View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 15:09

Reply to topic  [ 9 posts ] 
send / return brus minskning ? 
Author Message

Post send / return brus minskning ?
Har funderingar på att bygga in en send/return i mitt bygge.
Några fundering innan jag börjar.

1. Kommer det brus som min Boss DD20 ger att minska när man har möjlighet att köra högre nivåer på signalen mellan delay och förstärkaren ?

2. Kommer ljudet som förstärkaren har idag att förändras i större utsträckning ?

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

10 May 2010, 13:02
Profile

Bruset som pedalen skickar ut är ju konstant i förhållande till signalnivån om output level kontrollen är passiv. De största delen av bruset kommer från recovery röret och kan man ha en lägre förstärkning i denna genom att den får ta mot en högre signal från effekten så bör brusnivån minska. Men då måste du bygga om recovery steget för detta. Det hjälper inte att bara sänka nivån på return level poten eftersom även denna är passiv(om du inte bygger den aktiv vill säga...det har jag aldrig sett dock).

10 May 2010, 13:22
Profile

2. Kommer ljudet som förstärkaren har idag att förändras i större utsträckning ?

Vad är det för stärkare, och vilken typ av loop du har tänkt bygga in?

Erik R

13 May 2010, 14:00
Profile

Mrcool wrote:

Vad är det för stärkare, och vilken typ av loop du har tänkt bygga in?

Erik R

Det är ett eget bygge, 2 kanaler och EL84 i PP.

Kanalerna växlar jag innan PI'n med ett relä, hade tänkt mig att koppla in send/return före PI'n. Tanken är att kunna använda BOSS DD20 i linjenivå.

15 May 2010, 11:11
Profile

Ljudet förändras inte så mycket om du bygger smart. Ta ner signalen till linjenivå innan send bufferten och förstärk inte mer än du behöver i recoverysteget. Det räcker gott och väl med 100k/1k5 utan katodavkoppling och förmodligen kan du sänka ytterligare förstärkningen där genom att öka värdet på katodresistorn. Ju högre värde ju lägre distortion och ju mindre förvanskas signalen. Tills du väljer att slänga på en katodkonding vill säga...då blir det bara värre..
Det är när man förstärker mycket i recoverysteget som man verkligen förändrar ljudet. Låg distortion är det som gäller för att ljudet inte ska förändras så släng inte på en katodavkoppling i onödan.

Och även ju lägre förstärkning och ju lägre ström ju lägre brus!

15 May 2010, 12:06
Profile

En fundering som jag hade för en tjugo år sedan var att istället för att ha en konstant loop, varför inte bygga den switchbar via t.e.x. ett relä, så när du använder den är den med annars inte, kalle Norman på LH gjorde en sådan då med lyckat resultat då, förändringen framträder inte så markant med FX och det ändrar ju i sin tur grundljudet ändå[8D]

http//www.myspace.com/jonasedler

It´s all in the ears of the beholder

15 May 2010, 12:29
Profile WWW

Har provat lite granna vad det är för nivåer nu, ställde om Delayet för +4dB nivå, provade sedan att skicka in signalen till delayet med samma signal som går till PIn. Kollade med skåp på signalen efter delayet och det såg bra ut till ca: 75% av max signal, då började delayet att klippa.

Så kontentan är att jag måste ta ner signalen (som tubis säger) och sedan förstärka den när den kommer tillbaka till förstärkaren.

Behöver jag någon buffert för att skicka signalen till delayet eller kan jag bara dämpa den som finns till en lagom nivå, och sedan bara förstärka return signalen (en rör halva, det har jag ledigt i förstärkaren) så att den hamnar till baka till samma nivå som innan.

15 May 2010, 14:08
Profile

Utan buffer så får du börja tänka på kabelimpedans i förhållande till utgångsimpedans.

15 May 2010, 14:21
Profile

En fundering som jag hade för en tjugo år sedan var att istället för att ha en konstant loop, varför inte bygga den switchbar via t.e.x. ett relä, så när du använder den är den med annars inte, kalle Norman på LH gjorde en sådan då med lyckat resultat då, förändringen framträder inte så markant med FX och det ändrar ju i sin tur grundljudet ändå[8D]

http//www.myspace.com/jonasedler

It´s all in the ears of the beholder
Bygger man en loop som har låg distortion så tycker jag personligen inte själva loopen i sig förändrar ljudet märkvärt. Det man ofta ser är loopar som recoveryröret har en jädra distortion vid line in signal och då får man ju markant ändring av ljudet. Man ser också loopar som skär och håller på i frekvenser vilket ju även det är något som är märkligt tycker undertecknad.
Det ska vara simpelt och byggt med låg distortion så är det ingen större tondödare.

15 May 2010, 14:29
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]