View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 11:48

Reply to topic  [ 18 posts ] 
Bångstyrig bias Classic 30 (Ett fel hittat) 
Author Message

Post Bångstyrig bias Classic 30 (Ett fel hittat)
Nu står jag och kliar mig i huvudet och fattar ingenting...

Jag har monterat in en biaspot i en Classic-30, och lött på de saknade skärmgallermotstånden. Allt frid o fröjd.. Jag startar upp utan slutrör och mäter biasspänning på Pin-2, ja kan reglera mellan 0-36v, funkar fint, jag ställer -16v och stänger av stärkaren.

In med slutrör, varav två med biasprobar... Klick, allt verkar lira normalt, strömmarna stiger till ca 24mA, jag provar nya biaspotten och visst, inga problem.. Jag börjar öka biasspänningen och ser tomgångsströmmen sjunker nedåt som väntat... Och så. Poff.. ett litet, men defintivt hörbart poff, eller en knäpp snarare.. Så ser jag hur strömmarna rusar uppåt.. innan jag hinner stänga av stärkaren ser jag 80mA på ett rör... Ingen Red-plating dock...

Jahapp tänker man i sitt stilla sinne, av någon anledning tappade jag biasspänningen... Plockar bort rören för att verifiera att biasspänningen är borta.. Nejdå, biasspänningen låg runt 20v, testar att justera upp o ned.. rucka o banka lite.. inga problem..

In med rören igen, nu probar på två andra rör... Klick, på med stärkaren.. tomgångsströmmen rusar återigen, men nu redan från start.. helt okontrollerat...

Jag fattar nada... Kan inte mäta biasspänningen och strömmen samtidigt eftersom glöden verkar vara kopplad i serie så om jag tar ut ett rör för att komma åt Pin-2 så är alla rör döda.

Please, någon erfaren rörmeckare, ge mig ett tips!!!! [:0]

11 Feb 2010, 22:52
Profile

Om det vore en "normal" stärkare där man kommer åt att mäta... Classic-30 står inte högt i kurs hos mig just nu....

Grunnar nu på att löda på en kabel på Pin-2 på proben så jag kan göra en mätpunkt för biasspänningen.

11 Feb 2010, 23:04
Profile

Kolla lyterna i biaskretsen. Kolla om de är hela och kolla att du har vänt dom rätt dvs plus till jord. Kolla att dom tål spänningen över dom.

12 Feb 2010, 09:58
Profile

Kolla lyterna i biaskretsen. Kolla om de är hela och kolla att du har vänt dom rätt dvs plus till jord. Kolla att dom tål spänningen över dom.

Jag har inte bytt dem, så de lär ju inte vara felvända tycker jag... Men jag ska kolla om de är hela... Tack för tipset

12 Feb 2010, 11:51
Profile

Tubis! Jag tror du var på rätt spår, har inte hunnit dyka djupt idag, men jag lödde på en mätkabel på pin-2 på proben så jag övervakade biasspänningen samtidigt som strömmen. När jag startar ekipaget fungerar det som det skall i några sekunder, sedan den lilla "poffen" och då faller biasspänning till 10v och strömmen rusar uppåt.

Kan det vara så enkelt som att när jag nu monterat biaspot och för första gången ökar biasspänningen så pallar inte bef. bias-lyt av denna spänning och börjar läcka lite?? Ja så biasspänningen faller osv. Anar budgetkomponenter och snålt tilltagna marginaler...

Hmm men vänta nu, varför har jag då fin biasspänning hela tiden när jag inte har några rör anslutna... Verkar som att lyten börjar läcka när rören börjar dra ström... Eller kan det glappa i min nyköpta biaspot.. nja.. nej.. Kan lyten vara placerad så att så snart rören kör igång blir lyten uppvärmd och börjar läcka... ;-) Låter fjantigt.. Kanske bäst att uppgradera lyten hursomhelst och se vad som händer..

Resonerar högt här...

12 Feb 2010, 16:57
Profile

[:I][:I][:I][:I][:I][:I][:I][:I][:I][:I][:I][:I][:I][:I][:I][:I]

Ja, det är ju märkligt att man ska bli dement innan 43... Började tänka.. Jag kan reglera mellan 0-36 volt.. Men det ska ju inte gå? typ 11-16 borde det vara.. Så slår det mig att jag aldrig lödde dit de nya resistorerna på Biaspotten, har kopplat potten direkt. Biaslyten är märkt 25v, och jag har varit upp i 36... Inte så konstigt att lyten började läcka tänker jag mig.

Ok ny fråga till panelen.. Har jag sabbat kondingen nu?? Har vad jag begriper fått den att klappa igenom minst 3-4 gånger. Innebär det att den är dömd till döden? eller är det bara att låta den sitta kvar men hålla sig inom rätt spänningar?

Om inte annat får ni åtminstone skratta åt mina misstag när jag är i farten...

13 Feb 2010, 00:13
Profile

Klart du ska byta den. Biasen är ju oerhört viktig och ha en misshandlad lyt till detta skulle inte undertecknad vilja ha.

Sen är ju frågan....hur mycket ström har det dragit när du vridit på poten om du inte haft den begränsande resistorn på plats?
Om poten är kopplad som reglerbart motstånd till jord så har du bara ett 15ohms motstånd mellan diodbryggan och din nollade pot. Det blir 2.4A. Inte bra alls. Lyterna har även ett max rippelström dom tål.

13 Feb 2010, 06:55
Profile

2,4A, ja så blir det förståss.. Byter lyten så klart, innebär detta då att även C45 och C46 kan ha skadats av rippelserömmen? Enkel sak att byta dessa när jag ändå är på plats med lödpennan.

Finns det någon nackdel med att uppgradera till lytar som tål lite mer när man ändå håller på?

13 Feb 2010, 17:29
Profile

Du har nog överskridit värdena på samtliga lyter där. Om dom är paj eller inte......?
Dock finns det ingen anledning att överdriva med tåligheten bara du kopplar rätt. Dom är redan tilltagna för att ligga väl över de angivna spänningarna. Strömmen är låg när allt är som det ska.

13 Feb 2010, 19:35
Profile

Tack igen Tubeman... Dags att lägga en beställning på komponenter igen inser jag..

13 Feb 2010, 19:47
Profile

Du har nog överskridit dioderna med.......

13 Feb 2010, 19:57
Profile

Se där.... [:)] Jag lägger dem med på inköpslistan...

Vad jag vet har Classic-30 en nättransformator som är väldigt snävt dimensionerad, så det var kanske tur att jag hann slå av stärkaren på någon sekund när strömmen rusade, annars hade jag väl grillat den med... Nåja, friskt kopplat hälften brunnet som det heter... [8D]

Jag håller ju på och lär mig, så jag får väl de detta som en lektion.. Lär tänka två gånger nästa gång jag bygger om en biaskrets..

13 Feb 2010, 23:19
Profile

Ser man på... C45 och C46 går inte att mäta upp, antar att de packat ihop, biaslyten däremot visar korrekt värde. byter förståss allt inkl dioderna. Utan Tubis tips hade jag missat detta... Man tackar igen!

Upptäckte förresten att Kjell & Company har rätt dioder hemma... De har faktiskt en respektabel uppsättning komponenter i butiken visade det sig.

15 Feb 2010, 01:32
Profile

I en delta blues jag grejade lite med så fanns en termosäkring på transformatorn. Den gick när vi eldade lite rör[:p]
Väldigt tur att det fanns en sådan , annars hade det blivit en dyr historia, 25 kr från elfa. Löda dit, hitta felet på biasrusningen som var. Sen funka den perfekt![:)]

Tror dock ej att det finns sådana på alla trafosar till peaveys förstärkare. Den satt under tejpen till lindningarna, mot koppar-ledningarna

20 Feb 2010, 21:42
Profile

Inte snabb direkt, men man pular på när man får tid...

Jahapp, biasen fixad, bytte det mesta... Intressant var att biasspänningen före biaspot o resistorer är 36volt utan rören moterade. Med rören i sjunker biasmatningen till 31volt ungefär.. så jag fick rodda lite med resistorerna runt potten, nåja klart i varje fall.

Men, ett annat fel som fanns tidigare kvarstår... Den smäller lite och har sig lite intermittent, när jag nuddar fasvändarröret kan jag frambringa samma ljud. verkar precis som om det glappar i sockeln eller annanstans i anslutning till fasvändaren. Men jag lödde om alla stift på rörsockeln när jag hade eländet isärskruvat. Verkar inte ha hjälpt alls, precis lika glappt nu.. Kan man behöva "spänna" stiften på något vis? Någon som har erfarenhet från dessa vidriga kretskort-Peavey:s som vet vad som brukar strula/glappa?

Hatar verkligen konstruktionen med tre kretskort, någon borde sitta i stupstock för den konstruktionen.

03 Mar 2010, 21:26
Profile

Stupstock är för milt straff för den konstruktionen, livstids hängning med intermittent spö minst..

Tece, lödkolvsdressör

03 Mar 2010, 22:32
Profile ICQ YIM WWW

Har dom de där roliga flatkablarna som inte är lödda i ändarna utan bara itryckta i en saxfälla i en hylsa som är lödd på kortet så kan det vara roliga glapp där. Vickade och sprejade rör och rörsocklar som en tok på en 5150 tills jag fattade att det glappade i en sådan och inte i rörsockeln som det faktiskt verkade som när man juckade på röret. Lösning.....bort med de jävla hylsorna och löd kabeln direkt på kortet.

04 Mar 2010, 06:09
Profile

Klart! Nu lirar den lille bastarden som den ska igen. [8D]

07 Mar 2010, 02:32
Profile
Reply to topic   [ 18 posts ]