<font face="Arial">Hej Min lilla 3W/5W blackhearttopp har slutat fungera. Lampan lyser, men det kommer inget ljud så jag antar att det är något av rören som givit upp? Är det svårt att byta själv och var köper man billigast bra rör - inte på nätet, för jag har inte tid att vänta egentligen..
Alex</font id="Arial">
____________________ Flum
17 May 2010, 14:48
merbid
Det är EL84 och 12AX7 i den, vet inte vilket märke det är idag... Får kolla i repan isf
____________________ Flum
17 May 2010, 18:24
d95err
Det är inte alls säkert att felet har någonting med rören att göra. Det är nog nästan troligare att det är en trasig lödning eller liknande. Jag skulle testa med andra rör innan jag köper nya för att se om det är där problemet ligger.
Du kan säkert köpa nya rör på din närmaste musikaffär till någorlunda rimliga priser. En EL84 och en 12AX7 bör inte kosta mer än några hundralappar.
Förstärkaren har (med 99.9% sannolikhet) katodbias. Det innebär att du inte behöver justera bias, utan det är bara att ta ut de gamla rören och plugga i nya.
EDIT: Det spelar ingen större roll vilket märke det är på rören du köper, bara det är rätt typ (dvs EL84 och 12AX7). Olika märken på rör kan låta lite olika, så experimentera gärna!
Users browsing this forum: No registered users and 25 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum