View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 12:26

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Kustom Defender 
Author Message

Jag köpte en Kustom Defender för ett tag sen att ha som repstärkare. Orka inte konka den gamla Traynorn med låda till o från varje gång det ska repas. Kustomen överraskade och låter rätt hyggligt med tanke på priset runt 4 kilopeng. Dock låter den lite dovt kan jag tycka så jag tänka prova byta rör och högtalare. Det finns möjlighet att välja rörtyp, el34 eller 6l6 rör med en switch. Nu sitter det el34:or i men skulle det ge mer klarhet i ljudet med 6l6:or undrar jag? Sen mottages gladeligen tips på högtalare. Vill kunna spela rent högt utan att det spricker.

http://www.myspace.com/thegrandchapelsquartet

15 Apr 2010, 10:18
Profile ICQ YIM WWW

Du får knappast mer "klarhet" med 6L6 istället för EL34. Det sitter antagligen snarare i kretsens design och kanske allra mest i högtalaren. Det är V30 i den där? Den brukar ju anses ge ett rätt hårt och klart ljud förvisso.

Sedan låter det lite <u>olika</u> med 6L6 och EL34, men främst när du pressar slutsteget så att det distar en del. Spelar du den så högt? En bra utgångspunkt är att testa och köra den på clean-kanal, ev master i botten och sedan dra på gain/preamp vol tills det distar. Då hör du hur slutrören uppför sig.

EL34 ger ofta en dist som jag upplever som lite skitigare, grittigare, sprättigare än 6L6. Men skillnanderna är nog mindre än många tror. Det finns EL34 som viker sig rätt tidigt och 6L6 senare, men det omvända finns också. Vill du att den ska spela rent och högt kan det vara bra att söka ett par 6L6 som viker sig sent. Men det kan också finnas skäl att kolla igenom förstegsrören.

/Gunnar

15 Apr 2010, 10:52
Profile

Det sitter nån Kustom-Eminence designed högtalare i den så det kanske är en ny högtalare jag i första hand bör prova då. Ska nog prova att sätta i en Eminence Guitar Legend som jag har liggande och se om det är rätt väg att gå.
Jag pressar inte den så det distar men ju högre jag kör den dessto mer tappar den "klarheten" i ljudet. Svårt att förklara men det är inte det att den börjar dista i alla fall, snarare tappar tydlighet?

http://www.myspace.com/thegrandchapelsquartet

15 Apr 2010, 11:05
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]