View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 13:05

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Boss strömförsörjning 
Author Message

Post Boss strömförsörjning
Inte rör men... Ja ni vet.

Tröttnade på att byta batterier och kopplade in min Boss CS-2 till extern ström idag. Noterade att lysdioden (som redan glöder rätt svagt) blev ännu svagare när jag kör extern matning relativt batterimatning. Då jag kikar på schemat ser jag varför, det sitter en diod och en liten resistor i serie med den externa matningen. Ska det vara nödvändigt? Anar att det är någon form av skydd mot dåliga eller felvända nätagg. Eller vad? Min externa ström ger exakt 9v så någon spänningsreduktion är jag inte så pigg på.

Frågan är ju om det är en god idé att helt sonica bygla mellan 11 & 12 på schemat? http://www.godiksennet.com/images/sch/CS2PG2.jpg

02 Apr 2010, 13:38
Profile

Happ, klart. Fungerar ju perfekt med en bygling.. Konstig konstruktion, upplys mig gärna om vad det är frågan om ni som vet.

02 Apr 2010, 13:44
Profile

Tror det mer handlar om Boss tänk om digitala respektive analoga pedaler som har olika ac adapters (analoga = ACA, digitala = PSA),
tror det har med filtrering av adapterns sekundär, men vet inte säkert.
Men fenomenet med lysisen uppträder då så som du skriver, analog med PSA = svag lysis.

It´s all in the ears of the beholder

02 Apr 2010, 15:38
Profile WWW

Här förklarar Andreas(Stinkfoot)
http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/art ... sadapt.htm
/Hannu

02 Apr 2010, 15:55
Profile ICQ WWW

Jo E wrote:

Tror det mer handlar om Boss tänk om digitala respektive analoga pedaler som har olika ac adapters (analoga = ACA, digitala = PSA),
tror det har med filtrering av adapterns sekundär, men vet inte säkert.
Men fenomenet med lysisen uppträder då så som du skriver, analog med PSA = svag lysis.

It´s all in the ears of the beholder

ACA=oreglerad PCA=Reglerad[;)]

02 Apr 2010, 15:57
Profile ICQ WWW

Känner igen det där. Min gamla Boss CE-2 får samma problem när jag kör exten försörjning. Dioden "tappar" styrka. Men det påverkar inte ljudet och själva effekten i pedalen, så det är bara att köra. [:)]

<hr noshade size="1">Image<font size="6"><b>Monkey<font color="red">Business</font id="red"></font id="size6"></b><font size="2">
Learning to play with a big amplifier is like trying to control an elephant (-Ritchard Hugh Blackmore)</font id="size2">

02 Apr 2010, 16:00
Profile ICQ WWW

Aha, tackar det var mkt intressant läsning...

Känns ändå som om min lilla operation blev en bra lösning, det är ju rent elektriskt inte bara lysdioden som får lägre spänning, det är ju hela kretsen som får lägre spänning i originalutförande (med reglerad spänningsmatning) så det känns helt rätt att ta bort de fula komponenterna så jag vet att det går 9v in i kretsen. Ägnade mig inte åt någon jämförande lyssningn dock.

03 Apr 2010, 00:09
Profile
Reply to topic   [ 7 posts ]