View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 17:20

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Skrap i rörsocklar... 
Author Message

Post Skrap i rörsocklar...
Har PCBmonterade rörsocklar (Nej det är inte jag som gjort det, fabrikanten...) de dära gamla vanliga vita billiga.
Ska jag byta ut? Alla/många har ju olika diameter så det blir nog samma isf och en himla massa lödjobb..
Ska jag tokspreja? redan gjort, hjälpte inte så mkt....
Ska jag slipa? Med liten fil eller så och så elektronikspray?

Alternativ?

(Ja det är ljudet som skrapar och glappar, inte socklarna, men det beror på det, bara för att förekomma underliga frågor[;)])

10 Sep 2010, 21:32
Profile

Du behöver nog rensa och tajta till rörhållarna.
Du behöver:
1) Mellanrumsborste från tandläkaren eller apoteket (liten konisk sak att peta i stifthålen med).
2) PRF kontakt/antioxidspray från t ex Bejoken eller Elfa..PRF 7-78 är bra skit.
3) en tandstensskrapa/petmoj eller liknande från tandläkarn. Ta en med smal spets på, och bänd försiktigt stifthållarnas delar mot varann igen.

(Tandläkarna brukar skicka sina verktyg på slipning, men dom har ofta grejor som är för slitna för renovering. För våra ändamål duger dom ff skitbra, dock.)

Ta en lupp när du gör jobbet så du inte kvaddar dom små halvcirkelformade blecken inne i hålen. Dom ser ut så här... ( ) och du ska försiktigt peta dom mot varann igen, så att det blir tajtare () för rörstiften.

Lycka till! /R

10 Sep 2010, 22:14
Profile

Du behöver nog rensa och tajta till rörhållarna.
Du behöver:
1) Mellanrumsborste från tandläkaren eller apoteket (liten konisk sak att peta i stifthålen med).
2) PRF kontakt/antioxidspray från t ex Bejoken eller Elfa..PRF 7-78 är bra skit.
3) en tandstensskrapa/petmoj eller liknande från tandläkarn. Ta en med smal spets på, och bänd försiktigt stifthållarnas delar mot varann igen.

(Tandläkarna brukar skicka sina verktyg på slipning, men dom har ofta grejor som är för slitna för renovering. För våra ändamål duger dom ff skitbra, dock.)

Ta en lupp när du gör jobbet så du inte kvaddar dom små halvcirkelformade blecken inne i hålen. Dom ser ut så här... ( ) och du ska försiktigt peta dom mot varann igen, så att det blir tajtare () för rörstiften.

Lycka till! /R

1 finns hemma
2 finns hemma (visserligen Biltemas men den är OK)
3 Finns hemma det också
Bara börja jobba (och slippa lödning alltså[:)]

10 Sep 2010, 22:57
Profile

Biltemas spray är jag ytterligt skeptisk emot. I övrigt...lycka till, blir säkert bra!

11 Sep 2010, 11:04
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]