View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 22:32

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Diod likriktare i VOX? 
Author Message

Post Diod likriktare i VOX?
<i>Kör frågan här också fast jag redan lagt upp den på diskant:"]

Om man har en förstärkare av VOX AC30 typ är det bara att slänga in en diod likriktare om man vill "experimentera" lite eller blir det problem då?

pEr

20 Nov 2009, 13:44
Profile

<i>Kör frågan här också fast jag redan lagt upp den på diskant:"]

Om man har en förstärkare av VOX AC30 typ är det bara att slänga in en diod likriktare om man vill "experimentera" lite eller blir det problem då?

pEr

Nu skriver du ju: av VOX AC30 typ, betyder det att det inte är en vox?

Vanligtvis ska det inte vara några problem, beror ju lite på vad du har för likriktare innan och vad din B+ ligger på.
Har du typ en GZ-34 innan får du ca 10 volt mer

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

20 Nov 2009, 13:52
Profile

Det betyder att jag funderar på att skaffa en VOX AC 30 eller nåt liknande. Brukar oftast föredra ljudet av Diodlikriktare helt enkelt.

Tackar för svaret!

pEr

20 Nov 2009, 14:00
Profile

Det betyder att jag funderar på att skaffa en VOX AC 30 eller nåt liknande. Brukar oftast föredra ljudet av Diodlikriktare helt enkelt.

Tackar för svaret!

pEr

Då gillar du kanske (antagligen) inte heller ljudet av katodbias och el84 heller. Varför inte sikta på en starkare med dioder från början?
Men är du ute efter AC30-soundet är rörlikriktaren knappast den viktigaste karaktärsskapande detaljen i den starkaren.

Gunnar

20 Nov 2009, 14:58
Profile

Då gillar du kanske (antagligen) inte heller ljudet av katodbias och el84 heller. Varför inte sikta på en starkare med dioder från början?
Men är du ute efter AC30-soundet är rörlikriktaren knappast den viktigaste karaktärsskapande detaljen i den starkaren.

Gunnar

Nä det trodde jag med men det visade sig att när jag lånade en AC30 av trummisen i mitt nya band så lät den jättekul. Inte sådär väldigtgrötigt och "slö" som mina fördomar säger...Men å andra sidan hade ju jag inte rattat en sedan...80-81 heller...

Men eftersom det är just katodbias tänkte jag att det kanske är känsligt om man håller på och byter till diodlikriktare. Vilket jag iofs inte vet än om jag vill eller inte eller ens om jag skaffar mig en AC30 eller liknande... Men nästa år inleds jakten på en kvalitéts-stärk i vilket fall som helst.

pEr

20 Nov 2009, 16:23
Profile

Fläsksnärt wrote:

Tackar för svaret!

pEr

Gunnar

Fast Gunnar i min T-REX som är en Vox AC30-aktig stärkare uppskattar jag mycket mer med Diodlikriktare då den saggar mycket senare med den.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

20 Nov 2009, 17:01
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]