View unanswered posts | View active topics It is currently 21 Aug 2026, 01:18

Reply to topic  [ 27 posts ] 
Hur mycket får en Vox AC-15cc brumma? 
Author Message

Post Hur mycket får en Vox AC-15cc brumma?
Hej,
Jag köpte en begagnad AC-15cc häromdagen. Dvs en kinatillverkad Vox. Stärkaren är i fint skick och ca 1,5 - 2 år gammal. Men den BRUMMAR! - mer än någon annan förstärkare som jag stött på.

Jag har försökt felsöka, men skulle vara väldigt tacksam för lite input från er som är kunniga!!

<b>Detta har jag kunnat konstatera:</b>
Brummet är en lågfrekvent ton, inte missljud, sus eller sprak. Det går igång när båda power och standbyswitch slås på. Brummet går ut genom högtalaren - frikoppla högtalaren =inget brum.

Jag har testat rören genom att dra ut dem ett efter ett. Preamprören gör ingen skillnad. Med slutrören borta är förstärkaren tyst.

Volymkontrollerna påverkar inte brummet. Brummet skulle därför i de flesta fall (replokal mm) inte vara något problem alls eftersom det dränks ganska snabbt. Vid hemmaspel på lägenhetsnivå upplever jag det dock som mycket störande.

Förstärkaren kom med NOS Telefunken rör (EL84). Idag har jag varit på JAM i Göteborg som var schysta och lät mig testa med två nya matchade set - JJ och EHX. Båda dessa par brummade lite mindre - men fortfarande brum!

Jag har testat förstärkaren i olika rum, i olika kontakter - på JAM och hemma - men den brummar.

Killen på JAM lyssnade också och tyckte helt klart att så här ska den inte låta, någon komponent kanske håller på att ge upp, trodde han. Sen kom han på att han hade en ny AC-15cc borta i affären och gick för att lyssna på den - den brummade också!

Tja, vad kan man begära av dessa förstärkare? Är de ökända för några vanliga fel och brukar de brumma?

Säljaren av förstärkaren är schyst och tar tillbaka förstärkaren om jag inte blir nöjd. Men jag tycker samtidigt att det verkar vara en ganska trevlig förstärkare så jag vill helst få den att fungera.

Tacksam för all eventuell hjälp/förslag!

/Carl

05 Dec 2009, 00:01
Profile

obalans på slutrören..... = byte av slutrör som är matchade...
kanske förbätring av glöden

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

05 Dec 2009, 00:59
Profile WWW

Hmm... Kan bara säga att min AC30CC brummar en del men inte avsevärt. Tycker de hör till på något vis.

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison

05 Dec 2009, 01:56
Profile ICQ WWW

Hmm... Kan bara säga att min AC30CC brummar en del men inte avsevärt. Tycker de hör till på något vis.

Sorry "man" men det hör inte "till"att det ska bruma!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

05 Dec 2009, 02:05
Profile

Tuff wrote:

Häls
Owe Johnson

Jag har i alla fall aldrig hört en särskillt tyst AC30/15. Men "man" har väl olika referenser! :)

För övrigt tror jag att min CC har samma brum som Carl pratar om. Så jag är sålart lite nyfiken om de går att få bort någelunda enkelt. För så störande upplever i alla fall inte jag de.

Ett tips kan vara att även lägga upp frågan här: http://vintageamps.com/plexiboard/viewforum.php?f=2

De har bra koll på Vox!

__

"I like any reaction I can get with my music. Just anything to get people to think. I mean if you can get a whole room full of drunk, stoned people to actually wake up and think, you're doing something." - Jim Morrison

05 Dec 2009, 02:19
Profile ICQ WWW

obalans på slutrören..... = byte av slutrör som är matchade...
kanske förbätring av glöden

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImage

Hej,
Tack för förslaget men det var det jag provade. Matchade par med EHX och JJ EL84:or.
/C

05 Dec 2009, 08:56
Profile

Jag har förstås letat efter folk med liknande erfarenheter tidigare. I fallet nedan så är det en diskussion kring en hardwired AC-15. Nedan har jag klippt in två tips från personer på Thegearpage.

Om någon kunnig har möjlighet att ögna igenom det här och hjälpa mig dra några slutsatser så är det mycket välkommet!

Tack på förhand,
Carl

http://www.thegearpage.net/board/archive/index.php/t-315883.html

"Take all the valves out and turn the amp on. If the hum that you're speaking about is still there, it's magnetically coupled hum and you can't do anything about it. This hum comes from the 50Hz (or 60Hz) running around the power transformer, which creates a field around it. If the output transformer is inappropriately sited or aligned, then the winding in the output transformer will pick up the 50/60Hz field and pass it through to the speaker and you hear it as a constant hum which doesn't change at all. All valve amps do this (but some are much worse than others)."

<b>och </b>

"If it's quiet with no tubes, then plug in the output tubes. If it hums, it's still magnetic coupling, but to the primary of the output transformer from the power transformer and not the secondary. The primary has many more windings than the secondary.

If it starts humming with only the output tubes installed, check to see whether the filament wiring is truly parallel: pin 2 to pin 2, and pin 7 to pin 7. Sometimes this helps, since the tubes are in push-pull and common mode hum gets partially cancelled.

If it's still quiet with only the output tubes installed, you have a chance to do something. Plug in the remaining tubes one by one, starting with the phase inverter and add tubes, moving toward the first preamp. If one of the initiates the hum, then you have an area to begin searching. The first thing to do is try different tubes at that socket. Next play with the wiring inside to see whether there is any way that AC could couple to wiring that carries the audio signal.

Also, look at the schematic (or the amp, if no schematic in hand) to see whether the filament winding has a center tap. If so, make sure it's grounded. If there is no center tap, check for small resistors (say, 100 ohms) to ground from each side of the filament winding. If no center tap and no resistors, then you might add them using clip leads to see whether this eliminates the hum."

05 Dec 2009, 09:06
Profile

<i>"If it hums, it's still magnetic coupling, but to the primary of the output transformer from the power transformer and not the secondary.""]

Är det magnetisk koppling mellan transformatorerna så gäller att rotera ena trafon ett halvt varv. Detta kanske inte alltid är så lätt pga av kablar och monteringshål.

<i>"check to see whether the filament wiring is truly parallel: pin 2 to pin 2, and pin 7 to pin 7. Sometimes this helps, since the tubes are in push-pull and common mode hum gets partially cancelled."
"]

Har tillverkaren missat det här så är det verkligen en inkompetent tillverkare.

Övriga saker är inte aktuella eftersom preamprören inte påverkar. Det sitter alltså i slutsteget. Centertapp finns nog annars hade det fört ett långt mycket värre oväsen.

Jag antar att det är ett 50Hz brum vi pratar om? Mycket lågt? Är det 100Hz kan det vara glättningskondingar som spökar.

Det skulle även kunna vara interna kablar med 50Hz som ligger för nära någonting.

05 Dec 2009, 10:38
Profile

Amp Healer wrote:

Tuff wrote:

Häls
Owe Johnson

Jag har i alla fall aldrig hört en särskillt tyst AC30/15. Men "man" har väl olika referenser! :)

För övrigt tror jag att min CC har samma brum som Carl pratar om. Så jag är sålart lite nyfiken om de går att få bort någelunda enkelt. För så störande upplever i alla fall inte jag de.

Ett tips kan vara att även lägga upp frågan här: http://vintageamps.com/plexiboard/viewforum.php?f=2

De har bra koll på Vox!

Well nu har även jag koll på Vox AC30 [;)]

Och en frisk vox ska inte brumma mer än andra stärkare, MEN,det är så att om vi pratar gamla AC30 så ligger deras filtrering (= mänden elektrolyt kondingar i nät delen) väldigt på gränsen för vad som behövs, så börjar dessa bli lite slitna så börjar dom brumma ganska snart.

Häls
Owe Johnson

05 Dec 2009, 11:19
Profile

Well nu har även jag koll på Vox AC30 [;)]

Och en frisk vox ska inte brumma mer än andra stärkare, MEN,det är så att om vi pratar gamla AC30 så ligger deras filtrering (= mänden elektrolyt kondingar i nät delen) väldigt på gränsen för vad som behövs, så börjar dessa bli lite slitna så börjar dom brumma ganska snart.

Häls
Owe Johnson

De tror jag säkert! Men de är inte fel med mer info! [:I]

Angående filter-kondingarna är de väldigt sant. Men om jag inte mins fel gjorde de ingen skillnad för mig i alla fall. Men jag ska dubbelkolla lite senare idag för sakens skull. AC30CC har ju möjligheten att höja från 22uF till 44uF med en switch på baksidan.

__

05 Dec 2009, 11:38
Profile ICQ WWW

Fastställ vilken frekvens det brummar i först.

05 Dec 2009, 11:42
Profile

Angående filter-kondingarna är de väldigt sant. Men om jag inte mins fel gjorde de ingen skillnad för mig i alla fall. Men jag ska dubbelkolla lite senare idag för sakens skull. AC30CC har ju möjligheten att höja från 22uF till 44uF med en switch på baksidan.

Jo, jag funderade på det,,,Då jag vet nyare Vox:ar har den möjligheten, så du får gärna berätta om det blir en märkbar förändring?

Häls
Owe Johnson

05 Dec 2009, 11:47
Profile

Det går igång när båda power och standbyswitch slås på. Brummet går ut genom högtalaren - frikoppla högtalaren =inget brum.

Nu kanske du inte menade detta bokstavligt talat. Men gjorde du det så frikoppla aldrig högtalaren på en rörstärkare. Du kan sabba utgångstransformatorn eftersom lasten försvinner och rören börjar dra mycket ström.

05 Dec 2009, 11:53
Profile

<i>"check to see whether the filament wiring is truly parallel: pin 2 to pin 2, and pin 7 to pin 7. Sometimes this helps, since the tubes are in push-pull and common mode hum gets partially cancelled."
"]

Johan, jag vill nog mena att det är rätt vanligt förekommade bland stärkare med tvinnade kablar till glöden.
Marshall är väl några av dom få som använder olika färger på kablarna till glöden och får det rätt, i typ äldre Fendrar så har man ju samma färg och tror inte man har bryt sig om att kolla vilken som går till vad o dom.

Häls
Owe Johnson

05 Dec 2009, 11:53
Profile

Brummet i din stärkare är högst förmodligen ett layout/kabeldragningsproblem. Felkonstruktion i princip. Det har tydligen varit problem med dessa reissues alltsedan de första kom på 80-talet, trots att det har varit flera olika tillverkare och konstruktörer. Om du ska få bort brummet till en rimlig kostnad måste du hitta nån med stor erfarenhet från just dessa stärkare.
Kalle Norman på LH-musik är experten på dessa stärkare, ingen har fixat så många som han. LH-musik har ju också sålt såna tidigare. Det lönar sig förmodligen med fraktkostnaden till Nacka!

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com

05 Dec 2009, 12:03
Profile ICQ WWW

carljoensson wrote:

Det går igång när båda power och standbyswitch slås på. Brummet går ut genom högtalaren - frikoppla högtalaren =inget brum.

Nu kanske du inte menade detta bokstavligt talat. Men gjorde du det så frikoppla aldrig högtalaren på en rörstärkare. Du kan sabba utgångstransformatorn eftersom lasten försvinner och rören börjar dra mycket ström.

Nja, inte ricktigt,,,det händer ju bara om du lirar på stärkan,utan belastning kan man mycket väl köra utan högtalare, Kevin O Conner rekomenderar till o med att man juserar bias utan högtalaren inkopplad, när jag senare frågade honom varför vissade det sig att han ogillade när det låter och sprakar till när man mäter i stärkan, vilket jag kan vara med på då det är ju lätt att hoppa till lite när det sprakar till [:)][;)]

Häls
Owe Johnson

05 Dec 2009, 12:05
Profile

Kalle Norman på LH-musik är experten på dessa stärkare, ingen har fixat så många som han. Det lönar sig förmodligen med fraktkostnaden till Nacka!

http://kuhnamps.com

Bra poäng Martin!
Kalle har "lång o trogen tjänst" när det gäller Vox:sar

Häls
Owe Johnson

05 Dec 2009, 12:09
Profile

Tubis wrote:

"]

Johan, jag vill nog mena att det är rätt vanligt förekommade bland stärkare med tvinnade kablar till glöden.
Marshall är väl några av dom få som använder olika färger på kablarna till glöden och får det rätt, i typ äldre Fendrar så har man ju samma färg och tror inte man har bryt sig om att kolla vilken som går till vad o dom.

Häls
Owe Johnson
Som jag sa, inkompetent tillverkare. När vi även ser till att det är 2009 så blir inkompetensen ännu värre. Detta är ju fundamentalt och all matchning av slutrör är ju meningslöst för brummet när rören är kopplade så dom inducerar brum istället för kanselerar det.

05 Dec 2009, 12:28
Profile

Nja, inte ricktigt,,,det händer ju bara om du lirar på stärkan,utan belastning kan man mycket väl köra utan högtalare, Kevin O Conner rekomenderar till o med att man juserar bias utan högtalaren inkopplad, när jag senare frågade honom varför vissade det sig att han ogillade när det låter och sprakar till när man mäter i stärkan, vilket jag kan vara med på då det är ju lätt att hoppa till lite när det sprakar till [:)][;)]

Häls
Owe Johnson

Jaha. [:I] Man lär sig nått nytt varje dag tydligen. Tackar för korrektionen. Men bara för att förtydliga, DC ström(biasen) på OT primären påverkas inte om högtalaren är inkopplad eller inte? Verkar ju rimligt nu när man skriver...
Om vi tar den brummande ac15 som nämndes. Denna AC signalen är heller inget att oroa sig för, om den nu går genom slutrören?

05 Dec 2009, 13:16
Profile

Mitt i allt brum prat o konstruktionsfelskonstaterande[:I](lång ord)kan vi iallafall säga att det är en grymt välljudande förstärkare,sjunger som få!
Har själv en AC-15tbx (engelsk 90 talare) som låter sjukt bra,grattis alla vox ägare[:D]

/Robban

http://www.myspace.com/greenkryptoniterockabilly

05 Dec 2009, 13:47
Profile

Tuff wrote:

Jo, jag funderade på det,,,Då jag vet nyare Vox:ar har den möjligheten, så du får gärna berätta om det blir en märkbar förändring?

Häls
Owe Johnson

Nu har jag testat en hel del. Var ett tag sedan jag pillrade med switcharna på baksidan.

Mitt brum tycks dock inte påverkas av de över huvud taget. Dock känns ljudet med 44uF betydligt "modernare" med "snyggare" dist och lite mer kontrollerat. Men de kanske handlar mer om en känsla. De känns som om den svänger i lite andra frekvenser med 44u gent emot 22u.

Jag vågar inte svära på att filter-capsen är felet i AC15CC. Tyvärr har ju inte de samma möjlighet att switcha mellan. Hade varit mycket praktiskt...

__

05 Dec 2009, 16:34
Profile ICQ WWW

Den här frekvensen ska filterkondingsrelaterat brum ligga i.
http://www.realmofexcursion.com/audio/t ... /100hz.mp3

Brum relaterat till glödspänningen, koppling mellan trafosarna eller 50Hz kablar som ligger för nära något i stärkaren ska generera denna frekvens.
http://www.realmofexcursion.com/audio/50hz.mp3
Den senare hörs inte på min laptop men jag antar att högtalarna inte återger denna annars är det fel på filen.

05 Dec 2009, 16:58
Profile

Tack alla som svarat och velat hjälpa till!
Tack särskilt till Tubis för de smarta testtonerna. Jag laddade ner även 50hz och lyssnade på den.

Det är helt klart ett brum som ligger runt 100hz. 50 hz är betydligt dovare än det ljud jag har från förstärkaren.

Hälsningar,
Carl

05 Dec 2009, 23:19
Profile

Det är helt klart ett brum som ligger runt 100hz. 50 hz är betydligt dovare än det ljud jag har från förstärkaren.

Hälsningar,
Carl

Så länge det är en hyfsad ren 100Hz signal(låter dock lite taggigare,mer elak än en ren sinuskurva) och inte ett mer surrbrum som "verkar" ligga runt 100Hz så är det nog en fråga om glättningen av likspänningen som det talats om i tråden.

06 Dec 2009, 08:39
Profile

Det kanske är lätt att ordna för den som kan, men dyrt för den som måste anlita nån så jag lämnade tillbaka stärkaren till säljaren.

/C

07 Dec 2009, 09:53
Profile

Följdfråga till amp healer: Jag har själv ett par pro jr. stärkare som jag gärna skulle få lite tystare. Är helt inkompetent vad gäller elektronik, och mycket annat. Kan du trolla med dem på nåt sätt så de blir tystare, bättre, mer tillförlitliga eller kanske t.o.m <b>låter</b> ännu bättre? En sån make over skulle ju vara guld värd (bildligt talat!). När jag säger "trolla" menar jag alltså inte som i din healingbild[:D].

08 Dec 2009, 11:28
Profile ICQ YIM WWW

Följdfråga till amp healer: Jag har själv ett par pro jr. stärkare som jag gärna skulle få lite tystare. Är helt inkompetent vad gäller elektronik, och mycket annat. Kan du trolla med dem på nåt sätt så de blir tystare, bättre, mer tillförlitliga eller kanske t.o.m <b>låter</b> ännu bättre? En sån make over skulle ju vara guld värd (bildligt talat!). När jag säger "trolla" menar jag alltså inte som i din healingbild[:D].

Jodå det är fullt möjligt, man kan till o med riva ut orginal kortet och göra ett nytt PTP om man vill vara ricktigt exlusivt.

Bättre ljudmässigt är ju förvisso en smaksak, men det finns ju en del att modds som man kan göra, en bias pot vore ju bra så du kan ställa biasen där du vill ha den (dåligt machade rör KAN vara en orsak till att den brummar), vissa gillar ta bort feedback loopen för att den ska "ryta" mer, annas kan man sätta in en precenskontroll för att kunna jobba med tonen mer.

Det finns även mer gain att hämta om man vill ha det?
Då du har två, så kan man ju modda den ena för komp och den andra för solo, det vore nog en optimal lösning tror jag.

Men ring mig på 0499-23557 så kan vi diskutera det närmare, det många val här.

Häls
Owe Johnson

08 Dec 2009, 19:00
Profile
Reply to topic   [ 27 posts ]