View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 15:44

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Rör till Bassman 59 reissue 
Author Message

Post Rör till Bassman 59 reissue
vilka 6L6 rör passar bäst om man har Mullard GZ34 likriktarrör?

har jj6V6 rör nu, men jag vill ha mindre slutstegsdist och köra tubescreamer istället för o pressa, och sen till solon pushar jag på med en tubescreamer till eller en Fuzz Face

trodde bytet mot en Orange Rockerverb 100w var klart men han verkar ha ångrat sig, som det ser ut nu får jag väl göra det bästa av den stärk jag har.

finns det andra slutrör som skulle passa bättre?

Det är SRV sound jag vill åt fast mer åt marshall hållet än fender

Orange Rockerverb toppen lät precis som jag ville ha det, så det känns lite surt att den dealen kanske går i stöpet

24 May 2010, 15:51
Profile WWW

...Orange Rockerverb toppen lät precis som jag ville ha det...
Provade du Orangen i Bassmanens högtalare? Har du provat de båda förstärkarna i samma högtalare?

Högtalarna påverkar ljudet, typ, en miljard gånger mer än fabrikatet och typen av rör.

Som jag ser det finns det inte bara ETT SRV-sound. Han hade massor av olika ljud, så den beskrivningen hjälper tyvärr inte så mycket... Ta hellre ett exempel på en eller ett par av hans låtar.
Jag tycker också att strängtjockleken, plektrumtypen, spelattacken och ens spelsätt har större betydelse för ett SRV-ljud än stärkare och högtalare (så länge man pratar om låggainsförstärkare liknande större, högkvalitativa Fenders eller Marshalls).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

24 May 2010, 15:56
Profile

KingsHighway wrote:

...Orange Rockerverb toppen lät precis som jag ville ha det...
Provade du Orangen i Bassmanens högtalare? Har du provat de båda förstärkarna i samma högtalare?

Högtalarna påverkar ljudet, typ, en miljard gånger mer än fabrikatet och typen av rör.

Som jag ser det finns det inte bara ETT SRV-sound. Han hade massor av olika ljud, så den beskrivningen hjälper tyvärr inte så mycket... Ta hellre ett exempel på en eller ett par av hans låtar.
Jag tycker också att strängtjockleken, plektrumtypen, spelattacken och ens spelsätt har större betydelse för ett SRV-ljud än stärkare och högtalare (så länge man pratar om låggainsförstärkare liknande större, högkvalitativa Fenders eller Marshalls).

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
nej Orangen kördes genom brorsans 4x12 låda, så det vet jag också att det spelar roll, men som det ser ut nu så tänker jag nog hellre byta stärken mot en topp istället för o byta transformator, men dock vill jag byta slutstegsrören för det blir mättat för fort när man drar upp volymen ( med den typen av musik vi spelar) vill man dock åt slutstegsdist låter den jävligt bra för det. Eftersom jag kör pedaler in för o pressa stärken så behöver jag ett renare headroom.

nja med SRV soundet menade jag mer stilen i sig så folk inte tror man ska spela ACDC eller nåt ... Mato Nanjis ljud från "Chasing the sun" skivan är normen för mitt ljudideal

24 May 2010, 16:06
Profile WWW

En snabb titt på schemat för den rena kanalen på Orange Rockerverb gör att jag tycker att skillnaderna inte är milsvida mot en traditionell Fender. Tonkontrollen är lite annorluna och annorlunda placerad i kretsen samt att det är andra slutrör.

Om det var en 100 Watts Orange du provade och du jämförde med en '59 Bassman reissue med GZ34 och 6V6:or (som kanske ger 20 Watt), är jämförelsen inte riktigt rättvis. Speciellt om det inte var i samma högtalare.

I typer av stärkare liknande 59 Bassman och 60-tals Marshall, distar ofta även försteg och fasvändare ganska lätt. Jag tror att det lika gärna kan vara förstegs- och fasvändardist som du vill minska. Eller både det och slutstegsdist.

Vad är anledningern till att du har 6V6:or i stärkaren? Om du vill ha mer headroom ska du absolut byta till 6L6:or. JJ:s 6V6:or är relativt lika 6L6 i ljudkaraktär så den ändras kanske inte så mycket, men däremot får du hörbart mer headroom 6L6:or. Slutrör av 6L6-typ som ger hyffsat mycket headroom tycker jag är JJ 6L6GC eller TAD/Ruby/Shuguang 6L6GC-STR. Kanske den ändring i ljudkaraktär som ändå blir, är åt det hållet du vill.

Att köra med GZ34 som likriktare är heller inte optimalt för att få mycket headroom. En halvledarlikriktare (Solid State) och därefter med "rätt" justerad bias, är då bättre.

Mitt tips är alltså: Byt till 6L6GC som slutrör och få biasen justerad. Om inte det räcker; byt likriktaren till en halvledarlikriktare.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

24 May 2010, 16:22
Profile

En snabb titt på schemat för den rena kanalen på Orange Rockerverb gör att jag tycker att skillnaderna inte är milsvida mot en traditionell Fender. Tonkontrollen är lite annorluna och annorlunda placerad i kretsen samt att det är andra slutrör.

Om det var en 100 Watts Orange du provade och du jämförde med en '59 Bassman reissue med GZ34 och 6V6:or (som kanske ger 20 Watt), är jämförelsen inte riktigt rättvis. Speciellt om det inte var i samma högtalare.

I typer av stärkare liknande 59 Bassman och 60-tals Marshall, distar ofta även försteg och fasvändare ganska lätt. Jag tror att det lika gärna kan vara förstegs- och fasvändardist som du vill minska. Eller både det och slutstegsdist.

Vad är anledningern till att du har 6V6:or i stärkaren? Om du vill ha mer headroom ska du absolut byta till 6L6:or. JJ:s 6V6:or är relativt lika 6L6 i ljudkaraktär så den ändras kanske inte så mycket, men däremot får du hörbart mer headroom 6L6:or. Slutrör av 6L6-typ som ger hyffsat mycket headroom tycker jag är JJ 6L6GC eller TAD/Ruby/Shuguang 6L6GC-STR. Kanske den ändring i ljudkaraktär som ändå blir, är åt det hållet du vill.

Att köra med GZ34 som likriktare är heller inte optimalt för att få mycket headroom. En halvledarlikriktare (Solid State) och därefter med "rätt" justerad bias, är då bättre.

Mitt tips är alltså: Byt till 6L6GC som slutrör och få biasen justerad. Om inte det räcker; byt likriktaren till en halvledarlikriktare.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
ok, ungefärliga banor jag tänkt på, dock kan jag säga att bassmannen inte låter 20w, vi crankade båda och min bassman hördes gott och väl, dock mättad.

jag köpte den med denna modd.. det som jag gillar med orangen är att den i mina öron komprimerar tonen på ett snyggt sätt, den viker inte med flera pedaler in och den låter kanon med min gitarr :)

s

24 May 2010, 17:36
Profile WWW

vad ska man ha för solidstate grej? finns det olika sådana också?

24 May 2010, 18:21
Profile WWW

vad ska man ha för solidstate grej? finns det olika sådana också?
Nej, det brukar bara finnas en sort (fast ibland olika hos olika leverantörer).

T.ex. denna "SSR Likriktare Diod" hos GMF:

Image

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

24 May 2010, 21:19
Profile

...det som jag gillar med orangen är att den i mina öron komprimerar tonen på ett snyggt sätt, den viker inte med flera pedaler in och den låter kanon med min gitarr...
Eller att den INTE komprimerar... [;)]

Jag minns samma positiva upplevelse när jag spelade gitarr i en Marshall 400 VBA. En 400 Watts rörbasförstärkare! Det känndes som att den komprimerade på ett snyggt sätt, men var sannolikt tvärtom att den INTE komprimerade. Eller att den återgav även anslaget rent... [:p]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

24 May 2010, 21:23
Profile

KingsHighway wrote:

...det som jag gillar med orangen är att den i mina öron komprimerar tonen på ett snyggt sätt, den viker inte med flera pedaler in och den låter kanon med min gitarr...

Jag minns samma positiva upplevelse när jag spelade gitarr i en Marshall 400 VBA. En 400 Watts rörbasförstärkare! Det känndes som att den komprimerade på ett snyggt sätt, men var sannolikt tvärtom att den INTE komprimerade. Eller att den återgav även anslaget rent... [:p]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
ok,det kändes som om tonen hade kompression på toppen av diskanten, men som du säger, kanske inte :)

hur som haver så hoppas jag på orangen, men annars blir det nog solidstate och 6L6GC

kostar typ 1000 kronor vad jag förstått o fixa, men jag kanske har fel

24 May 2010, 21:35
Profile WWW

Jag tycker att du först ska prova med att byta slutrören till 6L6:or. Du kanske gillar ljudet med GZ34 som likriktare då. Om du då vill ha ännu lite mer headroom och ännu lite mindre kompression kan du byta till halvledarlikriktare.

OBS! Biasen måste justeras när man byter slutrör. Speciellt när man byter från t.ex. 6V6:or till 6L6:or.

Med tanke på de ljudideal du beskrivit, tror jag att förstärkaren i Bassmanen kan passa dig ypperligt. Möjligen(!) kanske inte högtalarna passar dig... eller gör de det... det är ju en smaksak...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

25 May 2010, 13:41
Profile

Jag tycker att du först ska prova med att byta slutrören till 6L6:or. Du kanske gillar ljudet med GZ34 som likriktare då. Om du då vill ha ännu lite mer headroom och ännu lite mindre kompression kan du byta till halvledarlikriktare.

OBS! Biasen måste justeras när man byter slutrör. Speciellt när man byter från t.ex. 6V6:or till 6L6:or.

Med tanke på de ljudideal du beskrivit, tror jag att förstärkaren i Bassmanen kan passa dig ypperligt. Möjligen(!) kanske inte högtalarna passar dig... eller gör de det... det är ju en smaksak...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker
Förstärkaren som du säger tycker jag låter jättebra, det jag saknar är just 4x12 botten, även om man inte har så mycket mer bas så känns botten registret tyngre på ett positivt sätt, vintage 30, greenbacks, har dock ej provat G12H30 som skulle kunna vara kul.

25 May 2010, 17:59
Profile WWW

Du kanske får ta en tur till Karlstad och testa nu. Jag har både diodlikriktare och 6L6GC (Winged C som jag ev kan sälja) liggandes. Har även GZ34 copper cap och 5U4 copper cap (som är en diodlikriktare med inbyggt sagmotstånd om jag förstått det hela rätt.
Och då kan vi justera bias också. Ev ska jag till Örebro framöver i en del möten så kanske vi kan ordna något då.

/Thomas

27 May 2010, 20:24
Profile

Du kanske får ta en tur till Karlstad och testa nu. Jag har både diodlikriktare och 6L6GC (Winged C som jag ev kan sälja) liggandes. Har även GZ34 copper cap och 5U4 copper cap (som är en diodlikriktare med inbyggt sagmotstånd om jag förstått det hela rätt.
Och då kan vi justera bias också. Ev ska jag till Örebro framöver i en del möten så kanske vi kan ordna något då.

/Thomas
tack så mycket för erbjudandet, men det blev ett byte faktiskt, så Bassmannen är bortbytt, känns bra för Orangen passade mina ljudideal och det är nåt speciellt med 4x12 konceptet.

28 May 2010, 17:11
Profile WWW

KingsHighway wrote:

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Känner igen det där, har alltid tyckt att David Gilmours gitarrljud varit väldigt snyggt, och har jag trott väldigt soft komprimerat/distat. Typ "Shine on you crazy diamond". Det är kristallklart i stället...

När jag kopplade om i min Fenderstärk så att Mastervolymen kom ur vägen på normalkanalen blev det väldigt rent, "Aha..." tänkte jag, det var trixet.[:)]

Att sedan ha JBL-trattar skadar inte heller...

/Lennart

http://www.specter.se

28 May 2010, 17:57
Profile

/Thomas

Finns coppercaps i olika "rörtyps"utföranden?
Undrar bara-tar mig emot att sätta i sådana grejor[:p]

28 May 2010, 21:50
Profile

Finns coppercaps i olika "rörtyps"utföranden?

Jajamensan!
http://www.webervst.com/ccap.html

Erik R

29 May 2010, 09:06
Profile
Reply to topic   [ 16 posts ]