View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 14:01

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Rör radio, bygga om till gtr-amp Fender "Model 26" 
Author Message

Post Rör radio, bygga om till gtr-amp Fender "Model 26"
Farsan har en gammal rör radio från Usa som han ska köra till tippen. "den tar för mycket plats"

Men tänkte att det borde väl gå att bygga något kul av den.
Det är en stor mahogny möbel, ser ut som ett orgel leslie ungefär. I den sitter en 12 lr 10 tums "Magnavox" tratt.

Gammal rca radio med orginal rca rör. Den funkar riktigt bra, har kopplat mp3:till den osv.

Kollade i "the tube amp book" och fick se den första Fender stärken "Model 26", den verkar ju va byggd på samma rör i princip.
Så fick idén att bygga en sådan av denna, ta ur metallchassiet och riva ur radio-mottagar grejerna och banta ner den lite (mycke grejer som inte behövs) Samt ta mahogny träet och kapa till ett model 26 cabinett, tror det skulle räcka faktiskt.

http://www.ampwares.com/amp.asp?id=53

Vad tror ni om detta? [:)]

Skulle va fint om nån får tag i ett schema på en fender "Model 26" , har letat lite men inte funnit nått än.

Slänger in lite bilder med
Image
Image
Image

05 Apr 2010, 00:54
Profile

<b>/ralvejd</b>
<i>Generalist, kan inget om allt"]

http://www.ralvejd.se/

05 Apr 2010, 01:04
Profile

Förmodligen är Model 26 ganska lik tidiga Deluxe som t.ex 5a3.

Erik R

09 Apr 2010, 09:24
Profile

MEN jag tycker det är helgerån att slakta en sådan pjäs... men hellre det än soptippen.....

Varför just "26" an : den verkar ju vara rätt "okänd" vad beträffande kretsen.
Håller med d95err... kör på nåt känt.
Även om rören är samma- vet du ju inget om traforna- vilken B+ osv du har.

Lycka till!!!
b

09 Apr 2010, 14:46
Profile

Nej vet inte om jag ska bygga en model 26 , men nån tidig fender blir det ju med 2x 6v6 .
Ska använda den högtalaren och den trafon som sitter på den i början iaf för att se hur det låter, kul att bevara så mycket som möjligt tycker jag[:)]

Ska mäta lite på PT:n och kolla vilken spänning man får ut.

Image

Rören som satt i : RCA 6SK7 , 2x RCA 6J5, RCA 5Y3 GT/G, TUNG-SOL 6J5 GT/G, 2x RCA 6V6, samt ett 6SA7 som inte är med.

Vet inte vilka rör som går att använda till gtr-förstärkare men..

Image

tror det är lättare att börja om från början.. lr hur ska jag göra...
får fundera lite

Tar gärna emot tips

Helst vill jag bygga komponenterna på bräda

09 Apr 2010, 20:15
Profile

Nej vet inte om jag ska bygga en model 26 , men nån tidig fender blir det ju med 2x 6v6 .
Ska använda den högtalaren och den trafon som sitter på den i början iaf för att se hur det låter, kul att bevara så mycket som möjligt tycker jag[:)]

Helt klart kul att använda originaldelar så långt som möjligt, men...

Högtalaren har två spolar. Den ena är en "vanlig" talspole och den andra är en s.k. fältspole/field-coil.

Det är alltså en högspänningslindning som givetvis måste räknas med i en ny krets. Katten vet hur den är kopplad... kanske som choke/drossel i serie med B+. Det här kräver lite udda lösningar.

09 Apr 2010, 20:27
Profile

"RCA 6SK7 , 2x RCA 6J5, RCA 5Y3 GT/G, TUNG-SOL 6J5 GT/G, 2x RCA 6V6, samt ett 6SA7 som inte är med.

Vet inte vilka rör som går att använda till gtr-förstärkare men.."

nu vet jag inte vad du menar med att bygga på "bräde" !!??

Men <b>alla</b> rör är helt ok för förstärkare...

6sk7 är pinkompatibel med 6SJ7
6J5
satt väl i Twin (5C8)

b

09 Apr 2010, 20:49
Profile

Står en typ Bäckströmmare där i bakgrunden, så helt ovan är du ju inte.

Men drosseln på Magnavoxen bör väl justera utgångsimpedansen....eller?
Om ni förstår vad jag menar.[8D]

09 Apr 2010, 21:05
Profile

med bygga på bräda menar jag vill bygga upp den på fiberbräda med eyeletts (öljetter) , det har jag här hemma så[:)]

Men vi får ju se hur detta blir..

trodde transformatorn på högtalaren bara va en "OT" som rudmark säger

09 Apr 2010, 23:43
Profile

med bygga på bräda menar jag vill bygga upp den på fiberbräda med eyeletts (öljetter) , det har jag här hemma så[:)]

Men vi får ju se hur detta blir..

trodde transformatorn på högtalaren bara va en "OT" som rudmark säger

Måste nog förtydliga vad jag surrade om -

Fältspolen på Magnavox:en måste tillgodoses B+ för att du öht ska få något ljud. Du har lite olika saker att ta hänsyn till om du bygger nytt från scratch eller om du t.ex. sparar nätdel och slutsteg som det är. Då behöver du inte tänka på fältspolen.

Sparar du nätdelen original men vill använda en mer konventionell högtalare kan fältspolen ersättas med ett effektmotstånd, eller en annan drossel (som ju fältspolen <i>också"] fungerar som)

Bygger du om hela rasket <i>och vill använda Magnavoxen"] får du räkna med fältspolen som en del av nätdelen. Stärkaren blir ju därmed lite begränsad av det.

EDIT: när jag skrev tidigare antog jag lite plumpt att sekundärimpedansen på utgångstransformatorn också var udda, men så behöver det förstås inte vara. Kolla om impedansen verkar "normal", med dagens högtalare mätt. Kanske står impedans angivet på elementet, eller på någon annan detalj.

10 Apr 2010, 00:36
Profile

Av rören bör du skippa 6SA7 (heptod). Även 6SK7 skulle jag strunta i, en så kallad "remote cutoff"-pentod, vilket innebär att förstärkningen inte på långa vägar är linjär. Bättre att ersätta det röret med ett 6SJ7, som fungerar ypperligt som ingångsrör, och går att hitta för en billig penning (ofta på Tradera, t ex). Två stycken 6J5 motsvarar ungefär ett 6SN7, och både 6SJ7 och 6SN7 är vanliga i schemor på gamla förstärkare.

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

10 Apr 2010, 08:54
Profile ICQ WWW

Jag gjorde en liknande övning. Dokumenterat i följande tråd:

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=13390

/Uffe

- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se

12 Apr 2010, 14:43
Profile WWW

Jag är inte så säker på att det där är en fältspolehögtalare - för på såna går B+ direkt in på spolen som drar magneten. Den där trafon kan alltså vara en sjysst utgångstrafo som monterats på högtalaren p g a platsbrist på chassit. Jag kan ha fel, dock. Mät högtalarens DC-resistans, direkt på tåtarna som går till magneten, utan inkopplad trafo!

Har jag rätt så är det ett enklare bygge du har framför dej. För att avgöra saken tycker jag du ska a) mäta DC-resistansen - som bör ligga mellan 4 och 20 ohm - och b)testa om du kan få hyfsat högt ljud ur högtalaren bara genom att koppla den direkt till nåt..utan mellanliggande trafo. Funkar det så vet du.

/R

12 Apr 2010, 20:58
Profile

Jag är inte så säker på att det där är en fältspolehögtalare - för på såna går B+ direkt in på spolen som drar magneten. Den där trafon kan alltså vara en sjysst utgångstrafo som monterats på högtalaren p g a platsbrist på chassit. Jag kan ha fel, dock. Mät högtalarens DC-resistans, direkt på tåtarna som går till magneten, utan inkopplad trafo!

Har jag rätt så är det ett enklare bygge du har framför dej. För att avgöra saken tycker jag du ska a) mäta DC-resistansen - som bör ligga mellan 4 och 20 ohm - och b)testa om du kan få hyfsat högt ljud ur högtalaren bara genom att koppla den direkt till nåt..utan mellanliggande trafo. Funkar det så vet du.

/R

Hoppas du har rätt, Richard. Men katten vet varför tratten i så fall har två spolar. Och fältspolars impedans brukar ju ligga på 1-5kohm, så där stämmer det ju.

Vi får helt enkelt be emlon bekräfta huruvida det är TVÅ sekundärpar på OT:n eller om det bara är bilden som får oss att tro det. Färgen på två av kablarna i kabeltrossen stämmer med de två som går in i supposed-to-be-fältspolen. Och de två svarta till höger om trafon är i så fall trafons <i>enda sekundär"] som går till talspolen.

Edit: en likadan tratt - http://audiokarma.org/forums/showthread.php?p=3215673

Edit2: verkar som talspolen mäter ~5 ohm enligt tråd på annat forum. Då kan vi ju gissa att trafon går att köra med ändå [:)]

12 Apr 2010, 22:26
Profile

Ja...jag såg inte etiketten med impedansen först heller (som synes)[:I] - och gåtan blir än knepigare. Är trafon en anpassnings/utgångstrafo mellan slutsteg och 1K impedans....och är då högtalarens spole både fältspole och 1K talspole (2 lindningar)?

Jaja, det klarnar väl.

/R

13 Apr 2010, 13:16
Profile

Ballz wrote:

Ja...jag såg inte etiketten med impedansen först heller (som synes)[:I] - och gåtan blir än knepigare. Är trafon en anpassnings/utgångstrafo mellan slutsteg och 1K impedans....och är då högtalarens spole både fältspole och 1K talspole (2 lindningar)?

Jaja, det klarnar väl.

/R

Jag är helt rudis på den här sortens högtalare och har inte så mycket att bidra med, men att döma av den här korta beskrivningen verkar det vara ungefär så som du misstänker:
http://www.radioremembered.org/edspeaker.htm

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

13 Apr 2010, 15:02
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]