View unanswered posts | View active topics It is currently 04 Oct 2026, 11:49

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Konkretare tråd om felande förstärkare 
Author Message

Post Konkretare tråd om felande förstärkare
Schemat för JMP modell 1986 verkar inte stämma alls bra faktiskt. Istället tycker jag att schemat för JCM 800-varianterna. Känns inte helt konstigt ändå med tanke på att min JMP är från 1979. Kanske ändrade i schemana under de åren. Nåväl!

Se på schemat här: http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif

100k-motståndet i phase splitter-kretsen som kommer först på tråden om man följer "F" från höger visar på helt fel värde i min stärkare. Märkningen på motståndet är 100k - utan tvekan. Men R är enbart 4,4k. För det första verkar motståndet vara kass. Men för det andra, kan detta ha att göra med mina säkringar som smäller? Senast smällde de faktiskt då jag vred upp bland annat presence-ratten. Vad händer om detta motstånde är för litet eller kortsluts?

Tacksam för gissningar och skål och trevlig helg![:)]

28 Nov 2008, 17:58
Profile ICQ WWW

Motståndet du mäter är genom trafon, jord och upp genom 4k7 motståndet parallellt med 100k så mätvärdet låter korrekt och inget fel alls. Skulle du löda loss ena benet på 100k och sen mäta skulle du få 100k.

28 Nov 2008, 18:02
Profile

Tack! Jag anade att det kunde vara något sånt. Där ser man vad lite parallellkopplingar kan göra.

28 Nov 2008, 18:07
Profile ICQ WWW

Den 47pF mellan fasvändaranoderna kan vara trasig och dämpar inte då de superhöga frekvenserna som kanske får något att börja självsvänga och därmed överbelastning. Bara en gissning eftersom det verkar hända saker när du höjer presence dvs de högre frekvenserna.

28 Nov 2008, 18:12
Profile

Tack för gissningen! Jag ska kolla upp saken. Om jag nu kan finna ett bra sätt att funtionstesta en kondensator.

28 Nov 2008, 18:19
Profile ICQ WWW

Byt den. Kanske även höja till 100pF. Det skadar inget. En keramisk är bäst där typ en 500Voltare.

28 Nov 2008, 18:23
Profile

Lätt att jag gör! Kanon! Det är kul att löda. [:p]

Jag måste nog fundera lite innan jag lyckas fatta var den sitter bara. Men då har jag nåt att göra. Perfekt!

28 Nov 2008, 18:34
Profile ICQ WWW

[:D]Byt alla delarna så funkar den nog sen[:D]

28 Nov 2008, 18:47
Profile

Tubis wrote:

[:D]Byt alla delarna så funkar den nog sen[:D]

[:D][:D][:D]

28 Nov 2008, 21:24
Profile ICQ WWW

Jag har lokaliserat den lilla kondingen du tipsade om att byta. Spännande!

Sen var det någon på marshallamps forum som gav mig tipset att byta rörsocklar, eftersom "they tend to carbon track through micro fissures or cracks". Jag tolkar det som att de kan läcka små doser om de är spruckna. Korrekt? Är det något som kan, som i mitt fall, visa sig först när volymer och reglar dras upp? Kan det också förklara varför ljudet kom igång först efter att höras stötvis när jag snurrade en massa på volymratterna?

01 Dec 2008, 00:39
Profile ICQ WWW

Att byta socklar bara sisådär är ett skott i mörkret. Det finns säkert hundra orsaker som är troligare.

Pajaspojken wrote:

Jag har lokaliserat den lilla kondingen du tipsade om att byta. Spännande!

Sen var det någon på marshallamps forum som gav mig tipset att byta rörsocklar, eftersom "they tend to carbon track through micro fissures or cracks". Jag tolkar det som att de kan läcka små doser om de är spruckna. Korrekt? Är det något som kan, som i mitt fall, visa sig först när volymer och reglar dras upp? Kan det också förklara varför ljudet kom igång först efter att höras stötvis när jag snurrade en massa på volymratterna?

02 Dec 2008, 00:55
Profile ICQ WWW

Är det fortfarnade så att du får lite ljud på det konstiga sätt du har beskrivit tidigare?

Du måste ta ut slutrören och börja mäta spänningar och redogöra för dem här. Vi famlar i blindo och gissar, vilket är rätt värdelöst när man felsöker. Man måste ha lite mer fakta. Gärna bilder så vi ser hur du kopplat. när du bytt e-lyter mm.

Håller säkringarna med slutrören urtagna? Har du läckage eller problem tidigare i kretsen går ju säkringarna sannolikt även utan slutrör.
Är det först när slutrören kommer på plats som säkringarna går har du <u>sannolikt</u> lokaliserat felet till slutsteget, efter fasvändaren.

Har du förresten bytt förstegsrör?

Elektrolyterna laddas normalt ur ganska snabbt med rör i men bör utan rör hålla spänningarna rätt länge.

Att säkringarna går när du vrider upp Precense känns skumt. Det skulle ju kunna vara så att du får ohejdad oscialltion och att något är felkopplat i slutsteget (OT-primärerna felvända). Koppla ur NFB och precense helt t.ex. lyft ena benet på 100k-motståndet från kretsen och testa.

Som sagt, gissningar igen... Skulle vilja se en mätning av alla späningar, från PT till inputjack. Och lite bilder.

/Gunnar

02 Dec 2008, 12:25
Profile

Jag ska göra som du säger, Gunnar! Tack! Det kommer dock ta några dagar innan jag hinner med allt.

02 Dec 2008, 15:14
Profile ICQ WWW

Det jag gjort nu är att köra förstärkaren utan slutrör. Mellan efter diodbryggan och jord mätte jag 285 V i standby-läge och och 433 V då allt var igång. Inga säkringar brann, trots snurrande på alla rattar som fanns på precis samma sätt som innan när de faktiskt brann. Om jag har lite tur är det min utgångstrafo som kortslutar på något vis. "Vadå tur?", tänker kanske ni. Grejen är att jag redan har en extra utgångstrafo av exakt rätt modell och making liggandes, så det vore inga pengar eller försämring alls om det visade sig att det var den som behövde bytas.

Angående det, är det en bra idé att testa att byta till den "nya" trafon tillfälligt och se om problemet då är löst? Det är förstås oproffsigt som fan att lösa mysterier empiriskt, men what do you do.... [:I]

08 Dec 2008, 17:33
Profile ICQ WWW

Att säkringen inte går när du tar ut slutrören betyder varken att OT:n eller slutrören är trasiga. Visst, rören KAN vara dåliga. Men det kan likväl så att du har en dålig konding någonstans som inte ger sig till känna förrän kretsen börjar dra rejält med ström när slutrören sätts in.

Att OT:n skulle vara paj tvivlar jag på. Då skulle då knappast få ljud "stötvis", så som du beskriver. Du har ett glapp, en eller flera dåliga kondingar, ett eller flera trasiga rör. Det äter jag upp min hatt på (tur att jag inte har någon förvisso...).

Du måste mäta vidare. Identifiera var kretsen drar ström. Man får koppla ur delar av kretsen om man inte har någon bra metod för att mäta strömförbrukningen (det kan vara lite trixgt, svårare och farligare än att mäta spänning).

Går säkringen direkt när du slår igång stärkaren, eller håller de ett tag? Får du något ljud ur den eller säger det poff genast?

/Gunnar

09 Dec 2008, 01:10
Profile

Det jag gjort nu är att köra förstärkaren utan slutrör. Mellan efter diodbryggan och jord mätte jag 285 V i standby-läge och och 433 V då allt var igång. Inga säkringar brann, trots snurrande på alla rattar som fanns på precis samma sätt som innan när de faktiskt brann. Om jag har lite tur är det min utgångstrafo som kortslutar på något vis. "Vadå tur?", tänker kanske ni. Grejen är att jag redan har en extra utgångstrafo av exakt rätt modell och making liggandes, så det vore inga pengar eller försämring alls om det visade sig att det var den som behövde bytas.

Angående det, är det en bra idé att testa att byta till den "nya" trafon tillfälligt och se om problemet då är löst? Det är förstås oproffsigt som fan att lösa mysterier empiriskt, men what do you do.... [:I]

OM du har ett större fel som har gjort att trafon pajat (MEN jag håller med Izzy-säkert något annat) så finns ju risk att den nya trafon pajar av samma orsak... !!

b

09 Dec 2008, 08:08
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]