View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 14:59

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Jag ska bygga en pedal. 
Author Message

jo såhär är det, jag har jämt drömt om en pedal som bara har en volym pot och som switchar min kanal på stärkaren. hoppas ni förstår vad jag menar, altså, när jag trampar på den så ska den aktivera poten och switcha kanal samtidigt... så jag kan dra ner min ''gitarr volym'' och switcha! då behöver jag en sladd från stärkaren där switchen ska sitta in i pedalen och sen behöver ja ju självklart in och ut till guran. och pot osv, osv.. jag har allt.
stärkaren är en peavey classic 50 topp.

jag kan löda och så men jag skulle vilja ha lite synpungter på hur jag ska bygga den, den ska ha true bypass och lysdiod,

kan någon hjälpa mig med ett schema?

08 Apr 2010, 16:09
Profile ICQ YIM WWW

Du kan använda en millennium bypass (Googla på det), så kan du få true bypass och lysdiod med enbart två switch-poler. Använd sen en trepolig footswitch, så kan du använda den tredje polen till kanalswitchandet.

Erik R

08 Apr 2010, 16:54
Profile

Problemet med det hela blir att du lägger en till resistans som gitarrmicken får jobba med plus att du får dubbel kabellängd med allt vad kapacitans heter....det kommer förändra ljudet....mycket.....både dubbel kabellängd och lägre resistans till jord....

08 Apr 2010, 18:28
Profile

Tubis wrote:

Problemet med det hela blir att du lägger en till resistans som gitarrmicken får jobba med plus att du får dubbel kabellängd med allt vad kapacitans heter....det kommer förändra ljudet....mycket.....både dubbel kabellängd och lägre resistans till jord....

haha du pratar ett språk som jag inte förstår så bra,
kabellängd är inget problem då jag har andra pedaler på hela tiden, hoppas jag har förstått dig rätt nu... [:D]
och resistansen du pratar om är väll poten antar ja ??[:D]
saken är ju att jag vill dra ned volymen så fort jag slår på pedalen till rena kanalen. eller har jag förstått dig fel nu[:o)]

08 Apr 2010, 18:58
Profile ICQ YIM WWW

d95err wrote:

Du kan använda en millennium bypass (Googla på det), så kan du få true bypass och lysdiod med enbart två switch-poler. Använd sen en trepolig footswitch, så kan du använda den tredje polen till kanalswitchandet.

Erik R

Tack! ska kolla upp det!

08 Apr 2010, 19:03
Profile ICQ YIM WWW

saken är ju att jag vill dra ned volymen så fort jag slår på pedalen till rena kanalen. eller har jag förstått dig fel nu[:o)]

Resistansen till jord bildar ett lågpassfilter tillsammans med micken. Ju lägre resistans ju kraftigare lågpassfilter. Ett lågpassfilter innebär att mörka frekvenser passerar men inte ljusa.
Har du en 500k pot i guran och sen slänger dit en 500k i pedalen så har du helt plötsligt 250k istället. Detta halverar frekvensen där diskanten börjar rulla av. Så det är inte enbart volymen som kommer att sjunka.
Och ju högre värde på poten du har ju mer diskant rullar av pga av efterföljande lågpassfilter pga av kabelkapacitansen och även millereffekten i förstärkaren. Så att bara höja värdet på poten så mycket som möjligt är inte en lösning det heller.
Det är därför det buffras och hålls på mycket i sådana här sammanhang.
Buffrar eliminerar interaktion med tidigare och efterföljande komponenter.

08 Apr 2010, 20:39
Profile

Tubis wrote:

Arkimedes wrote:

Resistansen till jord bildar ett lågpassfilter tillsammans med micken. Ju lägre resistans ju kraftigare lågpassfilter. Ett lågpassfilter innebär att mörka frekvenser passerar men inte ljusa.
Har du en 500k pot i guran och sen slänger dit en 500k i pedalen så har du helt plötsligt 250k istället. Detta halverar frekvensen där diskanten börjar rulla av. Så det är inte enbart volymen som kommer att sjunka.
Och ju högre värde på poten du har ju mer diskant rullar av pga av efterföljande lågpassfilter pga av kabelkapacitansen och även millereffekten i förstärkaren. Så att bara höja värdet på poten så mycket som möjligt är inte en lösning det heller.
Det är därför det buffras och hålls på mycket i sådana här sammanhang.
Buffrar eliminerar interaktion med tidigare och efterföljande komponenter.

ahhaaa nu förstår ja! ja det vart lite mer än jag trodde! får nog fundera lite mer kring den här pedalen! [:D]

15 Apr 2010, 23:49
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]