View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 08:39

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Reverbproblem 
Author Message

Post Reverbproblem
Hej!

Tänkte höra om någon kan tipsa om felsökning av reverb.

Stärkaren är en (aningen moddad) BF Deluxe Reverb där jag får ett konstant högfrekvent missljud när jag vrider reverbratten över 3. Innan dess låter det bra.

Jag har provat att packa om själva tanken, och kunde då inte se något fel. Jag har också provat andra rör både för send och return utan resultat.

Kan det vara idé att köpa ny reverbtank och prova på vinst eller förlust? Jag tror inte det är originaltank i alla fall.

Alla tips mottages tacksamt!

/dacca

P.S. Kan någon även tipsa om förstärkarmek i Uppsala med omnejd vore det bra. Både 4sound och börsen skickar idag stärkare till GMG i Solna = ~600 frakt. D.S.

08 Feb 2009, 23:42
Profile

Reverbtanken är en vanlig bov i strulande reverb...

Menar du att missljudet är ett tjutande/pipande ljud? Som, typ, en rundgång?

Prova att koppla ur tankens kablar ur förstärkaren. Finns missljudet då också?

Prova sedan (med urkopplade reverbtankskablar) att kortsluta jacket för Reverb Output (inte där den röda proppen suttit utan det andra). Detta är egentligen en ingång och borde heta Input, men eftersom det är kopplat till reverbtankens utgång/output heter jacket Output [xx(]. Ett sätt att kortsluta här är att trycka av reverbet med fotomkopplaren. Finns oljudet nu?

Om oljudet finns även vid dessa fall, är det antagligen inte tanken som spökar. Då kan det <u>t.ex.</u> vara kopplingskondensatorn efter rörtriodsteget efter tanken som är mikrofonisk, men att fixa t.ex. sådana fel är nog bäst att en bra och erfaren rörförstärkartekniker gör.

Har du fotomkopplaren inkopplad. Prova då även att ha allt som det ska vara (reverbtankskablarna inkopplade m.m.), och sedan koppla ur fotomkopplarens kablar ur stärkaren. Finns missljudet då?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

09 Feb 2009, 00:15
Profile

Det var verkligen bra tips!

Jag ska ta hem stärkaren till helgen och testa enligt dina förslag. Och, ja, man beskriva ljudet som högfrekvent rundgång, fast kanske mer oscillerande än ett rent, ihållande tjut.

/daccca

10 Feb 2009, 23:58
Profile

Om inte Sven-Johans tips leder någon vart, så testa att löda loss katodkondingen (katodavkopplingskondensatorn för att vara korrekt) för V4.
Om pipet försvinner då, så är det dags att byta den kondingen, kanske de övriga också av samma typ.

Det som händer är att, om kondingen inte längre släpper igenom AC till jord som den ska, det faktiskt blir rundgång via katoderna i V4, eftersom de är ihopkopplade.

Det här fenomenet känner jag bara till från förstärkare med vita Mallory-kondingar, vilket det inte brukar vara i BF-stärkare.

/Sixten

11 Feb 2009, 00:28
Profile WWW

Lägesrapport...

(O)ljudet är kvar även om reverbkablarna är urkopplade.

Med reverbkablarna ur och reverbet avslaget med fotomkopplaren blir det än värre.

Med fotomkopplarsladden för reverbet urkopplat försvinner oljudet. Det gäller både om reverbsladdarna är i eller ur.

Pekar det mot reverbtanken, eller?

/dacca

14 Feb 2009, 23:34
Profile

...Med fotomkopplarsladden för reverbet urkopplat försvinner oljudet. Det gäller både om reverbsladdarna är i eller ur.

Pekar det mot reverbtanken, eller?
Nej, inte som jag ser det. Jag tycker det pekar mot sladden till fotomkopplaren. Några gånger har jag varit med om att den spökar på lite olika konstiga sätt. Är den original eller är den bytt?

I detta fall undrar jag om det inte är något knas med jordningen eller skärmningen till reverbets fotomkopplarsladd. Mät upp sladden och omkopplarna så att de funkar exakt som de ska.

Kopplar du fotomkopplarsladdarna rätt så att den med skärm är till reverbet?

Om jag fattar dig rätt funkar reverbet som det ska om fotomkopplarsladdarna är urkopplade och det är inget missljud?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

14 Feb 2009, 23:53
Profile

Det enda jag kan säga till mitt försvar är att fotomkopplaren är bytt, och den är uppenbarligen felmärkt/felkopplad (för min stärkare iallafall). När jag kopplar den jordade fotkopplingskabeln till reverbet funkar allt som det ska! Nu får jag trampa på VIB när jag vill ha reverb, men det är ju lätt att fixa.

Tusen tack för hjälpen!

/dacca

15 Feb 2009, 00:37
Profile

Undrar om det kommer någon förstärkartekniker i dina trakter och blir sur på mig nu för att han/hon missade en kund och missade inkomst och inte får mat på bordet... [}:)][}:)][;)] Kanske jag själv också missar massa kunder framöver nu när jag delat med mig av detta tips så här fritt på internet... [}:)][}:)][;)] Man kanske skulle skriva en bok och sedan bara hänvisa till sidan det-och-det istället för att tala om saker här... [}:)][}:)][;)]
<font size="1">(Dacca! Ja, jag är sarkastisk, men det har absolut inget med dig eller denna tråd att göra. Det har med en lång diskussion i en annan tråd att göra!)</font id="size1">

Hur som helst är det kul att det ordnade sig [:)]!

Det kan, för övrigt, gå att vända klisterlappen på fotomkopplaren om du försiktigt först tar bort den (t.ex. med en skalpell e.d.). Annars kan jag kanske fixa en ny sådan åt dig, eller finns de att köpa hos vissa Amerikanska firmor som säljer smådelar till gamla Fenderstärkare. Är det en svart eller kromad fotomkopplare (vit eller gul klisterlapp)?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

15 Feb 2009, 11:32
Profile

Kul att jag kunde hjälpa till [:)]!

Det kan gå att vända på klisterlappen på fotomkopplaren. Annars kan jag kanske fixa en sådan åt dig, eller finns de att köpa hos vissa Amerikanska firmor som säljer smådelar till gamla Fenderstärkare. Är det en svart eller kromad fotomkopplare?

Undrar om det kommer någon förstärkartekniker i dina trakter och blir sur på mig nu för att han/hon missade en kund och missade inkomst och inte får mat på bordet... [}:)][}:)][;)] Kanske jag själv också missar massa kunder framöver nu när jag delat med mig av detta tips så här fritt på internet... [}:)][}:)][;)] Man kanske skulle skriva en bok och sedan bara hänvisa till sidan det-och-det istället för att tala om saker här... [}:)][}:)][;)]
<font size="1">(Dacca! Ja, jag är sarkastisk, men det har absolut inget med dig eller denna tråd att göra. Det har med en lång diskussion i en annan tråd att göra!)</font id="size1">

Hur som helst är det kul att det ordnade sig [:)]!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

[:D][:D][:D]

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">
http://www.myspace.com/theboogiecats

15 Feb 2009, 11:51
Profile
Reply to topic   [ 9 posts ]