View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 13:34

Reply to topic  [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
den nye Lasermannen blev Peter 38 
Author Message

<u><font size="3">eller övervaka ALLA människor HELA TIDEN</font id="size3"></u>

asv någon anledning så är vi på väg mot det samhället.

Jag är inte det minsta paranoid, men jag är ändå rädd för att du förmodligen har rätt.[;)]

Vet du förresten hur man kokar en groda? Man kan inte slänga ner den i kokande vatten för då hoppar den ut direkt, man lägger istället grodan i rumstempererat vatten och höjer långsamt temperaturen med en grad i taget tills vattnet kokar..

/Garagegitarrist med framtiden bakom mig

12 Nov 2010, 17:04
Profile

Alltså, man blir ju nästan mörkrädd här. "Vapen är demokratins sista utpost" osv...

Demokratin har gett staten monopol på tjänsteutövning med skjutvapen. I en demokrati är staten = vi.

Vem här skulle vilja leva i ett land där varje medborgare är beväpnad med ett skjutvapen?
USA ligger nära till, och har också den högsta graden av mord med skjutvapen bland rika länder, dvs länder med en någorlunda välfungerande demokrati.
I Norden begås en hel del brott mot liv av gubbar med tillgång till vapen (jägare kanske) som får för sig på fyllan att skjuta tanten med hagelbössa, alternativt även ungarna och sig själv.
Ingen kan väl förneka att tillgången på vapen har ett samband med brott med vapen? Tillfället gör tjuven, som det heter.

Det är ju också så att skadepotentialen är mycket större med skjutvapen än med de flesta andra vapen.

Trots skärpta lagar kommer troligen normala hobbyskyttar, jägare m.fl att få skaffa vapen för att kunna utöva sina oskyldiga fritidsintressen, så egentligen begriper jag inte vad det är att protestera mot?
(Dvs. jag utesluter då behovet av att beväpna sig för att skydda sig mot staten när den blir totalitär[xx(])

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

***Every night I tell myself: I am the Cosmos***

12 Nov 2010, 18:08
Profile

Racing, du är mycket mer påläst på det här området än jag någonsin vill vara. Och, jag vill inte läsa dina inlägg när du är långrandig, det räcker såväl med denna nivå.[;)]

Jag har inget att tillföra i jämförelsen mellan kniv vs skjutvapen när det gäller brottsstatistiken. Däremot anser jag fortfarande att ett skjutvapen mindre är ett problem mindre rent generellt, och jag gillar inte tanken på att var man bör ha ett skjutvapen hemma, även de licensberättigade, för att vara beredd att försvara sig mot myndigheter eller vem det än kan vara. Den mentaliteten är för mig framkallande av risk för dödsskjutningar, och det hjälper inte hur bra bedömning av läget man gör, det går inte att backa att ha ihjäl någon, om det nu skulle visa sig vara fel.
Att kontrollera knivinnehav rent generelltär ju rent praktiskt omöjligt, och inget vettigt. Skutvapen däremot används inte generellt som verktyg, och bör i min värld begränsas till de som verkligen behöver, och bevisligen kan använda dom på ett säkert sätt. Samt bevisligen är pålitliga och stabila personer. Hur man nu kollar det...?

Jag är inte intresserad av jakt eller tävlingsskytte, och har nog en helt annan syn på detta än du och andra vapenintresserade. Vis av debatter i andra media än Bojen, tror jag inte att en dialog mellan vapenintresserade och såna med min inställning leder någon vart. Det som kan vara värt att stöta och blöta vidare är ju synen på hoten i vårt samhälle. Att man i Sverige skulle ha ett behov av att hos allmänheten kunna resa ett beväpnat motstånd mot myndigheterna är för mig främmande och rätt deprimerande synsätt. Vi har en folkvald regering, och ett valsystem som fungerar. Vi får det vi har röstat fram. Att göra väpnat motstånd mot det är för mig inte demokrati. Men det är nog en övertolkning från mig av din argmumentation, inser jag självklart.[:p]

Klart att det skall vara möjligt, under strikt kontroll, att skaffa vapen om man har ett vettigt behov av det. Men en begränsning så mycket som möjligt är det jag förespråkar.

Vänta med att tillverka ett vapen till mig, jag har ingen licens (ännu).[;)]

Image

På många vis både förstår jag och respekterar vad du skriver,så därför-tack.
Grejen e att när man bryter isär det e som jag ser det en verklighet att vapen kommer utan snack och omsvep alltid att finnas tillgängligt.
Det är sedan så länge en civil rättighet att om statsmakten skulle ge sig till att tumma på det mkt mer än som redan sker är iaf jag övertygad om att ett av resultaten hade varit en mycket mer omfattande svart marknad.
Något jag tror och hoppas ingen av oss önskar.

Poängen e egentligen fruktansvärt enkel som jag ser det.
Människan anser sig ha blivit så civiliserad på vägens tand.
I helvete säger jag,för putta upp någon tillräckligt långt i ett hörn så kommer reptilhjärnan att ta över.
Mkt enkel mattematik i min bok,och iom det kommer någon tids nog att se till att där finns ett övertag.
Å...så tillverkas vapen-oavsett vilket(behöver inte vara skjutvapen)
Vi slår varandra på käften när vi ledsnar idag PRECIS på samma sätt som när Julis Ceasar levde.

Att försöka reglera instinkter i långa loppet genom tex totalförbud e som jag ser det att skjuta(!!![:D]sig i foten.
Det är rent ut sagt enbart naivt,för det finns en enda konsekvens av det.
Sanningen som jag ser det e att vi bara bytt ut grottorna mot lägenheter eller villor ur det perspektivet.

Att det sen sitter ett antal pacifister med övertygelse och "åckar sig" över att vapen är en realitet...be my guest,för ärligt sagt..va fan förändrar det.?

Först som sist.
Tävlingskytt,jägare..vad fan du vill.
Vapens avsikt är att döda med.
Gör inget misstag.

I och med det SKALL de i alla lägen behandlas med respekt då det förhoppningsvis inte ligger i någon sund individs önskan eller ambition att skada någon annan.

Men.
De ÄR de facto bara verktyg-för det är precis vad de är.
Verktyg för att tex sätta mat på bordet-som ett utmärkt exempel.
Men,även när man sätter mat på bordet har man i effekt dödat något vilket iaf jag anser inte skall stickas under stol med.

En risk med civila vapen?
Ja.
Klart de e.
Men...vad är motvikten?[;)]

Sätt det i perspektiv.
Det finns ung en miljon licenserade vapeninnehavare i Sverige.
Det...e en del...[;)]
Å lika fulla förbannat sker det inte FLER olyckor,stölder osv än vad det gör.
Tycker jag i SIN tur säger en del.
Som sagt,internationellt sett är skandinavisk vaped etik enormt hög.

Återigen.
Jag är för licensförfarandet.
Licenser är bra.
Om vi gör licensförfarandet för svårt...så kan man som jag ser det lista ut konsekvensen av det med röven å en spade.

Kort sagt.
Jag anser att det är viktigt att vi bibehåller kontrollen,och EFTERSOM de politiska diskussionerna kring det här kommer upp gång på gång på gång bör ju de lärde tids nog vakna.
Något annat är helt ohållbart.

Sen.
Lynx.
ALLT vapeninnehav i det här landet har militär grund enligt LAG.
Tyck vad du vill.
Den juridiska anledningen till att det finns civila vapen ute i svenska hem är PRIMÄRT av anledning att kunna försvara landet.
E bara att slå upp Svea rike lagbok bror.
För att kunna försvara landet mot inre eller yttre fiender.

Att du sen stick i stäv med vad som är vettigt i sammanhanget drar upp den amerikanska agendan igen gör det du säger...
Mindre trovärdigt.[xx(]

Skillnaden länderna emellan är kulturell.
Som sagt,kika på Norge.
Kika på Schwiez.(Där det är varje vuxen mans SKYLDIGHET att upprätthålla skjutskicklighet med ett vapen eftersom deras försvar bygger på en milis)
Titta på Holland...där de för ett antal år sen ville förändra vapenlagen å 50 000 man gick ur huse å tågade mot Den Haag...
Blev inget med den förändringen kan vi säga..[:D]

jesper@gofastparts.se

12 Nov 2010, 23:48
Profile

Jag älskar vapen i alla former och har jagat hela mitt liv, jag är utbildad vapentekniker till och med en gång i tiden. Detta till trots har jag nog en ganska pragmatisk syn på det här med vapen, en syn som andra vapenälskare kanske har svårt att ta till sig. Jag anser att att vapen skall vara enormt reglerat och under sanslös kontroll. Jag gör skillnad på jaktvapen och andra vapen där den senare kategorin skall totalförbjudas i privat ägo.

Jaktvapen ska som är fallet nu vara omgärdat av licenstvång men det ska skärpas upp REJÄLT. Jägarexamen ska ha riktiga, återkommande!, skjutprov, teoridel som är "adekvat" för den jakt man ska bedriva, dvs björnens parningstider etc kanske inte är väsentligt för folk som vill syssla med hageljakt etc. Iof, det kanske finns ett mörkertal gällande björnvåldtäckter på jägare som jag inte känner till. [;)]

Löser man inte statligt jaktkort på två år ska licensen dras tillbaka etc. Man ska ha ett aktivt intresse för jakt om man ska ha jaktvapen hemma. Förvaring av ens vapen, om ens intresse svalnar, kan tillhandahållas av staten.

När det gäller den senare kategorin, pistoler, revolvrar, automatvapen, även jaktvapen för sportskytte etc ser jag ingen som helst nödvändighet för privat ägande och innehav. Här kan skjutklubbar etc ta denna biten. De ska också göras juridiskt ansvariga för de vapen DE äger vilket gör att förvaring etc kommer att vara rigorös och de vapen som ej längre används kommer avyttras snabbt. Kan personligen inte se någon nödvändighet till privat ägande och förvaring hemma för dessa.

De här argumenten med att: "de kriminella som vill ha, får tag på" är bara nonsens. Det skulle göra det enormt mycket svårare att få tag på illegala vapen om man begränsar inhemsk tillgång. Visst, det går jättebra för kriminella att smuggla etc men det förändrar inte den förstnämnda devisen.

Det är den här lojja attityden till vapenägande som gör att det läcker legala vapen till illegal marknad, även om denna "väg" utgör en minoritet av de illegala vapnen, men ju mindre desto bättre..

/Peder

Signature deleted due to offensive remarks

13 Nov 2010, 12:19
Profile ICQ WWW

@linusberg. Med din inställning så rekommenderar jag att du flyttar till England då de i princip totalförbjudit privat vapenägande där.

"Irony mode on"/ Det fungerade jättebra där och de har ingen våldsbrottslighet att tala om numer då buset inte får tag i skjutvapen längre. /"Irony mode off"
Eller..?

Andra trevliga länder som har totalförbud mot privat vapenägande brukar vara kommunistiska/fascistiska diktaturer, sök och du hittar säkert ditt drömsamhälle någonstans på jorden, Kina kanske passar herrn?

13 Nov 2010, 13:42
Profile

Då jag försöker förstå hur mina meningsmotståndare fungerar och vad som triggar dem ledde mitt sökande mig till denna artikel:

http://www.dn.se/debatt/i-trygghetens-sverige-ska-det-ofarliga-forbjudas-1.386528

Tänkvärd läsning, (varning, ta på cykelhjälmen innar ni läser om ni skulle ramla av stolen).[:X]

13 Nov 2010, 14:58
Profile

Johan Hakelius har också funderat lite på det där begreppet "allmänintresse" som skvallerpressen ofta vill gömma sig bakom...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 8117921.ab

-----------------

Image

13 Nov 2010, 16:14
Profile WWW

P90 wrote:

@linusberg. Med din inst�llning s� rekommenderar jag att du flyttar till England d� de i princip totalf�rbjudit privat vapen�gande d�r.

"Irony mode on"/ Det fungerade j�ttebra d�r och de har ingen v�ldsbrottslighet att tala om numer d� buset inte f�r tag i skjutvapen l�ngre. /"Irony mode off"
Eller..?

Andra trevliga l�nder som har totalf�rbud mot privat vapen�gande brukar vara kommunistiska/fascistiska diktaturer, s�k och du hittar s�kert ditt dr�msamh�lle n�gonstans p� jorden, Kina kanske passar herrn?

Finns väldigt mycket illegala vapen i England.
Så som påvisat, förbud löser inga problem.

I'll call the cops on my own self, figure out a way to please those men
I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

13 Nov 2010, 18:19
Profile ICQ YIM WWW

Kanske borde vi införa regelbundna psyk-tester på alla vapenlicensinnehavare i riket,
för att undvika att de plötsligt börjar skjuta invandrare eller har ihjäl familjen en lördagskväll?

13 Nov 2010, 21:04
Profile ICQ YIM WWW

Kanske borde vi införa regelbundna psyk-tester på alla vapenlicensinnehavare i riket,
för att undvika att de plötsligt börjar skjuta invandrare eller har ihjäl familjen en lördagskväll?

Allt som kan rädda oskyldiga liv är ju bra så länge det inte inskränker på individens frihet. Frågan är hur många liv skulle det rädda per år? 1-2 liv el. kanske 3st? Jag tror inte att det är så många och vad skulle detta kosta? Psykologer tar rejält betalt för sina tjänster.

Om man istället skulle lägga samma resurser på att psyktesta körkortsinnehavare kanske man skulle rädda fler liv/år. Eller lägga resurserna på att ge lågstadieelever en bättre trafikkunskap i samarbete med skolan, skulle detta kanske rädda ännu fler liv? Eller lägga pengarna på cancerforskning istället?

Vad jag vill säga är att man måste se till sakers proportioner, visst är det förjävligt att en dåre skjutit på människor och skadat/dödat, men hur många dör t.ex. i trafiken varje år? Man skulle lika gärna kunna överföra debatten om (legala) skjutvapens existens till att gälla motorcyklar istället, bilar behövs för transport av människor och gods men motorcyklar är rena nöjesfordon som skulle kunna totalförbjudas för då skulle vi rädda många människoliv.

Som gammal knutte så lever (och dör) jag hellre i frihet än sitter av min livstid i den trygga, madrasserade cell som somliga vill placera mig i.

13 Nov 2010, 22:11
Profile

P90 wrote:

besmer52 wrote:

Allt som kan rädda oskyldiga liv är ju bra så länge det inte inskränker på individens frihet. Frågan är hur många liv skulle det rädda per år? 1-2 liv el. kanske 3st? Jag tror inte att det är så många och vad skulle detta kosta? Psykologer tar rejält betalt för sina tjänster.

Om man istället skulle lägga samma resurser på att psyktesta körkortsinnehavare kanske man skulle rädda fler liv/år. Eller lägga resurserna på att ge lågstadieelever en bättre trafikkunskap i samarbete med skolan, skulle detta kanske rädda ännu fler liv? Eller lägga pengarna på cancerforskning istället?

Vad jag vill säga är att man måste se till sakers proportioner, visst är det förjävligt att en dåre skjutit på människor och skadat/dödat, men hur många dör t.ex. i trafiken varje år? Man skulle lika gärna kunna överföra debatten om (legala) skjutvapens existens till att gälla motorcyklar istället, bilar behövs för transport av människor och gods men motorcyklar är rena nöjesfordon som skulle kunna totalförbjudas för då skulle vi rädda många människoliv.

Som gammal knutte så lever (och dör) jag hellre i frihet än sitter av min livstid i den trygga, madrasserade cell som somliga vill placera mig i.

Håller med dig, bilen är ett bättre mordredskap än Glocken eller älgstudsaren.

13 Nov 2010, 23:22
Profile ICQ YIM WWW

linusberg wrote:

Jag älskar vapen i alla former och har jagat hela mitt liv, jag är utbildad vapentekniker till och med en gång i tiden. Detta till trots har jag nog en ganska pragmatisk syn på det här med vapen, en syn som andra vapenälskare kanske har svårt att ta till sig. Jag anser att att vapen skall vara enormt reglerat och under sanslös kontroll. Jag gör skillnad på jaktvapen och andra vapen där den senare kategorin skall totalförbjudas i privat ägo.

Jaktvapen ska som är fallet nu vara omgärdat av licenstvång men det ska skärpas upp REJÄLT. Jägarexamen ska ha riktiga, återkommande!, skjutprov, teoridel som är "adekvat" för den jakt man ska bedriva, dvs björnens parningstider etc kanske inte är väsentligt för folk som vill syssla med hageljakt etc. Iof, det kanske finns ett mörkertal gällande björnvåldtäckter på jägare som jag inte känner till. [;)]

Löser man inte statligt jaktkort på två år ska licensen dras tillbaka etc. Man ska ha ett aktivt intresse för jakt om man ska ha jaktvapen hemma. Förvaring av ens vapen, om ens intresse svalnar, kan tillhandahållas av staten.

När det gäller den senare kategorin, pistoler, revolvrar, automatvapen, även jaktvapen för sportskytte etc ser jag ingen som helst nödvändighet för privat ägande och innehav. Här kan skjutklubbar etc ta denna biten. De ska också göras juridiskt ansvariga för de vapen DE äger vilket gör att förvaring etc kommer att vara rigorös och de vapen som ej längre används kommer avyttras snabbt. Kan personligen inte se någon nödvändighet till privat ägande och förvaring hemma för dessa.

De här argumenten med att: "de kriminella som vill ha, får tag på" är bara nonsens. Det skulle göra det enormt mycket svårare att få tag på illegala vapen om man begränsar inhemsk tillgång. Visst, det går jättebra för kriminella att smuggla etc men det förändrar inte den förstnämnda devisen.

Det är den här lojja attityden till vapenägande som gör att det läcker legala vapen till illegal marknad, även om denna "väg" utgör en minoritet av de illegala vapnen, men ju mindre desto bättre..

/Peder

+100000

14 Nov 2010, 15:45
Profile ICQ YIM WWW

spindeln wrote:

linusberg wrote:

/Peder

+100000

Sorgligt nog så har begränsningar av saker en förmåga att öka importen istället. Visst försvårar det för kriminella om det införs hårdare krav på vapenhållning men de beslagtagna vapen som t.ex efterlyst och polisen brukar visa upp är ju oftast vapen som varken hör hemma på skjutbanor eller hos jägare. Ökar sedan den illegala importen av vapen så finns ju också risken att vi får se ett bra mycket större utbud av olika vapentyper.
Å andra sidan så är jag varken jägare eller har någon som helst erfarenhet av vapen. Lämnade dock tillbaka en vilsen jakthund till en jägare förra året och med tanke på hur mycke sprit jägaren luktade så vettefan om jag inte är mer rädd för vissa jägare än för vissa kriminella.

14 Nov 2010, 16:39
Profile ICQ WWW

Kanske förtydliga mig så att alla försmådda frihetstalibaner inte slår frivolter. Det jag ger uttryck för här är mina högst personliga åsikter och jag är villig att diskutera dessa, eftersom jag genast blev totalitär eftersom jag förespråkade restriktioner på vapenägande så blir jag lite intresserad över vilka övriga användningsområden ni ser för de vapnen jag listade i andra kategorin? Jag menar om det handlar om sportskytte antar jag att det inte spelar någon roll om vapnet fysiskt bor hemma hos dig eller på en skjutklubb? Eller missar jag något i mitt resonemang? Vad jag TROR, <-- observera tror, är att en stor del av fylleskjutningarna, tokskjutningar etc skulle minska om det var en högre nivå av restriktioner gällande dessa vapnen.

Om man har ett behov av att ha sitt automatvapen etc hemma så tror jag att man gör det lite lätt för sig att kalla någon som förespråkar restriktioner totalitär? Eller? Man bör iaf förtydliga sin ståndpunkt.

Jag kanske är ute och cyklar, men om så är fallet ge mig lite att gå på istället för att bara komma med fjantargument.

/Peder

14 Nov 2010, 22:15
Profile ICQ WWW

vapenkåta människor hittar alltid nån ursäkt varför det är viktigt att dom ska få ha vapen....
samma dårtankar som de som piratladdar ner filmer och musik har, dvs egoism.

självklart skulle det bli färre vapenbrott om det var svårare att inneha ett vapen.

14 Nov 2010, 22:27
Profile ICQ YIM WWW

BiTTeR wrote:

spindeln wrote:

linusberg wrote:

/Peder

+100000

Sorgligt nog så har begränsningar av saker en förmåga att öka importen istället. Visst försvårar det för kriminella om det införs hårdare krav på vapenhållning men de beslagtagna vapen som t.ex efterlyst och polisen brukar visa upp är ju oftast vapen som varken hör hemma på skjutbanor eller hos jägare. Ökar sedan den illegala importen av vapen så finns ju också risken att vi får se ett bra mycket större utbud av olika vapentyper.
Å andra sidan så är jag varken jägare eller har någon som helst erfarenhet av vapen. Lämnade dock tillbaka en vilsen jakthund till en jägare förra året och med tanke på hur mycke sprit jägaren luktade så vettefan om jag inte är mer rädd för vissa jägare än för vissa kriminella.

Jo jag tror också att det blir en skiftning i hur marknaden ser ut för illegala vapen, men jag tror inte det blir en ökning av illegala vapen för att vi skärper upp gällande legala dito. Dock så tror jag att marknaden för "småbuset" blir mer svåråtkomlig, krävs "bättre" kontakter etc samt att det driver upp priser på illegala vapen.

När det gäller fulla jägare så är det ett otyg. Jag vet inte hur många ggr man har stött på jaktlag/enstaka jägare som har allt annat än bra jaktetik. Fylltrattarna ska man plocka licensen av direkt, dom har inget i skogen att göra med vapen i hand. Skulle polisen få resurser att göra något åt dessa pajaser så skulle det göra jägarkåren gott.

Det är även därför jag tycker man ska skärpa upp jägarexamen. Jaktetik kanske är bättre spenderad studietid än storvilts brunsttider för en harjägare etc.

/Peder

14 Nov 2010, 22:32
Profile ICQ WWW

Förvaring av privata sportskyttevapen hos klubbar fungerar inte av följande skäl: De flesta av oss modifierar och trimmar våra sportredskap, byter och passar in kolvar, byter riktmedel, trimmar trycken m.m. Vi torrtränar avfyringar hemma med och utan klickpatroner. För vissa grenar behöver man också träna hölsterdrag och omladdningar (givetvis inte med skarp ammunition, man använder då sk. "dummies"). En del av oss är också vår egen vapensmed och gör omfattande arbeten hemma, jag har själv lagt ned många arbetstimmar på mina egna vapen/sportredskap.

Många klubbar har idag klubbvapen för att lära upp nybörjarskyttar med, men förvaringen av dessa är redan hårt reglerad och har redan medfört att en del klubbar tvingats avyttra sina klubbvapen då de inte haft råd att skaffa erfoderligt larm och vapenkasun (kostnaden för detta kan springa upp i sexsiffriga belopp).

Många som skriker efter hårdare vapenlagar verkar inte ha en aning om hur pass hårda regler det faktiskt redan är idag.

Polisens krav för licens på eget tävlingsvapen:

Fyllda 18år(vissa undantag finns).
Man ska vara laglydig och skötsam.
För att få licens på ett vapen för målskjutning krävs att man har varit aktiv medlem i en godkänd skytteförening, som bedriver skytte med den vapentyp som licensen avser i minst sex månader.

När det gäller enhandsvapen krävs dessutom att man har uppfyllt poängfordringarna för pistolskyttemärket i guld, samt genomfört utbildningen för pistolskyttekortet.

Det krävs ett godkänt vapenskåp för förvaringen.

Licenser på enhandsvapen räcker i 5år sedan måste licensen förnyas om man vill behålla vapnet, för att få förnyad licenstid i 5år till måste man visa att man är en aktiv skytt och därmed har ett behov av vapnet.

Jag ser inget behov av hårdare regler, men jag är ju insatt i frågan (och partisk).[;)]

14 Nov 2010, 23:38
Profile

linusberg wrote:

Kanske förtydliga mig så att alla försmådda frihetstalibaner inte slår frivolter. Det jag ger uttryck för här är mina högst personliga åsikter och jag är villig att diskutera dessa, eftersom jag genast blev totalitär eftersom jag förespråkade restriktioner på vapenägande så blir jag lite intresserad över vilka övriga användningsområden ni ser för de vapnen jag listade i andra kategorin? Jag menar om det handlar om sportskytte antar jag att det inte spelar någon roll om vapnet fysiskt bor hemma hos dig eller på en skjutklubb? Eller missar jag något i mitt resonemang? Vad jag TROR, <-- observera tror, är att en stor del av fylleskjutningarna, tokskjutningar etc skulle minska om det var en högre nivå av restriktioner gällande dessa vapnen.

Om man har ett behov av att ha sitt automatvapen etc hemma så tror jag att man gör det lite lätt för sig att kalla någon som förespråkar restriktioner totalitär? Eller? Man bör iaf förtydliga sin ståndpunkt.

Jag kanske är ute och cyklar, men om så är fallet ge mig lite att gå på istället för att bara komma med fjantargument.

/Peder

Ett byte från den så kallade demokrati vi har idag till ett totalitärt samhälle med diktator och hela paketet går oehört fort.
Fråga de som varit med om det. Det tar inte många år från dagens Sverige till ett Sverige like Nordkorea. Troligtvis skulle det gå fortare än det gjort tidigare i historian då staten har järnkoll på allt och alla i Sverige genom det spektakulära personnummersystem, FRA och det nya tvånget att uppge exakt vilken lägenhet man bor i.
Slår det över för eliten, vilket det ofta har gjort om man ska lära sig något av människans historia så kommer det att löpa max 2 år mellan dagens Sverige och ett Sverige med koncentrationsläger för oliktänkande.

Det finns många maktfullkomliga människor och det räcker att några tomtar av Reinfeldts kaliber blir upptrimmade en aning för att det ska gå åt helvete.

Jag ser det som en självklar mänsklig rättighet att få ha vapen för att kunna försvara sig mot tex maktmissbruk.

Tänk om den där tokiga bassistmannen i Malmö gjort politisk karriär istället??
När massorna väl börjat jubla så är det försent.

I'll play detective, I'll play bloodhound, sniffing up clues with my nose in the mud

15 Nov 2010, 00:03
Profile ICQ YIM WWW

Ett byte från den så kallade demokrati vi har idag till ett totalitärt samhälle med diktator och hela paketet går oehört fort.
Fråga de som varit med om det. Det tar inte många år från dagens Sverige till ett Sverige like Nordkorea. Troligtvis skulle det gå fortare än det gjort tidigare i historian då staten har järnkoll på allt och alla i Sverige genom det spektakulära personnummersystem, FRA och det nya tvånget att uppge exakt vilken lägenhet man bor i.
Slår det över för eliten, vilket det ofta har gjort om man ska lära sig något av människans historia så kommer det att löpa max 2 år mellan dagens Sverige och ett Sverige med koncentrationsläger för oliktänkande.

Det finns många maktfullkomliga människor och det räcker att några tomtar av Reinfeldts kaliber blir upptrimmade en aning för att det ska gå åt helvete.

Jag ser det som en självklar mänsklig rättighet att få ha vapen för att kunna försvara sig mot tex maktmissbruk.

Tänk om den där tokiga bassistmannen i Malmö gjort politisk karriär istället??
När massorna väl börjat jubla så är det försent.

Hahaha, och du hävdar med övertygelse att du inte är paranoid? Herregud vad glad jag är att såna som du inte har något att säga till om... [xx(]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

15 Nov 2010, 01:55
Profile ICQ WWW

Alltså jag vill inte såra nån här eller så, men de där funderingarna gränsar till paranoida. Om de kom fram under ett licencsprov kunde de vara motiv till att licens inte beviljas.
Du får komma med fakta bakom såna påståeden, och från vårt samhälle. Inte vad som hände i romarriket år 414, eller nåt.

Haraldrig wrote:
[Ett byte från den så kallade demokrati vi har idag till ett totalitärt samhälle med diktator och hela paketet går oehört fort.

15 Nov 2010, 02:02
Profile

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:
Ett byte fr�n den s� kallade demokrati vi har idag till ett totalit�rt samh�lle med diktator och hela paketet g�r oeh�rt fort.
Fr�ga de som varit med om det. Det tar inte m�nga �r fr�n dagens Sverige till ett Sverige like Nordkorea. Troligtvis skulle det g� fortare �n det gjort tidigare i historian d� staten har j�rnkoll p� allt och alla i Sverige genom det spektakul�ra personnummersystem, FRA och det nya tv�nget att uppge exakt vilken l�genhet man bor i.
Sl�r det �ver f�r eliten, vilket det ofta har gjort om man ska l�ra sig n�got av m�nniskans historia s� kommer det att l�pa max 2 �r mellan dagens Sverige och ett Sverige med koncentrationsl�ger f�r olikt�nkande.

Det finns m�nga maktfullkomliga m�nniskor och det r�cker att n�gra tomtar av Reinfeldts kaliber blir upptrimmade en aning f�r att det ska g� �t helvete.

Jag ser det som en sj�lvklar m�nsklig r�ttighet att f� ha vapen f�r att kunna f�rsvara sig mot tex maktmissbruk.

T�nk om den d�r tokiga bassistmannen i Malm� gjort politisk karri�r ist�llet??
N�r massorna v�l b�rjat jubla s� �r det f�rsent.

Hahaha, och du h�vdar med �vertygelse att du inte �r paranoid? Herregud vad glad jag �r att s�na som du inte har n�got att s�ga till om... [xx(]

Image<font size="2">/Janne i Sj�levad</font id="size2">

Har du koll på vad som hände i Sydamerika under andra halvan av 1900-talet?

Det handlar inte om att vara paranoid utan om att vara kritisk.

Kanske aldrig går att förklara för en svensk som inte erfarit frihet ena dagen och diktatur nästa dag. För det går väldigt fort om det väl händer.

15 Nov 2010, 04:10
Profile ICQ YIM WWW

Lynxtrap wrote:

Allts� jag vill inte s�ra n�n h�r eller s�, men de d�r funderingarna gr�nsar till paranoida. Om de kom fram under ett licencsprov kunde de vara motiv till att licens inte beviljas.
Du f�r komma med fakta bakom s�na p�st�eden, och fr�n v�rt samh�lle. Inte vad som h�nde i romarriket �r 414, eller n�t.

Haraldrig wrote:
[Ett byte fr�n den s� kallade demokrati vi har idag till ett totalit�rt samh�lle med diktator och hela paketet g�r oeh�rt fort.
Fr�ga de som varit med om det. Det tar inte m�nga �r fr�n dagens Sverige till ett Sverige like Nordkorea. Troligtvis skulle det g� fortare �n det gjort tidigare i historian d� staten har j�rnkoll p� allt och alla i Sverige genom det spektakul�ra personnummersystem, FRA och det nya tv�nget att uppge exakt vilken l�genhet man bor i.
Sl�r det �ver f�r eliten, vilket det ofta har gjort om man ska l�ra sig n�got av m�nniskans historia s� kommer det att l�pa max 2 �r mellan dagens Sverige och ett Sverige med koncentrationsl�ger f�r olikt�nkande.

Det finns m�nga maktfullkomliga m�nniskor och det r�cker att n�gra tomtar av Reinfeldts kaliber blir upptrimmade en aning f�r att det ska g� �t helvete.

Jag ser det som en sj�lvklar m�nsklig r�ttighet att f� ha vapen f�r att kunna f�rsvara sig mot tex maktmissbruk.

Vem bryr sig om licens när det är snabbare, billigare och bättre urval nere på torget?

Förövrigt: jag är inte ett dugg paranoid. Jag väljer däremot att vara kritisk och inte tro på allt. Dessutom vill jag att staten avvecklas eftersom jag har förmågan och "styrkan" att ta hand om mig själv utan någon storebror som berättar vad som är rätt eller fel.

Men för all del: vaggan till graven för de som inte har kapacitet att ta hand om sig själva!

15 Nov 2010, 04:23
Profile ICQ YIM WWW

Haraldrig wrote:

FenderBender wrote:

Haraldrig wrote:
Ett byte fr�n den s� kallade demokrati vi har idag till ett totalit�rt samh�lle med diktator och hela paketet g�r oeh�rt fort.

Hahaha, och du h�vdar med �vertygelse att du inte �r paranoid? Herregud vad glad jag �r att s�na som du inte har n�got att s�ga till om... [xx(]

Kanske aldrig går att förklara för en svensk som inte erfarit frihet ena dagen och diktatur nästa dag. För det går väldigt fort om det väl händer.

Det är väl bara att se på hur det såg ut i Europa första halvan av 1900 talet. Både komunistiska och Fasistiska diktaturer. Krig till höger och vänster- hela tiden. Anekteringar av områden där befolkningen kuvades hårt och brutalt. Att nazisterna betedde sej på ett sätt som avvek från andra länders agerande är inte sant utan ett vedertaget(inte officiellt) sätt att aggera mot opponenter.

Tyvärr har folk i dag bara en viss koll på vad Tysklande höll på med under andra världskriget.

Sista(?) spåret av den eran togs bort 1989 iom murens fall.

I nutid behöver vi bara se hur det fungera på Balkan och Ryssland agerande mot vissa grannländer.

15 Nov 2010, 09:12
Profile ICQ WWW

Tobbe z wrote:

Haraldrig wrote:

FenderBender wrote:

[quote="Haraldrig"]

Det är väl bara att se på hur det såg ut i Europa första halvan av 1900 talet. Både komunistiska och Fasistiska diktaturer. Krig till höger och vänster- hela tiden. Anekteringar av områden där befolkningen kuvades hårt och brutalt. Att nazisterna betedde sej på ett sätt som avvek från andra länders agerande är inte sant utan ett vedertaget(inte officiellt) sätt att aggera mot opponenter.

Tyvärr har folk i dag bara en viss koll på vad Tysklande höll på med under andra världskriget.

Sista(?) spåret av den eran togs bort 1989 iom murens fall.

I nutid behöver vi bara se hur det fungera på Balkan och Ryssland agerande mot vissa grannländer.
[/quote]

Nä nä nä, nu har du fel.
Att länder har blivt diktaturer över en natt hände bara på romartiden och aldrig så nära Sverige som våra grannländer.

Eftersom det ALRDIG kan hända i Sverige[;)]
Om så hela universum överkastas och blir totalitärt så kommer Sverige förbli demokratiskt[:)]

15 Nov 2010, 09:44
Profile ICQ YIM WWW

Nä nä nä, nu har du fel.
Att länder har blivt diktaturer över en natt hände bara på romartiden och aldrig så nära Sverige som våra grannländer.

Om så hela universum överkastas och blir totalitärt så kommer Sverige förbli demokratiskt[:)]

Och alla som förstår att vi kan få ett odemokratiskt samhälle bör beväpna sig. Gärna med skjutvapen. Licens är i det sammanhanget inte nödvändigt

Låter ju helt logiskt[xx(]

-----------------

Image

15 Nov 2010, 10:05
Profile WWW

Joshunznera wrote:

Haraldrig wrote:
Nä nä nä, nu har du fel.

Och alla som förstår att vi kan få ett odemokratiskt samhälle bör beväpna sig. Gärna med skjutvapen. Licens är i det sammanhanget inte nödvändigt

-----------------

Image

HUr hade du tänkt försvara dig mot staten vid behov?
Med egenhändigt snickard pilbåge?

15 Nov 2010, 10:27
Profile ICQ YIM WWW

Joshunznera wrote:

Haraldrig wrote:
Nä nä nä, nu har du fel.

-----------------

Image

HUr hade du tänkt försvara dig mot staten vid behov?
<font color="blue"><b>Med egenhändigt snickard pilbåge</b></font id="blue">?

Ja, kanske det. Poängen är att detta med att "förvara sig mot staten" är ett hypotetiskt problem

Jag kan nog försvara mig hyfsat precis som de flesta med ryggrad. Motstånd är ju lyckligtvis så väldigt mýcket mer än vapen. Att samla på sig illegala vapen, färskvatten och konserver hemma känns inte riktigt aktuellt just nu för mig. Jag förstår att det finns de som tycker annorlunda, det finns tom sekter i USA som har grävt ner sig redan i väntan på Harmageddon.

Jag känner mig dock inte så skitnödig inför framtiden att jag har börjat planera på det viset ännu. Kanske är naivt av mig, time will tell[;)]

-----------------

Image

15 Nov 2010, 10:38
Profile WWW

Det är faktiskt inte så länge sedan de allierade droppade ner vapen till motståndsrörelsen i våra grannländer, man ska inte glömma vår historia.

Med det sagt så vill jag göra klart för alla att enda anledningen att jag äger vapen är för användning på träning och tävling, dels ger det mig avslappning och gör mig harmonisk då skytte är en rent meditativ sysselsättning, dels ger det mig social samvaro då jag träffar andra skyttar ur ett brett samhällsspektra då det är allt från lastbilschaufförer och industriarbetare till överläkare och professorer som sysslar med pistolskytte. Det är dessutom en sport som de flesta kan hålla på med oavsett ålder, kön eller fysik, det enda som krävs är att man laglydig och skötsam.

15 Nov 2010, 11:23
Profile

Det är faktiskt inte så länge sedan de allierade droppade ner vapen till motståndsrörelsen i våra grannländer, man ska inte glömma vår historia.

Med det sagt så vill jag göra klart för alla att enda anledningen att jag äger vapen är för användning på träning och tävling, dels ger det mig avslappning och gör mig harmonisk då skytte är en rent meditativ sysselsättning, dels ger det mig social samvaro då jag träffar andra skyttar ur ett brett samhällsspektra då det är allt från lastbilschaufförer och industriarbetare till överläkare och professorer som sysslar med pistolskytte. Det är dessutom en sport som de flesta kan hålla på med oavsett ålder, kön eller fysik, det enda som krävs är att man laglydig och skötsam.

rätt långt ifrån att samla illegala vapen i källaren i väntan på ryssen således

Det är nog ganska få som tycker att din hobby är pervers[:)]

-----------------

Image

15 Nov 2010, 11:38
Profile WWW

Visst ska man vara kritisk. Men därifrån till att förespråka anarki och ultraliberala vapenlagar (eller på anarkiskiskt manér strunta i befintliga vapenlagar) är något helt annat. Då har det i mina ögon spårat ut totalt... [xx(]

Image<font size="2">/Janne i Själevad</font id="size2">

15 Nov 2010, 11:58
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 140 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next