View unanswered posts | View active topics It is currently 02 May 2026, 05:25

Reply to topic  [ 8 posts ] 
EQ balansering av kanaler 
Author Message

Pular på med min Madamp och har nu kommit till att försöka få en diskant i ODkanalen som balanserar cleankanalens topp lite bättre.

I den rena kanalen hamnar "treble" ofta på kl 12 medan jag måste maxa OD-kanalen för att ha en motsvarande diskant.

Cleankanalen är orginal sånär som på en 68pF-konding över volymen. (samt kolmassa på V1b´s anod)

OD-kanalen är moddad på många sätt, men beträffande vad som kan påverka diskanten mycket så är:

- Kondingen över gainpoten är bytt till 100pF (var 1nF i orginal...) Måhända bör jag öka den lite!? Sitter så dj...a illa till bara, med Izzys såå fint dragna solidcorekablar...

- R22 hade en 250pF över sig (Izzymoddad [8D]) och jag har nu ökat den till 470pF (satte 220pF parallellt)
Jag TROR det blev rätt bra (har ett sjukt barn hemma som ligger och sover, så inga gigvolymstester utförda ännu...)

- V2b har en 500pF över anod/katod som givetvis bromsar topp i boostläget, men detta var ett mycket bra sätt att få OD-kanalen och dess boostläge att passa ihop bättre.
Den får sitta kvar [^]

- Gunnar tipsade mig om att ev öka R34 till 56k, men dit har jag inte kommit ännu. (Uppdatering: R34 är nu 56k vilket blev alldeles utmärkt [:)] )

Finns det något mer kan jag göra?

Image

18 Feb 2008, 11:55
Profile ICQ WWW

- Gunnar tipsade mig om att ev öka R34 till 56k, men dit har jag inte kommit ännu. (Uppdatering: R34 är nu 56k vilket blev alldeles utmärkt [:)] )

Jag skulle ökat R34 ännu mer, till mer "standard" 100K när man tar EQ:n från anoden.
Tycker även 1M som bas pot blir väl mycket med anode matning.

Ladda mer: Tone stack calculator, och lek lite med olika värden i den så får du en hyfsad bild vad som gör vad.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

18 Feb 2008, 15:44
Profile

Amp Healer wrote:

polifemo wrote:

Jag skulle ökat R34 ännu mer, till mer "standard" 100K när man tar EQ:n från anoden.
Tycker även 1M som bas pot blir väl mycket med anode matning.

Ladda mer: Tone stack calculator, och lek lite med olika värden i den så får du en hyfsad bild vad som gör vad.

Häls
Owe Johnson

Tack Owe!

Tyvärr kan jag inte köra Tone Stack Calculator då jag har Mac.

Ps.Vilket värde skulle du rekommendera på baspoten? Ds

/Peter

18 Feb 2008, 16:21
Profile ICQ WWW

Tack Owe!

Tyvärr kan jag inte köra Tone Stack Calculator då jag har Mac.

/Peter

Okej, det var ju synd för den funkar väldigt bra och man en bra uppfattning om vad som händer i en EQ.

Om du märker att du har väldigt lite uppdraget på baskontrollen, så skulle jag byta den till 250KA, så får du ett vettigare svep.

Häls
Owe Johnson

18 Feb 2008, 16:38
Profile

Tjena polly[:D] Min lilla grej jag brukar köra i highgain är att istället för att öka r34 så sänker jag r33 till samma värde som r34. Detta gör att det blir nästan som att driva tonestacken från katoden. Men med den lilla bonusen att jag tycker sista diststeget låter såååå mycket bättre, ja hela kanalen faktiskt utan den massiva förstärkning som 220k resistorn ger. Jag brukar ha en 33k på r33 och en 33k på r34.

18 Feb 2008, 19:41
Profile

Tubis wrote:

Tjena polly[:D] Min lilla grej jag brukar köra i highgain är att istället för att öka r34 så sänker jag r33 till samma värde som r34. Detta gör att det blir nästan som att driva tonestacken från katoden. Men med den lilla bonusen att jag tycker sista diststeget låter såååå mycket bättre, ja hela kanalen faktiskt utan den massiva förstärkning som 220k resistorn ger. Jag brukar ha en 33k på r33 och en 33k på r34.

Hej på dig "Tubbe" lille [;)]

Det där måste provas!

Jag kör nog inte "high gain" enl din definition, men hitills så har många av dina idéer fått fäste i förstärkaren.
Lyckades tex få upp spänningen i preampen idag med gott resultat.
Har en konding över V2bs anod, men skär inte så långt ner som du rekommenderade.
Kondingen på gainpoten är minskad enl din rekommendation.
Då det är en "Hotroddad rockton" jag är ute efter har jag inte alls behovet av att skära så mycket bas som du brukar göra.

Hur som helst så låter Madampen nu riktigt bra efter de förutsättningar som finns. Måhända låter den ännu bättre efter din föreslagna modd [8D]

18 Feb 2008, 21:59
Profile ICQ WWW

Då jag inte har några motstånd av rätt värde får jag för tillfället nöja mig med att försöka förstå hur era föreslagna värden kommer att påverka ljudet.
Detta är första ggn jag konfronteras med en tonstack då mitt tidigare moddningsoffer- Epiphone VJr - inte har någon sådan.

- OWE:
Jag förstår att ditt förlag att ha 100k i R34 kommer att skicka ännu mer signal till diskanten.
Innebär detta att basen på samma gång försvagas?

- TUBIS: Att sänka R34 till 33k borde väl rimligtvis innebära att jag får en mindre del av signalen in i diskanten, eller? Du menar dock att detta i kombination med 33k i <u><b>R33</b></u> [8D] ger en luftigare dist/diskant.

Har nu ändrat detta inlägg då jag blivit uppmärksammad på att jag förväxlat R33 med R35 i Tubis resonemang...[xx(] (Tack Robbangitarr/Izzy)
<i>...alla är vi barn i början..."]

20 Feb 2008, 09:46
Profile ICQ WWW

Testar just nu Owes variant med 100k i R34 (har 100k sedan tidigare i R33) och det blev rejält mycket mer topp!

Kommer så småningom att prova Tubis variant (33k/33k) genom att sätta 47k parallellt.

Förstärkaren låter lite bättre för varje dag [:p]

Tack för all hjälp pojkar!

20 Feb 2008, 13:48
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]