View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Aug 2026, 05:21

Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Lar/Mar PPIMV - initiala iakttagelser 
Author Message

Image

"MASTER 1" och MASTER 2 är en dubbelpot med, som ni ser, olika värden (fixar man lätt själv). Tanken är att, när man drar ner själva mastervolymen (MASTER 1), minskar samtidigt resistansen på återkopplingsmotståndet.

Ta värdena på komponenterna med en nypa salt. MASTER 1 kan ha avskuren kolbana ("Trace Cut") så att den inte påverkar kretsen alls när den är fullt uppdragen.

En nackdel är att Presencekontrollen påverkas och det finns säkert fler nackdelar, men vad säger ni?

MASTER 1 skulle ju istället kunna vara en Lar/Mar-master, men då krävs en trippelpot. Men, what a heck, det borde väl gå att tillverka...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

08 Jan 2010, 11:26
Profile

Intresanta lösningar. Jag tror dock inte på crossover-master här som ppimv. Lar/Mar 2 är mkt bättre, i varje fall i en Marshall och liknande stärkare. Men skit samma. Det var inte det viktiga.

Frågan är om man inte dessutom borde labba med värdet på precensepoten, dvs. att inte endast ha 5k mot jord. Ju högre värde här, desto mer återkoppling går väl in i fasvändaren? Eller går mitt huvud i baklås?

Aleks langade föresten in en ny variant på prescense-pot med loudness-funktion någon gång när KorvJonsson höll på som värst med sitt typ-engl-bygge.

Hm, deja vú här med. Måste ta mig framåt på något sätt. Det är ju 2010 nu...

/Gunnar

08 Jan 2010, 13:24
Profile

Intresanta lösningar. Jag tror dock inte på crossover-master här som ppimv. Lar/Mar 2 är mkt bättre, i varje fall i en Marshall och liknande stärkare. Men skit samma. Det var inte det viktiga...
Tja, det där får man väl labba mer med någon gång för att höra med vilken variant man gillar ljudet bäst... Jag tror som du, att det bl.a. beror vilken stärkartyp det är.

Quote:
...Frågan är om man inte dessutom borde labba med värdet på precensepoten, dvs. att inte endast ha 5k mot jord. Ju högre värde här, desto mer återkoppling går väl in i fasvändaren? Eller går mitt huvud i baklås?...
Nä! Inget baklås där! Mångden återkoppling är ju förhållandet mellan resistansen på återkopplingsmotståndet och, i detta fall, på precensepotten.

Jag lekte lite grand med tanken att göra precis som du säger (öka resistansen på Precensepotten), istället för att ha min "MASTER 2" för att sänka resistansen på återkopplingsmotståndet.

...

Fast jag vet inte varför jag tjabbar om detta... Jag är ju inte så förtjust i mastervolymljud överhuvudtaget... Dessutom är jag just nu såld på min nyinköpta och nymoddade Boss Blues Driver-pedal. Ja, just det! En pedal! Den verkar ge ett ljud som bräcker många halvdana rörlösningar... Men, DET kan ju en konservativ rörnörd (som jag) ALDRIG medge... eller? [}:)][;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

08 Jan 2010, 14:32
Profile

Izzy wrote:

Intresanta lösningar. Jag tror dock inte på crossover-master här som ppimv. Lar/Mar 2 är mkt bättre, i varje fall i en Marshall och liknande stärkare. Men skit samma. Det var inte det viktiga...
Tja, det där får man väl labba mer med någon gång för att höra med vilken variant man gillar ljudet bäst... Jag tror som du, att det bl.a. beror vilken stärkartyp det är.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Vilken förstärkartyp förvisso, men mer bestämt om det finns feedbak eller ej är avgörande.

I stärkare utan feedback funkar crossover-master hur bra som helst vilket även LAR/MAR gör.

Det Johan är inne på med en 3 axlad pott vore en bättre lösning till stärkare med feedbak och den bästa lösingen vore med en 5-axlad pot så man även justerar kondingarna då man förändrar RC-kontanen med en LAR/MAR vilket jag misstänker bidrar till det "platta" ljudet som Gunnar o knut upplever.

Dessa pottar finns mig vetligen utan måste i så fall beställas, så ett alternativ vore ju en sån där pot med 6-10 olika fasta lägen som man justerar varje läge med olika motstånd o kondingar så det blir optimalt.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

08 Jan 2010, 16:15
Profile

Det Johan är inne på med en 3 axlad pott vore en bättre lösning till stärkare med feedbak och den bästa lösingen vore med en 5-axlad pot så man även justerar kondingarna då man förändrar RC-kontanen med en LAR/MAR vilket jag misstänker bidrar till det "platta" ljudet som Gunnar o knut upplever.

Ah, jag uttrycker mig slarvigt. I frekvensrna upplever jag inte att ljudet blir plattare. Frekvenskurvan känns väldigt konstant med denna master (ja så konstant man nu kan hävda när man går från en jäkla massa dB till samtalsvolym, det är ju knpeigt det där med audiella fenomen). Det jag menar med platt här är att du helt enkelt tappar tjong och fjong i stärkaren. Helt naturligt. Det finns inte kvar samma skjut och punch, men det beror som jag upplever det helt enkelt på att du har mkt mindre effekt att tycka på med.

Drar du på en Super Lead eller en Twin och smackar på med lite funky chords rister det friskt i hullet. Men om du istället kopplar in dig på en Marshall 2061 eller Epiphone Valve Jr komme rljudet kännas.... plattare. Relativt. I jämförelse.

Min point är att oavsett vilken metod du använder för att komma ned i effekt och ljudtryck kommer ljudet kännas plattare när du tar ned volymen. Man flyttar mkt mindre luft. Det är väl så vi upplever ljud.

Sedan kan det dessutom hända mer eller mindre med frekvenskurvan, beroende på metod, men det var inte det jag for efter här.

/Gunnar

08 Jan 2010, 19:26
Profile

Snackade lite med Larry igår, och han ansåg också att en master till - före PI - skulle vara en vinnande lösning.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

09 Jan 2010, 14:34
Profile WWW
Reply to topic   [ 36 posts ]  Go to page Previous  1, 2