View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 00:25

Reply to topic  [ 20 posts ] 
Preamprör: Mest ton för pengen? 
Author Message

Post Preamprör: Mest ton för pengen?
Kan man egentligen svara på en sådan här fråga?

Plan A:
En Marshall SB modell 1992,-74 100w med nya JJ El-34 ska kompletteras med rör i preamp.
Min första Marshall [:I], ja jag vet. Sent ska syndaren vakna.....
Frågan är, vilka rör ger mest/fetast ton.
Har en del beggade som ska provas, men ska köpa nya när jag kommit fram till vilka.
Jag slänger ut frågan iaf, är ganska övertygad om att någon här har provat ett gäng rör.

#Jag kör med en 2x12" 1936 låda som bestyckats med Celestion Gold.
#Favvoguran är en Tele
#Kör inte med fläskdist, kombinerar en Mxr micro amp med en Danelectro Cool cat drive, (OCD kopia) båda på halvgas men det varierar lite.
#Gillar inte när diskanten spricker/distar. (Svårt att förklara exakt, men hoppas ni förstår.)

Plan B:
Ett alternativ jag grunnat över är: Hur låter denna topp med org. rören. Har två fungerande Philips som satt i, men då funkade inte stärken. Den har alltså varit på rep. Vad jag förstår så bör man sätta i 4 för att få toppen att låta bäst. (Måste då komplettera, de 2 har jag ev. på G som dessutom är matchade med mina gamla) Kommer jag ramla av stolen om jag sopar i org. rör???

Shoot!

07 Jan 2010, 17:05
Profile

I rubriken skriver du "Preamprör" sedan pratar du om EL34 som är slutstegsrör.

Du kommer nog inte att ramla av stolen om du sätter i dom gamla rören men du måste nog kolla/ställa in biasen, när du kör med enbart 2 rör så har du väl ställt om impedansomkopplaren ?

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

07 Jan 2010, 19:42
Profile

Dina philipsrör är <u>överlägsna</u> JJ-rören. Har du råd så komplettera med 2 till. Alt kör vidare med de två du har, men justera bias och sätt impedansväljare ett steg ner i förh till lasten! Annars finns billigare, men mkt bra alternativ. RFT tex kan fås för typ 1400kr/kvartett, vilket troligen inte är jättemycket mer än vad JJ kostar.

För preamp finns många kombinationer som kan bli bra. Min favorit för tillfället är:

v1 Sylvania
v2 Mullard
v3 Tesla e83cc, tfk smooth plate, tungsram

Nyproducerade preamprör i en sån här förstärkare låter aldrig (min erf...) i närheten av de rör som producerades på 50-70-tal. I slutändan handlar det om ifall man vill nöja sig med radhusbiff när man kan få oxfilé!

Let the flame war begin...[:o)]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

07 Jan 2010, 20:27
Profile WWW

Hur rören låter hänger ju en heeeeeel del på hur slitna dom är. Är sådär måttligt skeptisk mot att man skulle trilla av stolen av dom som satt i(slutrören). Dom har säkert gått hyfsat med timmar fram tills toppen pajade. Brukar ju tappa både tryck och lyster med åldern precis som med människor.

07 Jan 2010, 20:36
Profile

Du kommer nog inte att ramla av stolen om du sätter i dom gamla rören men du måste nog kolla/ställa in biasen, när du kör med enbart 2 rör så har du väl ställt om impedansomkopplaren ?

Exakt, förlåt om jag är/var otydlig men jag skriver (om du läser):

<i>Plan A:
En Marshall SB modell 1992,-74 100w med nya JJ El-34 ska kompletteras med rör i <font color="red">preamp</font id="red">.
"]
Ursäkta min otydlighet, men i min enfald trodde jag det räckte [:I].

07 Jan 2010, 22:06
Profile

Du kommer nog inte att ramla av stolen om du sätter i dom gamla rören men du måste nog kolla/ställa in biasen, när du kör med enbart <font color="red">2 rör</font id="red"> så har du väl ställt om impedansomkopplaren ?

Plan B är att köra med <font color="red">4</font id="red">, annars är det precis som du säger justering av bias och imp.omk.
Men det är plan B som sagt.

07 Jan 2010, 22:14
Profile

Dina philipsrör är <u><font color="red">överlägsna</font id="red"></u> JJ-rören. Har du råd så komplettera med 2 till. Alt kör vidare med de två du har, men justera bias och sätt impedansväljare ett steg ner i förh till lasten! Annars finns billigare, men mkt bra alternativ. RFT tex kan fås för typ 1400kr/kvartett, vilket troligen inte är jättemycket mer än vad JJ kostar.

För preamp finns många kombinationer som kan bli bra. Min favorit för tillfället är:

v1 Sylvania
v2 Mullard

Nyproducerade preamprör i en sån här förstärkare låter aldrig (min erf...) i närheten av de rör som producerades på 50-70-tal. I slutändan handlar det om ifall man vill nöja sig med radhusbiff när man kan få oxfilé!

Skickade org. rören till en herre i norr (Roland). Vad jag fick förklarat för mig så var mina rör i bra skick, t o m mer än så. Jag kan <font color="red">ingenting </font id="red">om rör men märker [:I] att det är skillnad. Har ägt div. preamps med 12AX7 rör i tex [:o)].
Roland hade iaf. 2 som matchade mina men toppen var på lagning så prio låg på den.
(Har kontaktat "R" igen om rören men inte fått svar).
Jag vet, kan jaga ihjäl mig med jakten på ton, speciellt när det finns "överlägsna" rör [;)].
Vem vet, kanske det som är meningen med livet [:D], jakten alltså.

Att kombinera preamprör har jag inte tänkt på, där öppnas ju en del scenario [:D].

Angående radhusbiff/oxfilé, antar jag att......Om jag får tag i oxfilé, får jag äta radhusbiff ett bra tag[:D].

07 Jan 2010, 22:34
Profile

Hur rören låter hänger ju en heeeeeel del på hur slitna dom är. Är sådär måttligt skeptisk mot att man skulle trilla av stolen av dom som satt i(slutrören). Dom har säkert gått hyfsat med timmar fram tills toppen pajade. Brukar ju tappa både tryck och lyster med åldern precis som med människor.

Visst, de är naturligtvis slitna, som mig men......
Hoppet om bättre ton, har dock inte gått förlorat än. Startade typ......1980 med en liten Traynor... och ja, än finns det både tryck och lyster i gubben [:D], eh...för er som blev osäker nu så syftade jag på mig själv nu [:o)].

07 Jan 2010, 22:44
Profile

knut wrote:

Dina philipsrör är <u><font color="red">överlägsna</font id="red"></u> JJ-rören. Har du råd så komplettera med 2 till. Alt kör vidare med de två du har, men justera bias och sätt impedansväljare ett steg ner i förh till lasten! Annars finns billigare, men mkt bra alternativ. RFT tex kan fås för typ 1400kr/kvartett, vilket troligen inte är jättemycket mer än vad JJ kostar.

v1 Sylvania
v2 Mullard

Skickade org. rören till en herre i norr (Roland). Vad jag fick förklarat för mig så var mina rör i bra skick, t o m mer än så. Jag kan <font color="red">ingenting </font id="red">om rör men märker [:I] att det är skillnad. Har ägt div. preamps med 12AX7 rör i tex [:o)].
Roland hade iaf. 2 som matchade mina men toppen var på lagning så prio låg på den.
(Har kontaktat "R" igen om rören men inte fått svar).
Jag vet, kan jaga ihjäl mig med jakten på ton, speciellt när det finns "överlägsna" rör [;)].
Vem vet, kanske det som är meningen med livet [:D], jakten alltså.

Att kombinera preamprör har jag inte tänkt på, där öppnas ju en del scenario [:D].

Angående radhusbiff/oxfilé, antar jag att......Om jag får tag i oxfilé, får jag äta radhusbiff ett bra tag[:D].

Roland är en mkt rekorderlig herre och vet precis vad han pratar om. Har han goda råd till dig och du har råd med honom[:D] så är du på rätt spår![;)]

07 Jan 2010, 23:16
Profile WWW

Köp ett gäng äldre rör av olika kvalitet och prova runt med dem i olika positioner. En grej som jag tror är litet spännande är att ha ett svagt mikrofoniskt rör på ingångssteget, dvs som tar upp litet ljud och vibration från omgivningen. Det behöver inte vara det rör som sägs ha finast kvalitet, som du gillar bäst.

Det råder delade meningar om det där när man frågar de som mekkar med rörstärkare, men jag tror på det. Ställer man toppen på sin högtalarlåda händer det saker, både med basresponsen via golvet och med hur mycket saker vibrerar rent fysiskt.

Någon har sagt mig att fasvändarröret, sista röret innan slutrören, spelar stor roll för disten och grynigheten där. Om du pressar den mot slutstegsdist (vilket du så klart gör) så ska det kunna påverka en del. Så de första och sista förstegsrören är där du bör höra störst skillnad.

De nyanser jag hört mellan olika förstegsrör handlar om den översta diskanten, hur "glasigt" det låter. Jag har också inbillat mig att rör med mycket headroom som ingångsrör, låter mera kliniskt rent.

Om någon annan som läser det här, inte har samma åsikt, säg gärna emot och argumentera för vad ni tycker. Det är intressant att läsa. Det pratas inte så ofta om vad förstegsrören gör för ljudet tycker jag.

07 Jan 2010, 23:40
Profile ICQ WWW

Köp ett gäng äldre rör av olika kvalitet och prova runt med dem i olika positioner. En grej som jag tror är litet spännande är att ha ett svagt mikrofoniskt rör på ingångssteget, dvs som tar upp litet ljud och vibration från omgivningen. Det behöver inte vara det rör som sägs ha finast kvalitet, som du gillar bäst.

Det råder delade meningar om det där när man frågar de som mekkar med rörstärkare, men jag tror på det. Ställer man toppen på sin högtalarlåda händer det saker, både med basresponsen via golvet och med hur mycket saker vibrerar rent fysiskt.

Någon har sagt mig att fasvändarröret, sista röret innan slutrören, spelar stor roll för disten och grynigheten där. Om du pressar den mot slutstegsdist (vilket du så klart gör) så ska det kunna påverka en del. Så de första och sista förstegsrören är där du bör höra störst skillnad.

De nyanser jag hört mellan olika förstegsrör handlar om den översta diskanten, hur "glasigt" det låter. Jag har också inbillat mig att rör med mycket headroom som ingångsrör, låter mera kliniskt rent.

Om någon annan som läser det här, inte har samma åsikt, säg gärna emot och argumentera för vad ni tycker. Det är intressant att läsa. Det pratas inte så ofta om vad förstegsrören gör för ljudet tycker jag.

Har testat tonvis med förstegsrör i Super Lead och Super Bass och Lead och Bass marshalls, och de jag gillat bäst har alltid varit på gränsen till mikrofoni eller ngt mikrofoniska i V1. Har hittat ett antal favoriter som nästan alltid poppar upp som V1 suspects, framför allt Siemens&Halske och Sylvania som ofta har en grym gainfaktor. Detta gör att de har ett fantastiskt midfokus som är SÅ rätt för just Marshall.

Konstigt nog är jag inte särskilt förtjust i Mullard (när det gäller NMV-Marshalls), som ju alla hissar till skyarna som V1-rör. De är för mörka ock grötiga. Däremot älskar jag dem i V2, där är de guld!

För V3 behöver man ngt som balanserar försteget bra och det verkar som att TFK smooth plates funkar perfekt här. Andra favoriter är framför allt Tesla e83cc, och rätt ofta Tungsram.

Precis som du säger så är det så att rör med mer headroom i V1 ger en klart mer "fendrig" känsla i en Marshallförstärkare IMO.

08 Jan 2010, 00:15
Profile WWW

Ord som "glasig", "headroom", "fendrig" går jag igång på. Gain däremot inte.
Vad är då lämpligt i V1? Siemens&Halske och Sylvania drar åt mera gainhållet,
eller missuppfattar jag?

Rör i V1 med headroom låter HÖGST intressant, men vilket/vilka rekommenderar ni då?

Min tanke med denna topp är: Ett bra grundljud som har mycket bett/attack/häng och ton samt mycket headroom. Som sedan toppas med Mxr micro amp samt Danelectro Cool cat drive, (ibland var för sig). Där båda faktiskt bara går på halvgas som mest, oftast mindre.

Nä nu måste jag städa, har inte tid med detta [:D]

08 Jan 2010, 16:20
Profile

EDIT: Du kör ju super bass så egentligen kommer du inte bli särskilt gainig hur du än gör.

Om du nu ändå tycker dig ha för mycket på händerna, varför inte dra ner volymen till typ 5?[:D]

Vad ska du med pedalerna till, om du inte vill ha mer gain???

Gillar du "fendrig" så tror jag att ett låg-output Tungsram i V1 kommer göra dig glad![;)]

08 Jan 2010, 20:07
Profile WWW

EDIT: Du kör ju super bass så egentligen kommer du inte bli särskilt gainig hur du än gör.

Om du nu ändå tycker dig ha för mycket på händerna, varför inte dra ner volymen till typ 5?[:D]

Vad ska du med pedalerna till, om du inte vill ha mer gain???

Gillar du "fendrig" så tror jag att ett låg-output Tungsram i V1 kommer göra dig glad![;)]

[:D]......Ja du... ha ha. Har ju just börjat med Marshall så......inte skratta nu, men har bara
kommit till kl9. Och då var jag ensam i repan......... Blir till att vänta med å´dra ner till 5 [:I][;)].
Pedalerna har jag mest för att se ball ut, impar ju på en del som måste kolla vad man trampar på.
Då ska jag prova låg-output Tungsram i V1, låter som min melodi.

Tackar [:)]

08 Jan 2010, 22:53
Profile

Det första du ska testa är att dra ner förstärkarvolymen till 5-6, sen kör du gitarrvolymen på typ 6-8 för komp, 10 för solo. Inget annat. Fundera sen utifrån det. Behöver du ngt mer?

Det fina med dessa gamla monster är att man ofta inte behöver ngt att trampa på![;)]

08 Jan 2010, 23:00
Profile WWW

Det första du ska testa är att dra ner förstärkarvolymen till 5-6, sen kör du gitarrvolymen på typ 6-8 för komp, 10 för solo. Inget annat. Fundera sen utifrån det. Behöver du ngt mer?

Det fina med dessa gamla monster är att man ofta inte behöver ngt att trampa på![;)]

.......hur låter den på 5-6 (piiiiiiiiiiip) är det annorlunda på 6-8 (piiiiiiiiiiip).....

09 Jan 2010, 00:04
Profile

va e de för ett j-a piiiiiip du har? Jag har inte det i ngn av mina hundrawattare...[:D]Vad vill du? Vad har du för gitarr?[:D]

09 Jan 2010, 00:56
Profile WWW

va e de för ett j-a piiiiiip du har? Jag har inte det i ngn av mina hundrawattare...[:D]Vad vill du? Vad har du för gitarr?[:D]

Har tummen mitt i hand ibland, har letat Tungsram på nätbutik men icke........
Du har kanske ett förslag som gör hela saken enklare.
Kollade lite på GMF som hade EH bla, som gick ner till 17 i gain och andra som hade 40 och 60. Men inga Tungsram där.

Pipet fanns i öronen efter första testet av toppen.........vågar inte tänka på pipet efter nästa test....
Vad jag vill ha. Alldeles för stor fråga/svar att avhandla här.
Spelar mest på min Fender Telecaster classic-50´s blond MIM.

09 Jan 2010, 13:04
Profile

Tillverkningen las ner på 80-talet, det är därför du inte hittar ngra. Jag har tonvis med Tungsramrör, så jag kan ju sälja ett par till dig.[:D]

Piiiipet kan ju vara opottade mickar, kanske?[:)]

09 Jan 2010, 14:23
Profile WWW

Tillverkningen las ner på 80-talet, det är därför du inte hittar ngra. Jag har tonvis med Tungsramrör, så jag kan ju sälja ett par till dig.[:D]

Piiiipet kan ju vara opottade mickar, kanske?[:)]

Aha....du försöker kränga.
Då köper jag tre (om priset tilltalar) med lite olika gain om du har.
Nja, snarare: "vad händer om jag vrider på gasrullen???" [:o)]
Hör av mig via profilen.

09 Jan 2010, 14:38
Profile
Reply to topic   [ 20 posts ]