View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 00:40

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Hiwatt SAP 
Author Message

Hej,
Efter lite småproblem fick jag igång stärkaren jag hållit på och byggt i evigheter känns det som. Dock med långa uppehåll. Försteget är en Hiwatt specialitet som gjordes som custom bygge genom de tidiga åren, bla åt Jimmy Page. Mer distorsion än en standard Hiwatt men ändå mycket kännbart Hiwatt-sound. Väldigt bright verkar det som efter en halvtimmes testande genom vintage30:or.

Här är schemat: http://people.arcada.fi/~granhols/Hiwat ... SAP188.jpg

Jag kör med 2 KT88:or i slutsteget och med customlindad PT från Heyboer får jag 545V på anoderna. Jag har också en choke i stället för 100R, 5W motståndet och ett 4K7 motstånd i stället för 1K motståndet på 2x50uF burken för att få ner spänningarna till försteget. Trots att den låter lovande, finns det säkert möljigheter till förbättring ännu. Missade när jag beställde delar att jag behöver ett 91K motstång till ena anoden på PI:n och har därför provisoriskt ett 100K därav lite i obalans. Ser spänningarna i övrigt vettiga ut tycker ni?

http://people.arcada.fi/~granhols/Hiwat ... echart.rtf

För er som är mojomedvetna så kör jag uteslutande med philips senapskondingar! [:o)]

Ljudfiler kanske nästa vecka!

/Stefan

29 Aug 2008, 18:25
Profile ICQ YIM WWW

Har själv haft vissa funderingar att bygga nått liknade då jag tycker Hiwatts fasvändar lösning o presence verkar intressanta.

Om du tycker den är bright, så skulle jag föreslå att paralellkoppla V2 med den lediga rör halvan. detta brukar runda av toppdiskanten lite och ge en gnutta mer gain och anslagskänslighet.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

30 Aug 2008, 11:27
Profile

Har du en 1M-resistor kan du lägga den parallellt med 100k, då får du 91k.
PÅ andra gainsteget har du 1k/ 47n, det blir en rejäl diskantboost.
Förmodligen rent plågsamt med v30.....
Ju mer du höjer det värdet, desto mer mid/bas kommer in.
Prova 470n, 1 uF, 2,2 uF osv, vid 5 uF har du en -3dB- punkt på 52 Hz, i princip full bandbredd.
Vill du ha renare sound med ännu mer klipp, kör du helt utan katodkonding. Gillar du det soundet, får du lite olika karaktär om du kör ingångssteget utan konding, och sätter ingångsstegets konding på andra gainsteget.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

30 Aug 2008, 15:34
Profile ICQ WWW

Kan nån förklara vad "andra" halvan av V3 gör? Det sätter bias för fasvändaren på nåt sätt, men hur och varför? Fördelar med denna koppling?

Erik Runeson

30 Aug 2008, 15:47
Profile

Tackar för förslag! Fixade obalansen i PI, paralellkopplade V2. Mindre inverkan än jag trodde men den låter nog förträffligt nu.

Ännu lite onödigt bright med v30:or, men ska testa med annat skåp då jag får tillfälle, innan jag testar Martins förslag. Låter mumma när man kör bas genom ett 2x15 Marshallskåp. Ljudfiler har jag lovat och det ska jag fixa när jag hinner, kanske nästa vecka.

När jag vrider mer diskant försvinner en del bas, är detta normalt eller är det nåt skumt på gång?

Måste kanske bygga en med 6v6or också som man skulle kunna använda utan peltors!

/Stefan

06 Sep 2008, 09:44
Profile ICQ YIM WWW

Kan nån förklara vad "andra" halvan av V3 gör? Det sätter bias för fasvändaren på nåt sätt, men hur och varför? Fördelar med denna koppling?

Erik Runeson

Fattar inte detta heller? Varför inte bara två resistorer?
Kanske bara något att använda den överblivna rörhalvan till?

06 Sep 2008, 10:06
Profile

d95err wrote:

Erik Runeson

Fattar inte detta heller? Varför inte bara två resistorer?
Kanske bara något att använda den överblivna rörhalvan till?

Har nu läst nånstans att det ger en "low impedance voltage reference". Lite mer stabilt än bara en passiv spänningsreferens alltså.

Hur det påverkar tonen har jag ingen aning om, men uppenbarligen tyckte Hiwatts ingenjörer att det var väldigt viktigt eftersom de använder en triod till detta och dessutom (åtminstone i vissa modeller) lämnar en triod oanvänd. Ett helt rör enbart till denna spänningsreferens...

Erik Runeson

06 Sep 2008, 13:28
Profile

Hur stabilt blir det när man hämtar spänningsreferensen sist i B+ linan?
Borde inte den vara tagen från HT1 om man ville ha det stabilt?

06 Sep 2008, 13:41
Profile

En annan mysko sak är hur dom har ordnat glättningskondingarna???????

06 Sep 2008, 13:44
Profile

Quote:
Hur det påverkar tonen har jag ingen aning om

Skillnaden mot en vanlig fasvändare är just precis som skillnaden mellan Pete Townsend och vanliga fjuttgitarrister, eller skillnaden mellan att få en örfil av dagisfröken eller en käftasmäll av Indiana Jones.
Fasvändare är dynamikbegränsare, och det är relaterat både till sving och ström.
Hiwatts lösning ökar örfilen helt enkelt. De hade faktiskt två olika varianter på den där.
Den andra ser ut så här: http://www.drtube.com/schematics/hiwatt/hwpre2.gif
Den varianten är den mest dödliga, eftersom den använder den strömstarka ecc81.

06 Sep 2008, 22:12
Profile ICQ WWW

Hmm... jag blir lite sugen att prova den där fasvändaren. Ser ut som ett gyllene läge att använda en MOSFET istället för triod (signalen passerar ju inte igenom den, så det bör knappast bli någon skillnad på tonen).

Undrar om det fortfarande skulle gå att köra en boostrapped master (i princip byta ut 100k-motståndet mot en volympot).

Erik Runeson

06 Sep 2008, 23:09
Profile

Quote:
Hur det påverkar tonen har jag ingen aning om

Skillnaden mot en vanlig fasvändare är just precis som skillnaden mellan Pete Townsend och vanliga fjuttgitarrister, eller skillnaden mellan att få en örfil av dagisfröken eller en käftasmäll av Indiana Jones.
Fasvändare är dynamikbegränsare, och det är relaterat både till sving och ström.
Hiwatts lösning ökar örfilen helt enkelt. De hade faktiskt två olika varianter på den där.
Den andra ser ut så här: http://www.drtube.com/schematics/hiwatt/hwpre2.gif
Den varianten är den mest dödliga, eftersom den använder den strömstarka ecc81.

Det där köper jag inte riktigt. Tycker en Marshall ger en Mike Tyson Punch i skrevet med en helt vanlig LTPI. Sån jädra uppercut tycker jag inte Townsend har så det skulle vara något utöver det vanliga.
En PI med NFB behöver inget sving förresten, så det är väl det som är skillnaden mellan Marshall och Hiwatt kanske?[;)]

06 Sep 2008, 23:29
Profile

Funkar inte den där biaskatodgrunkan som en expander förresten? Ju mer B+ sjunker ju mer gain blir det i PI?

06 Sep 2008, 23:34
Profile

Funkar inte den där biaskatodgrunkan som en expander förresten? Ju mer B+ sjunker ju mer gain blir det i PI?

Ingen aning, men blir inte det som att bota fetma med socker
Om B+ sjunker har man väl ingen nytta av mer gain [?]

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/

06 Sep 2008, 23:49
Profile

d95err wrote:

Hmm... jag blir lite sugen att prova den där fasvändaren. Ser ut som ett gyllene läge att använda en MOSFET istället för triod (signalen passerar ju inte igenom den, så det bör knappast bli någon skillnad på tonen).

Undrar om det fortfarande skulle gå att köra en boostrapped master (i princip byta ut 100k-motståndet mot en volympot).

Erik Runeson

Just precis ett tillfälle att slänga in en Mosfet!
Och visst går det att köra bootstrapped även här.

Quote:
Det där köper jag inte riktigt. Tycker en Marshall ger en Mike Tyson Punch i skrevet med en helt vanlig LTPI. Sån jädra uppercut tycker jag inte Townsend har så det skulle vara något utöver det vanliga.

Jag säger som min farfar brukade säga: Prova!

07 Sep 2008, 05:53
Profile ICQ WWW

Tubis wrote:

Har ingen aning om det har med PI att göra, men om man provar en Hiwatt slås man av vilken jädra massa dynamik den har. Just därför tycker många också inte om soundet, det blir för tydligt när man spelar fel liksom. Och iom att standard Hiwatten är väldigt clean krävs det en riktig karl typ Indiana Jones att få den att ryta. SAP versionen har mycket mer fräs i försteget och passar således bättre för små fjollor som jag. Men den har nog bra mycket mer dynamik och anslagskänla än någon marshall jag har spelat på. Värt att pröva definitivt!

/Stefan

07 Sep 2008, 08:57
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]