. rören för Vibrato-kanalen, V2 och V4.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

14 Nov 2010, 20:54
Profile

För det första: Är det likadan högtalare i de båda stärkarna? Är det samma fabrikat på och exakt samma typ av rör?

Det finns två kondensatorer i Vibratokanalen som man kan labba med. En sitter över volympotten (ökar diskant i alla lägen utom vid full volym). Den kondinger tar många bort. Det finns en annan konding (10 pF) som sitter parallellt över ett 3,3 Megoms motstånd i reverbkretsen. Den kan man byta till 6,8 eller 8,2 pF så blir ljudet mer lika Normalkanalen.

Det första du dock ska prova tycker jag är att växla plats på rören för de respektive kanalerna. Byt plats på V1 och V2 för att se vad som händer. Ett annat rör, som ger mindre diskant, i plats V4 kan också vara bra om du vill minska diskanten. Ett rör som ger mindre diskant kan ha sin plats även i plats V2.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Båda har Jensenelement (kan ju iofs vara olika)
Min har "Fender"-rakt igenom försteg och annat, samt GT i slutsteget
Hans är repad och omrörad, men vet inte med vad.

Då ska jag röra om den, helt enkelt.

Oerhörd skillnad på kanalerna och, som sagt, Vibratokanalen i princip oanvändbar...

//Patrik

14 Nov 2010, 21:02
Profile

...Hans är <font color="red">repad</font id="red"> och omrörad, men vet inte med vad...
Om "repad" även innebär moddad, blir jag inte förvånad om det är precis de moddar jag pratar om. Eller bara den ena modden (att ta bort/klippa kondingen över volymkontrollen).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

14 Nov 2010, 21:42
Profile

pafal wrote:

...Hans är <font color="red">repad</font id="red"> och omrörad, men vet inte med vad...
Om "repad" även innebär moddad, blir jag inte förvånad om det är precis de moddar jag pratar om. Eller bara den ena modden (att ta bort/klippa kondingen över volymkontrollen).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Tack Sven-Johan, ska testa dina tips och förslag.

Appreciate it!

//Patrik

14 Nov 2010, 22:06
Profile

Testa med att rycka ut röret till Normalkanalen. Alltså röret längst till höger om du tittar på baksidan. Som kretsen är konstruerad på de där stärkarna så blir det nåt slags "läck" mellan kanalerna. Rycker du ena röret så tajtar det till soundet på tremolokanalen.

http://www.myspace.com/billmusik

14 Nov 2010, 22:57
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]