|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
pflodin
|
 Mustard kondingar
Vad tror ni, jag har ett helt kompett sortiment med nya (gamla)mustard kondingar som jag fick av en radiohandlare när han la ner verksamheten. Har inte räknat dom men har för mig att det var två eller fyra av varje värde, totalt nått hundratal kondingar.
Kan det vara ide att försöka sig på att kränga dom på eBay och i så fall, vad kan man tänkas begära ?
/Peter
|
| 12 Sep 2010, 23:07 |
|
 |
|
Martin Kuhn
|
Sök på Mustard caps (el. capacitors) på Ebay, så får du en vink om vad man kan få. De som folk betalar för är de värden som finns i gamla Marshalls, alltså 22n, 100n, 2n osv, andra värden finns det nog inga köpare för direkt. Kanske kan man få lite mer om man sätter ihop kit, dvs en komplett uppsättning för ett klonbygge. "The Tone is in your pants" http://kuhnamps.com
|
| 13 Sep 2010, 09:16 |
|
 |
|
woodstock
|
Du får mest för de mest typiska Marshallvärdena från 60-talet; 10% 0,022 och 0,1 och 0,0022 och även 0,68 mikrofarad @ 400 volt. I din samling bör det finnas tillräckligt till en hel förstärkare typ 1987 så man kan ju också överväga att sälja ett komplett set. Dagspris varierar men börja lätt med kanske en hundring styck eller mer. Men detta om priset sagt utan att ha någon absolut koll på läget! För övriga värden blir priset betydligt lägre.
|
| 13 Sep 2010, 09:30 |
|
 |
|
woodstock
|
Så går det när man gör annat som kaffe medan man skriver: Martin har redan sagt det jag säger men jag bekräftar bara det han säger[:)]
|
| 13 Sep 2010, 09:33 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Behåll dem och bygg något kul. Eller be någon bygga en apparat åt dig, om du inte bygger själv. Pengar kommer och går. Kondingar består. I varje fall mustarder. Att det sedan går nästan lika bra med selleri, eller Mallorys eller Sozos är en annan sak. Det är kul att använda gamla fina grejor. /Gunnar
|
| 13 Sep 2010, 10:15 |
|
 |
|
pflodin
|
Tackar för tipsen. jo det fanns en tid då jag tänkte använda dessa i egna byggen, men efter och ha testat med olika kondinga på diverse ställen i olika förstärkarbyggen så konstaterar jag bara att jag inte är människa att avgöra skillnaden! (visst, ovetenskaplig test utförd av en övervintrande metallgittarist 40+ som fortfarande tycker att Dave Mustaine är ljuset...). Å förresten, köpte en bugeratopp förra veckan för 2500kr som låtes helt fantastiskt (nu låter den fantastiskt när jag fått den att låta bli att leka radio), så varför krångla till det med att bygga själv....
/Peter
|
| 13 Sep 2010, 22:38 |
|
 |
|
d95err
|
pflodin wrote: Tackar för tipsen. jo det fanns en tid då jag tänkte använda dessa i egna byggen, men efter och ha testat med olika kondinga på diverse ställen i olika förstärkarbyggen så konstaterar jag bara att jag inte är människa att avgöra skillnaden! (visst, ovetenskaplig test utförd av en övervintrande metallgittarist 40+ som fortfarande tycker att Dave Mustaine är ljuset...).
Äsh, du glömmer det viktigaste med att använda vintagekomponenter - impfaktorn. Tänk polarnas ansiksuttryck när du berättar "tja, jag bytte ut kondningarna mot äkta mustards. Låter så djäkla bra!" (du behöver inte berätta att det lät lika bra innan...) [:D] Erik R
|
| 14 Sep 2010, 12:45 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 7 posts ] |
|