View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 05:44

Reply to topic  [ 10 posts ] 
London Power Super Scaling 
Author Message

Då jag har en stärkare som låter fantastiskt, men inte riktigt klarar av att leverera den volym som oftast krävs så googlade jag runt lite och fann detta.
http://www.londonpower.com/sscaling.htm

Någon som kan förklara lite om detta och skulle det funka för att skrämma upp en 100 watts rörtopp så man kan få lite mer krut (spelar bas där av viljan att kunna köra toppen med lite mindre dist, men med mer volym).

Någon som monterat detta förut och vad har ni för erfarenhet?

<font size="1">I play pretty loud onstage, mainly because there's a wild ape on the drums.<i> -Scott Henderson"]</font id="size1">

20 Mar 2010, 16:42
Profile ICQ WWW

Super Scaling är inte något man kan montera i en existerande förstärkare på samma sätt som Powerscaling. Du behöver en specialbyggd större förstärkare för att det ska fungera.

Jag tror dock Superscaling är overkill i de flesta fall. Den enklaste metoden att åstakomma det du vill är nog (förutom att micka och köra in i PA) är nog att skaffa ett transistorslutsteg och en extra högtalarlåda. Sen tappar du högtalarsignalen från rörstärkaren med en DI-box och kör in i transistorslutsteget och vidare till den andra högtalarlådan.

Erik R

21 Mar 2010, 00:48
Profile

Okej. Får tacka för informationen.
Det framgick inte på hemsidan hur det fungerade i praktiken.
Fortsätter leta.[:)]

<font size="1">I play pretty loud onstage, mainly because there's a wild ape on the drums.<i> -Scott Henderson"]</font id="size1">

21 Mar 2010, 01:16
Profile ICQ WWW

Jag vet ju inte riktigt egentligen,
men som jag förstod superscaling, så behöver man helt enkelt en extra utgångstransformator,
ja, och så en annan rörförstärkare (eller rättare sagt rörslutsteg) med högre effekt då såklart.
Lite som att lägga till en högnivå ingång på ett rörslutsteg.

Alltså att köra en utgångstranformator baklänges,
för att få ljudet från en mindre förstärkare (med slutstegsdistortion och allt, från högtalarutgången, via transformatorn, till det större slutsteget) in i en större förstärkare (med högre effekt), och på det sättet få högre volym fast samma ljud.

Det var så jag förstog saken i alla fall.

Det intressanta är att det borde funka åt andra hållet också,
så att man t.ex. kan koppla en hundrawatts topp till ett 15 W slutsteg (eller något ännu mindre),
och koppla till varsin högtalarlåda , och få det rena ljudet från 100W slutsteget
och det distade från 15W slutsteget på samma gång (eller var för sig, footswitchbart t.ex.).
(förutsatt att utgångstransformatorn på 100W slutsteget har mer än en sekundärlindning)
Borde låta intressant. Jag tänker nog prova något liknande vid tillfälle.
(Fast då ska jag kolla upp det bättre)

Tidigare kännd som Toolfreak på gamla planket, för dom som minns =)

21 Mar 2010, 05:24
Profile ICQ YIM WWW

Kolla in Ultimate Attenuator ... Den har vissa tillval man kan göra, bland annat finns det en option där man kan höja volymen också. Vet inte exakt hur det funkar, men UA är ju väldigt populära för att de just låter väldigt bra.

21 Mar 2010, 12:44
Profile

Option på att ha 2 nivåer på dämpning via fotswitch. Fortfarande bara dämpning. ingen höjning av effekt och volym dock.

21 Mar 2010, 15:16
Profile ICQ WWW

Jo, dom har det även om dom tagit bort det från sidan. Jag har mailat med dom om det. Maila och fråga!

21 Mar 2010, 16:45
Profile

Rockley wrote:

Jo, dom har det även om dom tagit bort det från sidan. Jag har mailat med dom om det. Maila och fråga!

Såg priset på dem. Då är det billigare att köpa en kralligare topp.[:)]

21 Mar 2010, 22:16
Profile ICQ WWW

Poängen med super scaling är att man inte har någon resistativ last som i t.ex dummyload+DI-box (eller Ultimate Attenuator). Interationen mellan den lilla förstärkarens slutsteg och högtalare bibehålls.

Erik R

23 Mar 2010, 00:13
Profile

d95err wrote:

Poängen med super scaling är att man inte har någon resistativ last som i t.ex dummyload+DI-box (eller Ultimate Attenuator). Interationen mellan den lilla förstärkarens slutsteg och högtalare bibehålls.

Erik R

Å schitt påmmfritt va ballt det låter! Vilket j-la stänk!
Genom att man lägger till två trafos i signalvägen blir det, förutsatt att det är bra grejjor, en massa järnmojo på vägen.
Genom att man driver slutrören via skärmgallrena, (alltså ingen spänningsförstärkning) blir rörens påverkan på ljudet minimal.
"It's all in the iron" säger gamla hajfajrävar, och det ligger nog en hel del i detta.
KLart beroendeframkallande.

"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com

23 Mar 2010, 20:26
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 10 posts ]