View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 11:25

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Mitt nästa bygge börjar närma sig 
Author Message

Har suttit och funderat en hel del på vad mitt nästa bygge ska bli. Först tänkte jag en en-petare fast då blir min tanke om en mini-plexi lite svår att göra, jag vill ju givetvis ha en fasvändare med i spelet. Så det får bli en 2xEL84 med 3x12AX7, katodbias.
Ska köra samma preamp som på originalet. Sedan blir det antagligen en diskantskärs-pot efter fasvändaren.

Frågan är, vad kan jag förvänta mig av för "sound" när jag kör en plexi-preamp in i ett 18watts-katodbias-slutsteg? Kommer jag bli besviken eller kommer det låta "intressant"? Går det att beskriva i ord vad jag kommer att uppleva?
Går ju alltid att bygga om, men hade tänkt att sikta på en mini-plexi, så lik original man nu kan komma då.

Varför katodbias? Jo, power scaling blir lättare för mig att installera. [^]

17 Feb 2010, 14:21
Profile ICQ WWW

Jag har gjort en sådan variant dock med fixed bias, tycker den låter bra. EL84 distar ju tidigare än ex. EL34 så att man kanske får anpassa fedbacken lite granna.
Jag är riktigt nöjd med ljudet.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

17 Feb 2010, 15:19
Profile

Du kan nog förvänta dig att den låter som en 2xEL84-stärkare. Mkt av karaktären kommer sitta i slutsteget, hur det distar. Och det kommer det att göra. Likheten med plexi (om du menar t.ex. typ Marshall 1987/1986) blir inte så stor.

Det finns alltid en risk att man inte uppnår rätt resultat genom att sätta ett försteg+fasvändare tänkt för en förstärkare med 2xEL34 före 2xEL84. Det kräver en del anpassning för det ska bli balans i stärkaren tror jag.

Ett alternativ är att kika på de schyssta 2xEL84-konstruktioner som finns. Orange Tiny Terror är en kul krets som jag själv skulle kunna tänka mig leka med. Sedan finns ju Marshalls 1974, 2019 m.fl.

/Gunnar

Image

17 Feb 2010, 15:56
Profile

Är inte överdrivet noga med att det ska låta precis om en plexi, men det skulle vara spännande att testa kretsen i en liten 18-wattare. Det blir antagligen någon form av plexi/1974 hybrid.

Finns mycket kul att testa med 3 förstegsrör om det nu inte skulle bli så bra.

17 Feb 2010, 16:02
Profile ICQ WWW

Jag har en Madamp M15 MK1 som jag har pillat lite med och efter det är mycket nöjd med. Den är i princip JTM45 försteg in i Marshall 18W slutsteg. Har den katodbias? Jag kan också swticha in mer plexiliknande värden i försteget för att tighta upp lite men då blir det lite tomt i botten så det använder jag inte så mycket.

Jag vill inte uttala mig om spänningar och grejerna mellan B+ och rör. Jag har mest pillat med kopplingskondingar och det som är mellan rör och jord (märks det att jag inte kan det här så bra?)

Den har en vanlig master som jag använder för att få rätt balans i. Med master på max blir det för brötigt på något vis så det ligger nog en del i det Gunnar säger.

Nu är jag inte Plexiorakel med jag inbillar mig att det blir svårt att få samma auktoritära ton och respons som en 100W:are ger. Det blir lite svampigare men jäklar så gott.

Gain kl2200 Master kl 1500 (spelar aldrig på förmiddagen) ett öppet G och man bara flinar.

Jag spelar AC/DC med den och har fått mycket beröm för mitt sound och många förvånade miner när jag förklarar att det är 2500 kr förstärkare, en greenback och en Boss GE7 (för solo) mellan gitarren och publiken.

Jag har svårt att tänka mig att du skall bli besviken om du inte är ute efter samma tryck som en 100W har.

17 Feb 2010, 20:32
Profile ICQ WWW

Jag har en Weber 18W-TMB som jag först byggde enligt schema. Därefter byggdes den om att mer likna en Marshall 1987, slutsteget behöll jag dock som det var.
Var tvungen att lägga till lite mer diskant och skära bas samt dämpa signalen rätt kraftigt innan fasvändaren.

Stärkaren låter riktigt bra upp till halvvägs på volymratten, sen inträder det svampiga/brötiga som jag alls inte gillar med EL84-stärkare som distar för mkt i slutsteget; den tappar punchet!
Den här stärken fick mig att inse att jag föredrar större slutpipor!

Observera att jag inte har någon Master!

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">

17 Feb 2010, 21:18
Profile

Kanske är bäst att göra en layout som tillåter fixed-bias. Jag får klia mig lite skägget och se vart det slutar.

Tack för svaren. [:)]

18 Feb 2010, 12:42
Profile ICQ WWW

Jag spelar AC/DC med den och har fått mycket beröm för mitt sound och många förvånade miner när jag förklarar att det är 2500 kr förstärkare, en greenback och en Boss GE7 (för solo) mellan gitarren och publiken.

Jasså. Men du kanske är en sån där som kan lira också?

Vi andra tvingas acceptera att vägen till välljud går via att vända på kondingar, köpa boutique-prylar, ruinera oss på NOS. Utan att någonsin komma ända fram [B)] Fast det är väl inte målet som vägen går till utan målet är vägen, eller hur det heter om det var tvärtom.

Tom-Andrew - jag känner (åter) på mig att vi har samma ljudideal i någon mening. Jag har <u>ingen</u> 2xEL84-stärkare i min arsenal.

/G

18 Feb 2010, 16:16
Profile

Izzy wrote:

bongus wrote:

Jasså. Men du kanske är en sån där som kan lira också?

Vi andra tvingas acceptera att vägen till välljud går via att vända på kondingar, köpa boutique-prylar, ruinera oss på NOS. Utan att någonsin komma ända fram [B)] Fast det är väl inte målet som vägen går till utan målet är vägen, eller hur det heter om det var tvärtom.

Tom-Andrew - jag känner (åter) på mig att vi har samma ljudideal i någon mening. Jag har <u>ingen</u> 2xEL84-stärkare i min arsenal.

/G

Det var mycket vänligt av dig att anta att jag spelar särskilt bra. Jag klarar nog AC/DC-grejerna tillräckligt bra. Annars är det nog mer fråga om att jag är mindre noga med hur det låter än du. Det måste låta "rätt" i stora drag men jag är inte så noga med detaljer.

Det som är intressant tycker jag dock att flera drar samstämmiga slutsatser om EL84-soundet i denna form.

/M

18 Feb 2010, 19:29
Profile ICQ WWW

bottnar dina EL84-problem i att du inte testat nån med 4xEL84?

Orange AD30 och Peavy classic 50 är ju två exempel på förstärkare som låter skitbra!

(Själv gillar jag <i>egentligen"] bara hundrawattare... ok då, jag har en 50w som låter hyfsat oxå![:D])

http://www.myspace.com/gudarsskymning

18 Feb 2010, 19:42
Profile WWW

Jag kör i min moddade Blues Junior här hemma, i 4 eller 2x12", och den morrar som en Marshall distmässigt och "cleanar" till upp till Fender när man drar ner på gitarren.
Nu har jag inte spelat på Marshall på åratal, bara min Mesa MKIIb, så jag vet inte om det är "riktigt" Marshallsound. Men bra låter det iaf![8D]
Volymmässigt räcker den tyvärr inte i våran trio.
Har testat en Peavy Delta Blues, med 4 EL84 då, och en sån låter ju gott och är på gränsen att räcka till volymmässigt.
Ska tillägga att detta är med singelcoils också.

/Pelle
Image<font size="1">[url="http://www.wallinsblues.com"]Hemsida[/url] [url="http://www.myspace.com/wallinsblues"]Myspace[/url]
<hr noshade size="1"><font color="green">--- Jag skruvar och moddar rörförstärkare, pedaler m.m. ---</font id="green">
</font id="size1">

18 Feb 2010, 22:04
Profile YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]