View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 21:35

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Skillnader på 6L6 rör 
Author Message

Post Skillnader på 6L6 rör
Har kollat runt lite inför rörbyte i min bassman 59ri.Det finns ju enligt Tubeampdoctors hemsida "rca style" och "ge style" dvs korta o långa rör..
Enligt några forum så har dom korta "ge style" rören lägre headroom o vice versa..
Vad har ni proffs för åsikter,ska byta till 5U4GB likriktarrör också,och vill ha nåt bra som matchar för att få snygg ton.

/Robban

http://www.myspace.com/greenkryptoniterockabilly

11 Nov 2009, 22:53
Profile

Jag skulle satsa först och främst på GZ34/5AR4 som likriktare eftersom 5U4 drar onödigt mycket ström. Sen skulle jag välja 6L6WGC(korta GE-style) av de du väljer mellan. Har testat båda i din typ av stärk, och dessa ger ett mer fokuserat ljud och bättre tryck. Jag hade föredragit RCA-style till rena basförstärkare eller black/silverface-stärkare. Jag har inte upplevt att WGC-rören skulle ha mindre headroom än GC-rören, snarare tvärtom. Jag upplevde GC-rören som bredare i sitt spektra, ofokuserade, därav att jag tycker de passar rena black/silverface och basstärkare bäst. WGC passar tweed som handsken.

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

11 Nov 2009, 23:47
Profile ICQ WWW

5 voltsglödlindnningen i Bassman RI är specad för att klara enlikriktare som drar 3 ampere så 5U4GB är absolut inga problem. Den erfarenheten gäller också både praktiskt och teoretiskt. 5U4GB i Bassman reissue trycker ner arbetspänningarna lite extra.

För egen del upplever jag den här förstärkartypen som mer intressant med B+ runt eller strax över 400 volt snarare än över 450. Med lägre B+ och ett likriktarrör med mer svikt kan man samtidigt låta rören dra mer ström. Det ger ofta lite "krämigare" distorsion. Ett rör med den kortare glaskroppen jag kan rekommendera är Tung Sol reissue. Sist men inte minst; ett bra 12AY7 eller motsvarande i första rörsockeln är aldrig fel[:)]

12 Nov 2009, 00:59
Profile ICQ WWW

TungSol 5881 är det väl tänkt att det ska sitta i dessa?
Hur är TS reissue? Jag har ett par ANOS men aldrig använt.
Ska tydligen va fina grejer :)

12 Nov 2009, 09:26
Profile

Tung-Sol 5881ri låter himmla bra i `59 Bassman
typ stärkare.Testa så får du se,du blir inte besviken[;)]
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.as ... 59,bassman
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=32611[:I]
/Hannu

12 Nov 2009, 11:39
Profile ICQ WWW

TungSol 5881 är det väl tänkt att det ska sitta i dessa?
Hur är TS reissue? Jag har ett par ANOS men aldrig använt.
Ska tydligen va fina grejer :)

Fast dessa TungSol 5881 sägs ju vara specade som en äkta 5881:a och dessa tål ju inte mer än 400V vilket en bassman 59RI överskrider rätt mycket.

Så om dom nu håller i en RI, så har väl Sovtek lurat oss ännu en gång på rätt spec på 5881:or [V]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

12 Nov 2009, 17:34
Profile

Påminner mig om en historia om Leo Fender som, typ, någon av hans närmaste medarbetare berättade (kanske var det Forrest White, Freddie Travares eller den ödmjuke Bill Carson).

I sin jakt på headroom, rent ljud och ljudstyrka, och att han ville få ut så mycket som möjligt ur grejerna, sa Leo Fender om ett rör som var specat till maximalt 350 V anodspänning: "Let's try what 450 V does"...

Man kan väl säga att, om man kollar på scheman och mäter i gamla Fenderstärkare, är det lätt att tro på denna anekdot om Leo Fender... Han körde typ 450 V på anoderna och strax därunder på skärmgallren i seritillverkade stärkare, och jag tror inte att han ville att rören skulle gå sönder så värst snabbt...

Här är datablad på det gamla, original, amerikanska Tung-Sol 5881: <b>http://www.retrovox.com.au/tsol5881.pdf</b>

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

12 Nov 2009, 22:11
Profile

Sven-Johan wrote:

Påminner mig om en historia om Leo Fender som, typ, någon av hans närmaste medarbetare berättade (kanske var det Forrest White, Freddie Travares eller den ödmjuke Bill Carson).

I sin jakt på headroom, rent ljud och ljudstyrka, och att han ville få ut så mycket som möjligt ur grejerna, sa Leo Fender om ett rör som var specat till maximalt 350 V anodspänning: "Let's try what 450 V does"...

Man kan väl säga att, om man kollar på scheman och mäter i gamla Fenderstärkare, är det lätt att tro på denna anekdot om Leo Fender...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

He,he, jorå, så ä' re helt klart och uppenbarligen inte bara hos gänget Fender, utan hos förstärkarkonstruktörer över huvudtaget från den gamla go'a tiden. Men det vet vi väl alla i rörpularsvängen att åtminstone de flesta rörtyper klarar bra mycket högre spänningar än vad databladen anger. De enda rör som jag stött på som verkar känsliga därvidlag är de svensktillverkade (SER mm).

Edit: men, så klart, en hel del rör klarar förvisso som regel bra mycket högre påfrestningar än vad databladet anger, men det betyder ju inte att de då också låter bra.[8D]
Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

12 Nov 2009, 22:22
Profile ICQ WWW

...Så om dom nu håller i en RI, så har väl [New Sensor] lurat oss ännu en gång på rätt spec på 5881:or...
Jag tror att New Sensor anger samma data för sina Rysslandtillverkade Tung-Sol 5881 som för den gamla, original, amerikanska dito, bara för att det ska låta som att det är samma rör... Vad datana egentligen är, får vi nog aldrig reda på...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

12 Nov 2009, 22:46
Profile

Det är mest sannolikt att det är ett ryskt rör för horizontal avlänkning av strålen i färgteve bildrör. Fast med anoden kopplad till sockeln istället för nippeln på toppen av flaskan. 6P20S heter det i original. Tål mycket stryk faktiskt. Fattar inte varför de kallar det för "TungSol reissue". Bara för att det råkar ha specar nära originalet?

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"

12 Nov 2009, 23:41
Profile WWW

6P20S heter det i original. [...]. Fattar inte varför de kallar det för "TungSol reissue".

Antagligen för att det är lättare att sälja ett rör med det mytomspunna namnet "Tung Sol" än att börja arbeta in ett nytt och obekant typnummer och dessutom övervinna fördomar mot "konstiga ryska rör".

Dessutom kan man alltid räkna med att det finns köpare som tror sig köpa äkta Tung Sol-rör, på samma sätt som det säkert finns köpare som har trott sig köpa Mullard-rör när de egentligen har köpt de nya reissuerna.

------
Dom låter alla lika

13 Nov 2009, 09:55
Profile

Nu tror jag att det pratas om två olika rör.

Sovtek 5881 som kom för flera år sedan var ett ryskt rör som liknar 6L6, gjord för ryska eller sovjetiska militären. Det heter väl egentligen 6N3C-E, eller?

New Sensor är ett amerikanskt företag som idag äger bl.a. varumärkena Sovtek, ElectroHarmonix, Tung-Sol och Mullard. Det finns inga tillverkare idag som heter som dessa varumärken. New Sensor arbetar med ryska tillverkare och sätter sedan sina varumärken på de prylarna.

Det nya, rysktillverkade Tung-Sol 5881 är inte alls samma rör som Sovtek 5881 (6N3C-E). Nuvarande Tung-Sol 5881 är ganska likt det lilla, gamla, amerikanska originalet i utseendet, och jag tycker det finns förvånansvärt stora likheter även ljudmässigt.

Sovtek 5881 är en helt annan grej utseendemässigt och även ljudmässigt, tycker jag.

Image Image
<font size="1">Sovtek 5881 (6N3C-E) i sitt ryska originalutförande</font id="size1">

Image
<font size="1">Dito med annan, mer normal fot</font id="size1">

Image
<font size="1">New Sensors, ryska Tung-Sol 5881</font id="size1">

Image
<font size="1">Det gamla, amerikanska originalet</font id="size1">

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

13 Nov 2009, 10:01
Profile

...enligt Tubeampdoctors hemsida "rca style" och "ge style" dvs korta o långa rör..
Enligt några forum så har dom korta "ge style" rören lägre headroom o vice versa..
Vad har ni proffs för åsikter,ska byta till 5U4GB likriktarrör också,och vill ha nåt bra som matchar för att få snygg ton.
För att återgå till grundfrågan...

Personligen gillar jag båda dessa TAD-rör i Fenderstärkare och, även om skillnaden inte är milsvid, håller jag med om deras beskrivning om headroom.

Tung-Sol 5881 har, som jag upplever det, mindre headroom (distar vid lägre ljudtryck) än TAD 6L6GWGC-STR (GE Style). De distar dessutom med en lite annorlunda ton.

En återkommande kund till mig har JJ 6L6 i sin Bassman-typ-stärkare och gillar dem skarpt...

Jag håller med om att 5U4GB är en bra grej i reissue:na. Då blir spänningarna lägre, som ger ett annat ljud. Spänningssvikten (sag) och kompressoreffekten på ljudet blir också något större. Men detta handlar ju om tycke och smak. Någon kanske gillar ljudet med halvledarlikriktaren bäst, eller med mellantinget GZ34.

Tänk bara på att biasen "måste" justeras när man byter mellan olika likriktare. I alla fall om det ska bli en rättvis ljudjämförelse.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

13 Nov 2009, 14:59
Profile

Jag har kört med TungSol 5881 på ca 460 volt i min tweed 59 bassman clone (byggd exakt efter gamla schemat) och det gick bra, med rätt bias är det ju inget problem. Sen bytte jag 5AR4 mot 5AU4 och bytte till katode-bias (ca 30v x några mA lägre effekt), med kondingen switchad. Ton är en smakfråga, men nu har jag Willie Johnson och Pat Hare med Telen och med min god top är det så otrolig skönt. Hyfsat headroom också !

16 Nov 2009, 21:45
Profile WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]