| Author |
Message |
|
tokfan
|
 brum utan jordfel på tele?
Det är ett förbannat tjat om brummande telecasters på sånna här forum, nu är det dags igen! Jag håller på och plockar ihop min tele. Jag har mätt jorden överallt. 1 ohm står det på mitt billiga instrument. Det står det när man håller pinnarna ihop också. Ibland kan det flacka lite upp men jag tror det beror på hur rakt man håller dom. Enda stället jag ser en lite högre resistans är från halsmicken till sladdens ände. men det kan väl inte göras något åt. Jorden är ju tvinnad runt signal sladden. den ser ju lite trasslig ut men ändå hel. När jag kopplar in den i stärkaren raspar det när jag vrider potarna och låter när jag lägger på handen på mickarna. Känns som jordfel. Finns det något annat det kan vara? kan man ha pajjat mickarna eller förstört nån pot? Kan sådant göra skillnad? Vad i hela världen kan det vara! jag blir tokig! brainstorma om ni kommer på tips eller smarta knep jag kan ta till. Jag vet att man kan skärma av gitarrer med kopparfolie, men jag måste nog fixa ett större grundproblem först.
(PROBLEMET KALLAS SINGLECOIL säger alla man frågar. Men den ska inte brumma så här mycket. Jag har ju nästan alltid lirat tele å strata så jag har koll på den saken.
Hare gött!!
|
| 22 Apr 2010, 22:18 |
|
 |
|
gammelnalle
|
Att resistansen är 0 ohm är iofs bra- men säger inget om skärmningen. Oskärmat= risk för brum.
Dessutom bör ihåligheterna där mickar och sladdar går skärmas av med folie eller färg. Sen råder det lite olika uppfattningar om huruvida pottor skall jordas med lödning eller ej.
b
|
| 23 Apr 2010, 07:00 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Kan du precisera mer om hur och när det brummar?
Påverkas brummet kraftigt av hur du står i förhållande till stärkaren? I så fall har du antagligen felet, eller svagheten, huvudsakligen i gitarren. Extremt noga skärmning med folie kan hjälpa lite. Men du måste se till att få perfekt kontakt genom hela folien och i de skarvar som blir. Extremt noga jordning, från mick till jack, kan möjligen ge lite förbättring. Men att de surrar när du närmar dig micken är rätt normalt. Det kan nog påverkas av hur noga du gjort skärmning och jordning.
Det verkar samtidigt som du har lite statisk elektricitet som ger fräs? Kanske. Olika plastplektrumskydd verkar bidra mer eller mindre till detta. Folie under plektrumskyddet med bra kontakt mot jord kan kanske hjälpa.
Hur påverkas brummandet av volympoten på gitarren - försvinner det mer och mer när du vrider ned eller blir det till och med mer på lägre volyminställning? Får du ökat brum och känslighet när du vrider ned volymen har du troligen dålig jordanslutning någonstans mellan gitarr och vägguttag. Det är bara börja jobba igenom jordningen, från gitarr, jack, via kabel till stärkaren och genom stärkaren.
Att mäta jorden på det sätt du gjort har jag förstått är rätt meningslöst. Jag tror det krävs exremt känsliga instrument för att kunna hitta taskig jordning. Jag jobbade i en Soldano-stärkare nyligen där vi diskuterade brum som uppstod när gitarren var ikopplad. Jag testade olika gitarrer och alla brummade olika mycket. Huvudfelet visade sig dock inte ligga i gitarren utan i förstärkarens bristande jordning. Trots att jag kunde mäta 0 ohm från inputjackets jord till väguttagets jord. Det var ändå bristande kontakt här och var.
Några tips i alla fall.
/Gunnar
|
| 23 Apr 2010, 10:13 |
|
 |
|
tokfan
|
Jag bugar och bockar!! VNu har jag gjort en upptäckt! Testade med en billig bas jag har. Den brummade också. Tog min Hagström med humbuckers. Den brummade också. Den brukar jag spela med ute och den funkar kanon. Men Jag har testat i två olika stärkare här hemma. Även i olika rum. Båda brummar. Kan det ha med trådlöst bredband eller något sånt att göra? Är det kopparfolie man ska köpa? och vart köper man det? kopplar man jorden till det? Det raspar ju fortfarande i potarna. kan det vara lite skit bara? Så var det i en gammal marshall combo jag hade. Hoppas detta går vägen! vore så gött!
|
| 23 Apr 2010, 10:57 |
|
 |
|
Izzy
|
Är stärkaren ansluten till jordat vägguttag? Bra grej annars.
Och sedan vore det bra med svar på mina två huvudfrågor:
1) Påverkas brummandet av hur du står vänd motstärkaren, dvs. är det brum från något som mickarna fångar upp och förstärker?
2) Blir brummandet mer eller mindre när du drar ned volymen på gitarrerna en bit.
/Gunnar
|
| 23 Apr 2010, 11:07 |
|
 |
|
tokfan
|
en sak till. Kör man med vanligt aluminiumfolie bakom plektrum skyddet? kan man köpa folie som funkar på nån vanlig butik. typ clas ohlssons eller biltema, kjell å kompany? vad är bästa lösningen?
|
| 23 Apr 2010, 11:08 |
|
 |
|
Izzy
|
tokfan wrote: en sak till. Kör man med vanligt aluminiumfolie bakom plektrum skyddet? kan man köpa folie som funkar på nån vanlig butik. typ clas ohlssons eller biltema, kjell å kompany? vad är bästa lösningen?
Kjell & co har en bra billig alutejp som funkar. Men man får vara mkt noga så att det blir direkt kontakt överallt. Klistret isolerar en del. Ibland har jag lagt in en tunn tråd som binder ihop all tejp. Det är hur som helst bra om kollar på mina frågor. Det är inte säkert att felet sitter där du nu letar. /Gunnar
|
| 23 Apr 2010, 12:21 |
|
 |
|
d95err
|
På t.ex gitarrdelar.se och liknande ställen kan man köpa självhäftande kopparfolie med ledande klister. Då får bitarna automatiskt kontakt bara de överlappar varandra lite. Fast det kostar förståss lite mer än vanlig köksfolie. Sån där alu-tejp tycker jag är hopplös att jobba med eftersom klistret isolerar för bra.
Jag har skärmat några gitarrer med folie, bytt till skärmade kablar så långt som möjligt, osv. Det blir lite bättre, men inte någon väldigt dramatisk skillnad. Definitivt inte så stor skillnad som de försöker få det till på vissa webbsidor.
Omgivningen kan göra stor skillnad. T.ex skapar lysrör en massa brum. Lågenergilampor är en slags lysrör, så det borde ge en del brum (har dock inte testat det så noga).
Erik R
|
| 23 Apr 2010, 13:13 |
|
 |
|
tokfan
|
Brummet försvinner när jag drar ner volymen. Jag märker ingen skillnad när jag flyttar mig i rummet. Bara när jag står jättenära, men då blir det ju bara starkare å sen rundar. Testade på en gibson gura, den surrar aningen mindre, vet inte hur stor skillnaden borde vara mellan dom. Uttagen är ju jordat. Ingen skillnad om jag slår av och på lysrör. Jag kanske bor i ett gigantiskt elektromagnetiskt nätverk. Vore gött att prova att skärma av den i alla fall. men det bästa vore om det fanns något mer drastiskt man kunde göra. När man ändå är i farten.
Kan man köpa en ny vol pot från elfa eller nåt eller måste man ha en original? köpte en för 80 spänn på en musikaffär igår. Är inte alls en sån som var i. mycket mindre å taffligare. antar att man kan köpa en sån för 4 spänn nån annanstans. lämnar tillbaka den idag.
|
| 23 Apr 2010, 13:37 |
|
 |
|
Izzy
|
Om du inte märker ngn skillnad när du rör dig runt i rummet med gitarren sitter knappast felet i gitarrerna. Är det inte stärkaren som krånglar? Typ första rör V1. Eller ngt jordproblem kring ingången. Det tror jag, utifrån din beskrivning. /Gunnar
|
| 23 Apr 2010, 15:46 |
|
 |
|
tokfan
|
Jag har testat två olika stärkare. En Rör-orange å en icke-rör basförstärkare. Kan det vara nåt med vägguttagen eller att man har massa trådlösa saker i lägenheten. (modem och telefon) Jag får nog släpa med guran till repan nästa gång och testa där igen. Men sist raspade den å surrade. Hur gör man om man ska skärma av den? täcker man alla håligheter med koppar och kopplar det till jord då? kan man ha aluminium folie bakom plektrumskyddet? Sen är det väl bara att hoppas att inget annat ligger imot jord i sånna fall. Va kul att du hjälper mig så mycket Gunnar! Det uppskattar jag massor. Tror det kommer sluta med att jag klär in hela lägenheten i koppar om detta ska bli bra.[:D]
|
| 23 Apr 2010, 17:16 |
|
|