View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 21:47

Reply to topic  [ 11 posts ] 
D.C. läckage på kondensatorer 
Author Message

Post D.C. läckage på kondensatorer
En allmän fråga, hur mycket DC. läckage är acceptabelt på en kopplingskondning tex? Ska det vara helt noll, eller är några mV ok?
Dvs. om man mäter på "utgången", till nästa steg då.

04 May 2010, 21:17
Profile

En allmän fråga, hur mycket DC. läckage är acceptabelt på en kopplingskondning tex? Ska det vara helt noll, eller är några mV ok?
Dvs. om man mäter på "utgången", till nästa steg då.

För att verkligen mäta vad kondingen läcker får du koppla bort nästa röringång så du inte får grid leak voltage över resistorn.
Har du störningar i form av brum och brus så kan ju dessa störa DC-mätaren och ge ett utslag med.

Hurvida en kopplingskonding läcker något när den är hel eller hur mycket den kan tillåtas läcka är jag osäker på.

05 May 2010, 11:26
Profile

Jag anser att det ska vara noll i likspänningsläckage genom en kopplingskonding. Det behövs inte så många mV för att ljudet ska påverkas.

En kopplingskondensator som läcker likspänning är kass och sönder och ska bytas, enligt min mening.

Och som Johan påpekar, måste man oftast löda bort kondingen på den sidan där det ska vara noll och mäta den bortlödd där.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

05 May 2010, 13:51
Profile

Jag anser att det ska vara noll i likspänningsläckage genom en kopplingskonding. Det behövs inte så många mV för att ljudet ska påverkas.

All kondensatorer läcker (laddas ur)genom sin interna shuntresistans, hur mycket de läcker står i datablad, hur mycket man kan tolerera beror i hög grad på impedansnivåer i kretsen - ju större impedanser desto mindre läckage som kan tillåtas. T.ex. 1uA i läckström ger 1V spänning över ett motstånd på 1MOhm. Inte så bra om det sker på ett styrgaller.
Sven-Johan wrote:
En kopplingskondensator som läcker likspänning är kass och sönder och ska bytas, enligt min mening.

Om du mäter med en folkmultimeter så får du med stor sannolikhet falska värden på läckströmmen och kanske skickar friska kondensatorer till återvinningen eller friskförklarar en som är kass. 1uA är svårt att mäte utan riktigt bra mätutrustning.
Sven-Johan wrote:
Och som Johan påpekar, måste man oftast löda bort kondingen på den sidan där det ska vara noll och mäta den bortlödd där.

Jag fattar inte riktigt vad du menar. Skall kondensatorns ena ben hänga fritt i luften? Hur och vad mäter du då?

Alex
[url="http://www.anacon-tech.com"]Tubewonder amps[/url]
http://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"

05 May 2010, 16:39
Profile WWW

Jag menade bara att gallret på nästa rörsteg ska kopplas bort så man mäter vad det ligger för spänning över resistorn från kondingen och inte vilken spänning det kan bli om det läcker ström via gallret på nästföljande rörsteg genom resistorn. Är det ett helt annat rör på nästa steg kan man ju helt enkelt rycka ur detta.

05 May 2010, 16:47
Profile

Tack för svar, inte så lätt som man kan tro då kanske.. Men fick ju bra tips här.

05 May 2010, 21:59
Profile

...Om du mäter med en folkmultimeter så får du med stor sannolikhet falska värden på läckströmmen och kanske skickar friska kondensatorer till återvinningen eller friskförklarar en som är kass.
[:D][:D][:D] Jo, (sådana) mätinstrument kan ju visa några mV innan man ens rört något med mätspetsen...

Jag spetsade medvetet till det lite. Bl.a. på grund av av en diskussion jag nyligen hade med en kund där ALLA kopplingskondingarna läckte likspänning i hans fina, nyligen inköpta vintagestärkare. De läckte så att stärkaren, i mina öron, lät skit [xx(]. Han ville helst inte att jag skulle byta dem, för "Det låter ju vintage med originalkomponenterna. Det är ju så denna gamla förstärkare låter idag...". Jag tyckte att; det är så en förstärkare <i>som är sönder"], låter! När jag hade bytt kondingarna, hörde även han att det lätt betydligt bättre och att det lät som det ska...

Quote:
...Jag fattar inte riktigt vad du menar. Skall kondensatorns ena ben hänga fritt i luften? Hur och vad mäter du då?
Jag må vara en dumskalle, men jag resonerar så här: På den avkopplade sidan av en kopplingskonding, finns det, i vissa positioner, likspänning som kommer från annat håll än det som kondingen ska koppla av. Därför kollar jag oftast läckage genom att ha den "avkopplade sidans" kondensatorben fritt hängande i luften, ja.

Ifrågasätt mig gärna mer [:)].

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

06 May 2010, 11:15
Profile

jaha, du mäter (i bäst-bästa fall) den restpotential mot jord som det fritt hängande benet har fått genom att ha blivit elektrostatiskt laddat och som är kvar efter att urladdades genom att du anslöt multimetern dit.

Googla "Measuring capacitor leakage" - mycket läsning så man själv blir urladdad.

Alex

06 May 2010, 11:32
Profile WWW

...Googla "Measuring capacitor leakage" - mycket läsning så man själv blir urladdad.
[:p][:p][:p]

Men, håll med om att det i vissa positioner kommer likspänning från andra håll? Jag förmodar att enbart ett motstånd till jord (som, typ, motsvarar ingångsimpedansen på nästa steg) på den sida man vill mäta, fixar mätningen.

06 May 2010, 11:38
Profile

Jo, men hur mycket ström vill mätinstrumentet ha för visa rät? Mao, hur stor är mätinstrumentets inre resistans när du har ställt på 20mV mätområde? det är den som lägger sig parallelt med det nämnda 1M motståndet. Instrumentet vill i 95% av fallen visa LÄGRE spänning än det verkliga.
Men summa sumarum, mer än några mV skall du inte se på gallerläckmotståndet med röret uttaget. Det räcker för en enkel go-no go test.

Ser nu att ovanstående är ju hela jag i ett nötskal. Kommer med invecklade analyser och avskräckande exempel för i slutklämmen ge ett enkelt svar. Nåja, det är en genetisk belastning [;)]

Alex

06 May 2010, 11:54
Profile WWW

...Ser nu att ovanstående är ju hela jag i ett nötskal. Kommer med invecklade analyser och avskräckande exempel för i slutklämmen ge ett enkelt svar. Nåja, det är en genetisk belastning [;)]
Nä, inte helt rätt! Man måste alltid hetsa dig lite innan du ger det enklare svaret... [}:)][;)][:D]

06 May 2010, 11:58
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]