View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Jun 2026, 08:25

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Bäckström, ombyggnad 
Author Message

Post Bäckström, ombyggnad
Införskaffade en liten Bäckström förstärkare igår, så här ser den ut:
Image

Image

Schema:
http://matsaleklint.com/diverse/GB1502.2.gif

Så det är alltså modellen 1502 det handlar om.
Ska tydligen sitta två st KT66, som går med katodbias i denna.
För övrigt lite skumt där på schemat, där det står C+, nån kanske kan förklara?
Tror också att det är felritat på schemat, för C+ går till pin 8 på ett av preampröret om man tittar i stärkaren..

Men, i alla fall, tänkte bygga nåt kul av denna, och lite input från bojare är ju aldrig fel!

Första tanken var att bygga typ en bassman eller plexi, men jag vet inte..

Är ute efter ett låggain sound, dvs, ganska rent ljud, men är ju gött om det går att få lite spräck också.

Vore ju kul om man kunde använda frontpanelen som den är, dvs. volym/bas/disk/kanalväljare.

Har både 6V6:or (kanske blir lite hög B+ för dom?), och EL34:or hemma, så gärna nåt med dessa slutrör.

Ja, shoot!

07 Jun 2011, 21:29
Profile

Jag skulle tänka efter ett par gånger innan jag byggde om den där. Det där är en tämligen ovanlig Bäckström HiFi-förstärkare som kanske bör räddas till eftervärlden som den är. Å andra sidan var det ju dålig budgivning på den, så intresset kanske inte är så stort. Nåja, du gör såklart som du behagar!

Vad gäller det där med C+ så är det en koppling som jag inte sett förut och som jag inte förstår vitsen med. Men som jag tolkar schemat, så är slutrörens katomotstånd kopplat till pin 5 på första ECC83:an. Därmed går katodströmmen genom första rörets glödtråd som är kopplad för 12,6V, in på pin 5, via pin 9 och pin 4 till jord. 150mA står det vid katodmotståndet, och det stämmer för 12,6V glöd till ECC83.
Jag antar att slutrören går i äkta Klass A så att strömmen är tämligen konstant oavsett effektuttag.
Om du moddar slutsteget så att det inte längre går i Klass A får du allt lov att ändra på det där också.

Som den är bör du nog inte sätta i andra slutrör än KT66. Justera det variabla katodmotståndet så att du får 12,6 V vid C+.

/Sixten

07 Jun 2011, 22:21
Profile WWW

Men, den har ju tyvärr inte någon överdel, huv. Så jag tänkte att det kanske inte är så noga om jag grejar lite med den.
Ok, tack för förklaringen där med kopplingen av katodmotståndet, då är jag med.
Men tror den har varit moddad nån gång tidigare, för det lite annorlunda kopplat där med katodmotståndet, gentemot schemat.

EL34 med katodbias, det kanske vore nåt för denna pjäs?

07 Jun 2011, 22:31
Profile

Post Re: Bäckström, ombyggnad
Hej
Jag har en likadan Bäckström 1502 som jag letat schema till. Tack för det! Min är i närmast perfekt orginalskick.
Matningen +C till glödtråden i första förstärkarsteget ECC 83 är helt enkelt till för att mata röret med likspänning för att undvika brum från glödtråden. Man hittar likadana kopplingar i en hel del 60 tals förstärkare med RIAA steg eller "tapehead" ingång, t.ex. Trio W40 eller Pioneer SM 600. Båda dessa Japanska förstärkare finns återgivna i "Bäckströms schemabok" från början av 60 talet. Man kan gissa att Gösta Bäckström fick idéen därifrån kanske. Det är ju en billigare lösning än t.ex. Dynacos med egen likriktare för glödspänningen i t.ex PAS 3 förförstärkaren.
Jag tycker att det är synd att plocka sönder den. Den är ett bra exempel på en (faktiskt) riktigt högklassig svensk HiFi förstärkare från slutet av 50 talet. Kretslösningen är mycket lik Mullards välkända förstärkare och den får anses vara välkonstruerad. Med en bra utgångstransformator med Williamson koppling och KT 66 i slutsteget håller den för sin tid hög prestanda.
Mitt råd är att renovera den istället.
Hälsningar
Mats J

29 Jul 2013, 21:45
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]