| Author |
Message |
|
javelin70
|
Söderöver så är en parisare en rostad brödskiva med sallad, stekt ägg och färsbiff. Sån har jag käkat i Lule också.
Micke
javelin70 [at] hotmail.com
|
| 06 Feb 2011, 18:05 |
|
 |
|
Gibson55
Joined: 16 Jan 2008, 15:13 Posts: 744 Location: Norrtälje. SWISH
|
Den kanske var från 59[:D]
Rookie på det mesta , men glad ändå.
|
| 06 Feb 2011, 18:19 |
|
 |
|
FenderBender
Joined: 15 Apr 2008, 11:31 Posts: 10329 Location: Själevad SWISH
|
Joshunznera wrote: Lite mer onödigt vetande då (även om jag inte ens vet detta):
Jag spenderade några dagar hos tillfälliga bekanta i den lilla staden Hamburg, upstate New York i närheten av Lake Eire, i mitten på åttiotalet. Du kunde naturligtvis berätta den sanna historien om Hamburgaren:
I mitten på 1800-talet hölls en årlig marknad i Hamburg, NY. Det stektes alltid köttfärsbiffar som serverades marknadsbesökarna. Ett år kom grillmästaren på att istället för att servera brödet bredvid biffen kunden han ta två brödskivor och klämma köttet emellan. Så föddes "The real American Hamburger" Allt enligt Hamburgerborna själva då... Det finns fler historier, jag har tom hört Tyskar i Hamburg (DE) som påstår att det hela är ett tyskt påfund. Jo tjena..
Falukorv mellan hamburgerbröd låter däremot torftigt tycker jag, jag hade nog krönt anrättningen med ett stekt ägg nånstans därinne i kolesterolstapeln. [:p]
Enligt sägnen red alltid Jingis Khan med platta köttkakor under sadeln. Sältan från hästen "konserverade" köttet. Vid måltiderna bakade han sedan bröd av medhavda ingredienser, grillade köttet och la det mellan två bröd. Modern historia menar att en "Street Vendor" i NYC började sälja köttfärsbiffar mellan två bröd. Han råkade vara från Hamburg ursprungligen och därför kallades hans "anrättning" för Hamburgers. Den storyn tror jag mer på, men det ena utesluter inte det andra. [^]  <font size="2">/Janne i Själevad – suffering serverely from honkieritis...</font id="size2">
|
| 06 Feb 2011, 18:27 |
|
 |
|
Blues66
|
|
| 06 Feb 2011, 18:48 |
|
 |
|
jasså
|
Parisaren kommer från "Bigges" som hade korvmoj på Renmarksplan i Umeå under 60-talet. Han snedskar en kokt medvurst, grillade och serverade mellan två brön som svar på nymodigheten "hamburgare". Scan, som var traktens charkleverantör, svarade sedan upp med att koka en speciell "parisergrill" enligt hans spec. -Resten är historia!
En parisare bör för övrigt avnutas med Senap, Ketchup och Gurka OCH en hel eller halv räksallad på toppen beroende På parisarens storlek. -Fast kanske inte varje dag!?
utbildning är ibland inbillning
|
| 07 Feb 2011, 13:15 |
|
 |
|
bjoel
|
Och nu är Pucko snart historia. Namnbyte på gång till Cocio. [:D]
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
|
| 23 Mar 2011, 15:52 |
|
 |
|
FenderBender
|
bjoel wrote: Och nu är Pucko snart historia. Namnbyte på gång till Cocio. [:D]
------------- The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.
[:0][:0][:0] I'm speechless! [:(!]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 23 Mar 2011, 15:57 |
|
 |
|
bjoel
|
Å andra sidan ägs Cocio av Arla, och Puckon har tillverkats i Cocios fabrik sen 2005.... så du har redan druckit Cocio i många år utan att veta om det. [:D]
|
| 23 Mar 2011, 17:30 |
|
 |
|
FenderBender
|
bjoel wrote: Å andra sidan ägs Cocio av Arla, och Puckon har tillverkats i Cocios fabrik sen 2005.... så du har redan druckit Cocio i många år utan att veta om det. [:D]
Placeboeffekt? [}:)][:I]  <font size="2">/Janne i Själevad – Suffering severely from honkieritis. </font id="size2">
|
| 23 Mar 2011, 19:38 |
|
 |
|
musiknörd
|
bjoel wrote: Å andra sidan ägs Cocio av Arla, och Puckon har tillverkats i Cocios fabrik sen 2005.... så du har redan druckit Cocio i många år utan att veta om det. [:D]
ARLA?! Nä tacka vet jag skånemejerier [}:)][:D][;)] /Rickard
|
| 23 Mar 2011, 20:19 |
|
|