| Author |
Message |
|
bjoel
|
 Är tullen kinkigare nu?
Jag har postordrat hem lite saker från asien och USA den här sommaren, och även små relativt billiga paket har utan undantag åkt på tull/moms/adminstrativa avgifter på ett sätt som jag inte upplevt tidigare.
Är det nån mer som noterat om tullen har blivit kinigare på senare tid, eller har jag bara haft otur?
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 03 Aug 2011, 11:06 |
|
 |
|
Joshunznera
Joined: 03 Dec 2002, 21:30 Posts: 18992 Location: Södra sthlm SWISH
|
För många sommarjobbare på tullen som dessutom tar sitt jobb på allvar? njae, jag har ett konstant flöde eftersom jag köper det mesta via nätet och jag kan inte säga att jag har upplevt ngn förhöjd tullaktivitet. Däremot verkar det ju som tullen har ngt sorts gitarrfilter eftersom ALLA stora låddor verkar tullhanteras nu flr tiden. Så var det ju inte för npgra år sedan Man får helt enkelt anmäla det man har importerat i efterhand, så att det blir ordning på Moms och tull-biten[8D] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 03 Aug 2011, 11:18 |
|
 |
|
Robert Blues Harp
|
Tror inte det är otur. Tullen har blivit kinkigare/effektivare. Dom tar sig också friheten att värdera paketet om inget värde står skrivet. Jag råkade ut för det när jag beställde en pedal från USA, och killen som skickade glömde skriva värdet. Blow On! http://www.myspace.com/henhousebluesband
|
| 03 Aug 2011, 11:19 |
|
 |
|
Haraldrig
|
HAr inte märkt något i tullen här nere. De är 100% nitiska som de alltid varit.
Det är väl inte så konstigt: staten behöver ju pengar så de plockar där de kan få säkra pengar, nämligen fortköringsböter och privatimport.
|
| 03 Aug 2011, 11:22 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Kan inte förstå varför tullen inte skulle förtulla <i>alla"] varor, är det personalbrist lönar det sig säkert att anställa en till gubbe, eller varför inte en 'fas 3:are'
Kan heller förstå att dom skulle vara 'nitiska' för att dom gör det dom ska, dvs lägger på tull och moms.
Kan inte förstå att folk gnäller på fortkörningsböter heller, det är ju helt självförvållat. Åker man för fort och blir fast är det väl bara att betala in det.
Räkna in böterna i reskostnaden , och momsen i fraktkostnaden så blir det en glad överraskning om myndigheterna inte sköter övervakningen.
|
| 03 Aug 2011, 14:14 |
|
 |
|
Trout
|
Sen är det jävligt märkligt hur folk kan gnälla över skatterna, men de kör gärna på nya vägar, skickar barnen i kommunal skola, går till vårdcentralen eller sjukhuset för några hundralappar med mera med mera...
- - - - - - - - - - - - Det går aldrig att uppnå en positiv bytesspiral när det gäller gitarrer.
|
| 03 Aug 2011, 14:33 |
|
 |
|
Trout
|
Flytta då....
- - - - - - - - - - - - Det går aldrig att uppnå en positiv bytesspiral när det gäller gitarrer.
|
| 03 Aug 2011, 15:03 |
|
 |
|
Vinyljunkie
|
Trout wrote: Sen är det jävligt märkligt hur folk kan gnälla över skatterna, men de kör gärna på nya vägar, skickar barnen i kommunal skola, går till vårdcentralen eller sjukhuset för några hundralappar med mera med mera...
Jag vill gnälla på att jag ska behöva betala tull på en 30 år gammal gitarr.
|
| 04 Aug 2011, 16:26 |
|
 |
|
bjoel
|
Mike Leaf wrote: Räkna in böterna i reskostnaden , och momsen i fraktkostnaden så blir det en glad överraskning om myndigheterna inte sköter övervakningen.
Det är ju det jag gör, men jag har fått ganska få glada överraskningar på sistone. Tull och moms är ju skatter som beslutats av de politiker vi själva valt. När däremot postens avgifter för att hantera skattepengarna är (nästan) lika stora som tull och moms blir jag lite trött. Paketet som föranedde frågan kostade 132 kr i tull- och moms (utan närmare specifikation) och Posten tog 100 kr för att vara snälla nog att sköta betalningen. För ett par år sen brukade paket i den värdeklassen trilla genom utan problem... ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 04 Aug 2011, 16:31 |
|
 |
|
Joshunznera
|
Vinyljunkie wrote: Trout wrote: Sen är det jävligt märkligt hur folk kan gnälla över skatterna, men de kör gärna på nya vägar, skickar barnen i kommunal skola, går till vårdcentralen eller sjukhuset för några hundralappar med mera med mera...
Jag vill gnälla på att jag ska behöva betala tull på en 30 år gammal gitarr. jag vill gärna gnälla på att man dels måste betala moms även på frakten (vilken huvudsakligen skett utanför Sverige) och dessutom ska man betala moms på tullavgiften[xx(] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 04 Aug 2011, 17:49 |
|
 |
|
Joshunznera
|
bjoel wrote: Mike Leaf wrote: Räkna in böterna i reskostnaden , och momsen i fraktkostnaden så blir det en glad överraskning om myndigheterna inte sköter övervakningen.
Det är ju det jag gör, men jag har fått ganska få glada överraskningar på sistone. Tull och moms är ju skatter som beslutats av de politiker vi själva valt. När däremot postens avgifter för att hantera skattepengarna är (nästan) lika stora som tull och moms blir jag lite trött. Paketet som föranedde frågan kostade 132 kr i tull- och moms (utan närmare specifikation) och Posten tog 100 kr för att vara snälla nog att sköta betalningen. För ett par år sen brukade paket i den värdeklassen trilla genom utan problem... ------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully. perverst! Kan man inte anmäla det där hos Kammarkollegiet eller nåt? Det finns ju ingen rim och reson i detta godtyckliga debiterande. Dessutom tycker man ju att man kan kräva att få en spec på hur de har räknats ut den tull och moms som de tar 100:- för att hämta in[xx(] -------------------------------------------------  The beat goes on and I´m so wrong
|
| 04 Aug 2011, 17:57 |
|
 |
|
Blues66
|
Mycket gnäll blir det...
|
| 04 Aug 2011, 17:58 |
|
 |
|
arinihsd
|
Lagar och förordningar är en sak för politikerna. Dvs. varför det finns tull och moms. Och det kan nog inte bara svenska politiker skyllas för.
För länge sedan, mer än 20 år, var priset på en införtullning SEK.425+moms i det speditionsföretag jag då var anställd i. Vi sålde en kunskap, dock inte till privatpersoner. Det gör nog Posten, men inte andra speditörer idag. 100 kr idag förefaller mig en rätt rimlig kostnad för att själv slippa skaffa kunskapen om införtullningsdokument och taxor istället för att köpa tjänsten av Posten. Och dessutom slipper man kanske köpa utbildning och apparater för att kopplas upp digitalt till Tullverket. Och om jag nu kan införtulla själv? Vad kostar det att köra till en Tullkammare? Det finns inte så många kvar längre.
Själv har jag inga problem med kuvert och små summor. Kuverten kommer i brevlådan. Utan tullavg! Sveriges medlemskap i EU och Internet har gjort att många har glömt hur komplicerat import var för länge sedan.
|
| 09 Aug 2011, 03:57 |
|
 |
|
Mike Leaf
|
Tullavgiften är det mindre problemet, Det är ju momspåslaget som utgör den största 'avgiften'
Möjligt att man skulle kunna exkludera mindre summor och ex begagnade prylar från detta , men jag tror inte myndigheterna prioriterar den åtgärden.
Jag tycker också att det är fel att man momsbelägger frakten och avgiften , det borde vara enbart 'varuvärdet' som beskattas.
Men gjorde man så skulle väl säljare börja minska värdet på prylen och sen extra tusenlappar i 'skattefri' frakt istället.
|
| 09 Aug 2011, 09:01 |
|
 |
|
Jyda
|
Har bara beställt ett paket (ett kameraobjektiv) från USA i sommar. Värdet var drygt 3000:-, men ingen moms eller tull togs ut.
<hr noshade size="1"><i>If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something."]
|
| 09 Aug 2011, 09:36 |
|
|