View unanswered posts | View active topics It is currently 02 Oct 2026, 11:38

Reply to topic  [ 30 posts ] 
Gibson Les Paul R7 2008 VOS SÅÅÅLD!!! 
Author Message

Post Gibson Les Paul R7 2008 VOS SÅÅÅLD!!!
Gibson Les Paul 1957 reissue VOS från 2008. Mycket fin.

20000:-

Image
Image

17 Mar 2011, 23:26
Profile ICQ WWW

Var finns gitarren?
Är du intresserad av en Les Paul Studio mahogny som delbyte?
Image

18 Mar 2011, 10:44
Profile ICQ YIM WWW

fjunet wrote:

Var finns gitarren?
Är du intresserad av en Les Paul Studio mahogny som delbyte?
Image

finns gbg. förresten vad skulle du lägga emellan?

18 Mar 2011, 11:03
Profile ICQ WWW

Hade tänkt studion + 11000:- men gbg är lite långt bort (linköping)

18 Mar 2011, 17:40
Profile ICQ YIM WWW

fjunet wrote:

Hade tänkt studion + 11000:- men gbg är lite långt bort (linköping)

din ligger på drygt 5700.- ny och min på knappa 25000:- på thomann. så det går nog inte....15000:- e nog mer rimligt

18 Mar 2011, 18:11
Profile ICQ WWW

Vad landar halsvinkeln på?

[url="http://www.fröken-ur.se/"]Rätt tid är nu...[/url]

2600kr i bytesvärde.[:D]

Med vänliga hälsningar, <u><i><b><font color="brown">Christian.</font id="brown"></b>"]</u>

19 Mar 2011, 02:55
Profile WWW

Kostar inte en sån 19995 kr på 4sound?
Dom sålde 57 reissue goldtopför det iaf

19 Mar 2011, 14:05
Profile ICQ YIM WWW

När jag letade efter en r8 var jag inne på musikbörsen i Örebro och kikade, de skulle då tydligen ha/haft en drive på 57 reissue för just 19995kr har jag för mig.

Med vänliga hälsningar, <u><i><b><font color="brown">Christian.</font id="brown"></b>"]</u>

19 Mar 2011, 14:37
Profile WWW

christian-h wrote:

spindeln wrote:

När jag letade efter en r8 var jag inne på musikbörsen i Örebro och kikade, de skulle då tydligen ha/haft en drive på 57 reissue för just 19995kr har jag för mig.

Varför är det lockande att uttala sig när man har noll koll, funderar om det handlar om någon sorts Tourettes syndrom där man måste genera sig själv genom att göra okunniga uttalanden?

Det nuvarande listpriset mars 2011 på 4Sound är 35000:-, 2009 på våren när 2008:or såldes nya i Sverige listade den 42000:- I juli 2010 sålde Musikbörsen/4Sound ett mycket begränsat parti för 19995:-, också för att skapa intresse kring introduktionen av begreppet Cash and Carry.

18000:- är billigt i det skicket. Allt handlar om tillgång och efterfrågan, man hittar liksom inte en Gibson Custom Shop LP i nyskick för dom pengarna.

20 Mar 2011, 20:30
Profile ICQ WWW

christian-h wrote:

spindeln wrote:

Varför är det lockande att uttala sig när man har noll koll, funderar om det handlar om någon sorts Tourettes syndrom där man måste genera sig själv genom att göra okunniga uttalanden?

Det nuvarande listpriset mars 2011 på 4Sound är 35000:-, 2009 på våren när 2008:or såldes nya i Sverige listade den 42000:- I juli 2010 sålde Musikbörsen/4Sound ett mycket begränsat parti för 19995:-, också för att skapa intresse kring introduktionen av begreppet Cash and Carry.

18000:- är billigt i det skicket. Allt handlar om tillgång och efterfrågan, man hittar liksom inte en Gibson Custom Shop LP i nyskick för dom pengarna.

Jag baserade mitt uttalande ifrån killen, som i fråga jobbar på musikbörsen. Antar att det var denna r7 han talade om. Finns det någon annan?

20 Mar 2011, 21:39
Profile WWW

woodstock wrote:

christian-h wrote:

spindeln wrote:

Varför ta till såna överord Woodstock? Det är ju dessutom inte du som säljer gitarren. Allt som sagts är att det sålts såna här under 20.000 kr nya - en "drive" talar t ex Christian om - och det vidgår du ju själv dessutom.

Eftersom det funnits en sådan drive så har ju också Börsen eller 4Sound eller vilka det nu är - förmodligen på signal från generalagenten dessutom - effektivt dumpat andrahandsmarknaden. Den du - eller snarare ägaren till denna och andra R7 - bör vara förbannade på är i så fall butikerna och generalagenten för att effektivt ha sabbat möjligheterna att få ut några pengar för sina beggade R7-gitarrer.

Alla som vet att en R7 har kostat så lite ny - oavsett om det bara var under en kortare period - kommer att jämföra begpriset med det nypriset. Det kan du inte blir förbannad på dem för, utan - som sagt - på dem som förstört andrahandsmarknaden.

Dessutom drar du till med de högsta listpriser du hittar som jämförelse på 35.000 och 42.000 kr när t o m säljaren själv åtminstone ärligt redovisar ett Thomann-pris på 25.000 kr.

Kanalisera din ilska rätt således om du nu öht ska halka in på ett bananskal i prutandet på nån annans vara.

/MatsRune

21 Mar 2011, 00:57
Profile ICQ YIM WWW

Det är väl vad gitarren kostar i dagsläget som är relevant, inte vad den kostade på rea i butik x för si och så länge sen?

Det går ju inte att köpa nytt för det priset nu ändå.

Om jag köper nåt som plötligt stiger i pris, så skulle iaf jag sälja för vad det är värt och inte jämförelse mot vad jag gav.

F.ö. fin gitarr [:)]

21 Mar 2011, 10:14
Profile ICQ WWW

AxxChild wrote:

Det är väl vad gitarren kostar i dagsläget som är relevant, inte vad den kostade på rea i butik x för si och så länge sen?

Om jag köper nåt som plötligt stiger i pris, så skulle iaf jag sälja för vad det är värt och inte jämförelse mot vad jag gav.

F.ö. fin gitarr [:)]

Man skulle kunna gå ett steg längre här och påstå att det ENDA som är 'relevant' NU är vad säljaren begär för DENNA gitarr.

Ber om ursäkt för att jag också 'kladdar' i en säljtråd...
[:)]

21 Mar 2011, 10:26
Profile ICQ WWW

Jag har en likadan från -09 och tycker den är lätt värd 18 000. Lycka till med försäljningen. Någon borde slå till.

21 Mar 2011, 11:33
Profile

AxxChild wrote:

Eftersom det är mycket mumbo jumbo och rykten i gitarrsvängen som påverkar andrahandsmarknaden både uppåt och nedåt så finns det alltid de som hävdar att de här "ett begränsat parti" av Gibson-gitarrer som plötsligt säljs långt under det tidigare priset inte håller samma standard. Det är ju långt från första gången man ser såna här driver på Gibson-guror.

Därför tycker jag det är högst relevant att bedöma priset utifrån vad gitarren kostat vid nyköp. Om säljaren har butiksksvitto på att den kostat 35 tusen så är chansen stor att han kan ta ut mer för den än om han inte har det och det mycket väl kan vara just ett av de ex som sålts under billighetsdriven.

Och det är ju inte bara säljaren som sätter priset, så det är lite förenklat att resonera som att "om jag sålde nåt som stigit i pris så skulle jag sälja för ett högre pris". Självklart skulle du <b>försöka </b> sälja till ett högre pris, men lika självklart är att spekulanter skulle försöka få ned priset med hänvisning till att den kostat mindre. Var priset sedan hamnar beror på flera marknadsfaktorer - hur angelägen säljaren är att sälja snabbt, hur angelägen köparen är att köpa, hur många exemplar som finns på marknaden osv osv.

Men det jag vände mig mest emot här var att Woodstock gick ut och var oförskämd mot andra och beskyllde dem för att ha Tourettes syndrom och inte ha en aning om vad de snackar om osv, och detta trots att dessa personer faktiskt inte sagt något som inte stämmer. På ett forum får man finna sig i att det blir lite diskussioner också i säljtrådar och i alla försäljningssammanhang brukar det uppstå prisdiskussioner och prutningsförsök. Det hör till och är inget konstigt och framför allt inget som berättigar någon att gå ut och vara oförskämd, så som jag anser att Woodstock var i den här tråden.

//MatsRune

21 Mar 2011, 11:42
Profile ICQ YIM WWW

MatsRune wrote:
Varför ta till såna överord Woodstock? Det är ju dessutom inte du som säljer gitarren. Allt som sagts är att det sålts såna här under 20.000 kr nya - en "drive" talar t ex Christian om - och det vidgår du ju själv dessutom.

Eftersom det funnits en sådan drive så har ju också Börsen eller 4Sound eller vilka det nu är - förmodligen på signal från generalagenten dessutom - effektivt dumpat andrahandsmarknaden. Den du - eller snarare ägaren till denna och andra R7 - bör vara förbannade på är i så fall butikerna och generalagenten för att effektivt ha sabbat möjligheterna att få ut några pengar för sina beggade R7-gitarrer.

Alla som vet att en R7 har kostat så lite ny - oavsett om det bara var under en kortare period - kommer att jämföra begpriset med det nypriset. Det kan du inte blir förbannad på dem för, utan - som sagt - på dem som förstört andrahandsmarknaden.

Dessutom drar du till med de högsta listpriser du hittar som jämförelse på 35.000 och 42.000 kr när t o m säljaren själv åtminstone ärligt redovisar ett Thomann-pris på 25.000 kr.

Kanalisera din ilska rätt således om du nu öht ska halka in på ett bananskal i prutandet på nån annans vara.

/MatsRune

På något sätt blir jag väl tyvärr tvungen att besvara/kommentera detta:

Till att börja med; vad är det som gör att du tror att jag är ilsken? I vilket fall kan jag garantera dig att jag inte är förbannad på någon och upprörs inte det minsta över något i den här tråden; varken igår med den inledande posten eller idag. Garanterat.

Det enda som är intressant är vad gitarren kostar idag och vilka de reella alternativen är. Och det är ju inte så svårt att kontrollera själv, eller hur?

För gitarren säljs inte alls för 19995:- på 4Sound idag. Deras <i>listpris "] är 35000:- efter en enkel koll på deras hemsida; något jag tycker man borde göra i större utsträckning innan man gör eller besvarar ett påstående i någon annans säljtråd. 19995:- var i somras och runt en gitarr per butik, de flesta sålda redan i första veckan i juli. Vill någon leva i det förgågna och utgå från ett unikt kampanjpris som inte finns längre missar man bara möjligheten att göra en bra affär idag. Och det är synd både för säljare och köpare. Andra som kanske missade en chans förut ser möjligheten att göra en lika bra eller rent av bättre affär nu[:)]

21 Mar 2011, 18:05
Profile ICQ WWW

MatsRune wrote:
Eftersom det är mycket mumbo jumbo och rykten i gitarrsvängen som påverkar andrahandsmarknaden både uppåt och nedåt så finns det alltid de som hävdar att de här "ett begränsat parti" av Gibson-gitarrer som plötsligt säljs långt under det tidigare priset inte håller samma standard. Det är ju långt från första gången man ser såna här driver på Gibson-guror.

Därför tycker jag det är högst relevant att bedöma priset utifrån vad gitarren kostat vid nyköp. Om säljaren har butiksksvitto på att den kostat 35 tusen så är chansen stor att han kan ta ut mer för den än om han inte har det och det mycket väl kan vara just ett av de ex som sålts under billighetsdriven.

Och det är ju inte bara säljaren som sätter priset, så det är lite förenklat att resonera som att "om jag sålde nåt som stigit i pris så skulle jag sälja för ett högre pris". Självklart skulle du <b>försöka </b> sälja till ett högre pris, men lika självklart är att spekulanter skulle försöka få ned priset med hänvisning till att den kostat mindre. Var priset sedan hamnar beror på flera marknadsfaktorer - hur angelägen säljaren är att sälja snabbt, hur angelägen köparen är att köpa, hur många exemplar som finns på marknaden osv osv.

Men det jag vände mig mest emot här var att Woodstock gick ut och var oförskämd mot andra och beskyllde dem för att ha Tourettes syndrom och inte ha en aning om vad de snackar om osv, och detta trots att dessa personer faktiskt inte sagt något som inte stämmer. På ett forum får man finna sig i att det blir lite diskussioner också i säljtrådar och i alla försäljningssammanhang brukar det uppstå prisdiskussioner och prutningsförsök. Det hör till och är inget konstigt och framför allt inget som berättigar någon att gå ut och vara oförskämd, så som jag anser att Woodstock var i den här tråden.

//MatsRune

Jag skulle framför allt inte beskylla, alltså skuldbelägga någon som drabbats av en sjukdom. Ingen har heller påstått att någon här har något syndrom alls för tydlighets skull, vilket det än skulle kunna vara. Även om metaforen är en smula trubbig och i efterhand diskutabel. För övrigt tror jag nog att Spindeln och Christian klarar av att försvara sig själva om de känner sig kränkta eller påhoppade.

Och att gitarren <i>säljs"] för 19995:- som antyddes inledningsvis stämmer ju inte alls, något jag reflekterade över. Som du själv säger, man får ta lite diskussioner på ett forum.

21 Mar 2011, 18:32
Profile ICQ WWW

hm... ett tag fick jag för mig att ljudbojen va ett seriöst forum för musiker & gitarrälskare.. men ju fler trådar man läser ju mer förvånad blir man ju, ex. den här tråden är ju värre än dagisnivå.. [8D][;)]

21 Mar 2011, 19:29
Profile

Woodstock: Man kan ju kalla det för olika saker men vi kan väl ändå vara överens om att det knappast påverkar begagnatpriserna uppåt att de här gitarrerna pytsades ut för 19.995 kr i somras. Personligen skulle jag t ex aldrig betala 18-20 K för ett ex ur den batchen, däremot kanske för ett ex där säljaren kan producera butikskvitto som visar att den inte kommer från den batchen. Jag tror heller inte jag är ensam om att tänka i de banorna.

//MatsRune

21 Mar 2011, 19:42
Profile ICQ YIM WWW

mange006 wrote:

hm... ett tag fick jag för mig att ljudbojen va ett seriöst forum för musiker & gitarrälskare.. men ju fler trådar man läser ju mer förvånad blir man ju, ex. den här tråden är ju värre än dagisnivå.. [8D][;)]

Det du säger var egentligen det jag var ute efter från början. Tyvärr bidrog mitt inlägg till att det blev precis tvärt om.

Helgen (weekendpris!) är förresten över i vilket fall appropå crashen av rags säljtråd. Hoppas du/rag kan fixa en ny tråd och lägga upp den där veckan! Indirekta prisdiskussioner, känsla av störningar osv kan vi väl ta på den mer allmänna delen av forumet då?

Jag har förresten redan en R7:a, en 2007:a; kunde absolut överväga att köpa en till[;)]

21 Mar 2011, 19:53
Profile ICQ WWW

MatsRune wrote:

Woodstock: Man kan ju kalla det för olika saker men vi kan väl ändå vara överens om att det knappast påverkar begagnatpriserna uppåt att de här gitarrerna pytsades ut för 19.995 kr i somras. Personligen skulle jag t ex aldrig betala 18-20 K för ett ex ur den batchen, däremot kanske för ett ex där säljaren kan producera butikskvitto som visar att den inte kommer från den batchen. Jag tror heller inte jag är ensam om att tänka i de banorna.

//MatsRune

Ungefär som att jag skulle köpa in en gitarr till inköpspris och dra momsen på den och då vill du inte köpa den för vad den egentligen kostar utan vad jag gav för den?. Men hade jag visat upp ett annat kvitto med ett högre belopp så hade du välvilligt gått upp i köppris? Märkligt resonemang.

Men jag håller med om att om en vara sålts till extrapris så utgår jag personligen från det priset om jag nu skulle köpa en begagnad. Annars är det bara att bita i det sura äpplet och köpa dyrt.

21 Mar 2011, 20:44
Profile ICQ WWW

Stout wrote:

MatsRune wrote:

//MatsRune

Ungefär som att jag skulle köpa in en gitarr till inköpspris och dra momsen på den och då vill du inte köpa den för vad den egentligen kostar utan vad jag gav för den?. Men hade jag visat upp ett annat kvitto med ett högre belopp så hade du välvilligt gått upp i köppris? Märkligt resonemang.

Men jag håller med om att om en vara sålts till extrapris så utgår jag personligen från det priset om jag nu skulle köpa en begagnad. Annars är det bara att bita i det sura äpplet och köpa dyrt.

Jag är ju inte säker på att det är samma kvalle på de batchar som de säljer ut för 19.995 kr som det är på dem de säljer för 35.000 kr, i varje fall skulle jag inte chansa om prislappen var densamma. Så då väljer jag ju att hoppa över ett beggat REA-ex för 20 tusen och i stället betala samma pengar för ett "normalt" ex.

I dagens läge med alla Kina-pirater och elände skulle jag nog dessutom inte köpa en exklusivare beggad Gibson av senare årsmodell överhuvudtaget om det inte fanns butikskvitto med serienummer. Om några år när kineserna blivit ännu duktigare på förfalskningar tror jag det kommer bli hopplöst att sälja sin beggade fina pålle om man inte har full ursprungsdokumentation.

//MatsRune

21 Mar 2011, 21:15
Profile ICQ YIM WWW

VOS ÄR!!!!!! VOS oavsett om dom kostar 19995:- eller 42000:-...allt har att göra med att tysken säljer med knapp vinst och inget att göra med lägre kvalitet. Ingen tror väl på fullaste allvar att man skulle kunna köpa en 1957 VOS för 19995 om inte tysken körde med dumparpriser med knapp om ens någon vinst. Alla vet väl att han säljer +-0 i mångt och mycket....

När det gäller min så är det en 2008, jag har inget kvitto då jag fick den i ett byte mellan bekanta som beggad. Men en sak e säker att 2008 så fick man dom inte för 20k som vanlig kund i en butik. En standard kostar ju det......

Idag så ligger tysken på knappa 25k och på MB ligger den på 28k så då e väl inte 18k så dumt för den som ändå tänker köpa en och vill kunna provspela....

21 Mar 2011, 21:43
Profile ICQ WWW

Jag misstänker att priserna i Sverige är lite för ryckiga för att ge en sann bild av prisläget. Men musikaffärerna här har väl väldigt höga hyror och anställda med väldigt höga löner, eller? Inköpspris lite över 14 000 har jag fått höra, men det kanske inte stämmer? Vad är egentligen begärt pris för LP:n?

21 Mar 2011, 22:56
Profile WWW

Magnuspeter wrote:

Jag misstänker att priserna i Sverige är lite för ryckiga för att ge en sann bild av prisläget. Men musikaffärerna här har väl väldigt höga hyror och anställda med väldigt höga löner, eller? Inköpspris lite över 14 000 har jag fått höra, men det kanske inte stämmer? Vad är egentligen begärt pris för LP:n?

begärt pris är 20000:- där delbyten kan diskuteras, Kommer någon och knackar på dörren och visar cash så kan priset bli nåt helt annat.....

21 Mar 2011, 23:24
Profile ICQ WWW

Hej ! Jag kan bara tillägga bättre Les pauler får man leta efter.
Grymma !!!

strat68

21 Mar 2011, 23:59
Profile ICQ YIM WWW

MatsRune wrote:

Stout wrote:

MatsRune wrote:

//MatsRune

Jag är ju inte säker på att det är samma kvalle på de batchar som de säljer ut för 19.995 kr som det är på dem de säljer för 35.000 kr, i varje fall skulle jag inte chansa om prislappen var densamma. Så då väljer jag ju att hoppa över ett beggat REA-ex för 20 tusen och i stället betala samma pengar för ett "normalt" ex.

I dagens läge med alla Kina-pirater och elände skulle jag nog dessutom inte köpa en exklusivare beggad Gibson av senare årsmodell överhuvudtaget om det inte fanns butikskvitto med serienummer. Om några år när kineserna blivit ännu duktigare på förfalskningar tror jag det kommer bli hopplöst att sälja sin beggade fina pålle om man inte har full ursprungsdokumentation.

//MatsRune

Butikernas inköpspris; kampanjpriset i somras är antagligen ett rent nettopris gissar jag. Och som rag säger, en VOS är alltid en VOS. Gibson släpper inte ut någon 2:a sortering här. Det som inte håller måttet kasseras och med ganska noggrann kontroll att detta verkligen görs för att undvika återcirkulering.

Av de två 19995:- R7 som såldes av Musikbörsen första veckan i juli där jag bor såldes faktiskt en till en annan Bojare som bor i en annan del av Sverige. Jag testade det ex:et noga inför köpet och kan säga att det verkligen var ett toppex! Samma sak med exemplar nummer två. Alla nyproducerade färska från fabriken; Gibson Custom Shop kvalitet.

Jag tror att det sålts tre R7:or i samma butik till fullpris sedan dess. För idén med kampanjpriser av det slag vi diskuterar här är inte att sälja ut gitarrer man vill bli av med. Det handlar istället om att skapa ett intresse. 19995:- skapar ett intresse hos betydligt fler än den eller det flertal som fick köpa till det priset. För de som inte bara är lågbudget utan verkligen vill ha gitarren är sedan några tusenlappar uppåt lätt överkomligt, billigt om man samtidigt botar ångest att man inte slog till direkt för 19995:- Och att offra sin marginal på ett litet fåtal exemplar för ett genomslag i marknadsföringen under en period mitt i lågsäsongen är en låg marknadsföringskostnad. Att det funkar bevisas av att vi diskuterar detta här och nu!

För att något är billigt innebär det inte att man automatiskt blir lurad!

22 Mar 2011, 00:40
Profile ICQ WWW

<b>Denna tråden har ju redan ballat ut ett par gånger om så jag kan lika gärna fortsätta:</b> Alla vet väl detta redan men då norska MRH äger både Luthman, Musikbörsen och 4sound så har de marginalerna att låta Börsen "kampanja" ut Luthman-prylar då och då. Smart drag att äga flera steg i distributionskedjan (deras marginaler på Luthmanprylar ÄR högre än t.ex på Fender) i detta fallet generalagent samt detaljhandlare. Öppnar ju en massa möjligheter. Att det är sämre batch eller liknande håller jag som ytterst osannolikt.

Gitarren i denna "annonsen" är fortfarande löjligt snygg btw [^]

"One time we saw some hookers, but when we came closer we realized it was Mötley Crue" - James Hetfield

22 Mar 2011, 00:59
Profile

Jag tror inte heller det är sämre kvalitet när dom reas.

Även om jag hört ryktet... SPECIELLT angående de LF faded som MB sålde ett tag för 12995

Nettoförsäljning och låg dollarkurs helt enkelt.

Om du däremot köper på nätet tfrån en mindre/medelstor ÅF i USA så kan jag TÄNKA mig att man INTE skickar det bästa lättaste exet av tex 3 st när man får en web order från Sverige.....

Många tror också att VOS serien är en nedgraderad modell , pga att de sålts billigare vid låg dollarkurs, vilket är en missuppfattning.

Ska man köpa en sån här gitarr borde det vara viktigare att hitta en där ljud/halsprofil/vikt etc stämmer med ens egen smak än om det hamnar en eller två tusenlappar upp eller ned.

Köpa från tysken är ju att köpa grisen i säcken LITE grann, visst är dessa genomgående bra kvalitet men det skiljer på dom individuellt, ganska mycket ibland , ta ner 2-3 st och testa om möjlighet finns

22 Mar 2011, 10:37
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 30 posts ]