View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 06:15

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Topp och två lådor med olika ohm, hur göra? 
Author Message

Post Topp och två lådor med olika ohm, hur göra?
Jag har en gammal 100 w jmp marshall-topp. Man kan ändra mellan 4-8-16 ohm på switchen. Den har också två högtalarutgångar. Min favoritlåda är en gammal svensk malmberg 4*12 och den är på 4 ohm.

Jag fick en 2*12 låda förra veckan. På baksidan av den står det 16 ohm stereo och 8 ohm mono. Det är även en switch på den.

Det vore kul att kunna köra med båda lådorna till toppen, men det blir inte en bra matching hur jag än gör eller? Vore tacksam för svar!

21 Mar 2010, 23:18
Profile ICQ YIM WWW

Öppna Malmbergslådan och kolla de individuella elementen, de kan vara 4ohms ELLER 16 Ohms , beroende på hur de är kopplade. (gissar på 4 st 16 ohms pararlell)

Hur den andra lådan är kopplad begriper jag i skrivande stund inte- men öppna den med och se vad du har, FÖRMODLIGEN 2st 8 ohmare.

När du har alla fakta på bordet är det lättare att fundera hur de skall kopplas, men jag GISSAR att det blir seriekoppling i "stereolådan" = 16 ohm
Malmbergslådan : Om det är 4 ohms element- seriekoppling = 16 Ohm och totala impedansen 8 ohm(omkopplaren på förstärkaren= 8 ohm

om det är 16 ohmare: finns det flera alternativ beroende på hur mycket de tål. Men smartats borde vara serie/pararlell= 16 ohm

totala impedansen 8 ohm(omkopplaren på förstärkaren= 8 ohm
om de är paralell/seriekopplade (16ohmare)

Förmodligen kommer det folk och säger att det "låter bäst" om man kopplar på ett speciellt sätt (det finns falanger inom både pararell och serie falanagen [;)])
Fender= paralell
Vox = serie

b

22 Mar 2010, 08:13
Profile

Hur den andra lådan är kopplad begriper jag i skrivande stund inte- men öppna den med och se vad du har, FÖRMODLIGEN 2st 8 ohmare.

2*12-lådan har rimligen 2 st 16-ohmare, som i "monoläget" parallellkopplas.

-------------
The church is near, but the road is icy. The pub is far, but we walk carefully.

22 Mar 2010, 08:19
Profile

Stort tack för svar! Så hur det än blir så måste jag löda om i lådorna om jag förstår rätt? Hittade ett rätt bra exempel:

Calculating Total Impedence of Different Impedance Cabinets

For instance, if you have a 4-ohm cab and an 8-ohm cab:
multiply 4 x 8 = 32
then 4 + 8 = 12
32 / 12 = 2.667 ohms

If your amp is rated only for 4-ohms, you can’t use this configuration of cabinets with 2.667 ohms.

22 Mar 2010, 09:57
Profile ICQ YIM WWW

Stort tack för svar! Så hur det än blir så måste jag löda om i lådorna om jag förstår rätt? Hittade ett rätt bra exempel:

Calculating Total Impedence of Different Impedance Cabinets

For instance, if you have a 4-ohm cab and an 8-ohm cab:
multiply 4 x 8 = 32
then 4 + 8 = 12
32 / 12 = 2.667 ohms

If your amp is rated only for 4-ohms, you can’t use this configuration of cabinets with 2.667 ohms.

Tyvärr är din kalkylator inte rättvisande... Rent matematiskt JO - men man måste OCKSÅ veta effekttåligheten för varje element.

T.ex. om du paralellkopplar en 16ohms högtalare med en 8 ohms kommer 2/3 av effkten att utvecklas i 8 ohmaren.

Vid paralellkoppling av olika impedanser är det enklast (anser jag) att räkna med SPÄNNINGEN.

P=U*U/Z eller U*I
U=I*R
U=P/I

Säg att din förstärkare ger 20V ut:
Över 8 ohm blir det 50W
men över 16 ohm ger 20V = 25W

lycka till

b

22 Mar 2010, 10:52
Profile

Hur du än gör så får du inte samma impedans på de två lådorna, inte heller en total impedans som blir 4, 8 eller 16 Ohm.
Men nu är det i praktiken inte så himla kinkigt, så jag tycker att du helt enkelt kopplar in båda lådorna som de är och har förstärkaren ställd på 4 ohm.
Då får du i alla fall lika mycket effekt till varje element.

Det blir precis som i exemplet ovan, men jag menar att det inte alls är någon större risk att köra så.
Allt sker dock på egen risk, men om du inte törs köra så, så hittar du knappast något annat vettigt alternativ heller, med mindre riskabel missmatching.

Läs gärna Sven-Johans tråd som ligger överst i allmänna forumavdelningen.

/Sixten

22 Mar 2010, 12:49
Profile WWW

Jag tyckte den där kalkylatorn var onödigt strulig.

Parallellkopplad resistans/impedans räknas enligt: 1/x + 1/y = 1/z
Där x & y är de parallella impedanserna & z är den resulterande.
D.v.s. i ditt fall : 1/4 + 1/8 (förutsatt att du kör mono)= 1/2.666

Jag skulle nog koppla om 4x12 till 16 ohm, köra 2x12 på 8 ohm & förstärkaren ställd på det du tycker låter bäst (jag körde på 8 ohm) - funkade iaf flera år med Super Leaden på HÖÖÖG[;)] volym innan jag sålde den.
1/16 + 1/8 = 5,33 ohm i så fall.

& kolla som sagt Sven-Johans klistrade tråd.

You´ve got your radio turned down too low - TURN IT UP !!!!

22 Mar 2010, 13:06
Profile ICQ YIM WWW

Hur du än gör så får du inte samma impedans på de två lådorna, inte heller en total impedans som blir 4, 8 eller 16 Ohm.
<font color="red">Då får du i alla fall lika mycket effekt till varje element.</font id="red">

/Sixten

???????

b

22 Mar 2010, 14:35
Profile

Sustain wrote:

<font color="red">Då får du i alla fall lika mycket effekt till varje element.</font id="red">

/Sixten

???????

b

Jo, varje <b>par</b> högtalare är på 8 ohm.
Om man kopplar enligt PGWs förslag så får tvåtolvan ta hand om 2/3 av effekten och därmed även bli den som låter mest. Det vore bättre om det var tvärtom förstås, som i mitt förslag. Det blir heller ingen mindre missmatch än i mitt förslag, så jag framhärdar i att det är det bästa sättet. Dessutom enklast eftersom det inte behövs någon omkoppling.

/Sixten

22 Mar 2010, 16:48
Profile WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]