View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Aug 2026, 23:15

Reply to topic  [ 25 posts ] 
Laney LC30 
Author Message

Post Laney LC30
Blev vid en dito.
Laddade ner schemat som finns lite varstans online i avsikt att modda levande skiten ur den,men det schemat stämmer då rakt inte mot den stärkare jag har iaf som e en MkI om jag förstått det rätt.

Så frågan e,sitter ngn på ett schema som kan stämma?

Har börjat med att byta motstånden runt spänningsdelarn så långt iaf samt anodmotstånd för V1 å visst gav det skillnad,men det räcker inte.
Inte på långa vägar när. Tanken e att "tämja" den å iom det e visionen att få en cleankanal värd namnet samt NÅN jävla form av dynamik i gainvredet på distkanalen. Som det e nu e det ju rent löjligt.Mer eller mindre av eller på liksom.

Efter att ha lattjat lite med den inser jag att slutsteget inte går tillräckligt rent det heller varför jag e inne på att dra upp spänningen mot det åxå samt att labba med FB motstånd.
Grejen e ju att med volymen mer på...ja...sansade volymer,så låter det ju iaf hyggligt,men när man börjar låta den andas ut på gigvolymer skiter den ju på sig så det finns inte.

C14/C15 diskussionen som varit innan vad avser dessa gäller inte tror jag för JAG har då inte hittat ngn av dem kondningarna praktiskt i denna MkI.
Skall kolla lite reverse vad som eg sitter i signalvägen,men vad jag läst av bla Tubis tidigare post så skall det sitta ngn gridblocker in mot näst sista steget,där e ju "två diströr",samt som vanligt en ref motstånd mot jord. Såvitt jag kunnat bedöma som hastigast när jag kikat på det idag sitter ett antal av motstånden ytmonterade på PCB;ns undersida på gott å ont å därför..ja..ni hajar...jag e lat.[:D]
Men helt klart behöver det ref motståndets värde minskas.

Oavsett e gainvredet helt sjukt dynamiklöst varför förslag mottages-om vi nu kan få fram ett korrekt schema.

jesper@gofastparts.se

31 Dec 2010, 00:26
Profile

Ta nu och rita upp schemat själv.....det går väl banor på bägge sidor av kortet och komponenter så det är väl lätt att missförstå kretsen om man bara blickar och inte ritar....annars får du väl fråga Laney.
När distratten hugger med en gång är det ett tecken på att stegen inte är speciellt bra anpassade utan man bara matar på. Sätt en pot mellan varje diststeg och dra ned tills det precis hörs att mer dist börjar produceras och börja med det sista steget. När man får detta bra tycker jag det tom fungerar med en linjär distpot......

31 Dec 2010, 09:21
Profile

http://www.schematicsunlimited.com/?z=laney

31 Dec 2010, 10:52
Profile

@Rudmark. Stort tack. Laddade ner de båda varianterna,men får kolla närmare på det efter nyår.

Tubis. Ja,det ligger mkt i det du säger. Dels i att rita skiten å dels det med disten. Inget att snacka om. Som du ser av schema är gainvredet mkt riktigt en dubbelpott fö.
Att oavsett kika närmare på om C14/C15 samt R19 verkligen stämmer e som jag ser det en bra början. R19 överväger jag att lägga på 150-220 isf samt att minska C15 rejält till mer klassiska 470 eller liknande.
Fö sitter de blockers som e på 68k in mot V2a samt V2b lödda direkt på sockeln åsså går det därifrån via skärmad kabel in mot kortet lödtorn och upp mot dubbelpotten.Nästan så man får intrycket av att det e en efterkonstruktion?

R12 samt R21 e så långt bytt mot 3.9 samt 2.2 respektive.
R4 samt R6 till 150 samt R5 till 1.5.

jesper@gofastparts.se

31 Dec 2010, 14:33
Profile

Inget av de schema som länkas till stämmer dessvärre,så det blir till att rita vad det lider.
Hur som helst e bla tex R53 in mot PIn på mer konventionella 82k i den jag har tex.

Det jag reagerat på e som sagt att cleankanalen låter...hyggligt men inte mer å sin tur distkanalen e kort sagt bara löjlig.

Bortsett från det ovan e nu följande moddat;

R59 ligger nu på 3.9k.
C15 lokaliserades som ytmonterad på PCBns undersida å var mkt riktigt på 22nano. Ersattes med en 470p.
R19 e sänkt till 220k men kommer nog sluta på 150k tror jag.
Dynamiken i gainvredet på de två moddarna blev MYCKET bättre å nu kan iaf gainkanalen användas.
FBR R51 lades på 47k å där hände som förväntat mkt av den förändringen i återkoppling för båda kanalerna.

Vi provade även att lägga 1 nano över R17,å det får man säga hade..varierande resultat.Mao,om man tyckte det var ngt att ha eller ej handlar om åsikter.

Mao så långt både enkla å konventionella mods som gett förväntat resultat i min mening.

Imorgon hade jag tänkt dra till Elfa å handla lytar. De e kort sagt mer eller mindre totalslut,å jag bromsade dagens övningar pga det iom att det e att anta att friska elektrolyter kommer påverka ljudbilden menligt.

jesper@gofastparts.se

02 Jan 2011, 19:17
Profile

Jag bröt ihop fullständigt och har inte rört något i min ännu.
Vore kul å höra hur din blir!!

"I dont care about trademarks - as long as it sounds good!!"

02 Jan 2011, 19:54
Profile

Isf lättlöst.
E bara att du dyker förbi.

Återkommer efter byte av lytar im.

jesper@gofastparts.se

02 Jan 2011, 20:51
Profile

En annan reflektion e det med C14 fö. Antar att även den sitter ytmonterad inunder,å även om det e för tidigt att säga så mkt väl hända att det kan vara en vaken grej att göra den till 10 nano.

jesper@gofastparts.se

02 Jan 2011, 20:55
Profile

Följer med spänning, har precis köpt en som jag tycker låter bra men vad vet jag, det kan ju säkert bli bättre. Alingsås ligger ju inte så långt bort och en A/B-test kan ju vara kul.

02 Jan 2011, 23:54
Profile

Gissar kvalificerat att vi e i närheten med den jag har iaf till slutet av veckan.
Yla till när du har lust så e re bara å dyka upp.

Kunde vara skitkul med en AB test.

jesper@gofastparts.se

03 Jan 2011, 00:16
Profile

Håller koll här så att jag vet när du känner dej färdig så hör jag av mej sen, skitkul!

03 Jan 2011, 00:23
Profile

Toppen ju!! Är i Göteborg (IHM/Gårda) fredag och lördag men kommer inte loss förrän ca 19.00 båda kvällarna . . . Håller koll på tråden.

03 Jan 2011, 11:51
Profile

Sitter EH i min funderar på byte till JJ`s.

03 Jan 2011, 11:53
Profile

Det e inget problem då jag oftast e i verkstan till ganska sent.
Den ligger ute i Mölndal.

Just nu sitter det JJ,men jag provar lite allt möjligt när tillfälle ges.Sen skall sägas att jag tycker det med olika märken e underordnat i sammanhanget. Går att göra så ofantligt mkt mer genom att byta div komponenter. E inte ens jämförbart.
Sen sitter jag nog på närmare 20 kvartetter EL84;or,men det e en annan femma.

Cleankanalen har ju fått en del positiv kritik på dessa,men om den e så clean orginal vette fan om jag håller med om. Med de mods som e gjorda så långt e den i nuläget bra mkt renare,men framför allt som sagts tidigare så ligger fokus för det här nu på drivekanalen å eftersom kanalerna till grad hänger ihop så blir det vad det blir.

jesper@gofastparts.se

03 Jan 2011, 12:28
Profile

Var till Elfa för nya lytar,men så lätt var det inte...men med lite tur å go vilja dyker de upp imorgon iaf.

Hur som har vi suttit ett gäng å lattjat vidare med den en smula som den e idag och personligen anser jag att det inte e samma stärkare. Den e SÅ mkt mer användbar i det den gör vs orginalet att det knappt e sant.
Svarar mkt på dels gitarrtyp å dels micktyp.

Så långt kan jag tycka att clean e lite hård i soundet,så det skall kikas vidare på,men annars e det faktiskt nära nog att jag e hyggligt nöjd för att vara mer eller mindre clean/crunch samt klassiskt rocknroll distsound.

Ishacke soundet e borta ur den iaf å gainmängden MYCKET mer dynamisk.

jesper@gofastparts.se

04 Jan 2011, 01:50
Profile

05 Jan 2011, 10:27
Profile

Nej dessvärre inte. Beställde ju friska lytar av Elfa,men de har tuddligen inte kommit än av ngn anledning. Eller jag har inte fått besked därom iaf. Imorgon e ju röd dag,så jag får väl masa mig bort till dem på fredag på vinst å förlust antar jag.

Redan som den e låter den nu ett ton vettigare i min mening. Gain kanalen e iaf användbar.

jesper@gofastparts.se

05 Jan 2011, 18:51
Profile

Härligt att du fått ordning på gainkanalen. Den låter ju inte alls ok orginal. Kanon att du bevisar att det finns grym potential att skruva kretsen rätt!! Hör av mig på lördag antagligen - kan du maila över telnr så kanske jag kikar förbi.
Hälsningar/Peter

06 Jan 2011, 13:49
Profile

Fått sladdat vidare å vad jag själv tycker iaf inte helt utan merit.
Sent om sider kom leveransen med friska lytar från Elfa idag,å dessa installerades.

Där vi e nu har man om man kliver in via lowgain ingången en i mitt tycke,för pengarna,mkt mkt bra cleankanal.
Satt idag å lirade både länge å väl med min -09a SG standard genom den å hade ärligt sagt svårt att lägga ifrån mig gitarren.
Då på hyggligt hög volym för att vara en LC30. Dvs strax under full patte.
I det läget e den mer eller mindre helt clean å med ett hälsosamt headroom. Mkt rumsnärvaro vs orginal å mkt rörvärme. Spricker aldrig så försiktigt med våldsamt anslag. Där e vi på ett ung.
Mao ganska långt ifrån orginalet.
I samband med detta försvann även den typiska "in your face" tonen avsevärt. Nu e cleankanalen direkt behaglig tycker jag. Sprill å dynamik så det räcker,framför allt i ljuset av insats. En LC30 e ju trots allt inte mkt mer än 3 lappar eller därikring.

Gainkanalen känns i nuläget...ok,men inte mkt mer än så. Disten e för grov å dynamiken i vredet för odynamisk i min mening.

Därför kommer jag snarast att attackera ref motståndet mot jord å lägga det på 150k samt ändra katoden på steget det leder in i till 1.5k med option att installera en liten kondning över detsamma.

Å som det heter....jag återkoooooooooooooooooommer....[:D]

jesper@gofastparts.se

21 Jan 2011, 21:38
Profile

Jag har aldrig lyckat få fram ett vettigt distljud med de spänningarna på schemat. Tro mig jag har försökt, så sent som i förgår med 150V på ett sådant steg som på schemat är 140V. Det låter geggigt och som om något vart trasigt. Jag behöver minst 180V för att det ska börja friska till sig. Detta tappar man ju dock mängder med dist på men det finns ändå så det räcker och blir över. Jag skulle höjt upp spänningarna så mycket det går till just distkanalen. En renare kanal kan ju bli lite mer smothe med låg spänning så där kan det ju vara en fördel i stället. Bara att höja värdet på r12 för att få ned det igen till ingångssteget och den andra kanalen. Tyvärr delar dessa på samma ingångssteg och det är ju inte mycket att göra åt.
Om du tar från 280V matningen med en resistor som är betydligt lägre än 10k så kan du i alla fall få mer än 40V höjning här...se upp med brum...
Som det är original kommer ju spänningen även att vara lägre än ett träd i alperna när trafon börjar saga vid pådrag.....

22 Jan 2011, 09:00
Profile

Ja Johan. En del av det e redan gjort om du läser ovan. Effektresistorerna i spänningsdelarn e redan ändrade,vilket var sunt för ljudet.
Kondningarna om 15mF som sitter i railen känns....små men det har ändå visat sig att den som den står nu e hyggligt tyst iaf. Har funderat på att oavsett byta den sista av dem till en 22a för att se vad det ger(V1),OM det ger ngt.

Men återigen,det som kommit ut i andra änden här tycker iaf jag e ett lyft av guds nåde för den här lille billige förstärkarn.
Återkommer så snart jag tämjt distmängden i den enl ovan. Tänkte börja med att prova de trixen iaf.

jesper@gofastparts.se

22 Jan 2011, 15:31
Profile

R19 ligger nu på 150k. Skillnaden e ganska påtaglig mot de tidigare 220.

R26 e bytt till 1.5k,provat både med å utan en 4.7micro i para. Med ger ganska självskrivet en annan bild på disten.

Provat med C26 ökad till 33micro. Vet jag inte just om jag tycket det gav ngt speciellt.

Å..jag labbar vidare. Distkanalen känns nu iaf bra mkt trevligare än orginalet. Allt det "hårda" e borta och dynamiken i gainvredet e mer balanserad.

jesper@gofastparts.se

23 Jan 2011, 20:39
Profile

Funderat på att byta OT'n? Den är ju (om man ser till storleken)
förmodligen underdimensionerad.

23 Jan 2011, 21:45
Profile

Mina dagar med LC30 e över då den nu e såld.
Skall ägna ngn timma till åt distkanalen innan den går iväg. Eg mest för att se om jag kan tweaka till den vad jag anser ännu bättre. De mods som anges ovan kan jag iaf stå för att jag tycker att de dels e enkla å dels gör ljudbilden i en LC till ngr bättre. Framför allt vad avser att bli av med det där "in your face" ljudet de har orginal samt att den nu e genuint tvåkanalig. Ngt jag iaf inte anser de e orginal eftersom leadkanalen e rena tramset i min mening.Oanvändbart rent av.

En enskild grej som gjorde mkt var precis det Johan e inne på. Att dra upp spänningarna in mot pre-ampen.

Det jag har för avsikt att testa e lite olika kapacitanser på den extra kondning jag hängt dit över katoden på sista pipan i pre-ampen för att se vad det gör för kvaliteten på just disten.

Om jag skall försöka summera lite så kan man nu säga att i lowgain ingång i clean mode med mediumoutput HBs så e den nu clean. Långt upp i volym. Om man bara skiftar till higain ingång har man spräck å crunch.
Leadkanalen kan nu justeras så den nästan e helt ren från dist i lowgain å med gainkontrollen nervriden. Disten kommer ung vid utslag 2-3 å går därifrån fortfarande nära nog till rent rocknroll vräk när man öppnar spjällen på gainvredet.
Viktigare e kanske då att just den orginal ganska platta å hårda tonen har blivit mer normal. Med det kom det de flesta av oss avser med rörvärme. Headroomet har helt klart ökat,men märk väl...det e liksom ingen vältweakad JMP för det-å det utger den sig heller inte för att vara.
Men som en billig combo tycker iaf jag att detta var ett REJÄLT lyft i rätt riktning.

jesper@gofastparts.se

24 Jan 2011, 01:09
Profile

Det jag har för avsikt att testa e lite olika kapacitanser på den extra kondning jag hängt dit över katoden på sista pipan i pre-ampen för att se vad det gör för kvaliteten på just disten.

Jag testade lite häromdagen och jag tyckte inte det blev mycket till skillnad av att ha konding vs att inte ha konding men istället mata in lite högre signal. Hade en pot innan för signalen och en switch för kondingen. Jag körde dock med full avkoppling. Testade dock inte den dynamiska responsen från rent till distat utan mest karaktären på redigt med dist.
Min filosofi är förstärk inte mer än absolut nödvändigt för att hålla nere ovälkommet väsen i form av brus, brum och sur.

24 Jan 2011, 05:20
Profile
Reply to topic   [ 25 posts ]