Quote:
Det absolut sämsta stället att ha reverbet är just ovanpå toppen, som förmodligen står ovanpå högtalaren.
OM du skulle lyckas skärma reverbet från elektriskt brum (det går naturligtvis, men kräver en hel del meck, bl.a. bör du skärma tankens trafos, helst med mu-metall), så återstår den mekaniska resonansen, dels från trafonas "vibrationsbrumm", dels från akustisk feedback. Sen tillkommer det gungande golvet. Högtalaren och toppen multiplicerar alla rörelser. Ingen bra plats för ett reverb.
Okej det var som jag misstänkte, det blir att omplacera reverbet live eller hålla sig på måttliga volymer med reverb.
Quote:
denna tråd ska jag följa med ett stort intresse...har något snarlikt bekymmer när jag ställer mitt bandeko på bassmantoppen...störningar/brus O.dylikt...dock inte så att det gör så mycket när jag lirar live..men hemma funkar det inte...då blir det till att ställa bandekot på golvet...har också provat att ställa en plåt mellan apparaterna, även kopplat jord till plåten utan något resultat...satte även in en extra plåt (jordad sådan) i bandekot...men inte faen har jag kommit till rätta med mitt bekymmer...
Mitt problem är precis tvärt om det funkar fint hemma, men då jag glad i hågen skulle använda reverbet live på pedalsteel så blev det rundgång då jag drog upp volymen på stärkaren för att vara säker på att höra mig själv. Tog ett tag innan jag fattade att det var reverbet som rundade. Dessutom fick vi inte den tid vi var lovade för att soundchecka så det var bara att virda ner reverbvolymen till det slutade runda och köra så.