|
Likriktarröret är borta - stärkaren går ändå?
| Author |
Message |
|
rejjo
|
 Likriktarröret är borta - stärkaren går ändå?
|
| 18 May 2010, 16:34 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
Sitter det inte dioder direkt på sockeln där...lite dålig bild....?? Det är nog förklaringen.
/Hasse
|
| 18 May 2010, 16:49 |
|
 |
|
Gasstationman
|
Din stärkare har dioder ilödda i hållaren för likriktarröret. En äkta stealth-hockeypuck-pryl.[:)]
|
| 18 May 2010, 16:53 |
|
 |
|
rejjo
|
Jepp lite dioder och prylar sitter där bakom - bättre bild? 
|
| 18 May 2010, 17:03 |
|
 |
|
rejjo
|
Okej, bevisligen sitter det lite dioder på rörhållaren där - dessa ska alltså bort, efter det blir stärkaren obrukbar så länge man inte har petat i ett rör. Enligt fenders produktmanual ska det bara vara att plugga ur diodlikriktaren (som egentligen ska vara en liten plug in i rörhållaren) och sätta i antingen ett 5AR4 eller 5U4GB-rör istället. Jag har fattat det som att bias blir lite lågt ställt då, men det går att köra på? Skulle man isåfall kunna testa så, och ifall man känner att det behövs lämna in den och få bias lite högre ställt igen?
Isåfall återstår frågan - vilka dioder ska bort, alla? Jag är inte bra på kopplingsscheman, men som jag uppfattade det på fenders schema bör det enbart vara 4 kablar lödda till hållaren - och inga dioder eller motstånd eller liknande. Kan det stämma? Är det isåfall bara till att löda bort dioderna och peta in ett rör till en början?
Tacksam för svar och funderingar, detta är ju kul! [:)]
|
| 19 May 2010, 01:57 |
|
 |
|
Magic
Joined: 22 Sep 2004, 23:43 Posts: 1529 Location: Söder om landsvägen
|
Alla ska bort. http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreatersI´ve paid my dues I've got the right to play the blues.
|
| 19 May 2010, 08:15 |
|
 |
|
Freppezon
|
Fantastisk tråd!
Mjukporr för rör-fantaster!
Håll oss uppdaterade hur du uppfattar ljudförändringen,bättre/sämre?! [:p]
|
| 19 May 2010, 11:01 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
rejjo wrote: Okej, bevisligen sitter det lite dioder på rörhållaren där - dessa ska alltså bort, efter det blir stärkaren obrukbar så länge man inte har petat i ett rör. Enligt fenders produktmanual ska det bara vara att plugga ur diodlikriktaren (som egentligen ska vara en liten plug in i rörhållaren) och sätta i antingen ett 5AR4 eller 5U4GB-rör istället. Jag har fattat det som att bias blir lite lågt ställt då, men det går att köra på? Skulle man isåfall kunna testa så, och ifall man känner att det behövs lämna in den och få bias lite högre ställt igen?
Isåfall återstår frågan - vilka dioder ska bort, alla? Jag är inte bra på kopplingsscheman, men som jag uppfattade det på fenders schema bör det enbart vara 4 kablar lödda till hållaren - och inga dioder eller motstånd eller liknande. Kan det stämma? Är det isåfall bara till att löda bort dioderna och peta in ett rör till en början?
Tacksam för svar och funderingar, detta är ju kul! [:)]
Det bör vara fem (5) tåtar på rörhållaren. Två är inkommande icke likriktad spänning, typ 340V AC mot jord (eller 680V mellan tåtarna). Ska sitta på pinne 4 och 6. Två är inkommande glödspänning till likritkarröret, 5V AC. Ska sitta på pinne 2 och 8. Sedan har du en utgående likritad B+ på kanske 430V DC som går från pinne 8, dvs. samma som en av glödtåtarna är ansluten till. Bör gå till stand by-brytaren, men jag vet inte exakt hur denna version av 5F6-A är kopplad. Så här ser det ut i Ceriatones Bassman. http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/fenderLayout/5F6A-BassmanCeriatone_100508.jpgSatsa på ett 5AR4/GZ34 du. Kommer ge lite lägre spänningar än med dioderna. Och en lite mjukare repsons när du drar på rejält. Jag skulle kollat bias noga. Om stärkaren går för kallt kommer effekten av bytet till rörlikritkare inte bli särskilt märkbar. /Gunnar
|
| 19 May 2010, 11:21 |
|
 |
|
rejjo
|
Ahh men det är helt perfekt grabbar, tack för infon! Okej - bort med alla dioder, kolla så att kablarna sitter rätt (det bör de väl iof. göra iom. att likriktaren fungerar som det är nu?), och i med ett rör. Bias vet jag inte exakt hur man justerar själv, mäta lite spänningar här och var och skruva lite på poten typ. Det får nog bli till att lämna in den för det lilla besväret.
Och Izzy du har rätt, det går fyra kablar från likriktaren men en av dem grenar sig sedan - den som går från pinne 8. Den går till standbyswitchen, så det blir ju rätt! [:)]
Kul, då ska jag pilla med det så snart jag har fått tag i ett rör, TAD-rör från thomann borde funka fint va? Jag läster någonstans att likriktarör bara ska <u>fungera</u>, det är ingen skillnad LJUDMÄSSIGT mellan olika märken av låt säga 5AR4. Ligger det någon sanning i detta tro?
|
| 19 May 2010, 13:07 |
|
 |
|
rejjo
|
"Lokala musikaffären" har bara två likriktarrör inne, ett av var, Sovtek 5AR4 och Electro Harmonix 5U4GB, några åsikter? Spelar märket någon roll när vi snackar likriktare?
|
| 19 May 2010, 14:16 |
|
 |
|
Amp Healer
|
rejjo wrote: Kul, då ska jag pilla med det så snart jag har fått tag i ett rör, TAD-rör från thomann borde funka fint va? Jag läster någonstans att likriktarör bara ska <u>fungera</u>, det är ingen skillnad LJUDMÄSSIGT mellan olika märken av låt säga 5AR4. Ligger det någon sanning i detta tro?
Ja det stämmer,kan där i mot finnas skillnader i kvalitet när det gäller livslängd. Sen om du byter till ett 5AR4 contra dioder så får du nog ta på dig "fin öronen" om du ska höra någon större skillnad. En 5AR4 ger Ca 10 volt dropp så det lär inte bli så mycket att man märker någon större skillnad. En 5V4-GA ger ca: 25 volt dropp, så det kommer du märka mer skillnad med. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 19 May 2010, 15:37 |
|
 |
|
rejjo
|
Haha okej då vet jag det. Då är jag nog redo att byta ut likriktaren med andra ord! Jag kollade upp lite vad det skulle kosta att justera bias här i Malmö, jo, 500 kr ska musikaffären ha för det. Tyckte det kändes lite väl saftigt så jag tog mig en googling och hittade bland annat den här sidan som beskriver en biasjustering med "THE CATHODE RESISTOR METHOD" mycket utförligt. http://www.duncanamps.com/technical/lvbias.htmlTvå 1 ohmsmotstånd måste dock inhandlas om jag har förstått allting rätt (2 slutrör, 6L6). Var gör man detta? Varken kjell, clas ohlson, moodysounds eller ens GMF har dem? Frågan är också om man klarar sig på Biltemas multimeter för en sån här operation? <i>EDIT: Läste en gammal post av dig Owe, där du beskrev en biasmätning lite snabbt. Får se om jag har fattat det rätt; öppna förstärkaren, bort med kabeln till pinne 8 (katoden) på rörhållarna, löd dit ett 1 ohms motstånd mellan pinne 8 och den kabeln som tidigare satt på 8an (är kopplad till jord?). Slå på power, håll i standby och vänta lite, slå på fullt, och mät sedan på pinne 3 (ena kabeln på pinnen, andra på jord (chassit)). Kolla upp rörens effekttålighet och dela med det uppmätta värdet på pinne 3. Ta sen 50-70% av detta värdet, och det ska vara det värdet som mäts över 1-ohmsmotståndet? När värdet inte stämmer bör jag alltså skruva lite på biaspoten för att få det rätt? Ska slutrören vara kvar i stärkaren hela tiden? Det jag egentligen skulle vilja göra är att se vad B+ ligger på innan jag har lött bort några dioder från likriktaren. Sedan bort med dioderna, i med ett rör, och se ifall spänningen har blivit en annan (vilket den bör bli?), och då kompensera för bytet så att slutrören körs ungefär lika hett som när jag hade diodlikriktaren. Hur låter det? [:)]"] Detta måste väl vara biaspoten för övrigt? Den ska tydligen vara installerad i efterhand. 
|
| 19 May 2010, 17:37 |
|
 |
|
rejjo
|
|
| 19 May 2010, 20:46 |
|
 |
|
Putte
|
Nej, ta effektmotstånd på 5 watts tålighet istället.
<font size="1">Kvalitetsbygge a'la Uncle Mat - Epiphone Genesis Deluxe '80</font id="size1">
|
| 19 May 2010, 21:05 |
|
 |
|
rejjo
|
Putte wrote: Nej, ta effektmotstånd på 5 watts tålighet istället.
<font size="1">Kvalitetsbygge a'la Uncle Mat - Epiphone Genesis Deluxe '80</font id="size1">
Jaså? Owe rekommenderade specifikt 0,6 W. Hans förklaring låter rimlig? <i>"Genom att använda 0,6 Watts motstånd så kommer dessa även fungera som säkringar om något rör går sönder eller om du sliter med mätproben,en bra lösning att slippa havererade utgångstrafos.""]
|
| 19 May 2010, 21:56 |
|
 |
|
Amp Healer
|
rejjo wrote: Putte wrote: Nej, ta effektmotstånd på 5 watts tålighet istället.
Jaså? Owe rekommenderade specifikt 0,6 W. Hans förklaring låter rimlig? <i>"Genom att använda 0,6 Watts motstånd så kommer dessa även fungera som säkringar om något rör går sönder eller om du sliter med mätproben,en bra lösning att slippa havererade utgångstrafos.""] Jag får väl utvekla det där med fungerar som säkringar, då det senare blev en diskution om detta som var mer specifik och korekt. En säkring är en säkring och ett motstånd är ett motstånd och även om ett motstånd på 0,6W kan agera som en "säkring" så kommer den inte vara så exsakt/specifik som en verklig säkring är. Men då jag själv blev rekomenderad detta den gången jag börjde rota i stärkare, och såg hur dessa 0,6 watts motstånd sa "puff" när man som nybörjare slant eller satt in ett trasigt slutrör, så kan jag inte annat än tycka denna lösning är bra, även om jag vet andra här på bojen har en annan åsikt. Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 19 May 2010, 23:17 |
|
 |
|
rejjo
|
Så vad är argumentet för att använda 5 W? Tåligare rent fysiskt läste jag någonstans. Jag förutsätter att motståndet jag länkade fungerar bra ur Owes synvinkel då.
Är det någon som har några reflektioner kring mitt tidigare inlägg? [:)]
/ Calle
|
| 20 May 2010, 00:07 |
|
 |
|
Amp Healer
|
rejjo wrote: Jag förutsätter att motståndet jag länkade fungerar bra ur Owes synvinkel då.
Är det någon som har några reflektioner kring mitt tidigare inlägg? [:)]
/ Calle
Japp Calle, det är samma som jag själv använder. Jo, slutrören måste sitta i för att du ska kunna mäta. Tycker där i mot att din biaspot verkar lite tvivelaktigt monterad, sitter den verkligen fast?? Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 21 May 2010, 15:18 |
|
 |
|
Tubis
|
rejjo wrote: Så vad är argumentet för att använda 5 W?
Finns inget argument. Ett 0.6W kommer att hålla tills hell freezes over om det monteras på ett bra sätt. Rent effektmässigt så behöver du ca 775mA för att komma upp i 0.6W på ett 1ohms motstånd och då måste det vara något som är riktigt galet om det ska hända.
|
| 21 May 2010, 15:37 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Tubis wrote: rejjo wrote: Så vad är argumentet för att använda 5 W?
Finns inget argument. Ett 0.6W kommer att hålla tills hell freezes over om det monteras på ett bra sätt. Rent effektmässigt så behöver du ca 775mA för att komma upp i 0.6W på ett 1ohms motstånd och då måste det vara något som är riktigt galet om det ska hända. Jag lyckades trycka i ett slutrör i fel en gång. Tack vara mina små 0.6w-puffar räddade jag nog stärkaren. Röret pajjade förvisso men inget mer. Finns inget skäl ha högre effekt än så. Med högre effekt får du dessutom ofta större tolerans (även om det kanske finns 1-2w med 1% eller?). Att ha motstånd med 5-10% avvikelse här är ju inte så himla bra. Det blir kocko när man ska räkna ohms lag. /Gunnar
|
| 21 May 2010, 16:41 |
|
 |
|
Tubis
|
Izzy wrote: Tubis wrote: rejjo wrote: Så vad är argumentet för att använda 5 W?
Finns inget argument. Ett 0.6W kommer att hålla tills hell freezes over om det monteras på ett bra sätt. Rent effektmässigt så behöver du ca 775mA för att komma upp i 0.6W på ett 1ohms motstånd och då måste det vara något som är riktigt galet om det ska hända. Jag lyckades trycka i ett slutrör i fel en gång. Tack vara mina små 0.6w-puffar räddade jag nog stärkaren. Röret pajjade förvisso men inget mer. Finns inget skäl ha högre effekt än så. Med högre effekt får du dessutom ofta större tolerans (även om det kanske finns 1-2w med 1% eller?). Att ha motstånd med 5-10% avvikelse här är ju inte så himla bra. Det blir kocko när man ska räkna ohms lag. /Gunnar Precis. Det är inte alltid fördelar att gå på det större tåligare dyrare motståndet utan det kan faktiskt ha sina nackdelar med. Om man verkligen är mån om att skydda varje millimeter av stärkaren dock så finns det inget som hindrar en att sätta en säkring på varje katod istället för att lita på resistorn som säkring. Då kommer säkringen att springa innan resistorn flammar till.....
|
| 21 May 2010, 17:03 |
|
 |
|
rejjo
|
Amp Healer wrote: Tycker där i mot att din biaspot verkar lite tvivelaktigt monterad, sitter den verkligen fast?? Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seJa du, den var monterad när jag köpte stärkaren begagnad så jag har inte varit delaktig i installationen. Men nej, den sitter nog inte fast, annat än med kablarnas hjälp där. Så länge den gör sitt jobb right? Tackar för infon för övrigt! Som sagt, då är frågan bara om jag klarar mig på min multimeter från biltema för 99 kr? Bara den inte har allt för stort avvikelse tänkte jag på.. Men som sagt, detta borde väl funka bra att göra? rejjo wrote:
"Det jag egentligen skulle vilja göra är att se vad B+ ligger på innan jag har lött bort några dioder från likriktaren. Sedan bort med dioderna, i med ett rör, och se ifall spänningen har blivit en annan (vilket den bör bli?), och då kompensera för bytet så att slutrören körs ungefär lika hett som när jag hade diodlikriktaren."
/ Calle
|
| 21 May 2010, 17:42 |
|
 |
|
rejjo
|
Jaha då har jag varit inne i min bassman och rotat idag! [:)]
Jag började med att kolla vad bias var ställt på innan något ändrades. Därefter lödde jag bort samtliga dioder på baksidan av rörsockeln till likriktaren, och petade in ett Sovtek 5AR4/GZ34-rör istället. Bytet till rör gjorde mycket riktigt att B+ sjönk lite, och jag kompenserade genom att mäta och höja bias tills den var densamma som innan.
Hur mycket skillnad blev det då? Ja, vem vet.. Nu har jag knappt haft förstärkaren i en vecka, och bara spelat på den 3 gånger innan, så min bedömning är knappast 100% rättvist. Det jag kan säga med säkerhet är att man kan dra på lite mer på volymkontrollerna innan man kommer upp i samma styrka som innan, och därmed bjuds det även på lite mer drag i ljudet! En viss avrundning i de högre frekvenserna märks också, då jag innan reagerade väldigt på hur diskant och till och med mellanregistret skar i öronen när man drog upp de rattarna lite. Jag har beställt ett 5UAGB-rör också för att testa om det märks någon ytterligare skillnad.
Två frågor har jag dock, som egentligen inte har med likriktaren att göra, utan snarare biasjusteringen. När jag mätte med min lilla multimeter på pinne 3 satte jag multimetern på omfånget "600", VDC. Då fick jag upp 480 V ungefär, bra, fint, så det ska vara. När jag däremot mätte över motståndet, och slog över multimetern till "200m", ADC, fick jag upp siffran 6,3. Jaha? Enligt min hypotes skulle jag väl hamna någonstans runt 40 mA, men nej? När jag sedan bytte till röret istället, sjönk detta värde till cirka 5,4, och jag justerade på biaspoten så att det gick upp till samma värde som tidigare. Låter detta korrekt? Jag blev lite konfunderad själv nämligen.
Nästa fråga lyder; till min förvånad var ett 1 ohmsmotstånd redan inlött mellan pinne 8 på vardera slutrörssockel och kabeln, misstankarna leder väl till att någon gjort detta innan mig, men är det okej att bara lämna motståndet där? Jag som tagit mig tid och åkt och köpt 1 ohmsmotstånd och allt här, haha.
Måste i alla fall tacka för all hjälp jag har fått här, utan er hade detta inte varit möjligt som man säger! [:)]
/ Calle
|
| 24 May 2010, 22:11 |
|
 |
|
rejjo
|
Någon?
/ Calle
|
| 27 May 2010, 17:40 |
|
 |
|
Tubis
|
Du ska inte ställa mätaren på ampere mätning utan volt mätning över motståndet. Du mäter alltså spänningdroppet i volt över motståndet och sen räknar man ut strömmen i ampere med omhs lag. När det är 1 ohm blir det ju enkelt. Strömmen är ju lika med spänningen delat med resistansen.
|
| 27 May 2010, 19:53 |
|
 |
|
rejjo
|
Tubis wrote: Du ska inte ställa mätaren på ampere mätning utan volt mätning över motståndet. Du mäter alltså spänningdroppet i volt över motståndet och sen räknar man ut strömmen i ampere med omhs lag. När det är 1 ohm blir det ju enkelt. Strömmen är ju lika med spänningen delat med resistansen.
Hmm, det borde jag kanske ha förstått. Men samtidigt, varför ska man då mäta på pinne 3 (B+)? Är det inte den spänningen jag ska använda i ekvationen? / Calle
|
| 27 May 2010, 22:15 |
|
 |
|
ralvejd
|
spänningsdroppet ( Ukr ) över 1ohm's motståndet ( R ) ger strömmen ( I ) genom röret Ukr/R=I Mät spänningen mellan Anod och Katod (Uak) Uak * I ger dig effekten ( P ) en obegriplig förklaring [:I] <b>/ralvejd</b> <i>Generalist, kan inget om allt"] http://www.ralvejd.se/
|
| 27 May 2010, 22:33 |
|
 |
|
Amp Healer
|
Ja nu tycker jag nog du krånglade till det mer än nödvädigt Joakim [;)] Calle, så här funkar det: Om vi utgår från att dina 6L6:or är "äkta" 6L6 så är dessa 30Wattare Du har en B+ på 480V och man vanligtvis ligga på 50-70% av max på biasen. Då blir lättast (tycker jag) att räkna så här: 0,5 X 30/480= 31 mA 0,7 X 30/480= 44 mA Att man sen ska mäta B+ och ha koll på den är för att din B+ kommer att skjunka ju högre du gå upp i % Mesta diff jag sett var i en Marshall som vid 50% låg B+ på 470V och vid 70% på 430V Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 27 May 2010, 22:59 |
|
 |
|
rejjo
|
Okej då förstår jag till slut haha, tack! Då ska jag försöka mäta spänningen över det där motståndet istället bara för att kolla. Rören är Sovtek 6L6GC, jag förutsatte att de gick på runt 30w. Har vi något att säga om frågan nedan? [:)] rejjo wrote: till min förvånad var ett 1 ohmsmotstånd redan inlött mellan pinne 8 på vardera slutrörssockel och kabeln, misstankarna leder väl till att någon gjort detta innan mig, men är det okej att bara lämna motståndet där?
/ Calle
|
| 27 May 2010, 23:52 |
|
 |
|
Tubis
|
rejjo wrote: Okej då förstår jag till slut haha, tack! Då ska jag försöka mäta spänningen över det där motståndet istället bara för att kolla. Rören är Sovtek 6L6GC, jag förutsatte att de gick på runt 30w. Har vi något att säga om frågan nedan? [:)] rejjo wrote: till min förvånad var ett 1 ohmsmotstånd redan inlött mellan pinne 8 på vardera slutrörssockel och kabeln, misstankarna leder väl till att någon gjort detta innan mig, men är det okej att bara lämna motståndet där?
Ja, motstånden kan sitta kvar. Dom är så små så dom påverkar inte driften. / Calle
|
| 28 May 2010, 05:56 |
|
|