View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 07:46

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
4x12 med 4 olika element 
Author Message

Du menar 270 ohm som tål 5 watt, va...? [:I]

Image

05 Jun 2011, 20:48
Profile

Tack Owe!

Du menar 270 ohm som tål 5 watt, va...? [:I]

Image

jo, så menar Owe

sätt den "luftigt" eller mot en plåt så värmen leds bort

högre effekttålighet går också bra

<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

05 Jun 2011, 23:46
Profile

Ngn som har ett sånt motstånd till salu - så jag inte behöver betala 127 kr i frakt från ELFA...? [xx(]

Image

06 Jun 2011, 11:18
Profile

Ngn som har ett sånt motstånd till salu - så jag inte behöver betala 127 kr i frakt från ELFA...? [xx(]

Image

varför elfa?

http://www.svebry.se
http://www.bhiab.se
http://www.electrokit.se/

<b>ralvejd@pc010:~$</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

06 Jun 2011, 11:37
Profile

Behöver hjälp med en sak till: Vilken sida på mittenswichen (höger eller vänster i skissen) ska vara upp om jag vill att normalläget är parallellt och när jag trycker ner switchen (ner med vippen) så får jag serie-parallell?

Visst är det vänster sida som blir upp...? Eller tänker jag fel?

Image

07 Jun 2011, 19:53
Profile

OK - nu har jag lött ihop den och kan ni fatta att det blev rätt med en ggn? :)

Det ser ut som ett råttbo - jag har lärt mig att inte försöka mig på grova George L's högtalarkablar till så här små switchar till nästa ggn - men det funkar!

Testade noga först med multimeter och sen har jag kört den mot min lilla övningsförstärkare hemma i lägenheten, en VOX VT15 som det inte gör så mycket ifall jag skulle paja.

Första intryck är att Scumback H55 låter lite svagare än dom andra. Konstigt eftersom det är ratat 99 dB mot t ex G12M Heritage som bara är 96 dB. Tycker inte heller det har lika mycket botten som Ace 25, eller ens G12M Heritage, men basen kanske inte går fram så här på lägre volym när den har en resonans på 55 Hz så kanske det är för lågt? Det sitter också längst ner i lådan och jag på en stol bredvid bortskuffandes tvillingar i 1,5-årsåldern, så vad vet jag…

So far
- G12M Heritage låter riktigt bra - krämig diskant och klassisk Celestion-karaktär liksom.
- Ace 25 är också mycket trevligt, mer bas och låg mellanregister än greenbacken och lite annorlunda än den i toppen.
- Webern låter det mycket Fender om - passar nog bäst till rent ljud för den blir lite väl fräsig i diskanten med dist.
- Scumbacken känns, just nu, som en lite sämre version av det jag väntade mig av ett typ G12H-30-element; lite hård i karaktären och en del fräs i diskanten där med. :(

Ska spela in i studion till veckan så jag återkommer med fullt-blås-recension!

Image

Image

Image

Image

Image

10 Jul 2011, 13:15
Profile

Grattis och välkommen till högtalarträsket!

Ser fram emot din recension efter studiobesöket.

Quote:

Första intryck är att Scumback H55 låter lite svagare än dom andra. Konstigt eftersom det är ratat 99 dB mot t ex G12M Heritage som bara är 96 dB.

Jag är inte helt säker på att alla tillverkare gör SPL-mätningarna på samma sätt, så jag har börjat strunta i tillverkarnas uppgifter, åtminstone när man ska jämföra olika tillverkares element.

En annan orsak kan vara att SPL mäts ju ofta vid 1kHz. Tar du ett annat element som är kraftigare vid t.ex. 3-4KHz så kommer du troligtvis att tycka att det är mera högljutt. Åtminstone mina öron brukar vara känsligare för 3-4KHz än för 1KHz.

Quote:
Tycker inte heller det har lika mycket botten som Ace 25, eller ens G12M Heritage, men basen kanske inte går fram så här på lägre volym när den har en resonans på 55 Hz så kanske det är för lågt?

En gitarr har inte så mycket att leverera vid 55 Hz, så ett 55Hz element låter nödvändigtvis inte kraftigare i basen.

Däremot kan ett element som har hög känslighet vid 75-200 Hz ge ett mycket baskraftigare ljud även om det inte går ner till 55 Hz.

------
Dom låter alla lika

10 Jul 2011, 14:17
Profile

Nu har jag hårdkört den i en vecka i studion och där fyller den verkligen sin funktion. Det har varit askul och värdefullt att snabbt kunna switcha mellan olika element för att hitta det som funkar ihop med just den stärkaren och det ena eller andra gitarrpålägget. Kul!

Det jag (oftast) gillar mest är G12M Heritage-elementet. Det har en go krämig topp som sällan blir jobbig för öronen, en fyllig mid och lite avrundad bas. Live låter det som en gitarr ska låta, helt enkelt! Men uppmikat tyckte dom andra i bandet att det blev lite väl mkt mid (inte helt säker på att jag håller med dock).

Det vi använde mest var Ace 25, för det har mer botten och låg mid - något vi kände riffen vann på - speciellt efter uppmikning. Skön topp har det också.

H55 var med på nåt hörn här och var när vi ville ha Marshallrockigt vräkigt påställ. Funkade bra till det uppmikat, men live blir det nästan löjligt lågt med resonans på 55 Hz. (Där har man liksom inte så jävla mycket nytta av det till gitarr.) Toppen kan bli lite harsh och fräsig också, men låter betydligt trevligare än jag först tyckte hemma på låg volym.

12F150 använde vi aldrig, men det var mest för att vi hade en Twin där som lät bra. Och när jag sista dagen körde min Deluxe Reverb genom den, så tyckte jag faktiskt originalhögtalare (C12K) lät mer som jag vill ha den. Men det här är väl den högtalare som jag tror passar bäst till rena Fender-sound - och det körde vi genom en Twin eller en Ampeg SJ-12T där, så jag får återkomma om den...

Kort sammanfattning: Askul och tusen gånger mer användbar i studion jämfört med när den var sluten och full av G12T-75:or!

Image

17 Jul 2011, 14:08
Profile

------
Dom låter alla lika

18 Jul 2011, 11:27
Profile

Nej - inte så att vi mikade flera element samtidigt och mixade.

Men jag gillar G12M ihop med antingen H55 eller Ace 25 när man står framför lådan. Eftersom G12M sitter uppe och dom andra nere blir det gött greenbacksound med lite extra fladder i byxbenen :)

Image

18 Jul 2011, 12:20
Profile

Post Re: 4x12 med 4 olika element
Nej hörni, nu kör vi fenderskt för hela slanten! :)

Weber 12F150 (klon på Jensen C12N)
Jensen P10R (med omvandlingsring för att passa 12" skruvfästen)
Jensen P12Q
Eminence Cannabis Rex

Image

27 Apr 2014, 09:55
Profile

Kapitel två - nästa låda moddad och klar!

En gammal H&K-låda som fick bli varken fendersk eller marshallisk - utan annatsk :D

- Jensen CH5-30
    - Hiwatt/Fane pupleback
    - Celestion Blue
    - ElectroVoice EVM12L Classic

Image

Image

Image

21 Mar 2016, 17:55
Profile

Himla kreativt och intressant! I inspelningssammanhang borde det vara riktigt bra.

22 Mar 2016, 20:13
Profile

Custom Sam wrote:
Himla kreativt och intressant! I inspelningssammanhang borde det vara riktigt bra.

Tack Lennart! Ja - jag ska in i studio till kristihimmelsfärds så då hoppas jag vi har tid att testa lite. (Synd bara att man alltid har kort om tid när man hyr.)

Ser fram emot att ha dom i ett hus snart så jag kan leka med dom i egen studion!

25 Mar 2016, 07:47
Profile
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2