View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 03:58

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Gammal nätkabel sökes (till Wurlitzer rörmodell) 
Author Message

Post Gammal nätkabel sökes (till Wurlitzer rörmodell)
Håller på att fixa i ordning ett gammalt Wurlitzer 145 och tänkte kolla om någon här möjligen har en nätkabel (eller bara själva kontakten) som passar. Tips välkomnas också om var man skulle kunna hitta något som passar. Hittar jag inget sätter jag dit en standard IEC-kontakt men kollar runt lite först efter en originalvariant.

Image

17 Mar 2010, 23:50
Profile

Håller på att fixa i ordning ett gammalt Wurlitzer 145 och tänkte kolla om någon här möjligen har en nätkabel (eller bara själva kontakten) som passar. Tips välkomnas också om var man skulle kunna hitta något som passar. Hittar jag inget sätter jag dit en standard IEC-kontakt men kollar runt lite först efter en originalvariant.

Image

Tyvärr kan jag inte hjälpa till med kontakt (fast nog BÖR jag ha nån i all bråte..) Men jag vill ändå avråda enär den inte verkar ha någon ordentlig jordning. Och sätter du dit en IEC finns väl en risk för att du får 230V i den (kanske den är omkopplad för 230V)????

b

18 Mar 2010, 07:36
Profile

Originalkontakten har metallhölje som är jordat. Det lutar åt att jag sätter dit en IEC, ingen fara för 230V, har massor av 110V-prylar i min studio med IEC och jag brukar inte blanda ihop saker och ting. Originaltrafon har bara en primärlindning så det finns inget enkelt sätt att göra om den till 230V så det får bli en extern 230-110v trafo.

18 Mar 2010, 10:00
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]