View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 20:11

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Byta 12AX7 till 5751 i Epi Valve Junior? 
Author Message

Post Byta 12AX7 till 5751 i Epi Valve Junior?
Hej!

Vad jag förstått så är förstegsrören 12AX7 och 5751 utbytbara med varandra? Att 5751:or har lägre gain har jag begripit, men vad innebär det egentligen i praktiken. Får min förstärkare lägre volym rent allmännt eller innebär det att den börjar dista lite senare (på högre volym)?
Vad kan jag vänta mig ljudmässigt på ett sådant byte?

/ Azumi

13 Nov 2009, 15:06
Profile

Nu skrev du inte vilken stärkare det gällde och vilken/a position i pre-ampen du hade tänkt dig att byta?

Som du förstår av det jag skerv ovan så spelar det roll för resultater.
Men generellt så,blir volymen inte så mycket lägre (ännu mindre så i en hi-gain stärkare), men lite förenklat kan man sägaatt skillnaden blir lite som du har en boostpedal som du drar på för att få lite extra, när den är på så är de som 12AX7 när den är av som 5751.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

13 Nov 2009, 17:22
Profile

Ok. Jag skrev visserligen i trådens rubrik vilken förstärkare det gällde, men det är så klart alltid bra att förtydliga det i själva texten också. Ber om ursäkt för detta.

Det rör sig om en Epiphone Valve Junior som alltså bara har ett förstegsrör och ett slutrör.

Så man behöver inte bry sig så mycket om ett rörs förstärkningsgrad, egentligen? Det handlar kanske mer om att välja rör som har en ljudkaraktär som passat just min smak?

/ Azumi

13 Nov 2009, 18:51
Profile

Ok. Jag skrev visserligen i trådens rubrik vilken förstärkare det gällde, men det är så klart alltid bra att förtydliga det i själva texten också. Ber om ursäkt för detta.

Det rör sig om en Epiphone Valve Junior som alltså bara har ett förstegsrör och ett slutrör.

Så man behöver inte bry sig så mycket om ett rörs förstärkningsgrad, egentligen? Det handlar kanske mer om att välja rör som har en ljudkaraktär som passat just min smak?

/ Azumi

Nä, det är jag som får ursäkta som missade det i rubriken [:I]

Well,i ditt fall där du endast har ett förstegsrör så kommer skillnaden bli mer märkbar på alla sätt (volym,gain mm)än i dom flesta andra stärkare, så vill du ha lägre volym eller gain så lär ett byte märkas.

Häls
Owe Johnson

13 Nov 2009, 19:06
Profile

Så man behöver inte bry sig så mycket om ett rörs förstärkningsgrad, egentligen?

/ Azumi
I den stärkaren spelar det inte så stor roll. Du kan lika gärna dra ner på gainratten. Hade det däremot varit en stärkare med fler gainsteg och rör nummer två stod för gainsteg 3 o 4 så hade du förändrat distens karaktär en hel del.

13 Nov 2009, 19:06
Profile

Johan jag baserar det jag säger från labbat mycket med olika rör i en Vox AC30 där den ena kanalen har ETT gainsteg och det andra två med en katodeföljare.

Och om man säger så har: jag har labbat med att byta rör i olika Fendrar och Marshalls med, men ingenstans har jag hört så stor skillnad mellan olika rör som just i Voxen och i kanalen som endast har ett gainsteg hörs det mest.

Häls
Owe Johnson

13 Nov 2009, 19:17
Profile

Ja nu blev det motstridigt [:D][:D][:D]

Johan jag baserar det jag säger från labbat mycket med olika rör i en Vox AC30 där den ena kanalen har ETT gainsteg och det andra två med en katodeföljare.

Och om man säger så har: jag har labbat med att byta rör i olika Fendrar och Marshalls med, men ingenstans har jag hört så stor skillnad mellan olika rör som just i Voxen och i kanalen som endast har ett gainsteg hörs det mest.

Häls
Owe Johnson
Ja, alltså det blir påtagligt mindre gain men det blir samma sammansättning på gainen i enrörsteget.

När du byter ett andra rör i tvårörskretar så blir det ju som att sätta en spänningsdelare innan andra röret. En total kretsändring alltså. Det är vad jag menar blir skillnaden. Jag håller på och labbar med just detta medan vi pratar. Att ha ett rör med mindre gain i just andra röret...ett ecc82. Vilket kapar behovet av att spänningsdela. Nice eller hur.[:p]

13 Nov 2009, 21:10
Profile

En fundering bara: Att det blir mindre gain - innebär det bara att förstärkaren distar när volympotten står i ett annat läge (vridet mer medurs) än tidigare eller är det så att det faktiskt distar vid en annan ljudnivå?

/ Azumi

13 Nov 2009, 21:34
Profile

Tackar!

En fundering bara: Att det blir mindre gain - innebär det bara att förstärkaren distar när volympotten står i ett annat läge (vridet mer medurs) än tidigare eller är det så att det faktiskt distar vid en annan ljudnivå?

/ Azumi

Om en pot var verkligen linjar skulle det betyda: på 10= 12AX7 på 7= 5751,,,men det är den förenklade lösingen,,,LER

Häls
Owe Johnson

13 Nov 2009, 21:46
Profile

Tackar!

Förstärkaren kommer att dista på samma ljudnivå (fast vid en annan siffra på volymratten).

Vill du att stärkaren ska börja dista vid högre volym kan du prova att byta till en mer effektiv högtalare. Vill du att den ska dista vid lägre volym får du prova någon form av attenuator mellan stärkare och högtalare.

Erik R

13 Nov 2009, 22:31
Profile

Ok, nu har jag bytt rör i min Valve Junior och ett ECC83 JJ/Tube Amp Doctor Selected i försteget och ett EL84 JJ/Tube Amp Doctor från LH Musik. Det blev faktiskt en högst påtaglig skillnad även fast jag sällan spelar högre än kl 9 på volymratten. Blev lite klarare och distade lite snyggare.
Jag hade hade tänkt byta ett rör i taget för att se vilket som gjorde störst skillnad, men jag har precis blivit med ny gitarr och var för spelsugen, helt enkelt.

/ Azumi

21 Nov 2009, 20:58
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]