Izzy wrote:
Intresanta lösningar. Jag tror dock inte på crossover-master här som ppimv. Lar/Mar 2 är mkt bättre, i varje fall i en Marshall och liknande stärkare. Men skit samma. Det var inte det viktiga...
Tja, det där får man väl labba mer med någon gång för att höra med vilken variant man gillar ljudet bäst... Jag tror som du, att det bl.a. beror vilken stärkartyp det är.
Quote:
...Frågan är om man inte dessutom borde labba med värdet på precensepoten, dvs. att inte endast ha 5k mot jord. Ju högre värde här, desto mer återkoppling går väl in i fasvändaren? Eller går mitt huvud i baklås?...
Nä! Inget baklås där! Mångden återkoppling är ju förhållandet mellan resistansen på återkopplingsmotståndet och, i detta fall, på precensepotten.
Jag lekte lite grand med tanken att göra precis som du säger (öka resistansen på Precensepotten), istället för att ha min "MASTER 2" för att sänka resistansen på återkopplingsmotståndet.
...
Fast jag vet inte varför jag tjabbar om detta... Jag är ju inte så förtjust i mastervolymljud överhuvudtaget... Dessutom är jag just nu såld på min nyinköpta och nymoddade Boss Blues Driver-pedal. Ja, just det! En pedal! Den verkar ge ett ljud som bräcker många halvdana rörlösningar... Men, DET kan ju en konservativ rörnörd (som jag) ALDRIG medge... eller? [}:)][;)]
Sven-Johan
Rörförstärkartekniker